وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

شرکت در کنفرانس مسقط- عمان

دوستان و دانشجویان عزیز 

با سلام 

فردا صبح زود ( ۲۸ مهر) برای شرکت در کنفرانس (جهانی شدن و رسانه ها در خاورمیانه) عازم مسقط - عمان هستم. لذا این هفته کلاسهای من با شما تعطیل خواهند بود. البته برای جبران کردن آنها با شما هماهنگ خواهم کرد که چه روزی مناسب خواهد بود که کلاسها تشکیل شوند. 

امیدوارم که همه شما بنده را از دعای خیر فراموش نکنید. 

به امید دیدار 

بشیر 

به دانشجویان درس مطالعات بین المللی و میان فرهنگی

با سلام و احترام 

دانشجویان محترم باید بدانند که بر مبنای خلاصه هر درس باید مطالب تفصیلی را تهیه و در جلسه بعدی ارائه نمایند. موضوع جدی است و بخشی از نمره به همین مقرریها اختصاص دارد. لطفا تلاش شود که نظرات و ارزیابی های خودتان را با جرات-دقت-و مستند ارائه دهید تا انشاء ا... بتوان در این زمینه پیشرفت علمی لازم حاصل گردد. 

موفق باشید. 

بشیر

درس دوم-مطالعات بین المللی و میان فرهنگی

مطالعات بین المللی و میان فرهنگی

درس دوم، 1378

دکتر حسن بشیر

رهیافت های روابط بین الملل و ارتباطات بین المللی

منابع مطالعه

                                                                    1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل اول: سیاست جهانی در حال گذار، صص 7 تا 34).

                                                                    2- هابدن، استفن، روابط بین الملل و جامعه شناسی تاریخی، ترجمه: جمشید زنگنه، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1379. (فصل سوم: کنت والتز و برداشت وی از نظام روابط بین الملل، صص 63 تا 112).

محورهای اساسی درس

                                                                    1- زمینه‌های مطالعه در روابط بین‌الملل

                                                                    2- رهیافت‌های مهم در مطالعات روابط بین‌الملل

                                                                    3- جایگاه قدرت در روابط بین الملل

                                                                    4- رهیافت‌های ارتباط بین‌المللی

                                                                    5- نظریات ارتباطی در حوزه ارتباطات بین المللی

                                                                    6- ارتباطات اقتصادی بین‌المللی

                                                                    7- ارتباطات نخبگان و عامه مردم

                                                                    8- ایدئولوژیهای نوین و نظم نوین جهانی

زمینه‌های مطالعه در روابط بین‌الملل

                                                                    3 زمینه مهم:

                                                                    1- ساختار

                                                                    2- بازیگران

                                                                    3- روابط‌

                                                                    جهان‌بینی «ابن خلدون»

رهیافت‌های مهم در مطالعات روابط بین‌الملل

                                                                    3 رهیافت:

                                                                    1) رهیافت آرمانگرا (رهیافت ایده آلیستی)

                                                                    2) رهیافت امپریالیسم بر پایه نظریه‌های کارل مارکس و لنین (رهیافت کمونیستی)

                                                                    3) رهیافت «واقعگرا» (رهیافت رئالیستی)

جایگاه قدرت در روابط بین الملل

                                                                    نگاه به قدرت به عنوان یک الگوی روابط بین‌المللی:

                                                                    نگاه به حاکمیت.

                                                                    نگاه به مردم.

                                                                    منابع قدرت:

                                                                    1) منابع عینی (قابل لمس) (Tangible Resources)

                                                                    2) منابع ذهنی (غیر قابل لمس)(Intangible Recourses)

رابطه با دیگران و منابع قدرت

رهیافت‌های ارتباط بین‌المللی

                                                                    4 رهیافت مهم:

                                                                    1- رهیافت آرمانی ـ‌ انسانی

                                                                    2- رهیافت نوآیینی سیاسی (تبلیغاتی)

                                                                    3- رهیافت‌ قدرت اقتصادی

                                                                    4- رهیافت سیاسی

نظریات ارتباطی در حوزه ارتباطات بین المللی

                                                                    نظریات ارتباطی به عنوان زیربنای پژوهش در ارتباطات بین‌المللی: (3 نظریه زیربنائی):

                                                                    1- نظریه‌های ریاضی.

