وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

همایش ارتباطی در دانشکده علوم‌اجتماعی دانشگاه تهران

ارتباطات- همشهری‌آنلاین:
امسال روز جهانی ارتباطات به شکلی متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد.

به گزارش مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای همشهری، امسال روز جهانی ارتباطات به شکلی متفاوت‌تر از سال‌های قبل برگزار خواهد شد.

نوید این تغییر و تحول، برگزاری اولین همایش بزرگ ارتباطات اسلامی - ایرانی است که در روز شنبه 28 اردیبهشت ماه در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار خواهد شد.  آنچه در ادامه می‌آید صحبت‌های دکتر حسن بشیر، دبیر این همایش و رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) است که درباره اهداف و برنامه های برگزاری این همایش ایراد شده است

هر سال، ما برای روز جهانی ارتباطات یک کار جدی انجام می‌دهیم. روز جهانی ارتباطات روزی است که تقریباً بحث ارتباطات در سطح جهانی به شکل در ابعاد مختلف مطرح می‌شود و در ایران و کشورهای مختلف نیز مراسم ویژه‌ای با تکیه بر موضوعات مرتبط برگزار می‌شود. اما امسال یک کار جدیدی در شرف انجام است و آن عبارتست از  تجمع بزرگ همه دانشکده‌ها و گروههای ارتباطی دانشگاهی که در کشورمان مشغول فعالیت هستند و از آنجایی که  عمده دانشکده‌ها یا گروه‌های علمی ارتباطات در تهران هستند، این همایش سعی دارد به مناسبت روز جهانی ارتباطات، این مراکز آموزشی را کنار هم جمع کند.
این ایده که چنین مجموعه‌ای در کنار همدیگر جمع شوند، برای اولین بار در این حوزه اتفاق می‌افتد و در عین حال اتفاق بسیار مهم و قابل توجهی است. اقبال و مشارکت این دانشکده‌ها بی‌نظیر بوده است و آنها به شکل جدی در این زمینه مشارکت موثر و همکاری صمیمانه داشته‌اند.

در کنار ایده تجمع که ایده‌ای بسیار مهم بود، ایده بعدی این است که در سال جاری که با عنوان سال نوآوری و شکوفایی نام گذاری شده است، تلاش بر این است که در بحث ارتباطات اسلامی و ایرانی حرف جدیدی ارایه شود که این حرف، قاعدتاً می‌بایست از طرف همه دانشکده‌ها زده شود.

با مشارکت جمعی در این زمینه هم همکاری بسیار خوبی شد. در بحث ارتباطات گرایش‌ها، ایده‌ها و جهتگیری‌های مختلفی داریم. فرض کنید بحث میان رشته‌ای بودن علم ارتباطات، بحث بسیار مهمی است. مباحث میان رشته‌ای مانند نسبت بحث‌های علوم اجتماعی و علوم ارتباطی با زمینه‌های اسلامی و بومی امر بسیار مهمی است که می‌بایست بدان توجه جدی شود. رویکرد دیگر، غنی‌سازی مطالعات اسلامی دراین زمینه است و رویکرد دیگر، نگاه ایرانی با تاکید بر بومی‌سازی علوم اجتماعی و علوم ارتباطات است که این زمینه هم مورد توجه بسیاری از اندیشمندان در این حوزه عملی و مطالعاتی است.

بنظر می‌رسد که این همایش می‌تواند بسیاری از محورهای مهم و مفید در این زمینه را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار دهد
با توجه به  استقبال اساتید و دانشجویان در این زمینه ها سبب شد تا ایده پایه‌ای این همایش شکل بگیرد.

برنامه همایش به این شکل خواهد بود که ابتدا دییر همایش سخنرانی می‌کند و سپس  یکی از اساتید برجسته علم ارتباطات سخنرانی خواهد کرد.

سخنران بعدی یکی از مسئولین دست اندرکار در حوزه ارتباطات است. همایش با پنل گسترده‌ای از مدیران و روسای دانشکده‌های ارتباطات ادامه پیدا می‌کند.

در این پنل محوریت صحبت تحت عنوان نوآوری و شکوفایی در ارتباطات اسلامی ایرانی خواهد بود. انتظار ما این است که ایده‌ها و محورهای مهم مدنظر اساتید و مدیران علمی کشور و نیز دغدغه‌های آنان در این رابطه مطرح شود.

بعد از این پنل، بخش پرسش و پاسخ میان اساتید و دانشجویان را خواهیم داشت تا با مشارکت دانشجویان و اساتید در این زمینه مباحث مهم بحث به گفتگو گذاشته شود.

بعد از برگزاری پنل، مراسم اختتامیه توسط یکی از اساتید برجسته برگزار می‌شود. این مراسم؛ مراسم مفصل شامل سخنرانی نخواهد بود چرا که هدف اصلی این مراسم، جمع آوری همه مراکز علمی مختصص در ارتباطات زیر یک چتر و تحت لوای نام روز جهانی ارتباطات است. طرح اولویت‌های علمی و آموزشی و پژوهشی در زمینه نوآوری و شکوفایی ارتباطات اسلامی ایرانی یکی دیگر از اهداف مهم این همایش است.

