وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار کتاب ضدجریان در اخبار جهانی

انتشار کتاب ضدجریان در اخبار جهانی



ضدجریان در اخبار جهانی

تألیف: بوید ـ بارت، اولیور Boyd-Barrett, Oliver

توسو، دایا کیشان Thussu, Daya Kishan

مترجمان: بشیر، حسن Bashir, Hassan

معماریان، محمد Memarian, Mohammad

عنوان: ضد جریان در اخبار جهانی

محل نشر: ناشر، سال نشر: تهران: دانشگاه امام صادق(ع)، 1391

مشخصات ظاهری: 312 ص

فروست: دانشگاه امام صادق(ع)؛ 373: ارتباطات؛ 21

عنوان انگلیسی: Contra-Flow in Global News: International and Regional News Exchange Mechanisms

قیمت: 65000 ریال

شابک: 9786002141842

نوبت چاپ: چاپ اول

نوع جلد: رقعی (شومیز)

موضوع: 1. خبرگزاریها

 

چکیده

هدف از این کتاب، ارائۀ روایتی عمدتاً توصیفی از مشخصه‌های اصلی مکانیسم‌های مبادلۀ اخبار در قالب اهداف، ساختارهای مدیریتی، محتوا و خدمات خبری، ارباب‌رجوع و منابع آنهاست. در واقع این کتاب در یک منبع واحد اطلاعاتی بیشتر دربارۀ مکانیسم‌های مبادلۀ اخبار (تعدادی بیشتر از آنچه پیش‌تر موجود بود) جمع‌آوری کرده است و تلاش زیادی در راستای ارائۀ تصویری شفاف‌تر از چیستی، کار، کیفیت عملکرد، دشواری‌ها و دورنمای آیندۀ این مکانیسم‌ها به عمل آورده است.

در بخش اول از هر فصل تلاش شده است تا مشخصه‌های برجستۀ کلیِ این مکانیسم‌ها یا مدل‌های متفاوت عملیاتی ایشان را با توجه به سرفصل مربوطه، شناسایی و مشخص شود. نتیجه‌گیری نیز ارزیابی‌های نویسندگان از دستاوردها، دشواری‌ها و دورنماهای این مکانیسم‌ها را تلفیق کرده و توصیه‌هایی برای ارتقاء (عمدتاً) تدریجی ارائه می‌دهد.