                                                                    2- نظریه‌های اجتماعی ـ روانی

                                                                    3- نظریه‌های زبانشناختی

اقتصاد ارتباطات بین‌المللی

                                                                    اقتصاد سیاسی ارتباطات (Political Economy)

                                                                    تقسیم جهان

                                                                    جهانی شدن فن‌آوری اطلاعات

                                                                    تهاجم فرهنگی

                                                                    ارتباطات میان فرهنگی

ارتباطات نخبگان و عامه مردم

                                                                          ارتباطات نخبگان محلی

                                                                    ارتباطات و دیپلماسی قدرتهای بزرگ           ارتباطات عمومی

                                                                          ارتباطات نخبگان بین‌المللی

ایدئولوژیهای نوین و نظم نوین جهانی

                                                                    پایان ایدئولوژی

                                                                    پایان تاریخ

                                                                    جنبش های دینی و قومی

                                                                    تروریسم

                                                                    اسلام فوبیا

درس اول-مطالعات بین المللی و میان فرهنگی

مطالعات بین المللی و میان فرهنگی

درس اول 1378

درآمدی بر ارتباطات بین المللی

دکتر حسن بشیر

             پیگیری درسها: از طریق وب سایت

             www.hbashir.com

             گزینه  Personal Weblog

             پست الکترونیکی:

             drhbashir@gmail.com

               منابع مطالعه

               1- مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (مقدمه: صص 1 تا 6؛ فصل اول: تاریخ و مفهوم ارتباطات جهانی: صص 7 تا 54).

               2- Semati, Mehdi (ed.) (2004) New Frontiers in International Communication Theory, Rowman & Littlefield Publishers, INC. (Introduction: New Frontiers in International Communication, pp. 1-16.)

محورهای اساسی درس

                   1- معنای ارتباطات

                   2- نگاهی به نظریات ارتباطات

                   3- تفاوت روابط بین الملل با ارتباطات بین المللی

                   4- مهمترین تفاوت میان  IRو IC

                   5- علل تحول در دیدگاه قدرت

                   6- عوامل رشد ارتباطات بین‌المللی

                   7- اهمیت MIT در مطالعات ارتباطات بین المللی

                   8- چیستی مطالعات ارتباطات بین‌المللی

معنای ارتباطات

                   تفاوت اطلاعات با داده ها

                   Information & Data

                   معنای ارتباطات: Communication

                   در زبان فارسی

                   در زبان انگلیسی

نظریات مختلف در ارتباطات

                   بر اساس دو مکتب:

                   1- فرایند انتقال پیام

                   2- تولید و تبادل معنا (معنا نه معنی)

نگاهی به نظریات (الگوهای) ارتباطات

                   6 نظریه مهم:

                   1- الگوی شانن و ویور: فرایند ساده و خطی

                   2- الگوی دو بُعدی گربنر: بُعد ادراکی و بُعد دریافتی

                   3- الگوی 5 مرحله ای لاسول:‌ ”چه کسی، چه می گوید، در کدام مجرا،‌ با چه کسی، و با چه تاثیری“

                   4- الگوی سه ضلعی نیوکامب:‌ حفظ تعادل در نظام اجتماعی

                   5- الگوی وستلی و مک لین:‌ تاکید بر ”اطلاعات“ و ”دروازه بانان“

                   6- الگوی یاکوبسن: تاکید بر ”معنا“ و ”زمینه“.

تفاوت روابط بین الملل با ارتباطات بین المللیInternational Relations &International Communications

محورهای اساسی روابط بین الملل

دولت ها (Nation-State)

قدرت (Power)

                   کمیت و کیفیت (Quantitative & Qualitative)

                   حاکمیت  و مشروعیت (Hegemony & Legitimacy)

International Communications
ارتباطات بین المللی

                   محورهای اساسی ارتباطات بین المللی

                   اطلاعات (Information)

                   مردم (People)

                   رسانه ها (Mass Media)

                   قدرت (Power)

                   اخبار (News)

مهمترین تفاوت میان  IRو IC

                   قدرت

                   قدرت پس از WW2:

                   رویکرد واقع گرایی (Realist)

                   دیدگاه کارل دویچ (Karl Deutsch)

                   قدرت پس از 1980:

                   رویکرد واقع گرایی نو (Neo-Realist)

                   دیدگاه جوزف نای (Joseph S. Nye)

علل تحول در دیدگاه قدرت

                   حداقل 4 علت:

                   1- تحولات سریع در اقتصاد جهانی.

                   2- تحولات در سیستم ارتباطات بین‌المللی

                   3- فروپاشی اتحاد شوروی

                   4- تحول مفهوم قدرت

عوامل رشد ارتباطات بین‌المللی

                   4 عامل:

                   1- جنگ سرد

                   2- دیپلماسی عمومی

                   3- مبارزه ایدئولوژیکی

                   4- تکنولوژیهای جدید ارتباطی

اهمیت  MIT در مطالعات ارتباطات بین المللی

                   مرکز مطالعات بین‌المللی مؤسسه تکنولوژی ماساچوست
 
(MIT): Massachusetts Institute of Technology- Centre for International Studies

                   نقش بیناد فورد (Ford Foundation)

                   نقش سیا (CIA)

چیستی مطالعات ارتباطات بین‌المللی

                   علم (Science)

                   نظم یا روش علمی  (Discipline)

                   حوزه مطالعاتی  (Field of Study)

                   دیدگاه هور (Hur, 1982): ارتباطات رسانه‌های بین‌المللی.