نهایتا از اهداف عمده در این زمینه، ایجاد دبیرخانه دائمی برای این همایش است که بتواند هر سال و به شکل مداوم این همایش را برگزار کند. در سال های بعد، در کنار این کارها و علاوه بر بزرگداشت روز ارتباطات جهانی، برنامه‌های جنبی مانند همایش‌های موردی و تخصصی را مدنظر خواهیم داشت. بزرگداشت‌هایی برای اساتید خواهیم داشت، رونمایی از کتاب‌های مهم ارتباطی و تشویق و تقدیر از نویسندگان و پژوهشگران برجسته در این زمینه از سایر ایده‌هایی است که امیدواریم امکان تحقق آنها فراهم شود.

امیدواریم این تجمع یک تجمع پر برکتی برای ایجاد دبیرخانه، حرکت‌های بعدی علمی، وحدت رویه، وحدت نظر، وحدت علمی برای همه دانشکده های ارتباطات در زمینه آموزش، پژوهش تالیف، ترجمه و تحقیقات مختلف در زمینه های ارتباطات و سایر زمینه‌های مرتبط با علوم ارتباطات باشد. این خلاصه ای بود از کار هایی که می‌خواهد انجام شود.

لازم به ذکر است که همایش مزبور با هماهنگی‌های انجام شده تحت کمیته برگزاری همایش متشکل از روسای دانشکده‌ها و مدیران گروه‌های ارتباطات شامل دانشگاه تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه امام صادق (ع)، دانشکده صداو سیما ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، ، دانشکده خبر، دانشکده ارتباطات سوره، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز تشکیل شده که با همکاری فرهنگسرای رسانه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران این همایش را برگزار می‌کنند. تمامی این عزیزان کمال همکاری در برگزاری این همایش داشته‌اند.
برنامه روز شنبه 28 اردیبهشت ساعت 4 تا 6 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران سالن ابن خلدون برگزار خواهد شد.

 

نکوداشت پروفسور حمید مولانا برگزار شد

ارتباطات بین‌الملل- همشهری‌آنلاین:
مراسم نکوداشت پروفسور حمید مولانا استاد روابط بین‌الملل و موسس بخش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه واشنگتن برگزار شد

به گزارش ایرنا مراسم نکوداشت پروفسور حمید مولانا استاد روابط بین‌الملل و موسس بخش ارتباطات بین‌المللی دانشگاه واشنگتن روز پنجشنبه به همت دانشکده خبر خبرگزاری جمهوری اسلامی و با همکاری خبرگزاری جمهوری اسلامی و موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران و با حضور اساتید ارتباطات در سالن اجتماعات روزنامه ایران برگزار شد.

پروفسور حمید مولانا در مراسم نکوداشت خود ، تاسیس بنیاد فرهنگی مولانا را اعلام کرد.

مولانا در این مراسم که به همت دانشکده خبرخبرگزاری جمهوری اسلامی و با همکاری ایرنا و موسسه ایران برگزار شد، گفت: این بنیاد، غیردولتی، فرهنگی و پژوهشی است و با تاسیس این بنیاد، من تمام اسناد و مدارک ۵۰ ساله خود را از آمریکا به ایران منتقل خواهم کرد.

وی ضمن تقدیر و تشکر از همه اساتید و دستگاههای برگزارکننده مراسم نکوداشت افزود: سال گذشته که در ایران بودم بیشترین وقت خود را صرف تحقیق و سخنرانی کردم که امیدوارم این روند در سال جاری و سال‌های آتی نیز تداوم یابد.

مولانا ادامه داد: مایلم پروژه‌های علمی و دانشگاهی را که از ۵۰سال گذشته شروع شده است، در راستای اهداف علمی و فرهنگی کشور تداوم یابد.

وی با تشریح اهداف بنیاد فرهنگی مولانا اظهار داشت: ترویج، تولید، اشاعه و نشر تحقیقات فرهنگی و همچنین گسترش تحقیقات و رهیافت‌های فرهنگی با رویکرد اصیل، نواندیشانه و خلاق و توسعه ارتباطات میان فرهنگی است.

استاد روابط بین‌الملل گفت: باید روابط و ارتباطات بین‌الملل دنیا را از دید حوادث و وقایع دو قرن گذشته درنظر بگیریم و یک الگو را انتخاب کنیم.

مولانا افزود: بنیاد فرهنگی مولانا در راه ماموریت خود نیازمند پشتیبانی معنوی و مادی است.

کاظم معتمدنژاد پدرعلم ارتباطات درایران نیز درمراسم نکوداشت پروفسور مولانا در سخنان کوتاهی گفت: سابقه دوستی من و مولانا ۵۰ساله است و باید بگویم که مولانا مایه افتخار ما و جامعه بین‌الملل است.

