وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

 

شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

 

شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی از روز سه‌شنبه اول شهریور ماه بر روی پیشخوان مطبوعات قرار می‌گیرد.

تقی‌پور، مدیرمسؤول ماهنامه در سرمقاله این شماره با عنوان « شبکه‌های اجتماعی؛ فرزندان ناخلف؟» به دردسرهایی که شبکه‌های اجتماعی برای حکومت‌ها ایجاد کرده پرداخته و در ابتدای آن، آورده است: بحث بر سر تضادی است که فناوری‌های مبتنی بر اینترنت همانند شبکه‌های اجتماعی بر سر راه سیاستمداران و دولت‌ها ایجاد کرده‌اند؛ فناوری‌هایی که از یک سو و به هزار و یک دلیل نمی‌توان ندیدشان و از سوی دیگر و شاید فقط به یک دلیل نمی‌توان رهایشان کرد!

دکتر حسن بشیر نیز در صفحات ثابت خود در این ماهنامه که با عنوان « رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی» منتشر و در آن به تحلیل آخرین اخبار مهم رسانه‌های جهان می‌پردازد در این شماره سقوط و محاکمه فرعون مصر، دیپلماسی توطئه در سطح رسانه‌ها، توطئه علیه انقلاب اسلامی و بیداری اسلامی و تحلیل برخی از رسانه‌های بیگانه در این زمینه‌ها را مورد توجه قرار داده است.

«شبکه‌های اجتماعی و بحران انگلیس» به قلم دکتر محمد سلطانی‌فر یکی دیگر از تحلیل‌های منتشر شده در این شماره از ماهنامه مدیریت ارتباطات است که در بخشی از آن آمده است: طبق رسم چند سال اخیر، اولین و نزدیک‌ترین مقصر حوادث و بحران‌های اینچنینی شبکه‌های اجتماعی قلمداد شدند که هیچ محمل و مدرکی دال بر تقصیر آنها یافت نمی‌شود و به‌راحتی می‌توان مثل بحران‌های اخیر مصر، تونس، لیبی، یمن و... این شبکه‌ها را مقصر دانست. وی در نوشتار خود به بررسی تحولات اخیر انگلستان و نقش شبکه‌های مجازی در آن پرداخته است.

اما دکتر نگین حسینی در مقاله‌ای خواندنی و تحلیلی به بررسی لطیفه‌های موسوم به «پـَـ نـَـ پـَـ» از دیدگاه ارتباطی پرداخته و در قسمتی از آن تأکید کرده است: لطیفه‌سازان «پـَـ نـَـ پـَـ» گاهی این کار را با چنان فراستی انجام می‌دهند که انگار، می‌خواهند کلمات و عبارت‌ها دقیقاً همان‌گونه تفسیر شوند که آنها مورد نظرشان است؛ نه بیشتر و نه کمتر!

دکتر حمید ضیایی پرور نیز در یادداشتی با عنوان «مصائب وایمکس در ایران» موضوع ظرفیت‌های خالی وایمکس در تهران را مورد توجه قرار داده است.

همچنین محیا برکت با دکترسعیدرضا عاملی، رئیس دانشکده مطالعات جهان، به گفت‌وگو نشسته است. دکتر عاملی در این گفت‌وگو با اظهار اینکه بی‌توجهی به فضای مجازی، فیس‌بوک را بزرگ کرد گفته است: این خطر وجود دارد که جهان مجازی ایرانی مستعمره جهان مجازی آمریکایی شود. دکتر عاملی تعداد کاربران فیس‌بوک را 900 میلیون نفر اعلام کرده است. در این گفت وگو ابعاد مختلفی از فلسفه وجودی شبکه های مجازی و آسیب‌ها و فرصت‌های آنها مورد بررسی قرار گرفته است.

در شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، پرونده ای به کوشش حمید سلیمانی با موضوع «نامه» منتشر شده و در آن آثار و گفتاری از مریم جعفری، رامین مهمانپرست، منصوره اتحادیه، اسدالله بادامچیان و محمد خباز در مورد بررسی نقش «نامه» در عصر ارتباطات، نامه‌های رئیس‌جمهور، نامه‌هایی برای فردا، نامه‌نگاری دوحزب مؤتلفه و مشارکت و نگارش نامه سرگشاده برای مسؤولان منتشر شده است. روخوانی مجموعه نامه‌های«طاهره، طاهره عزیزم» غلامحسین ساعدی توسط علی دهقان و مقاله‌ای از دکتر همایون کاتوزیان درباره صادق هدایت (از کتابی منتشر نشده) از دیگر بخش های این پرونده است. آسیب‌شناسی مناسبات اقتصادی روابط‌عمومی‌هاو رسانه‌ها یکی دیگر از پرونده های این ماهنامه است که به همت پژمان موسوی به اتفاق سمیرا سلطانی و مریم اسفندیاری با نوشته ها و گفتاری از دکتر علی‌اصغر محکی مدیرمسؤول سابق روزنامه همشهری، بهروز بهزادی سردبیر روزنامه اعتماد، ابراهیم رستمیان مقدم سردبیر سابق هفته نامه آتیه، محمد رضا غفوری مدیر روابط عمومی بانک تجارت، علی میرزاخانی سردبیر روزنامه دنیای اقتصاد، دکتر فرشاد فخیمی مدیر روابط‌عمومی بانک شهر و فروزان آصف نخعی روزنامه‌نگار  و کارشناس اقتصاد رسانه منتشر شده است.

همچنین سید تقی کمالی به اتفاق الهه حسینی پرونده جامعه اطلاعاتی این شماره ماهنامه را با موضوع رسانه های اجتماعی تدارک دیده‌اند. جواد افتاده پژوهشگر، دکتر حسین امامی پژوهشگر رسانه‌های نوین، علی‌اکبر اکبری‌تبار تحلیلگر حوزه آی تی، دکتر افسانه مظفری عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، ابراهیم اسکندری‌پور کارشناس، محمد سلیمانی‌نیا مدیر شبکه اجتماعی متخصصان ایران، زهره حسینی معاون شبکه اجتماعی مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی و دکتر سعید رضایی شریف آبادی رئیس انجمن کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، محمد مهدی مولایی روزنامه‌نگار و قدسی بیات کارشناس در این پرونده و در قالب یادداشت و گفت‌وگو به بیان دیدگاه‌های کارشناسی پرداخته‌اند.

اما مطالب دست اول درباره فیلم «شبکه اجتماعی» در قالب پرونده‌ای مجزا یکی دیگر از مطالب شانزدهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. حمید جعفری که مسؤولیت این پرونده را بر عهده داشته اینگونه توضیح می‌دهد: اجازه دهید توضیح دهم که شما با یک پرونده صرفاً سینمایی روبه‌رو نیستید(!) بلکه در مطالبی که در صفحات دیگر این پرونده مطالعه خواهید کرد با موضوعاتی چون تعامل شبکه اجتماعی سینما به عنوان هنری که این روزها یکی از مجهزترین اسلحه‌ها شناخته می‌شود، روبه‌رو خواهید شد. سینما این بار در قالب رسانه به رسانه‌ای دیگر مانند شبکه اجتماعی پرداخته است. جدا از کارکرد هنری– سینمایی، قضاوت نهایی با شما مخاطب عزیز است که در این تعامل رسانه‌ای، سینما موفق بوده است یا نه؟ کامیار کیان، کیان پارسا و محمد علی نظافت در تهیه و ترجمه مطالب این بخش با موضوعاتی چون نگاهی به حواشی ساخت فیلم «شبکه اجتماعی»، گفت‌وگو با «جز ایزنبرگ»، بازیگر نقش مارک زاکربرگ، گفت‌وگو با دیوید فینچر، خالق «شبکه اجتماعی» و آرن سورکینز از داستان زندگی مارک زوکربرگ می‌گوید با ماهنامه همکاری داشته‌اند.

علاقمندان به کتاب نگارش در روابط‌عمومی نیز می‌توانند دهمین بخش از ترجمه این کتاب را در این شماره مطالعه کنند.

علاقمندان به تهیه ماهنامه مدیریت ارتباطات می‌توانند این نشریه را از کیوسک‌های مطبوعاتی تهیه و یا از طریق سایت www.cmmagazine.ir   مشترک ماهنامه شوند.

 

روابط‌عمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات