وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

سرفصلهای درس ارتباطات میان فرهنگی-دکتری-علوم و تحقیقات آزاد-912

به نام خدا

سرفصلهای درس ارتباطات میان فرهنگی

نیمسال دوم 1391

 

مقطع تحصیلی:‌ دکتری- واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی

زمان: نیمسال دوم- 1391

 

مدرس:‌ دکتر حسن بشیر  

ای میل:  drhbashir100@gmail.com و bashir@isu.ac.ir

 

سایت: www.hbashir.blogsky.com

 

منبع اصلی درس

کتاب انگلیسی ذیل منبع اصلی درس خواهد بود. این کتاب هنوز به فارسی ترجمه نشده است.

Gudykanst, Willian B. (2005) Theorizing About Intercultural Communication, Sage Publication.

 

شیوه درس:

1-     هر درس استاد-دانشجو محور خواهد بود و در تعامل با یکدیگر شکل خواهد گرفت.

2-     موارد لازم درباره تهیه مقاله علمی- پژوهشی به شرح ذیل است:

1-2- مقاله باید در حد علمی- پژوهشی باشد.

2-2- مقاله علاوه بر استاد درس توسط یکی از اساتید دیگر نیز ارزیابی و نمره گذاری خواهد شد.

3-2- مقاله باید بین 25 تا 30 صفحه A4 (هر صفحه 300 کلمه) باشد. هر صفحه باید با فونت 14 لوتوس و فاصله بین خطوط Single تنظیم شود.

4-2- موضوع مقاله باید بر پایه نظریات (با توجه به فصول کتاب اصلی) تنظیم شود که از آغاز ترم برای هر دانشجو تعیین می گردد.

شیوه ارزشیابی:

نمره درس از 20 خواهد بود که به شرح ذیل تقسیم بندی می شود.

1-     تهیه پاورپوینت درسهای تعیین شده: 3 نمره

2-     سمینار کلاسی: 3 نمره

3-     مقاله علمی-پژوهشی با استفاده از رویکرد فصل تعیین شده: 6 نمره

4-     امتحان کتبی پایان ترم: 8 نمره

توجه:

(1)   با توجه به اینکه کلاس دکتری این درس 8 دانشجو دارد، بنابراین درسها بر اساس این تعداد تقسیم بندی شده که هر دانشجو در طول ترم سه سمینار را ارائه خواهد داد. سمینارها در دو شیوه ارائه خواهند شد، یکی نظریه مربوط به فصل تعیین شده و دومی مطالعه موردی مربوط به نظریه درس قبلی که ارائه شده است. لازم است در هر دو مورد پاورپوینت های تهیه شده از نظریه درسی و نیز مطالعه موردی حداکثر روز شنبه هر هفته به ای میل استاد درس ارسال شود. در مورد مطالعه موردی حتما قبل از آن مقاله مورد نظر باید با استاد درس هماهنگ شود. این مقاله می تواند به فارسی یا انگلیسی باشد. مطالعات موردی می توانند از مقالات یا پایان نامه های فارسی و انگلیسی تهیه و ارائه شوند.

(2)   سمینارهای تهیه شده برای ارائه نباید به شکل خلاصه کردن فصل کتاب یا مقاله یا پایان نامه باشند، بلکه باید مهمترین نکات نظری، روشی، مساله اصلی، الگوی ارائه شده، نقد مطرح و یا نقد دانشجو را در بر داشته باشند.

(3)   با توجه به اینکه کتاب اصلی درس به انگلیسی است، دانشجویان محترم می توانند سمینار خود را به انگلیسی و فارسی ارائه دهند.

 

سرفصلهای درس:

ادامه مطلب ...

سرفصلهای درس نظریه های فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق-912

باسمه تعالی

عنوان درس: نظریه های فرهنگ و ارتباطات

محل تدریس: دانشگاه امام صادق (ع)- دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

زمان: نیمسال دوم-1391

مدرس: دکتر حسن بشیر

پست الکترونیکی: drhbashir100@gmail.com  یا bashir@isu.ac.ir

آدرس سایت: www.hbashir.blogsky.com

تلفن تماس: 88094913

 

توضیح درس و هدف آن:

در این درس تلاش شده است که در سه حوزه مهم مسائل مرتبط با فرهنگ و ارتباطات با تاکید بر رسانه ها مورد تدریس قرار گیرند:

1-     مکاتب مهم در این زمینه

2-     نظریه های کلان مهم مرتبط

3-     نظریه های موردی که تبیین کننده رابطه نظریه با عمل باشند.

 بنابراین تلاش شده است که ضمن اینکه مهمترین مباحث در این زمینه مورد بررسی و تدریس قرار گیرند، دانشجویان محترم با رویکردهای نظری و عملی در حوزه نظریه های فرهنگ و ارتباطات نیز آشناتر شوند.

 

شیوه تقسیم درس:

1-              درسهای اصلی توسط استاد تدریس خواهند شد.

