وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

مبانی نظری بیداری اسلامی از نگاه امام خمینی و مقام معظم رهبری

نشست ارائه یافته‌های پژوهش طرح«مبانی نظری بیداری‌اسلامی از نگاه امام‌ خمینی(ره) و آیت‌الله‌‌خامنه‌ای»

نشست علمی ارائه یافته‌های پژوهش طرح «مبانی نظری بیداری‌ اسلامی از نگاه امام‌ خمینی(ره) و آیت‌الله‌‌ خامنه‌ای» توسط پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.



به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛ در این نشست که توسط گروه مطالعات فرهنگی جهان اسلام پژوهشکده ارتباطات فرهنگی بین الملل پژوهشگاه برگزار می شود، دکتر حسن بشیر، مجری طرح، سخنرانی خواهند کرد.


این نشست روز چهارشنبه 31 خرداد 1391 از ساعت 9 تا 11 به نشانی تهران، خیابان ولیعصر (عج) پائین تر از میدان ولیعصر (عج) خیابان دمشق، شماره 9، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات برگزار می شود.

حضور دانشجویان، اساتید و پژوهشگران علاقه مند در این نشست آزاد  است.

لینک مربوطه

http://www.ric.ir/news.php?extend.392

 

انتشار کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین» و یک یادآوری مهم

انتشار کتاب «شش گفتار روابط عمومی نوین»

و یک یادآوری مهم



سایت «پیام روابط عمومی» انتشار کتاب مزبور را اعلام کرده است که

موجب تشکر است. آنچه که مناسب بود نوشته می شد، انتشار مقالات مزبور

در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران و همایش روابط عمومی الکترونیک است.

دو مقاله ذیل در همایش روابط عمومی الکترونیک ارائه شده و بقیه، بجز آخرین مقاله

کتاب، در کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ارائه شده اند.

البته این مساله در همان کتاب در آغاز هر مقاله اشاره شده است.

دو مقاله ای که در «همایش روابط عمومی الکترونیک» ارائه شده اند

به شرح ذیل هستند:

1- روابط عمومی الکترونیک و نظام های اطلاع رسانی: تعامل کلام و تصویر در بازنمایی شیوه های نقادی، شفاف سازی و پاسخگویی (در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک» در 27 اردیبهشت 1387 ارائه شده است.


2- «ارتباطات عمومی: روابط همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک سازمان، شهر و شهروندان»

(در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در 27 اردیبهشت 1388 ارائه شده است.)


لینک خبر


http://pr-m.ir/index.aspx?siteid=6&pageid=306&newsview=984

دانشجویان درس ارتباطات بین الملل-صدا و سیما-ترم دوم-1390-1391

دانشجویان عزیزم در کلاس درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی
کارشناسی ارشد-دانشکده صدا و سیما
ترم دوم -91-1390

مجله مدیریت ارتباطات دو ساله شد

مدیریت ارتباطات دو ساله شد:

«ماهنامه، ماهنامه، خبرهای مهم»!


بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- خرداد 91- به صاحب امتیازی و مدیرمسؤولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر و از چهارم خرداد قابل تهیه است.

در این شماره دو پرونده مفصل و مهم با عناوین « شورایعالی فضای مجازی؛کارکردها و انتظارات » و «یک بام و دوهوای رسانه‌ای افشای اطلاعات بانکی» منتشر شده است.

مدیرمسؤول نشریه به مناسبت آغاز انتشار سال سوم، آورده است:  الان هم با همان شوق کودکی، کار را دنبال می‌کنم. ماهنامه، تازه وارد سه‌سالگی شده ‌است و مجموعه‌ای از استادان، همکاران و مخاطبان مراقب هستند تا زمین نخورد! من هم داد میزنم: «ماهنامه، ماهنامه، خبرهای مهم»!

دکتر حسن بشیر در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در مطلب خود با عنوان رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی، جنگ‌های اطلاعاتی و بیداری اسلامی را مورد توجه قرار داده است.