                   (International of Mass Communication)

                   دیدگاه استیونسن (Stevenson, 1992) ارتباطات بین‌المللی به عنوان حوزه مطالعاتی : (Defining International Communication as a Field)

                   دیدگاه سمتی (Semati, 2004) می‌گوید: حوزه مطالعاتی و پژوهشی منظم: (Organizing  Inquiry) می‌باشد.

درس مطالعات میان فرهنگی-دانشگاه امام صادق (ع)

باسمه تعالی

درس مطالعات میان فرهنگی

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)، نیسمال اول 1387

شماره درس: 356034

تعداد واحد: 2

مدرس: حسن بشیر

drhbashir@gmail.com  و bashir@isu.ac.ir

هدف از درس:

این درس شامل دو حوزه مطالعاتی "ارتباطات بین الملل" و "ارتباطات میان فرهنگی" است که در 16 جلسه ارائه خواهند شد. توجه به مفاهیم اساسی این دو حوزه مطالعاتی، ساختارها و کارکردها، و نیز دیدگاه اسلامی و وضعیت جوامع اسلامی در این رابطه، از اهم موضوعاتی است که مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.

شیوه ارزشیابی:

الف- امتحان نیم ترم:

1-  مقرری هر درس: 20

2- امتحان کتبی: 80 نمره

ب- امتحان پایان ترم:

1- مباحثه و سمینارهای کلاس و مقرری هر درس: 10 نمره

2- امتحان کتبی: 60 نمره

3- ارائه مقاله تحقیقی: 20 نمره

4- خلاصه حداقل یک کتاب به شیوه ای که اعلام خواهد شد: 10 نمره

توجه:

دانشجویان محترم باید مقالات و فصول انتخابی را پیش از جلسه درس مطالعه کرده، و خلاصه ای در حد 1200 کلمه را به صورت تایپ شده به آدرس الکترونیکی مدرس ارسال و نسخه کاغذی را نیز در جلسه درس تحویل نمایند و در کلاس نیز برای ارائه خلاصه و مباحثه در باب موضوع آمادگی کافی داشته باشند. مطالعه، خلاصه کردن درسها و ارائه سمینار نیازمند صرف وقت کافی و مناسب دارد که در این زمینه انتظار می رود دانشجویان محترم با علاقه و دقت تحصیلات خود را دنبال نمایند.

ارائه مقاله تحقیقی:

- ارائه یک مقاله تحقیقی (20 تا 25 صفحه) شامل 6000 تا 7500 (شش هزار تا هفت هزار و پانصد) کلمه ای در یکی ازموضوعات پیشنهادی یا در موضوعی که با مدرس توافق شده باشد.

- دانشجویان در نوشتن مقاله درباره موضوعات پیشنهادی، باید نوآوری، توجیه منطقی و مسئله محور بودن را لحاظ کنند. (بعبارت دیگر مقاله در حدی باشد که بتوان آنرا در یکی از فصلنامه های علمی ارائه نمود. در این زمینه تلاش خواهد شد که مقالات دانشجویان با تعدیلات لازم منتشر که خود یک اقدام مهم در جهت پیشرفت علمی دانشجویان خواهد بود.)

- مقاله باید حداقل دارای ده منبع مستقل و مورد استناد واقعی باشد. (از این منابع حداقل پنج منبع از کتب یا مقالات انگلیسی زبان باشد).

- مقاله باید دارای پانوشتها و پی نوشتهای توضیحی، ارجاعات درون متنی و کتابشناسی استاندارد باشد.

- مقاله باید با فونت لوتوس14 و فاصله خطوط (single) تایپ و علاوه بر ارائه آنها به شکل کاغذی، به آدرسهای الکترونیکی مدرس ارسال و یا بر روی دیسکت و یا سی دی تحویل گردد.

سرفصلهای درس مطالعات میان فرهنگی

الف: ارتباطات بین الملل

1. درآمدی بر ارتباطات بین المللی

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (مقدمه: صص 1 تا 6؛ فصل اول: تاریخ و مفهوم ارتباطات جهانی: صص 7 تا 54).

·     2- Semati, Mehdi (ed.) (2004) New Frontiers in International Communication Theory, Rowman & Littlefield Publishers, INC. (Introduction: New Frontiers in International Communication, pp. 1-16.)