وی افزود: مولانا استاد برگزیده ارتباطات است و جای او همیشه در تحقیقات ارتباطی و ارتباطات باقی است.

در مراسم نکوداشت پروفسور حمید مولانا، علی اکبر اشعری مشاور رییس جمهوری،
حجت‌الاسلام پاینده نماینده مقام معظم رهبری در دانشگاه جامع علمی کاربردی، سیدجلال فیاضی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدجعفر بهداد مدیرعامل جدید ایرنا، کاوه اشتهاردی مدیرعامل موسسه ایران، روح الله احمدزاده کرمانی رییس دانشکده خبر، دکتر محسنیان راد عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق، مسئولان دانشکده خبر و همچنین تعدادی از اساتید علم ارتباطات حضور داشتند.

درباره وبلاگ سیاستگذاری- فرهنگ و ارتباطات

 

یکی از کارهای خوبی که این روزها راه افتاده است، تهیه وبلاگ توسط دانشجویان است. گر چه من از افرادی هستم که این رویه را مخصوصا به دانشجویان توصیه نمی کنم و معتقدم که راه اندازی وبلاگ، یک کار شبه ژورنالیستی است و کار اصلی دانشجویان علم آموختن و یادگیری بیش از نظریه پردازی، و تلاش در جهت پختگی قبل از خامی است، اما گاهی نیز برخی از وبلاگها، وبلاگهای مورد قبول هستند.

گاهی تهیه وبلاگ، زمینه سازی برای درشت نوشتن و ریز فکر کردن است. و این خطر بزرگی است برای دانشجویانی که هنوز درشت فکر کردن را یاد نگرفته به فکر درشت نوشتن می افتند. ریز فکر کردن نیز نوعی از شبه علمی فکر کردن است. نوعی از مجازی کردن اندیشه و علم. که خطر آن کمتر از انحراف علمی نیست.

باز هم تاکید می کنم، که این نظر را نمی توان بر همه وبلاگها تعمیم داد. برخی از دانشجویان تلاش می کنند که هم خوب فکر کنند و هم ادب علم آموزی را یاد بگیرند. یکی از همین وبلاگها، وبلاگ "سیاستگذاری، فرهنگ و ارتباطات" است. وبلاگ، توسط یکی از دانشجویانی که در یکی از ترمهای تحصیلی با من درس داشته و نشان داد که دانشجوی ساعی و درس خوانی است و می تواند خوب فکر کند، اگر همانطور بماند و سختی زندگی او را دچار نفرین نسازد، راه اندازی شده است. آخرین مطلبی که در این وبلاگ نوشته شده بود توجهم را جلب کرد و این یادداشت را عجالتا نوشتم. امیدوارم که شما هم فرصت داشته باشید مطالعه کنید.

عنوان مطلب: پنجمین گردهمایی نشانه‌شناسان مکتب تهران... "آب‌میوه‌ها در انتظار نشانه‌شناسان"

اما قبل از آن معرفی وبلاگ درج می گردد.

درباره وبلاگ

http://siasatgozari.blogfa.com

وبلاگ سیاستگذاری؛فرهنگ و ارتباطات توسط مهدی یوسفی‌‌،‌دانشجوی سال چهارم دوره‌ی کارشناسی ارشد پیوسته‌ی‌رشته‌ی معارف‌اسلامی و فرهنگ و ارتباطات (گرایش مطالعات سیاستگذاری) دانشگاه امام صادق‌(ع) مدیریت می‌شود.هدف از تاسیس این وبلاگ‌،‌انعکاس دیدگاه‌ها و مقالات مدیر وبلاگ ،‌ ایجاد زمینه‌ای برای بحث و همفکری درباره‌ی ابعاد مختلف این رشته‌ی جدید‌التاسیس،و بحث و بررسی به منظور تولید ادبیات دینی و بومی در حوزه ی سیاستگذاری,فرهنگ و ارتباطات می‌باشد.

 

پنجمین گردهمایی نشانه‌شناسان مکتب تهران... "آب‌میوه‌ها در انتظار نشانه‌شناسان"

دوست دارم آخرین نکته را با یک موضوع علمی که در همایش مطرح شد پی بگیرم. دکتر سپهری به الگویی سه گانه در فهم نشانه و ماهیت آن اشاره داشت. مبنای این الگو از سید حیدر آملی بود. در این الگو بر خلاف الگوی دو گانه دال و مدلولی که در نشانه شناسی حاکم است، الگویی سه وجهی معرفی شده بود که نشانه را ترکیبی از ظاهر، باطن و باطن الباطن می‌دانست. جدا از انتقاداتی که به این مقاله وارد شد و بسیاری از آن‌ها به اعتقاد بنده وارد بود، این الگو بسیار برایم جالب بود. فکر می‌کنم این اگو پتانسیل بیشتری برای کار دارد

شماره جدید فصلنامه رسانه جهانی منتشر شد

ANNOUNCING THE SPRING 2008 ISSUE OF THE

Global Media Journal

(American Edition)

ISSN 1550-7521

www.globalmediajournal.com

The Global Network of Communication Scholars

Guest Editors:

Novotny Lawrence, Southern Illinois University-Carbondale

Elza Ibroscheva, Southern Illinois University-Edwardsville

The Spring 2008 issue of Global Media Journal-American Edition, contains invited papers and selected papers presented at the Global Fusion Conference, “Contested Intersections: Publics, Movements, Institutions,” Saint Louis, Missouri, September 7-9, 2007, including:

Women Making News: Gender and Media in South Africa, Margaretha Geertsema, Butler University, USA

Satellite Television and the Public Sphere in Egypt: Is There a Link? Basyouni Ibrahim Hamada, Cairo University and MSA University, Egypt.