رسانه‌ای برای پژوهشگران و مخاطبان اندیشه امام- از پلی‌کپی اعلامیه تا رسانه مجازی- عنوان یادداشت عبدالرسول وصال است که در آن به تشریح ویژگی‌های پرتال امام خمینی(ره) پرداخته و با تشریح مراحل شکل‌گیری ارتباط رسانه‌ای حضرت امام می‌نویسد: تا زمانی که امام درقید حیات بودند، هنوز خبری از فعالیت‌های مجازی نبود و ارتباطات اینترنتی به صورت محدود در فضای نظامی استفاده می‌شد و برای عموم رایج نبود. امام هم از دهکده کوچک جماران صدای خود را به دهکده جهانی رساند، اما بعد از ارتحال حضرت امام، جهان ارتباطات تحول عظیمی پیدا کرد.  وی با تشریح راه‌اندازی پرتال امام در سال 1390 یادآور می‌شود:  ما در راهبردهای رسانه‌ای خود، استنادپذیری، درست‌نویسی و انتقال صحیح اندیشه امام را مدنظر داریم.

از «خصوصی» تا نقد «تلویزیون واقع‌نما»، نگاهی کوتاه به  نمایشگاه کتاب بیست و پنجم، تقدیر دانشگاه پوردو از 25 سال خدمت پروفسور کمالی‌پور، تأسیس رشته روابط‌عمومی الکترونیک در مقطع کارشناسی، راه‌اندازی تلویزیون اینترنتی جدید، رسانه‌های جدید، برگزاری هفتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک و تجلیل از دکتر محسنیان‌راد و گزارش مراسم رونمایی از کتاب «مسافر دهکده جهانی» اخبار ماه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات را شامل می‌شوند. اشک‌ها و لبخندها! عنوان یادداشت زیبای محمد دشتی، کارشناس ارشد روابط‌عمومی در وصف کتاب تازه منتشر شده از زندگینامه پروفسور یحیی کمالی‌پور است. وی در یادداشت خود نگاهی به تلخ و شیرین زندگی پروفسور یحیی کمالی‌پور، داشته و در بخشی از آن آورده است: این کتاب قصه یک زندگی است که نویسنده در بخشی از آن فراز و نشیب‌های ارتباط پدری را که خود استاد ارتباطات است، با دخترش که در ارتباط با پدر مشکل دارد، به تصویر کشیده است. مخاطب با خواند این اثر در مرور یک زندگی پر فراز و نشیب، در می‌یابد که زندگی پستی و بلندی‌های زیادی دارد که انگار انسان‌ها در هر مقام و رتبه‌ای یارای گریز از آن را ندارند.

برپا! برجا! نیز عنوان یادداشت نگین حسینی است که با اشاره  به همزمانی دو مراسم تقدیر از دو استاد برتر خانواده ارتباطات، یکی در آمریکا- پروفسور کمالی پور-  و دیگری در ایران- دکتر محسنیان‌راد- می‌نویسد:  به نظر می‌رسد دانشگاه‌ها باید با پیش‌بینی مراسم تقدیر از اعضای هیأت علمی خود، پیشگام قدردانی از استادان و به ویژه پیشکسوتان باشند تا نشان دهند که حرمت نهادن به مقام معلم را فراموش نکرده‌اند.

دکتر امیدعلی مسعودی، عضو هیئت علمی دانشگاه سوره در جدیدترین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در یادداشتی با عنوان خبرنگار کیست؟ مصوبه دولت چه می‌گوید؟ به بررسی بحث‌های اخیر، میان معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرعامل خبرگزاری فارس یعنی محمدجعفر محمدزاده و سیدنظام الدین موسوی پرداخته و با تأکید بر صحت تعریفی که محمدزاده ارائه کرده، آورده است: «خبرنگار کسی است که کار مستمر و دائمی‌ و اصلی‌اش فعالیت خبری در تحریریه باشد و توانایی انجام کار خبرنگاری را دارا باشد و درنتیجه صنف مطبوعات یا سندیکای مطبوعات موجود هم تأیید کند که وی توانایی فعالیت در حرفه‌ خبرنگاری را دارد».