2. روابط بین الملل و ارتباطات بین المللی

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل اول: سیاست جهانی در حال گذار، صص 7 تا 34).

·     2- هابدن، استفن، روابط بین الملل و جامعه شناسی تاریخی، ترجمه: جمشید زنگنه، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1379. (فصل سوم: کنت والتز و برداشت وی از نظام روابط بین الملل، صص 63 تا 112).

3. جریان بین المللی اطلاعات

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل 2: جریان بین المللی اطلاعات: چاچوب بازکاوی، صص 35 تا 52).

·     2- مولانا، حمید، جریان بین المللی اطلاعات: گزارش و تحلیل جهانی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371. (فصل اول: مقدمه: چهارچوب تحلیل، صص 15تا 34)

4. جریان بین المللی اخبار

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل سوم، اخبار و آرا: طراحی محیط نمادین جهان، صص 53 تا 81)

·     2- مولانا، حمید، جریان بین المللی اطلاعات: گزارش و تحلیل جهانی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371. (فصل دوم: خبر و دیدگاهها، صص 35 تا 77)

·     3- کیونگ کیم و جورج بارنت، تحلیل شبکه ای جریان بین المللی خبری، ترجمه: حسن بشیر، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، 1384.

·     4- ژوزف استرابهار و دیگران، چه چیزی خبر را می سازد؟ (مقایسه اخبار سراسری تلویزیونی در هشت کشور جهان)، ترجمه: حسن بشیر، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، 1385.

1- تعاملات بین المللی و ارتباطات میان فرهنگی

منابع مطالعه:

1-      مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل هفتم، تعاملات بین المللی: سیاحت و جهانگردی، صص 167 تا 184).

2-      مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل هشتم، حرکت های انسانی بین مرزهای ملی: ارتباطات میان فرهنگی، صص 185 تا 211)

3-      جهانگردی و ارتباطات میان فرهنگی، دکتر محمد هادی همایون، مقاله.

2- ارتباطات بین المللی و امپریالیسم رسانه ای/فرهنگی

منابع مطالعه:

1- بگدیکیان، بن اچ. انحصار رسانه ها، ترجمه: داوود حیدری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1374.

2- محمدی، علی، امپریالیسم فرهنگ و هویت فرهنگی، ترجمه: دکتر حسن بشیر، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، پائیز 1384.

3- باگدیکیان، بن اچ، انحصار نوین رسانه ای، ترجمه: علی رضا عبادتی، تهران: روایت فتح، 1385.

4- کیم، سینگچول، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت، ترجمه و تلخیص: کریم خان محمدی، مقاله غیر منتشره.

5- Kim, Seongcheol, (N.D.) Cultural Imperialism on the Internet, Michigan State University.

7- ارتباطات بین المللی در جوامع اسلامی

منابع مطالعه:

1- مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (فصل ششم، بازسازی جامعه؛ مورد: اسلام، صص 147 تا 186).

2- مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (فصل هفتم، آینده دولت: یک رویکرد اسلامی، صص 187 تا 219 ).

3- مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (فصل دوم، تکنولوژی و جامعه، صص 55 تا 94).

ب: ارتباطات میان فرهنگی

8- درآمدی بر ارتباطات میان فرهنگی: تاریخ، مفاهیم و جایگاه

منابع:

1-                          رضی ، حسین ،ارتباطات میان فرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)، مقاله.

9- رابطه فرهنگ، ارتباطات و ارتباطات میان فرهنگی

منابع:

1-                          گادیکانست، ویلیام بی. و دیگران، بخش اول مقاله: "نظریه پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی"، ترجمه: دکتر پیروز ایزدی، رسانه، سال هفدهم، شماره 3، شماره پیاپی 67، پائیز 1385، صص 97-49.

10- ارتباطات میان فرهنگی و مبادله معنا

منابع:

1- فیاض، ابراهیم، رساله دکتری، دانشگاه امام صادق (ع)، چاپ نشده.

11- نقش زبان در ارتباطات میان  فرهنگی

منابع:

2-                          سماور لاری و دیگران، (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی، سید اکبر میرحسنی، انتشارات باز، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص209 تا 246.

3-                          گودیکانست، ویلیام بی.، (1383)  پیوند تفاوتها؛ راهنمای ارتباط کارآمد بین گروهی، مترجمان: علی کریمی (مله) و مسعود هاشمی، انتشارات تمدن اسلامی. فصل پنجم: تبادل پیام با غریبه ها، صص 163 تا 187.

12- نقش ارتباطات غیر کلامی در ارتباطات میان  فرهنگی

منابع:

1-              سماور لاری و دیگران، (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی، سید اکبر میرحسنی، انتشارات باز، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص247 تا 290.