Communicating the Negative Impact of Pack Journalism to Media Reporters, Gerald-Mark Breen and Jonathon Matusitz, University of Central Florida, USA

Global or Local Identity?: A Theoretical Analysis of the Role of Viacom on Identity Formation Among Children in an International Context, Kristin C. Moran and Leeva C. Chung, University of San Diego, USA

And more…

Global Media Journal (Indexed in CSA) publishes works that assess existing media structures and practices, such as global media concentration, globalization of media, global consumer culture, the role of media in democratic governance and global justice, propaganda, media reception and representation, commercialization, new media technologies, media regulations, regional media, alternative media, and other timely issues.

Global Media Journal is a rapidly expanding, open-access, and scholarly publication with:

Established and confirmed African, American, Arabic, Australian, Canadian, Chinese, Indian, Japanese, Mediterranean, Pakistani, Persian, Polish, Spanish, and Turkish Editions.

Refereed papers, invited papers, book reviews, and contributions by graduate students.

Global Media Journal, an official publication of the Global Communication Association and Global Fusion Consortium, is sponsored by the Center for Global Studies, Purdue University Calumet, Hammond, Indiana, USA, and its international editions are sponsored by major universities throughout the world.

Yahya R. Kamalipour

Founder and Managing Editor

Email: kamaliyr@calumet.purdue.edu

بخش دوم مصاحبه من با ایکنا

سه شنبه 10 اردیبهشت 1387 11:04:47             شماره‌ خبر :244589

خبرگزاری قرانی ایران

واکاوی شیوه‌های نوین در گستره دین /11
یک دکترای ارتباطات: نبود تناسب میان حوزه سنتی و حوزه مدرن، ارتباطات دینی را دچار ضعف می‌کند

گروه اجتماعی: نبود تناسب و تعامل میان حوزه سنتی و حوزه مدرن انتقال پیام، زمینه‌ساز بروز بسیاری از نقاط ضعف در حوزه ارتباطات دینی است.

«حسن بشیر» دکترای ارتباطات و رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در بخش نخست گفت‌وگوی خود با خبرگزای قرآنی ایران (ایکنا) به نقد ارتباطات سکولار که نسبت به ارتباطات دینی در بی‌توجهی معناداری به سر می‌برند، پرداخت و ناهماهنگ بودن شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی با نیاز مخاطبان را به‌عنوان مسأله‌ای مهم ـ که توسط مراکز تبلیغات مورد غفلت واقع می‌شود ـ گوشزد کرد.

وی در ادامه این گفت‌وگو با تأکید بر پرهیز از بی‌توجهی به روح پیام در مسیر انتقال مفاهیم دینی گفت: بدون شناخت کافی از ابزارهای نوین و تنها با داشتن سخت‌افزارها نمی‌توان به کارآیی مناسب دست یافت.

این کارشناس امور ارتباطات و رسانه‌ها شناخت کافی از نیازهای ‌مخاطبان را در تهیه برنامه‌های فرهنگی ضروری دانست و تصریح کرد: تهیه برنامه‌های مناسب برای اقشار مختلف در جامعه مستلزم شناخت کافی از نیازهای واقعی افراد است چراکه گاهی استفاده از ابزارهای سنتی ارتباطات ما را به هدف ایده‌آل نزدیک می‌کند، همچنین گاهی نیز لازم است برای جذب مخاطب از ابزارهای نوین استفاده کرد، در هر دو صورت آنچه که در این فرآیند باید به آن توجه کرد روح پیام دین است زیرا بی‌توجهی به این موضوع اشاعه مفاهیم دینی را در جامعه با مشکل روبه‌رو می‌سازد.

 استاد دانشگاه امام صادق:

با وجود اینکه همه مشکلات مربوط به حوزه دین نباید ناشی از ضعف در ارتباطات دینی دانست اما می توان گفت که ضعف در ارتباطات دینی می تواند، منشاء بسیاری از مشکلات در این حوزه باشد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع)با بیان این مطلب که در ارزیابی عملکرد ابزارهای مختلف ارتباطی در زمینه اشاعه دین هنوز مطالعه جدی و علمی شکل نگرفته تا بتوان عملکرد واقعی این حرکت را بررسی کرد، تصریح کرد: اگرچه موفقیت‌های نسبی در این زمینه حاصل شده و حضور دین در فضای مجازی اینترنت و وبلاگ‌ها گسترش بسیار زیادی پیدا کرده است اما توجه به این نکته که یکی از مشکلات اینگونه فضاها فقدان ایمان در انتقال مفاهیم است، را نیز باید مدنظر داشت و در زمینه میزان اقبال این روش‌ها در جذب افراد به‌صورت عملی و رفتاری و اینکه هزینه‌های صرف شده در این حوزه‌ها تا چه حد موفقیت و نتیجه مثبت کسب کرده‌اند را باید با دقت بیشتری مورد بررسی قرار داد.

این دکترای ارتباطات با اشاره به این مطلب که ماهیت اطلاع‌رسانی فوری وسایل ارتباطی نوین را می‌توان به عنوان عامل خنثی کننده در مقابل تبلیغات ضد دینی نامید، گفت: فضای مجازی و ارتباطات نوین اگر ایمان‌ساز به معنای کامل آن نباشند، اما می‌تواند به لحاظ ماهیت اطلاع‌‌رسانی فوری مانع ایجاد بدعت و انحراف در دین شوند که این شیوه از اطلاع‌رسانی نیازمند به‌روز بودن و مطرح شدن به شیوه های مناسب هستند تا باعث ایجاد تبلیغات منفی نشود.

بشیر در ادامه تأکید کرد: امروزه تبلغیات منفی در حوزه دین از طریق رسانه‌های نوین از جمله تولید فیلم‌های سینمایی، اینترنت و ماهواره در حال انتشار وسیع هستند که این پدیده در درجه اول نیازمند مطالعه دقیق و به‌روز این موارد توسط مراکز متخصص در حوزه تبلیغاتی است به نحوی که به این موارد کاملاً آگاه شوند و در مراحل بعدی نیازمند تهیه پاسخ‌های مناسب و به‌کارگیری شیوه‌های درست برای مقابله هستند که گاهی از طریق بکارگیری ابزارهای نوین ارتباطی امکان‌پذیر است.

سردبیر ماهنامه تخصصی «نامه ارتباطات و دین» در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر اینکه «آیا ورود برخی بدعت‌ها و فعالیت‌های نوظهور را می‌توان ناشی از ضعف در حوزه ارتباطات دینی دانست؟» گفت: نمی‌توان همه مشکلات مربوط به حوزه دین را ناشی از ضعف در ارتباطات دینی دانست اما می‌توان گفت که ضعف در ارتباطات دینی می‌تواند منشأ بسیاری از مشکلات در این حوزه شود.

وی در ادامه افزود: هنگامی که مسئولان تبلیغات اسلامی در هر سطح و رده‌ای که باشند، نتوانند مشکلات حوزه دین را به‌خوبی تشخیص دهند، نهایتاً نمی‌توانند پاسخ‌های مناسب را تهیه کنند و از رسانه نوین با وجود دسترسی آسان، استفاده بهینه کنند.

بشیر افزود: کم‌کاری متولیان مذهبی موجب می‌شود که بسیاری از پیام‌های دینی نه تنها تأثیرگذار نباشند، بلکه خود در برخی سطوح مشکل‌ساز باشند؛ این مشکلات هر چند در متن دین نیستند اما می‌تواند موانعی برای انتقال مفاهیم دینی توسط شیوه‌های سنتی نیز ایجاد کند.

این دکترای جامعه‌شناسی درادامه با اشاره به تأثیر بی‌نظیر رسانه‌های تصویری در زمینه انتقال پیام گفت: نهادهای دینی به هر دو شکل سنتی و مدرن در زمینه حوزه برقراری ارتباطات دینی مسئولیت دارند و این مسئولیت را نمی‌توان مورد اندازه‌گیری قرار داد؛ همه این نهادها به مقدار توانایی و امکاناتی که دارند مسئول هستند و این توانایی خود نوعی از مسئولیت را ایجاد می‌کند.

این استاد روابط بین‌الملل با بیان این مطلب که نبود تناسب و تعامل میان حوزه سنتی و حوزه مدرن انتقال پیام، زمینه‌ساز بروز بسیاری از نقاط ضعف در حوزه ارتباطات دینی است، یادآوری کرد: در صورتی‌که مفاهیم دینی، بدون شناخت مخاطب و شیوه‌های مناسب مطرح شوند، حتی اگر بهترین رسانه‌های مدرن در اختیار باشد، قطعا نمی‌تواند تاثیرات مناسب را به همراه داشته باشد و تنها با داشتن امکانات رسانه‌ای بهتر، نمی‌توان یقین داشت که تمامی ضعف‌ها مرتفع شوند چون ضعف‌های ارتباطی همانگونه که به نوع ابزار مرتبط هستند، به محتوا و شیوه‌های انتقال مفاهیم نیز وابسته‌اند.