کتاب از هشت فصل تشکیل شده است. فصل اول به معرفی اثر اختصاص دارد. فصل دوم برخی پیش‌زمینه‌های تاریخی مرتبط با تلاش‌های کشورهای کمتر توسعه‌یافته را بررسی می‌کند که می‌خواستند مکانیسم‌های مبادلۀ اخبار را راه‌اندازی نمایند تا وابستگی خبری خود به سازمان‌های رسانه‌ای غربی برای تأمین اخبار بین‌المللی و همچنین انتشار اخبار دربارۀ این کشورها در سایر نقاط دنیا را کاهش دهند. فصل سوم دربارۀ اهداف مکانیسم‌های مختلف مبادلۀ اخبار بحث می‌کند. این مکانیسم‌ها برای اهداف خاصی تشکیل شده‌اند، و این اهداف معمولاً منتج از ایدئولوژی وسیع‌تری هستند که تلویحاً یا صریحاً به مفهوم «نظم نوین اطلاعاتی و ارتباطی جهانی» ربط دارد. این مفهوم بواسطۀ بحث‌های پیرامون ارتباطات بین‌الملل با پشتیبانی یونسکو در دهۀ 1970 نفوذ پیدا کرد. غالباً اشاره‌هایی به لزوم ترویج برابری، عدالت و تکثرگرایی بیشتر در هر ملت و در میان ملت‌ها توسط خدمات خبری می‌شود، که این اشاره‌ها می‌توانند به طور خاص به مفهوم نظم نوین مرتبط باشند یا نباشند. در دامنۀ گستردۀ اهداف خاصی که این سازمان‌ها به صورت جمعی شناسایی کرده‌اند، می‌توان خوشه‌های معینی را تشخیص داد، و اولویتی که هر مکانیسم برای یک یا چند خوشه قائل می‌شود می‌تواند شکل‌دهندۀ ماهیت آن مکانیسم باشد. خوشه‌ها را می‌توان به شیوۀ زیر توصیف کرد. فصل چهارم مالکیت و مدیریت رسمی مکانیسم‌های مبادلۀ اخبار را مد نظر قرار می‌دهد. مالکیت این مکانیسم‌ها نوعاً بین‌المللی و معمولاً بین‌دولتی است (یا به شکل تعاونی‌های دولت و/یا سازمان‌های دولتی درمی‌آید)، هرچند گاهی اوقات می‌تواند شامل سازمان‌های غیردولتی نیز باشد. مالکیت یک مکانیسم لزوماً حقوقی نیست، ولی در جایی که این‌گونه نباشد بهتر است مالکیت به صورت حقوقی دربیاید. فصل پنجم دربارۀ محتوا و خدماتی بحث می‌کند که توسط مکانیسم‌های مبادلۀ اخبار توزیع می‌شوند. نقش اصلی مکانیسم‌های مبادلۀ اخبار، مبادلۀ اخبار و اطلاعات عمومی و/یا تخصصی در میان اعضاء است. این کار به‌واقع مکمل، و نه جایگزینِ، اخبار جهان است که آژانس‌های خبری فراملی ارائه می‌دهند. فصل ششم به گسترۀ مشتریانی می‌پردازد که از محتوای منتشرشده توسط مکانیسم‌های منطقه‌ای یا بین‌المللی مبادلۀ اخبار استفاده می‌کنند. اطلاعات مشتریان و درآمدها احتمالاً حساس‌ترین مشخصۀ مکانیسم‌ها است و جای شگفتی نیست که پیمایش یونسکو در این زمینه کمترین دستاورد را داشته است. اکثر اخبار مکانیسم‌ها از طریق آژانس‌های خبری ملی مخابره می‌شود و این مسئله پیامدهایی بر کیفیت و میزان موجود بودن این اخبار دارد. اما برای تقریباً تمامی مکانیسم‌ها، پایۀ مشتریان شکننده است و این امر انعکاسی از فقر رسانه‌های مشتری در کشورهای کمترتوسعه‌یافته محسوب می‌شود. در واکنش به این مسئله، برخی مکانیسم‌ها استفاده از منابع جایگزین درآمد (از جمله حامیان مالی) را آغاز کرده یا مد نظر قرار داده‌اند. فصل هفتم دربارۀ منابعی بحث می‌کند که پایداری مکانیسم‌های مختلف مبادلۀ اخبار را تأمین می‌کنند. در اینجا سه نوع منبع مجزا شناسایی شده‌اند هرچند وابستگی‌های متقابل مهمی بین آنها وجود دارد: مالی، انسانی و فناورانه. فصل هشتم نیز به ارائه جمعبندی و نتیجه‌گیری پرداخته است. عناوین فصول کتاب حاضر به شرح زیر می‌باشد:

فصل1. معرفی

فصل2. بافت مبادلۀ اخبار

فصل3. اهداف

فصل4. مالکیت و مدیریت

فصل5. محتوا و خدمات

فصل6. ارباب‌رجوع و مشتریان

فصل7. منابع (منابع مالی، افراد و فناوری)

فصل8. نتیجه‌گیری و دستاوردها

(قیمت خرید نقدی  تومان): 5,550

 

انتشار بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

 

بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

بیست و ششمین شماره ماهنامه «مدیریت ارتباطات» ویژه تیرماه 1391 با گزارش‌ها، تحلیل‌ها و گفت‌وگوهای متنوعی در حوزه رسانه، روابط‌عمومی، جامعه اطلاعاتی و کتاب منتشر شد.

در این ماهنامه به مناسبت در پیش بودن هفته بهزیستی، پرونده ویژ‌‌ه‌ای با عنوان «معلولیت و رسانه» منتشر شده است.

«رجحان نظرات کارشناسانه بر نظرات مدیریتی سلیقه‌ای» عنوان سرمقاله امیر عباس تقی‌پور مدیرمسؤول ماهنامه است.

در صفحات «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی» دکتر حسن بشیر به بررسی نظریه مدیریت اضطراب/ عدم قطعیت (Anxiety/Uncertainty Management Theory) به عنوان یکی از نظریات مهم در حوزه ارتباطات پرداخته و از موضع این نظریه، موضوع پرونده هسته‌ای ایران را مورد توجه قرار داده است.

«ضرورت توسعه مطالعات در زمینه‌های حقوقی و اقتصادی مدیریت ارتباطات» بخش چهارم یادداشت پروفسور کاظم معتمدنژاد نیز در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است.

«آیا یک بازیگر حق داردخواننده شود؟» نوشته رضا قربانی و درباره «روز رسانه‌های اجتماعی» نوشته جواد افتاده، یادداشت‌های آزاد این شماره است.