2-              محسنیان راد، مهدی، (1369) ارتباط شناسی، ارتباطات انسانی (میان گروهی، جمعی)،تهران: انتشارات سروش،صص 243 تا 282.

13- حوزه های ارتباطات غیر کلامی

منابع:

1-              سماور لاری و دیگران، (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی، سید اکبر میرحسنی، انتشارات باز، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص247 تا 290.

2-                          محسنیان راد، مهدی، (1369) ارتباط شناسی، ارتباطات انسانی (میان گروهی، جمعی)،تهران: انتشارات سروش،صص 243 تا 282.

14- مطالعات موردی در ارتباطات میان فرهنگی ایران

1- «تجربه ارتباط غیر کلامی در ایران»: محسنیان راد، مهدی، (1369) ارتباط شناسی، ارتباطات انسانی (میان گروهی، جمعی)، تهران: انتشارات سروش،صص 283 تا 312.

The Persian Cultural Schema of Shekasteh-nafsi: A study of compliment responses in Persian and Anglo-Australian speakers, By: Farzad Sharifian, Monash University, Melbourne.

15- دیدگاههای اسلامی در زمینه ارتباطات میان فرهنگی

16- سمینارهای موردی و نتیجه گیری

روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق

باسمه تعالی

روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

نیمسال اول 1387

زمان:   دو شنبه ها (10-8 )

مدرس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com  و bashir@isu.ac.ir

منابع اصلی درس :

1-  تحقیق در رسانه های جمعی، تالیف: راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیک، ترجمه: دکتر کاووس امامی، انتشارات سروش، 1384.

2-  روش های تحلیل رسانه ها، تالیف: آرتور آسا برگر، ترجمه: پرویز اجلالی، انتشارات مرکز تحقیقات رسانه ها، 1383.

3-  بر اساس نیاز احتمالا برخی از کتب یا مقالات نیز در هر جلسه توصیه خواهند شد.

شیوه ارزیابی:

الف- شیوه رزیابی برای امتحان میان ترم

1- ارائه سه کار تحقیقی کوچک (تهیه طرح پژوهشی، تحلیل محتوا و پژوهش در رسانه های چاپی هر کدام 10 نمره): جمعا 30 نمره (این موارد باید قبل از امتحان کتبی میان ترم ارائه شوند.)

2- امتحان کتبی میان ترم: 70 نمره

(جمع:‌ 100 نمره خواهد بود)

ب- شیوه ارزیابی برای امتحان پایان ترم

1- سمینارها ارائه شده در طول ترم: 10

2- امتحان کتبی نهائی:‌ 50 نمره

3- تحقیق پایان ترم: 40 نمره

(جمع:‌ 100 نمره خواهد بود)

تبصره (1): تحقیق پایانی ترم حداقل باید بین 25 تا 30 صفحه و در حد یک تحقیق علمی قابل قبول باشد. مقاله با فونت لوتوس 14 و فاصله خطوط single تایپ و به شکل کاغذی و بر روی سی دی در پایان ترم باید تحویل گردد. (تحقیقات مزبور باید در یکی از 5 حوزه ذیل صورت گیرند: 1- پژوهش در رسانه های چاپی، 2- پژوهش در رسانه های الکترونیکی، 3 - تحلیل گفتمان، 4- پژوهش در تاثیر رسانه ها، 5- تحلیل نشانه شناختی)

تبصره (2): موضوعهای تحقیق باید با مدرس هماهنگی شود.

توجه:

1-  ضروری است که دانشجویان عزیز قبل از شروع هر درس، درس مزبور را از کتب و مقالات اعلام شده، و سایر منابع مرتبط مطالعه و آمادگی لازم را داشته باشند، بخشی از بحث ها و پرسشها، قبل از آغاز همان درس انجام خواهد گرفت.

2-  چنانچه جلسه ای به علت تعطیلات رسمی تشکیل نگردد. با توافق دانشجویان ساعت دیگری تعیین خواهد شد.

سرفصل های درسها:

جلسه

سرفصلهای درسها

1

فرایند و مراحل پژوهش

2

تهیه طرحهای پژوهشی

3

تحلیل محتوا: اصول کلی

4

تحلیل محتوا:‌ بررسی و ارزیابی نمونه رسانه ای

5

پژوهش در رسانه های چاپی:

مطالعات مطلب گزینی، بررسیهای سیمای خوانندگان، بررسی تطبیقی خوانندگان و غیر خوانندگان، مطالعات رضامندی، سنجش تعداد خوانندگان

6

پژوهش در رسانه های چاپی:

پژوهش در شمارگان نشریه ها، پژوهش در مدیریت رسانه ها، پژوهش در طراحی خبر، پژوهش در خواندنی بودن خبر، روزنامه نگاران پژوهشگر

7

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای رده بندی در اخبار و گزارشات رادیویی و تلویزیونی

8

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای بدون رده بندی در رادیو و تلویزیون

9

تحلیل گفتمان: اصول کلی

10

تحلیل گفتمان: فرایند تحلیل

11

تحلیل گفتمان: بررسی و ارزیابی یک نمونه

12

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

تاثیرهای اجتماعی و ضد اجتماعی محتوای رسانه ها

13

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

پژوهشهای رضامندی، بررسیهای برجسته سازی

14

تحلیل نشانه شناختی

15

تحلیل نشانه شناختی:‌ بررسی و ارزیابی نمونه رسانه ای

16

ارائه گزارش پژوهشی

سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی-دانشکده صدا و سیما

باسمه تعالی

سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی

کارشناسی ارشد دانشکده صدا و سیما

نیمسال اول 1387

نام درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی

تعداد واحد: 3

نوع واحد: نظری

پیش نیاز: مبانی علم سیاست و ارتباط جمعی

مدرس: دکتر حسن بشیر

تلفن مستقیم: 88094913 ، تلفن همراه:‌ 09122574418

پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com

درآمد:

این درس شامل دو حوزه مطالعاتی "ارتباطات بین الملل" و "ارتباطات میان فرهنگی" است که در 16 جلسه ارائه خواهند شد. توجه به مفاهیم اساسی این دو حوزه مطالعاتی، ساختارها و کارکردها، و نیز دیدگاه اسلامی و وضعیت جوامع اسلامی در این رابطه، از اهم موضوعاتی است که مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.

ساختار درس:

بخش اول: دوازده جلسه اول شامل مطالعه و مباحثه گروهی مقالات و فصول برگزیده.

بخش دوم: چهار جلسه سمیناری برای ارائه رویکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی مختلف توسط دانشجویان.

توجه: دانشجویان محترم باید مقالات و فصول انتخابی را پیش از جلسه درس مطالعه کرده، و خلاصه ای در حد 1200 تا 1500 کلمه را به صورت تایپ شده به آدرس الکترونیکی مدرس ارسال و نسخه کاغذی را نیز در جلسه درس تحویل نمایند و در کلاس نیز برای ارائه خلاصه و مباحثه در باب موضوع آمادگی کافی داشته باشند. مطالعه، خلاصه کردن درسها و ارائه سمینار نیازمند صرف وقت کافی و مناسب دارد که در این زمینه انتظار می رود دانشجویان محترم با علاقه و دقت تحصیلات خود را دنبال نمایند.

ارزیابی و آزمون:

ارزیابی مستمر از دانشجویان در هر جلسه درس انجام خواهد شد :

1-  امتحان کتبی پایان ترم: 6 نمره

2-  ارائه خلاصه مقالات و فصول در هر جلسه: جمعا 3 نمره.

3-  ارائه سمینار در کلاس: 2 نمره.

4-  ارائه یک مقاله تحقیقی: 6 نمره.

5-  ارائه خلاصه حداقل یک کتاب مرتبط با درس با شیوه ای که اعلام می گردد: 3 نمره.

ارائه مقاله تحقیقی:

- ارائه یک مقاله تحقیقی (20 تا 25 صفحه) شامل 6000 تا 7500 (شش هزار تا هفت هزار و پانصد) کلمه ای در یکی ازموضوعات پیشنهادی یا در موضوعی که با مدرس توافق شده باشد.

- دانشجویان در نوشتن مقاله درباره موضوعات پیشنهادی، باید نوآوری، توجیه منطقی و مسئله محور بودن را لحاظ کنند. (بعبارت دیگر مقاله در حدی باشد که بتوان آنرا در یکی از فصلنامه های علمی ارائه نمود. در این زمینه تلاش خواهد شد که مقالات دانشجویان با تعدیلات لازم منتشر که خود یک اقدام مهم در جهت پیشرفت علمی دانشجویان خواهد بود.)

- مقاله باید حداقل دارای ده منبع مستقل و مورد استناد واقعی باشد. (از این منابع حداقل چهار منبع از کتب یا مقالات انگلیسی زبان باشد).

- مقاله باید دارای پانوشتها و پی نوشتهای توضیحی، ارجاعات درون متنی و کتابشناسی استاندارد باشد.

- مقاله باید با فونت لوتوس14 و فاصله خطوط (single) تایپ و علاوه بر ارائه آنها به شکل کاغذی، به آدرسهای الکترونیکی مدرس ارسال و یا بر روی سی دی تحویل گردد.

