وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

تضاد دیپلماسی- به نقل از ماهنامه مدیریت ارتباطات

 

«تضاد دیپلماسی» میان گذشته و آینده در ترکیه

دکتر حسن بشیر، استاد دانشگاه امام صادق(ع) در مطلبی با عنوان یک سال گذشت: از «دیپلماسی سکوت» تا «پایان دیپلماسی» که در ویژه نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر کرده است به تحلیل مهم ترین وقایع بازتاب یافته در رسانه های دنیا پرداخت. وی این رویدادها را مورد توجه قرار داده است:

1-        فرودین‌ماه 1390: شبکه جنبش‌های مردمی و ارتباطات اسلامی

2-        اردیبهشت 1390: بیداری اسلامی و دیپلماسی تقابلی

3-        خرداد 1390: تروریسم بحرینی و دیپلماسی سکوت

4-        تیر 1390: دیپلماسی تلفیقی جنگ نرم و قدرت سخت

5-        مرداد 1390: دیپلماسی بحران‌سازی: سوریه و بازنمایی‌های رسانه‌ای

6-        شهریور 1390: سقوط فرعون و دیپلماسی توطئه

7-       مهر 1390: تسخیر سفارتخانه‌ها،‌ بیداری اسلامی و گفتمان مردمی

8-        آبان 1390: بیداری اسلامی و آگاهی مردمی: از فلسطین تا وال‌استریت

9-       آذر 1390: آمریکا و توهم دموکراسی: دیپلماسی علیه دیپلماسی

10-     دی 1390: شکار «جانور» و دیپلماسی سه بعدی آمریکا

دکتر بشیر در تحلیل یازدهمین رویداد مهم در سال 09 با عنوان «دیپلماسی دوشخصیتی» و «افسردگی سیاسی» در مورد ترکیه می نویسد: در جریان بیداری اسلامی ترکیه یکی از کشورهایی است که در تلاش بوده و هست که در جهت منافع خود روابط و گفتمان خود را در این زمینه با کشورهای منطقه بر اساس سیاست خاصی گسترش دهد. در این زمینه برخی از سیاست‌های اتخاذ شده از حالتی دوگانه برخوردار بوده است که نتایجی متفاوت با آنچه که انتظار می‌رفت به دست آورد. این وضعیت دوگانه افسردگی سیاسی را به دنبال داشت که یکی از نمودهای آن تغییرات آنی و جهت‌گیری‌های متفاوت با گذشته نه چندان دور بود. نگاهی به گفتمان مطرح شده در دو نشریه «استار» (ترکیه) و «الحیات» (انگلستان) بیانگر دیدگاه فوق است که نوعی دیپلماسی دوشخصیتی در اتخاذ تصمیمات لازم برای تعامل مناسب با حوادث جاری جهان و منطقه را منعکس می‌کند:

1-        ترکیه پس از آغاز بیداری اسلامی دیپلماسی «برتری طلبی» را به عنوان خط‌مشی سیاسی خود در منطقه اتخاذ کرد که با واکنش‌های کشورهای منطقه با شکست روبه‌رو شد.

2-        ترکیه با ارائه دیپلماسی «توسعه‌طلبانه» اعتبار خود را تا اندازه زیادی از دست داد.

3-        ترکیه با ایجاد تضاد میان «مدل توسعه ترکیه» و «مدل ایرانی توسعه» در منطقه، دیپلماسی «تضاد منطقه‌ای» را تشدید کرد.

4-        ترکیه با تلاش برای نشان دادن «گسست تحولات منطقه با انقلاب اسلامی»، نوعی از «گسست اسلامی» را در جوامع منطقه تبلیغ کرد که با تحولات واقعی در حال تضاد بود.

5-       ترکیه با تلاش برای ایجاد تضاد میان «بیداری اسلامی منطقه» و «انقلاب اسلامی ایران»، نه تنها «مدل اسلامی ترکیه» را با تضادهای واقعی روبه‌رو کرد، بلکه دوستی ایران را با خطر جدی مواجه ساخت.

6-       دیپلماسی «برتری‌طلبی» و ارئه مدل متفاوت از «توسعه اسلامی»، تلاش برای نزدیک شدن به اتحادیه اروپا بدون توجه به منافع کشورهای منطقه، دخالت در امور سوریه و حمایت از مخالفان، شکست دیپلماسی ترکیه و تلاش برای تصویرسازی شکست دیپلماسی ایران درباره تحولات جهان اسلام، ترکیه را وارد مرحله «تضاد دیپلماسی» میان گذشته و آینده کرد.