نقش متخصصان اطلاع‌رسانی و نخبگان جامعه در وفاق ملی عنوان مقاله مشترک محمدرضا اباذری و  حسن صیامیان است که بطور مفصل و کارشناسی شده به موضوع پرداخته‌اند.

 در این شماره از ماهنامه امیر لعلی، گفت‌وگویی اختصاصی با عضو هیات رئیسه انجمن ارتباطات آمریکا انجام داده است. دکتر فیل آتر (Phil Auter) در این گفت‌وگو، در خصوص مدیریت ارتباطات و کارکردهای رسانه‌ها در عصر جدید سخن گفته و در بخشی از آن تأکید کرده: مدیریت مؤثر ارتباطات یک مهارت آموختنی است که نیازمند مطالعه و تمرین است.

محمدجواد رنجکش و حمید کشاورز نیز در مقاله‌ای مشترک با نام فناوری‌ ارتباطی/ اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و تحولات منطقه‌ای در خاورمیانه2011.2010  به‌دنبال یافتن پاسخی برای این سؤال هستند که «نحوه عملکرد دیپلماسی جمهوری ‌اسلامی ‌ایران در حوزه فناوری‌های ارتباطی و رسانه‌ای در قبال تحولات اخیر خاورمیانه چگونه بوده‌است؟».

نگاهی به «نشریات خوراک» در ایران با تیتر نان، عشق، کاغذ گلاسه، نوشته محمد مهدی کتابدار نیز از یادداشت‌های تحلیلی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. وی در تحلیل خود، موضوعات محوری مجلات خوراک در ایران را  به چهار گروه آموزش آشپزی،  تغدیه و سلامت، شیرینی‌پزی، نوشیدنی و دسر و معرفی اغذیه‌فروشی‌ها و رستوران‌ها تقسیم کرده و عملکرد نشریات مربوطه را مورد بررسی قرار داده است.

قسمت سوم مقاله پروفسور کاظم معتمدنژاد، با عنوان ضرورت توسعه مطالعات در زمینه‌های حقوقی و اقتصادی مدیریت ارتباطات نیز در این شماره چاپ شده است. در دو بخش گذشته این یادداشت به شرایط اقتصادی و مدیریتی مطبوعات و شیوه‌های اداره مطبوعات و رسانه‌های همگانی در کشورهای لیبرال اشاره و در ادامه به چگونگی فعالیت صنعت مطبوعات در کشورهای سوسیالیستی پرداخته شد. در این قسمت، شرایط ویژه تولید مطبوعات مد نظر استاد قرار گرفته است.

در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات پرونده ای با عنوان « شورایعالی فضای مجازی؛کارکردها و انتظارات » با مدیریت سید تقی کمالی منتشر شده است.

شورایعالی فضای مجازی در پی خنثی سازی جنگ نرم نوشته آزاده مرنی، لزوم تعریف و تدقیق اهداف و  واکاوی ضرورت تأسیس نهادی جدید نوشته صدرا خسروی دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه تهران،‌ اهمیت فضای مجازی، روابط اجتماعی ما و توان عمومی جامعه نوشته دکتر اعظم راودراد دانشیار ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، لزوم اتخاذ سیاست‌های انقلابی نسبت به تغییر رویکرد کنونی به فضای مجازی نوشته دکتر اسماعیل قدیمی استاد علوم ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، امنیت فضای مجازی در آن سوی مرزها نوشته رقیه قربانی بوساری، حال و آینده فضای مجازی ایرانی نوشته حسین حسنی دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه تهران، فضای مجازی، فرصت‌ها و چالش‌ها نوشته سعیده سادات قادری و مروری بر تجارب فعالیت فناوری اطلاعات در کشور؛ از شورایعالی انفورماتیک تا شورایعالی فضای مجازی نوشته قدسی بیات دانشجوی دکترای ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، از جمله مطالب این پرونده است.