«تأثیر راهکارهای اقتصادی و رسانه‌ای در مصرف کالاها» عنوان یادداشت تحلیلینازنین ملکیان و مجید یوسفی است که ریشه‌های اصلی اسراف در جامعه و راهکارهای پیشنهادی برای اصلاح الگوی مصرف با استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

گفت‌وگوی ویژه این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات توسط مدیرمسؤول با دکتر یونس شکرخواه انجام شده و او تأکید کرده:‌ دغدغه زندگی دیجیتالبر دغدغه‌های فرهنگی اولویت دارد.

گفت‌وگو با پروفسور یحیی کمالی‌پور به مناسبت چاپ و انتشار کتاب زندگینامه‌اش با عنوان «مسافر دهکده جهانی» نیز توسط محمد دشتی انجام و تأکید شده: زندگی عشق است و دیگر هیچ.

گزارشی تحلیلی از «چهارمین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران؛ چالش‌ها و چشم‌اندازها»

گزارشی تحلیلی از چهارمین همایش بررسی چالش های مطبوعات ایران با عنوان «تصاویر زیبایی که در قاب مطبوعات جای نمی گیرند» گزارش ماه بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که علاوه بر درج بخش‌هایی از نظرات سید محمد حسینی وزیر ، محمد جعفر محمدزاده معاونت مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی و پدرام پاک آئین مدیر کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، قسمت‌هایی از مطالب مطرح شده توسط پروفسور کاظم معتمد‌نژاد، فرید قاسمی، دکتر محمد مهدی فرقانی، دکتر امیدعلی مسعودی، مرتضی نبوی، دکترعلی‌اصغر محکی، دکتر احمد میرعابدینی، دکتر علیرضا دهقان و دکتر یونس شکرخواه، فریدون صدیقی، دکتر مهدی محسنیان راد، دکتر مهدی منتظرقائم، دکتر حسام‌الدین آشنا، بیژن مقدم و دکتر امیر محبیان منتشر شده است.

این گزارش با مسؤولیت رضا قربانی و همکاری فاطمه عسگری آزاد منتشر شده است.

بازنمایی معلولیت در رسانه

در بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات و با توجه به در پیش بودن هفته بهزیستی، پرونده ویژه‌ای با عنوان «نگاهی به بازنمایی معلولیت در رسانه» به کوشش دکتر نگین حسینی منتشر شده که در آن این عناوین به چشم می‌آید:

-   این تصویرسازی واقعیت ندارد! نوشته دکتر محمد کمالی دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران

-   انتشار 2 کتاب در حوزه معلولیت؛ تجربه‌های یک ناشنوا و  شکفتن در کویر

-   نگاهی به بازنمایی معلولیت در رسانه‌های جمعی آمریکا نوشته دکتر نگین حسینی

-   ادبیات مناسب،کلید بازنمایی صحیح معلولیتترجمه دکتر آریا همدانچی

-   گذری بر دو دهه فعالیت صفحه «با معلولین» روزنامه اطلاعات نوشته محمد رضا دشتی

-   حرکتی نو از روزنامه اطلاعات تا انتشار «حرکت» نوشته رضا عبداللهی، بنیانگذار صفحه ویژه معلولیت در مطبوعات ایران

-   بازتعریف کلیشه‌های 75 ساله در «آینه، آینه» نوشته ستیو ناپر– والستریت ژورنال و ترجمه زهرا بیک

-   گفت‌وگوی اختصاصی با پروفسور فیلیپ فرگوسن، استاد کالج مطالعات آموزشی دانشگاه چپمن

-   گفت‌وگوی اختصاصی با دکتر بت ای. هلر، پروفسور ژورنالیسم رسانه‌های جدید

نگاهی به موضوع روابط‌عمومی در تئاتر ایران

تفاوت‌های روابط‌عمومی در هنرهای نمایش موضوع یکی دیگر از پرونده‌های منتشر شده در بیست‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که در آن گفتار و نوشتاری ازسید اصغر نوربخش، بهزاد صدیقی، یزدان عشیری،  مجید امرایی، حمیدرضا آذرنگ، کیومرث مرادی، محمدرضا خاکی، مهرداد کوروش‌نیا، آرش عباسی، محمد بهرامی، وحید لک، ایرج راد، حسین مسافر آستانه و آرش دادگر دیده می‌شود.

این پرونده با مسؤولیت علی حسنلو و همکاری ساره سلطانیه، مهسا مقدم و صنم محجوب تهیه شده است.