حرکت اخیر وزارت امورخارجه ترکیه در تجدید نظر در مورد دیپلماسی «برتری‌طلبی» و اتخاذ رویه‌ای جدید برای ارائه دیپلماسی «تحول‌طلبی» با تجدید نظر در دیپلماسی گذشته و ترسیم دیپلماسی جدید متکی به بازگشت به تشخیص‌های واقعی و ارزش‌گذاری جدی برای منافع کشورهای منطقه و بازتفسیر منافع ترکیه بر اساس نوعی از توازن منطقی در رابطه با کشورهای همجوار و درک عمیق‌تر از جنبش بیداری اسلامی در جهان اسلام، حرکتی است که می‌تواند این کشور اسلامی و مهم منطقه را از پارادوکس نهادینه شده در «دیپلماسی دوشخصیتی» رها سازد و افق‌های جدیدی را از همکاری و دوستی را میان کشورهای منطقه به وجود آورد و آن را از «افسردگی سیاسی» زودرس رها سازد.

متن کامل این تحلیل را در ویژه نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات بخوانید.  این  ماهنامه از طریق سایت www.prshop.ir  بصورت آن‌لاین قابل خریداری است.

 

 

 

 

مقاله بیداری اسلامی لیبی که بزودی منتشر خواهد شد

دیپلماسی رسانه­ای کشورهای جهان درباره بیداری اسلامی لیبی و مداخله نظامی غرب: تحلیل گفتمان نشریات خارجی (از 6 مارس 2011 تا ‌ 10 می 2011)

(مقاله پذیرفته شده توسط فصلنامه علمی-پژوهشی راهبرد که بزودی منتشر خواهد شد)

دکتر حسن بشیر

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) drhbashir@gmail.com

کاظم موذن

دانشجوی کارشناسی ارشد معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق(ع)kazem.moazen@gmail.com

چکیده:

 انقلاب مردم لیبی علیه حکومت قذافی که در ادامه جریان بیداری اسلامی سالهای 2010 و 2011 رخ می داد، با مداخله نظامی غرب ابعاد تازه ای پیدا کرد. در این میان کشورهای جهان به منظور تکمیل سیاست خارجی خود، به فعالیت هایی در قالب دیپلماسی رسانه ای اقدام نمودند. این مقاله با هدف شناسایی ابعاد دیپلماسی رسانه ای کشورهای جهان در قبال مناقشات لیبی 20 یادداشت از نشریات کشورهای مختلف جهان را در فاصله زمانی 6 مارس 2011 تا ‌ 10 می 2011 (15 اسفند 1389 تا 20 اردیبهشت 1390)  با روش تحلیل گفتمان بر اساس شیوه «پدام» بررسی نموده است. یافته های پژوهش نشان می دهد که پنج نگاه و رویکرد گفتمانی مشخص در میان نشریات کشورهای مختلف جهان شکل گرفته است که هر گفتمان در قبال موضوعات اصلی در مناقشات لیبی گرایشات خاصی دارند و یا نسبت به آن سکوت اختیار کرده اند. مقایسه ابعاد مفهوم دیپلماسی رسانه ای و صورت بندی های گفتمانی نشان می دهد که هر یک از این 5 گفتمان با اشکال خاصی از دیپلماسی رسانه ای ارتباط پیدا می کند.  گفتمان روسی نشان می دهد که نشریات مرتبط با این گفتمان تلاش می کنند با هدف ایجاد تنفر و دشمنی نسبت به نیروهای ناتو و انقلابیون لیبی، جامعه هدف خود را نسبت به نتایج درگیری های نظامی ناامید و از این طریق زمینه لازم برای توقف درگیری های نظامی و شکل گیری مذاکره بین طرفین را فراهم کنند. گفتمان آمریکایی با هدف اعمال فشارهای سیاسی، فرهنگی و نظامی، در شهروندان جامعه هدف خود نسبت به ایده مداخله نظامی ایجاد رغبت نموده و تلاش می کند با اتخاذ شکلی از دیپلماسی رسانه ای مثبت اعمال نیروهای نظامی غرب را توجیه و مشروعیت بخشی کند. گفتمان دموکراتیک منتقد در میانه طیف دیپلماسی رسانه ای مثبت و منفی قرار می گیرد یعنی از یک سو اهداف دیپلماسی رسمی کشورهای غربی را مورد تایید قرار می دهد و از سوی دیگر روش های بکارگرفته شده و تسری دادن ایده مداخله نظامی به سایر کشورها را اشتباه می داند. گفتمان صهیونیستی یک دیپلماسی رسانه ای کاملا منفی را در قبال مناقشه لیبی اتخاذ می کند و حداکثر تلاش خود را می کند تا به واسطه ارائه تصویری کاملا مخدوش، افکار عمومی جهان را نسبت به طرفین درگیری (یعنی نیروهای قذافی و انقلابیون و حتی نیروهای غربی) بدبین کند. در گفتمان ضداستکباری نیز نوعی از دیپلماسی رسانه ای منفی در قبال مناقشه لیبی نهفته است چراکه در کلیت آن تاکید بر جریان سازی خبری و بازنمایی تصویر منفی از نیروهای غربی است اگرچه تلاش می کند تا در سایر موضوعات (مثل نیروهای انقلابی لیبی) موضع کاملا روشنی اتخاذ نکند.  

 

واژگان کلیدی:‌ بیداری اسلامی، لیبی، دیپلماسی رسانه ای، نشریات خارجی، تحلیل گفتمان