 ضعف رسانه های نوین در انتقال مفاهیم دینی

رسانه‌های نوین بویژه رسانه‌های تصویری نمی‌توانند کاملاً مفاهیم دینی را منتقل کنند چون از نوعی تقلیل گرائی در این زمینه برخوردار هستند.

نبود جذابیت در ابزارهای ارتباطی حوزه دین از جمله وبلاگ‌ها و برنامه‌های تلویزیونی از جمله مباحث مطرح شده در این گفت‌وگو بود که بشیر در پاسخ گفت: رسانه‌های نوین به‌ویژه رسانه‌های تصویری نمی‌توانند کاملاً مفاهیم دینی را منتقل کنند چون از نوعی تقلیل‌گرایی در این زمینه برخوردار هستند.

این دکترای ارتباطات در ادامه با اشاره به این مطلب که مدت زمان زیادی از حضور رسانه‌ها در ممالک اسلامی نمی‌گذرد، افزود: نمی‌توان همه مفاهیم دینی را مثلاً از طریق تلویزیون منتقل کرد چون تاریخ حضور این رسانه‌ها در جوامع اسلامی زیاد طولانی نیست و نیازمند تجربه طولانی‌تری هستیم تا بتوانیم برنامه و پیام مناسب برای انتقال مفاهیم دینی توسط این رسانه را ایجاد کنیم البته با فعالیت‌هایی که در چند سال اخیر در این زمینه صورت گرفته می‌توان به حضور پررنگ همراه با جذابیت رسانه‌ها در این حوزه امید داشت.

بشیر در ادامه با بیان این مطلب که مراکز تبلیغاتی بدون آشنایی با علوم مرتبط با تبلیغات نوین نمی‌توانند با ابزارهای نوین، پیام دینی را به شکل مناسب اشاعه دهند، تأکید کرد: حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغاتی خود با شیوه‌های تبلیغاتی آشنایی نسبتاً کاملی دارند، آنچه که در این زمینه مهم است، آشنایی آنان با شیوه‌های علمی جدید در این زمینه است.

این استاد ارتباطات معتقد است که شیوه‌های سنتی با وجود اینکه هنوز از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند ـ مخصوصاً در زمینه ارتباطات چهره به چهره ـ باید با روش‌ها و ابزارهای نوین تکمیل شوند.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در پایان گفت: بهره‌برداری از ابزارهای نوین ارتباطی نیازمند آشنا شدن به عملکرد آنهاست که این آشنایی جز از طریق آشنا شدن به مسائل علمی آنها امکان‌پذیر نیست بنابراین در این زمینه باید به دانش‌های جدید مسلح شد.

 

بخش اول مصاحبه من با ایکنا

یکشنبه 08 اردیبهشت 1387 13:38:12             شماره‌ خبر :244213

خبرگزاری قرانی ایران 

واکاوی شیوه‌های نوین در گستره دین / 8
یک کارشناس ارتباطات: ارتباط از نوع سکولار که تنها به دنیا نظر دارد ارتباطی ناقص است

گروه اجتماعی: ارتباطات سکولار که تنها به دنیا نگاه می‌کند و از جهان ماورا غافل است، طبعاً ارتباطات کاملی نیست در حالیکه دین یک شیوه جامع ارتباطی است که بر پایه رابطه انسان با خدا، انسان با طبیعت، انسان با انسان دیگر و انسان با سایر موجودات متکی است.

«حسن بشیر» دکترای ارتباطات و رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرگزاری قرآنی ایران با بیان این مطلب افزود: اصولاً دین یک شیوه جامع ارتباطی است که بر پایه رابطه انسان با خدا، انسان با طبیعت، انسان با انسان دیگر و انسان با سایر موجودات متکی است بنابراین، ارتباطات در متن دین وجود دارد و اگر ارتباطات دینی وجود نداشته باشد، اصولاً دینداری به معنای کامل آن وجود نخواهد داشت.

این دکترای ارتباطات تصریح کرد: به عبارت دیگر، تنظیم ارتباطات انسان با خدا و سایر موجودات باید متکی بر جهان‌بینی‌ دینی باشد و اگر اینگونه نباشد، طبیعتاً دینداری انسان از نوعی انحراف برخوردار خواهد شد لذا یکی از مهم‌ترین ملزومات گسترش ارتباطات در حوزه دین، تجدیدنظر در نگاه انسان به ارتباطات نهفته است.

 یک دکترای ارتباطات:

در دنیای مجازی، انسان نوعی از ارتباط مجازی را دنبال می‌کند که به هیچ وجه نمی‌تواند فرهنگ‌سازی مورد نظر در ارتباطات میان‌فردی و میان‌گروهی و به‌طور کلی ارتباطات میان‌فرهنگی را محقق سازد

وی در ادامه به نقد ارتباطات از نوع سکولار پرداخت و افزود: ارتباطات سکولار که تنها به دنیا نگاه می‌کند و از جهان ماورا غافل است، طبعاً ارتباطات کاملی نیست و از ضعف جدی برخوردار است و نمی‌تواند تشنگی انسان را برطرف کند لذا برای آنکه ارتباطات به معنای واقعی خود دست یابد نیازمند آن است که رابطه مناسبی با مبانی دین ایجاد شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به لزوم توجه به جامعیت اسلام تصریح کرد: این جامعیت نیازمند ایجاد ابزارها و شیوه‌های ارتباطی است که بتوان توسط آنها پیام جامعیت اسلامی را به انسان‌ها رساند و در این راه باید با توجه به فرهنگ جوامع به انتقال مفاهیم دینی پرداخت.

سردبیر ماهنامه تخصصی «نامه ارتباطات و دین» در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر چگونگی به‌کارگیری شیوه‌های نوین ارتباطی در راستای اشاعه مفاهیم دینی گفت: کشف ابزارها و شیوه‌های سنتی هر فرهنگ علاوه بر ابزارهای نوین ارتباطی، برای اشاعه و گسترش مفاهیم اسلامی امری بسیار مهم است.

وی در ادامه اظهار کرد: قطعاً رسانه‌های نوین به‌ویژه کانال‌های تلویزیونی و اینترنت قدرت فراوانی برای انتقال پیام دینی، همانند سایر پیام‌های دیگر دارند اما ارتباطات میان‌فرهنگی که بر پایه ارتباطات انسانی استوار است، از اهمیت ویژه‌ای در این زمینه برخوردار است.

این کارشناس ارتباطات افزود: اصولاً رابطه رودرروی انسانی به مراتب بیش از ابزارهای مجازی و الکترونیکی می‌تواند تأثیرگذار باشد که متأسفانه امروزه این موضوع به شدت مورد غفلت واقع شده است.

نویسنده کتاب «هویت اسلامی در قرن بیست و یکم: چالش تجدد» به ناتوانی وسایل ارتباطات جمعی مجازی در ایجاد ارتباطات دینی به‌صورت جمعی اشاره کرد و افزود: بازگشت حقیقی انسان به مفاهیم و اصول دینی زمانی اتفاق می‌افتد که در یک فرهنگ جمعی، معنای دین درک و مورد عمل قرار گیرد لذا می‌بینیم که اسلام بر مسائل اجتماعی و اعمال جمعی به شدت تأکید می‌کند.

وی یادآوری کرد: این در حالی است که در دنیای مجازی، انسان نوعی از ارتباط مجازی را دنبال می‌کند که به هیچ وجه نمی‌تواند فرهنگ‌سازی مورد نظر در ارتباطات میان‌فردی و میان‌گروهی و به‌طور کلی ارتباطات میان‌فرهنگی را محقق سازد.

رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در ارزیابی میزان کاربرد ابزارهای نوین و سنتی در اشاعه مفاهیم دینی با تأکید بر این مطلب که امکان مقایسه این دو ابزار باهم اصولاً وجود ندارد، گفت: ابزارها با شیوه‌های به‌کار رفته معنا پیدا می‌کنند، اگر با استفاده از ابزارهای ارتباطی سنتی مفاهیم جدید در قالب‌هایی نو بازگو شوند، قطعاً تاثیرگذار هستند.

 ابزارهای تحقق ارتباط مؤثر

محتوا، شیوه و ابزار برای تحقق یک ارتباط مؤثر از عوامل مهمی هستند که نه تنها در گسترش مفاهیم دینی باید مورد توجه قرار گیرند، بلکه در هر نوع تبلیغی نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند بنابراین برای انتقال مفاهیم دینی تنها به ابزارهای نوین رسانه‌ای نباید متکی باشیم

وی در ادامه تأکید کرد: اما اگر شیوه طرح مفاهیم مورد نظر با ابزارهای نوین به گونه‌ای سنتی و غیر جذاب مطرح شوند، قطعاً مورد استقبال قرار نخواهند گرفت بنابراین، این ابزار نیست که تنها می‌تواند درجه ارتباط را تعیین کند و انتقال مفاهیم را محقق سازد بلکه شیوه‌های طرح مفاهیم نیز از اهمیت ویژه‌ای برخودار است.

این دکترای ارتباطات در ادامه گفت: محتوا، شیوه و ابزار برای تحقق یک ارتباط مؤثر از عوامل مهمی هستند که نه تنها در گسترش مفاهیم دینی باید مورد توجه قرار گیرند، بلکه در هر نوع تبلیغی نیز می‌توانند تأثیرگذار باشند بنابراین برای انتقال مفاهیم دینی تنها به ابزارهای نوین رسانه‌ای نباید متکی باشیم.

وی در ادامه با اشاره به اهمیت شیوه‌های سنتی موجود در هر فرهنگی افزود: در هر فرهنگی شیوه‌های سنتی ارتباط وجود دارد که در بسیاری از مواقع بیش از رسانه‌های نوین می‌توانند تأثیرگذار باشند که کشف این رسانه‌ها و شیوه‌های سنتی برای رساندن پیام اسلامی بسیار مهم است.