اما گفت‌وگوی مرضیه خلقتی با دکتر علی‌اکبر جلالی با تیتر شورایعالی فضای مجازی قدرت هر کاری را دارد نیز از مطالب خواندنی این شماره است. دکتر جلالی در این گفت‌وگو از طرفی نگرانی‌ها و دغدغه‌هایش در خصوص گذشت دو ماه از تأسیس شورا و ارائه نشدن چشم‌انداز روشنی از برنامه‌های آن در این مدت را بازگو می‌کند و از طرف دیگر امیدوار است که شورایعالی فضای مجازی با در پیش گرفتن راهکارهایی مثل پاسخگویی و شفافیت، شایسته‌سالاری و ایجاد پارلمان فضای مجازی برای استفاده از متخصصان رشته‌های مختلف، به سرعت در مسیر تدوین و اجرای استراتژی توسعه فناوری اطلاعات گام بردارد.

دورنمایی از شورای بی‌سروصدای فضای مجازی در گفت‏وگو با دکتر علیرضا طالب‌پور مدیر مؤسسه فرهنگی و اطلاع‌رسانی تبیان توسط زینب کوهیار، یکی دیگر از گفت‌وگوهای این پرونده است. وی در بخشی از این گفت‌وگو تأکید کرده: این شورا به اندازه شورایعالی انقلاب فرهنگی اهمیت دارد، چون رهبری حکم تشکیل آن را داده‏اند و می‏بینیم که تمام قوا در آن نماینده دارند. توصیه دکتر کمال محامدپور دبیر ستاد فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علمی و فناوری رئیس‌جمهور به بانیان شورایعالی فضای مجازی نیز خواندنی و مهم است: این شورا فرصت اساسی را برای حل مشکلات فناوری اطلاعات در کشور و رسیدن به گام‌های بلند توسعه‌ای فراهم می‌کند. با این حال وی از عدم حضور نماینده بخش خصوصی در این شورا گلایه می‌کند. این گفت‌وگو توسط هاجر شادمانی انجام شده است. نجیبه محبی نیز به سراغ مهندس لطف‌الله سیاهکلی معاون رسانه‌های مجازی سازمان صداوسیما رفته و با او در مورد شورای عالی فضای مجازی به گفت‌وگو نشسته است. بخش اصلی این گفت‌وگو درباره لزوم راه‌اندازی فضای مجازی برای کشور است، از تولید محتوا و مدام در پی دانلود نبودن و وظیفه ایران در آپلود اطلاعات.

مهندس آزاده داننده رئیس شورای مرکزی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور نیز در گفت‌وگو با ماهنامه مدیریت ارتباطات می‌گوید: من تصور نمی‌کنم در فاصله زمانی کوتاهی شاهد اقدامات مؤثری از طرف این شورا باشیم. بیشتر درکم این است که اینها بیشتر انرژی و تمرکزشان روی سازماندهی شوراست تا تشکیلات، ساختار و مأموریت‌ها و وظایفشان را شناسایی کنند، شکل بدهند و در موردشان تفاهم کنند.

چرا جهان مجازی اینقدر اهمیت پیدا کرده است؟ نوشته دکتر حمید عبداللهیان دانشیار گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران، شورایعالی فضای مجازی، کدام آینده را برای ایران رقم می‏زند؟ نوشته محمد مهدی مولایی و اهداف به آگاهی عموم رسانده شود نوشته دکتر علیرضا دهقان مدیر گروه ارتباطات دانشکده علوم اجتماعی تهران از دیگر مطالب این پرونده است.

اما در بیست و پنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات پرونده دیگری با عنوان «یک بام و دوهوای رسانه‌ای افشای اطلاعات بانکی» با مدیریت رضا قربانی منتشر شده است.