موضوعات درسی:

الف: ارتباطات بین المللی:

1. درآمدی بر ارتباطات بین المللی

·     ارائه کلیات و اهداف درس

·     ارائه تعاریفی از مفاهیم مهم درس

·     ارائه تاریخچه ای از حوزه ارتباطات بین المللی

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، ارتباطات جهانی در حال گذار: پایان چندگونگی؟، انتشارات سروش، 1384. (مقدمه: صص 1 تا 6؛ فصل اول: تاریخ و مفهوم ارتباطات جهانی: صص 7 تا 54).

·     2- Semati, Mehdi (ed.) (2004) New Frontiers in International Communication Theory, Rowman & Littlefield Publishers, INC. (Introduction: New Frontiers in International Communication, pp. 1-16.)

2. روابط بین الملل و ارتباطات بین المللی

·     مرزهای نو در روابط بین الملل.

·     رهیافت های ارتباطات بین المللی.

·     ارتباطات سیاسی و اقتصادی بین المللی.

·     ارتباطات راهبردی بین المللی.

·     ارتباطات بین المللی و میان فرهنگی.

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل اول: سیاست جهانی در حال گذار، صص 7 تا 34).

·     2- هابدن، استفن، روابط بین الملل و جامعه شناسی تاریخی، ترجمه: جمشید زنگنه، تهران: دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی، مرکز چاپ و انتشارات وزارت امور خارجه، 1379. (فصل سوم: کنت والتز و برداشت وی از نظام روابط بین الملل، صص 63 تا 112).

3. جریان بین المللی اطلاعات

·     مجراها و انواع جریان بین المللی اطلاعات

·     چیستی اطلاعات و چشم اندازهای جریان اطلاعات

·     چارچوبها و مدلهای جریان بین المللی اطلاعات

·     عوامل موثر در شکل گیری جریان بین المللی اطلاعات

·     انواع و تاثیر جریان بین المللی اطلاعات

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل 2: جریان بین المللی اطلاعات: چاچوب بازکاوی، صص 35 تا 52).

·     2- مولانا، حمید، جریان بین المللی اطلاعات: گزارش و تحلیل جهانی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371. (فصل اول: مقدمه: چهارچوب تحلیل، صص 15تا 34)

4. جریان بین المللی اخبار

·     رسیدگی به مفهوم سازی های مختلف در اخبار بین المللی: اخبار بد در مقابل اخبار توسعه

·     نقش خبرگزاریها در امور بین المللی

·     خبرگزاریها به عنوان ابزارهای قدرت ملی

·     نقش متغیر خبرگزاریها به سبب سیستم برتون وودز (رویترز و غیره)

·     تلاش جهان سوم برای اصلاح عدم توازن در مبحث نظم نوین اطلاعات جهانی

منابع مطالعه:

·     1- مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل سوم، اخبار و آرا: طراحی محیط نمادین جهان، صص 53 تا 81)

·     2- مولانا، حمید، جریان بین المللی اطلاعات: گزارش و تحلیل جهانی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371. (فصل دوم: خبر و دیدگاهها، صص 35 تا 77)

·     3- کیونگ کیم و جورج بارنت، تحلیل شبکه ای جریان بین المللی خبری، ترجمه: حسن بشیر، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، 1384.

·     4- ژوزف استرابهار و دیگران، چه چیزی خبر را می سازد؟ (مقایسه اخبار سراسری تلویزیونی در هشت کشور جهان)، ترجمه: حسن بشیر، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، 1385.

5-                                     اقتصاد سیاسی اطلاعات: جریانهای فراملی اطلاعات

·                                         از فرامرزی به فراملی

·                                         تنوع جریان داده ها

·                                         الگوهای حرکات جریان فرامرزی

·                                         مسیر جریان های فرامرزی داده ها

·                                         حاکمیت ملی و جریان فرامرزی داده ها

منابع مطالعه:

1-      مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل ششم، اقتصاد سیاسی اطلاعات: جریان های فراملی اطلاعات، صص 136 تا 166)

2-      مولانا، حمید، جریان بین المللی اطلاعات: گزارش و تحلیل جهانی، ترجمه: یونس شکرخواه، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1371. (فصل چهارم: صاحبان ذخایر اطلاعات و جریان فرامرزی داده ها،صص 121 تا  144)

6-                                                 تعاملات بین المللی و ارتباطات میان فرهنگی

·     انسان هم پیام و هم مجرای ارتباط

·     جهانگردی بین المللی محملی برای ارتباط

·     الگوی تاثیر و جریان اطلاعات در روابط جهانگردی بین المللی

·     الگوی صنعت جهانگردی به عنوان روابط بین المللی

·     ارتباطات میان فرهنگی محصول حرکت انسان.