این کارشناس ارتباطات در ادامه اظهار کرد: در حال حاضر حوزه‌های علمیه و مراکز تبلیغاتی اسلامی هم از امکانات سنتی و هم از امکانات نوین رسانه‌ای به شکل نسبتاً خوبی بهره‌مند هستند آنچه که در اینجا با نوعی اشکال روبه‌روست بی‌توجهی به محتوا و زبان انتقال مفاهیم دینی است که نوع مخاطب در آن لحاظ نمی‌شود.

وی افزود: انتخاب شیوه‌های انتقال مفاهیم دینی متناسب با مخاطب مسأله‌ای است که هنوز چندان مورد توجه مراکز تبلیغاتی قرار نگرفته است در این زمینه توجه به این نکته لازم است که بهره‌برداری از شیوه‌های مناسب برای هر قشر اجتماعی، فرهنگ‌های متفاوت، زبان‌های مختلف، ملل و قومیت‌های گوناگون با مطالعه قبلی در مورد این افراد توأم باشد تا به این شکل بتوان توسط این شیوه‌های مناسب، پیام را تولید و با ابزارهای مناسب منتقل کرد.

ادامه دارد...

 

تست کلاسی درس نظریات فرهنگ و ارتباطات

تست کلاسی شماره 6

درس نظریات فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق (ع)

دانشجوی عزیز

با سلام

برای پاسخ دادن به سوال چند بعدی ذیل حدود سه هفته وقت دارید و پاسخ باید در جلسه مورخ دوشنبه ۳۰/۲/۱۳۸۷ درس نظریات فرهنگ و ارتباطات ارائه شود. از 5 نمره متعلق به تست های کلاسی بخش پایانی نیمسال تحصیلی 3 نمره به این سوال تعلق دارد. پاسخ باید به شکل مستدل، با ارائه منابع لازم، نقل قولهای مستقیم و غیر مستقیم، به شکل علمی و با رعایت اختصار ارائه گردد. این سوال با هماهنگی جناب آقای دکتر آشنا و در جهت غنی کردن پروپوزالهای پایان نامه های کارشناسی ارشد شما تهیه شده است. پاسخ دقیق شما، بازگو کننده توانمندی شما در استفاده کردن از نظریات مختلف است.

موفق باشید.

بشیر

 

سوال: با توجه به اینکه درس نظریات فرهنگ و ارتباطات ناظر به کلیه نظریات مرتبط با حوزه های فرهنگ و ارتباطات است که بعضا در کلاس های تئوری ارتباطات، ارتباطات میان فرهنگی، نظریه های فرهنگ و اخیرا در درس نظریات فرهنگ و ارتباطات به شکل تخصصی تر مورد تدریس قرار گرفته اند، و این نظریات قطعا مهمترین زمینه های شکل گیری پایان نامه های کارشناسی ارشد شما را بوجود می آورند، و کلیه دانشجویان عزیز باید از این نظریات بنحو احسن در جهت دفاع از علمی بودن و مستند بودن پروپوزال خود استفاده نمایند، لازم است که بکارگیری این نظریات در پایان نامه متکی به موضوع،اهداف، زمینه های علمی پرورش ایده پژوهش و بالاخره ابعاد تئوریک پروپوزال ارائه برای تصویب نهائی باشد.

با توجه به این مساله خواهشمند است به چند سوال ذیل در قالب "دفاع از پروپوزال کارشناسی ارشد" که اخیرا در وبلاگ کارگاه 82 یا بطور کلی در کلاس مربوطه ارائه شده است پاسخ مستدل داده شود. قطعا این پاسخ در جهت غنی سازی ایده مطرح شده برای پایان نامه، تصویب نهائی آن و بالاخره انجام جرح و تعدیلهای لازم موثر خواهد بود.

1-           آیا با توجه به ایده ای که برای پایان نامه انتخاب کرده اید، کدام نظریه می تواند، نظریه قابل استناد در بحث شما معرفی گردد. این نظریه را در سه سطح: تعریف، زمینه ها و ابعاد و تحولات تاریخی معرفی نمایید.

2-           چرا این نظریه در بحث شما مفید و قابل استناد است؟. بعبارت دیگر، چرا این نظریه بهترین و شاید تنها نظریه ای باشد که به شکل قطعی می تواند کار شما را از نظر تئوریک قوی کند. پاسخ باید حداقل در سه سطح طراحی شود: سطح مفهومی در ارتباط با ایده مورد تحقیق، سطح روشی با جهت گیری امکان تحقق آن، و سطح کاربردی که ناظر به امکان ایجاد رابطه میان سطح نظری و سطح عملیاتی باشد.

3-           نظریه انتخابی چگونه می تواند در غنای علمی تحقیق پایان نامه شما موثر باشد. بعبارت دیگر، ابعاد مختلف مفهومی و نظری نظریه بکار گرفته شده چگونه می تواند در تحقق هدف تحقیق، سوال یا سوالات تحقیق، فرضیه یا فرضیه های تحقیق، و نهایتا مباحث مرتبط با تحلیل تحقیق مفید و موثر باشد؟