 خوب، بد، زشت! عنوان تحلیل فاطمه عسگری آزاد از عملکرد 12 روزنامه صبح ایران پس از افشای اطلاعات بانکی است. وی با بررسی صفحه اول 12 روزنامه طی سه روز، نحوه‌ بازتاب خبری رویداد افشای اطلاعات بانکی را در روزنامه‌ها بررسی کرده است. برای این منظور روزنامه‌های همشهری، کیهان، اطلاعات، شرق، ایران، تهران امروز، آرمان، هفت صبح و جام‌جم در دسته روزنامه‌های عمومی و روزنامه‌‌های دنیای اقتصاد و عصر اقتصاد در دسته‌ روزنامه‌های اقتصادی مورد بررسی قرار گرفته‌اند. محمد جواد هنرمند ساری نیز در مطلب خود با عنوان خبرگزاری‌ها چه نقشی در تشدید یا حل بحران دارند؟ به تحلیل اخبار مهر و فارس در مقابل ایرنا و ایسنا پرداخته است. همچنین قاسم سرافرازی بررسی عملکرد تلویزیون در ماجرای افشای اطلاعات بانکی را با عنوان هنر پراندن فرصت‌ها بر عهده داشته و برای این منظور بخش‌های خبری ساعت 14 و 21 شبکه یک، 20:30 شبکه دو و 22 شبکه سه از تاریخ 26 تا 31 فروردین را مورد بررسی قرار داده است. گفت‌وگوی ویژه خبری ساعت 22:30 روز یکشنبه 27 فروردین (به دلیل دعوت از یکی از مدیران بانک مرکزی) نیز در این بررسی لحاظ شده است. مینا والی نیز به بررسی عملکرد سایت خبری و شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی فارسی در ماجرای افشای اطلاعات بانکی پرداخته است. او در تحلیل خود با عنوان «گفتا که شب روست او، از راه دیگر آید» آورده:  شبکه فارسی بی‌بی‌سی کار متفاوتی انجام داد و به عنوان اولین رسانه با افشاکننده اطلاعات مصاحبه کرد. عکس‌العملی که این شبکه و سایت آن در برابر خبر نشان دادند از جهاتی قابل بررسی است: اولاً بزرگ‌نمایی چنین خبری از بین همه خبرهای مهم آن روزها و ثانیاً چگونگی روایت خبر و تأثیر آن بر مخاطب.

 از مخاطره تا بحران؛ بررسی نظری بحران و مفاهیم نزدیک به آن، نوشته مریم محبی که در آن تلاش کرده به این پرسش پاسخ دهد که آیا ماجرای افشای اطلاعات بانکی مخاطره بود یا بحران؟ یکی دیگر از مطالب این پرونده است.

در گفت‌وگوی فاطمه پورمعصوم با دکتر فریدون وردی‌نژاد نیز ابعاد مدیریت بحران ماجرای افشای اطلاعات بانکی به بحث و بررسی گذاشته شده است. دکتر وردی نژاد در بخشی از اظهار نظر خود تأکید کرده است: نمی‌شود این شرایط را بحرانی تلقی کرد و آن را می‌توان در حد یک تنش نامید و در ‌‌نهایت در توصیف شرایط امروز می‌توان گفت که شرایط فوق‌العاده ایجاد شده است.

اما یادداشت رضا قربانی با عنوان از «کارگران یقه آبی» تا به اصطلاح «هکرهای کلاه سفید» چه چیزی مشترک است؟ نیز خواندنی است. او نوشته است: این ماجرا باعث شد به یک باره بسیاری از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران به کار‌شناسان و متخصصان امنیت -آن هم در زمینه پرداخت الکترونیک- تبدیل شوند و حتی به این باور برسند که می‌توانند مدیران بانک مرکزی و شرکت‌های فعال را نصیحت کنند و بگویند «شرکت‌ها و بانک‌های محترم! امنیت را جدی بگیرید و با پول و سرمایه مردم این‌گونه بازی نکنید». آن هم در حالی که کسی نمی‌دانست منظور از امنیت چیست! در این پرونده به نحوه پردازش بحران‌های داخلی در شبکه‌های ماهواره‌ای و مشخصاً رفتار شبکه «من و تو» نیز پرداخته شده است.

تأملی پیرامون لنگر فکری روزنامه‌نگار در گزارشگری رویدادهای پیچیده نوشته محمد معماریان نیز از دیگر مطالب این پرونده است. در بیست‌وپنجمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات بخش هجدهم کتاب نگارش در روابط‌عمومی نوشته تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی منتشر شده است.

بخش دوم اتوبیوگرافی علی عبدالرشیدی آخرین صفحات این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات را تشکیل می‌دهد.

این ماهنامه از چهارم خرداد ماه و از طریق پیشخوان مطبوعات، یا سایتwww.prshop.ir قابل تهیه است.