تلفن همراه؛ ابزاری ارتباطی یا ضد ارتباط

تقی کمالی و همکاران بخش جامعه اطلاعاتی ماهنامه مدیریت ارتباطات در شماره تیر ماه این ماهنامه موضوع تلفن همراه را مورد توجه قرار داده‌اند. در این پرونده این مطالب دیده می‌شود:

-   خطوط رنگین تلفن همراه در جوامع امروزی نوشته رقیه قربانی بوساری

-   گزارشی اختصاصی از یک پژوهش در مورد الگوی استفاده از تلفن همراه- تلفن همراه کنترل فرزندان را برای والدین مشکل کرده است نوشته حسن شهبازی

-   نگاهی به وابستگی‌های ما به تلفن همراه- هوا را از من بگیر، موبایلم را نه!نوشته طاهره خیرخواه

-   بررسی ضرورت مطالعات تلفن همراه و تبدیل دانش به فناوری در گفت‌وگوی سید تقی کمالی و نجیبه محبی با مسعود شفیعی رئیس انجمن فناوری اطلاعات ایران و جمعیت ایرانی پیشبرد ارتباط صنعت و دانشگاه

-   تلفن همراه؛ خصوصی شدن حوزه عمومیو عمومی شدن حوزه خصوصی نوشته مسعود عباسی

-   اسمارت‌فون‌ها واقعیتی شتاب‌دهنده در ارتباطات ایرانی نوشته علی اسماعیل‌زاده

-   تأخیر در ارائه خدمات ارتباطی جذابیت آنها را از بین می‌برد در گفت‌وگوینگار میرکریمی با محمد قلمچی دبیرکل کنفرانس بین‌المللی شهروند الکترونیک و تلفن همراه

-   فرهنگ، اجتماع و سیاست پس از تلفن همراه در گفت‌وگوی زینب کوهیار  با سعید معیدفر دانشیار دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران

-   بررسی «آثار و نتایج تلفن همراه در زندگی روزمره» در گفت‌وگوی الهام عبادتی با دکتر مسعود کوثری عضو هیأت علمی دانشگاه تهران

-   نوموفوبیا و اختلالات روانی ناشی از آن نوشته الهه حسینی

-   نگاهی به «‌فروشگاه بازار» اندروید نوشته حسام آرمندهی

کتاب؛ مهجورترینرسانه کشور ما

«کتاب مهجورترین رسانه کشور ما در حال حاضر است». شاید این جمله ادعای بزرگی به نظر بیاید اما تمامی رویدادهای عرصه کتاب در کشور ما مؤید آن است. بگذارید به دور از هر نوع تئوری‌گویی با هم نکته‌ای را مرور کنیم. نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که بیست‌وپنجمین دوره از برگزاری خود را پشت سر گذاشت...

سطور بالا بخشی از مطلب منتشر شده در ورودی پرونده کتاب بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. در این پرونده که به همت حمید نورشمسی تولید شده است این مطالب را می‌خوانید:

-   گفت‌وگوی حمید نورشمسی با محمدرضا جوادی یگانه، جامعه‌شناس، در مورد استفاده «رسانه خاموش» از سایر رسانه‌ها- از روزنامه‌ها تا پیامک؛ همه رسانه‌ها در کتابخوانی نقش دارند

-   ماشین در جاده مانده، یادداشتی از جعفر فریدزاده تهیه کننده کتاب چهار

-   پرداخت ضعیف رسانه‌‌ها به موضوع کتاب در گفت‌وگوی مریم عرفانیان با محسن حکیم معانی، سردبیر برنامه «کتاب شب»: صرفاً رسانه ملی مقصر نیست

-   چند تجربه ماندگاربرای بومی کردن مطالعه یادداشت شفاهی از پروفسور یحیی کمالی‌پور

-   گفت‌وگوی سمیرا شاهقلی با دکتر امیدعلی مسعودی، رئیس دانشکده علوم ارتباطات دانشگاه سوره: حق کتاب را در رسانه‌ها ادا نکرده‌ایم

بخش نوزدهم ترجمه کتاب نگارش در روابط‌عمومی

در بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات بخش نوزدهم ترجمه کتاب نگارش در روابط‌عمومی نوشته تامس.اچ.بیوینز و ترجمه علیرضا باستانی با عنوان «گزارشات سالیانه و مسؤولیت اجتماعی» منتشر شده است.

این ماهنامه با صاحب امتیازی و مدیرمسؤولی امیر عباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی در 84 صفحه، رنگی و با قیمت 3 هزار تومان منتشر شده است.

«مدیریت ارتباطات» از طریق پیشخوان مطبوعات، یا سایت www.prshop.ir قابل تهیه است.