·     ارتباطات بین فرهنگی و ارتباطات بین المللی

منابع مطالعه:

1-      مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل هفتم، تعاملات بین المللی: سیاحت و جهانگردی، صص 167 تا 184).

2-      مولانا، حمید، اطلاعات و ارتباطات جهانی، ترجمه: اسد الله آزاد، محمد حسن زاده و مریم اخوتی، تهران: نشر کتابدار، 1384. (فصل هشتم، حرکت های انسانی بین مرزهای ملی: ارتباطات میان فرهنگی، صص 185 تا 211)

3-      جهانگردی و ارتباطات میان فرهنگی، دکتر محمد هادی همایون، مقاله.

7-                                                 ارتباطات بین المللی و امپریالیسم رسانه ای/فرهنگی

·     دیپلماسی فرهنگی و عمومی در برابر امپریالیسم رسانه ای و بازار آزاد

·     تاثیرات رسانش رادیویی و تلویزیونی فرامرزی

·     قدرت های بین المللی و فرهنگهای ملی: چالش نابرابر

·     ارتباطات بین المللی و هژمونی رسانه ها

·     امپریالیسم رسانه ای و تحولات فرهنگی و اجتماعی

منابع مطالعه:

1- بگدیکیان، بن اچ. انحصار رسانه ها، ترجمه: داوود حیدری، تهران: مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، 1374.

2- محمدی، علی، امپریالیسم فرهنگ و هویت فرهنگی، ترجمه: دکتر حسن بشیر، انتشارات مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، پائیز 1384.

3- باگدیکیان، بن اچ، انحصار نوین رسانه ای، ترجمه: علی رضا عبادتی، تهران: روایت فتح، 1385.

4- کیم، سینگچول، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت، ترجمه و تلخیص: کریم خان محمدی، مقاله غیر منتشره.

5- Kim, Seongcheol, (N.D.) Cultural Imperialism on the Internet, Michigan State University.

8 . ارتباطات بین المللی، فرهنگ و دیپلماسی عمومی

·     سیاست خارجی به عنوان بازتاب فرهنگ ملی

·     فرهنگ گرایی در روابط بین المللی

·     فرهنگ و ارتباطات در خدمت سیاست خارجی

·     رویکرد ارتباطات بین فرهنگی

·     مدلهای نقش رسانه در دیپلماسی عمومی

·     کاربردهای سیاسی رسانه ها

·     تبلیغات، اقناع و دیپلماسی

منابع مطالعه:

5-                                                        آشنا، حسام الدین، «فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی، ارائه مدلی برای دیپلماسی عمومی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، شماره 21، بهار 1383، صص 227 تا 262.

6-                                                        مک براید، شُُن، یک جهان، چندین صدا، ترجمه: ایرج پاد، تهران: انتشارات سروش، 1369. (جهان سوم در راه استقرار "نظم بین المللی نوین اطلاعات و ارتباطات"، صص 11 تا 30).

3- Gilboa, Eytan, (2000) Mass Communication and Diplomacy: A Theoretical Framework, International Communication Association.

ب: ارتباطات میان فرهنگی

9- درآمدی بر ارتباطات میان فرهنگی: تاریخ، مفاهیم و جایگاه

منابع:

1-                          رضی ، حسین ،ارتباطات میان فرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)، مقاله.

10- رابطه فرهنگ، ارتباطات و ارتباطات میان فرهنگی

منابع:

·                             گادیکانست، ویلیام بی. و دیگران، بخش اول مقاله: "نظریه پردازی درباره ارتباطات میان فرهنگی"، ترجمه: دکتر پیروز ایزدی، رسانه، سال هفدهم، شماره 3، شماره پیاپی 67، پائیز 1385، صص 97-49.

11- نقش زبان در ارتباطات میان  فرهنگی

منابع:

·                             سماور لاری و دیگران، (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی، سید اکبر میرحسنی، انتشارات باز، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص209 تا 246.

·                             گودیکانست، ویلیام بی.، (1383)  پیوند تفاوتها؛ راهنمای ارتباط کارآمد بین گروهی، مترجمان: علی کریمی (مله) و مسعود هاشمی، انتشارات تمدن اسلامی. فصل پنجم: تبادل پیام با غریبه ها، صص 163 تا 187.

12- نقش ارتباطات غیر کلامی در ارتباطات میان  فرهنگی

منابع:

1.              سماور لاری و دیگران، (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی، سید اکبر میرحسنی، انتشارات باز، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص247 تا 290.

2.              محسنیان راد، مهدی، (1369) ارتباط شناسی، ارتباطات انسانی (میان گروهی، جمعی)،تهران: انتشارات سروش،صص 243 تا 282.