2-              پس از هر درس، دو دانشجو که در هر جلسه تعیین خواهند شد، نسبت به پیدا کردن دو مقاله از مقالات علمی-پژوهشی (فارسی و انگلیسی یا هر دو مقاله از مقالات انگلیسی) که به شکل مطالعه موردی درباره درس قبلی تدوین شده اند، اقدام و پس از هماهنگی و تایید استاد درس، پاورپوینت آنها را یک روز قبل از درس مربوطه به ای میل استاد و سایر دانشجویان کلاس ارسال نمایند. لازم به تاکید است که در اینجا هدف از تهیه پاورپوینت ها خلاصه کردن مقاله نیست، بلکه باید مهمترین رویکردهای نظری، روشی، نتایج و نیز نقدهای ممکن مطرح شوند. سایر دانشجویان نیز ضمن مطالعه پاورپوینت های ارسالی باید آمادگی داشته باشند که در مباحث مرتبط به مقالات مشارکت نمایند.

3-              از دانشجویان محترم خلاصه درسی در این درس خواسته نمی شود، اما تاکید می شود که قبل از درس حتما با توجه به منابع داده شده، نسبت به مطالعه درسها اقدام نمایند.

4-              این درس امتحان نیم ترم ندارد.

5-               دانشجویانی که مقاله انگلیسی برای مطالعه موردی انتخاب نمایند یک نمره بیشتر به آنان تعلق خواهد گرفت.

شیوه ارزیابی و نمرات آزمون:

1-     انتخاب مقاله و تهیه پاورپوینت خلاصه مقاله: 3 نمره (مقاله انگلیسی 4 نمره)

2-     ارائه سمینار کلاسی از مقاله انتخاب شده: 2 نمره

3-     تهیه مقاله علمی-پژوهشی پایان ترم: 5 نمره (چنانچه مقاله به عنوان مقاله علمی-پژوهشی توسط داوران تایید شود، نمره آن 6 خواهد بود)

4-     امتحان کتبی پایان ترم: 10 نمره

5-     بنابراین عملا جمع نمرات مربوط به این درس در این ترم از 22 خواهد بود که به شرح فوق تقسیم بندی شده اند. 

ادامه مطلب ...

سرفصلهای درس نظریه های انتقادی ارتباطات-دانشکده علوم اجتماعی-912

 به نام خدا

 

عنوان درس: نظریه های انتقادی ارتباطات

دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه تهران

زمان: نیمسال دوم-1391

مدرس: دکتر حسن بشیر

تلفن: دفتر: 88094913      

پست الکترونیکی: drhbashir100@gmail.com   و   bashir@isu.ac.ir

آدرس سایت:  www.hbashir.blogsky.com  

توضیح درس و هدف آن:

تدریس مهمترین نظریه های مربوط به حوزه انتقادی در ارتباطات با تاکید بر مکاتب مهم در این زمینه.

شیوه ارزیابی و نمرات آزمون نهائی

1-         تهیه پاورپوینت از مهمترین مطالب هر درس، ارائه سمینار کلاسی و مباحثات مربوطه (همه دانشجویان محترم باید پاورپوینت درسها را حداقل دو روز قبل از شروع کلاس بعدی به ایمیل استاد ارسال نمایند): (4 نمره)

2-         تدوین یک مقاله علمی-پژوهشی مرتبط با درس. این مقاله حدود   7500 کلمه باید باشد و به ایمیل استاد (در فرمت وورد - پی دی اف قابل قبول نیست) در زمان تعیین شده توسط استاد درس، تحویل گردد. مقاله باید در حوزه مکتب انتقادی تعیین شده برای دانشجو باشد و قبلا با استاد درس هماهنگ شده باشد. مقالات خارج از این روش پذیرفتنی نیست. (6 نمره)

3-               امتحان کتبی پایان ترم: (10 نمره)

سرفصلهای درس  

ادامه مطلب ...

برگزاری کارگاه «روش عملیاتی تحلیل گفتمان» (پدام)

برگزاری اولین کارگاه یک روزه «روش عملیاتی تحلیل گفتمان»

(پدام)

Practical Discourse Analysis Method (PDAM)

در دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

تاریخ برگزاری: سه شنبه 17/11/1391

گارگاه مزبور برای 7 نفر از دانشجویان علاقمند به تحلیل گفتمان به روش «پدام» به مدت 8 ساعت برگزار گردید که در آن علاوه بر توضیح روشهای دیگر تحلیل گفتمان، روش مزبور با تفصیل و ارائه نمونه هایی مورد تشریح قرار گرفت.

با توجه به درخواست های صورت گرفته در این زمینه، در آینده نزدیک این کارگاره برای دانشجویان دیگر دانشکده و نیز دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی و دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و نیز دانشکده صدا و سیما برگزار خواهد شد.

عکسهایی از دانشجویان این کارگاه نیز گرفته شده که مشاهده می کنید.



انتشار سی و سومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

سی‌وسومین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

سی‌وسومین شماره ماهنامه تخصصی مدیریت ارتباطات- بهمن ماه 91- منتشر و علاوه بر توزیع در کیوسک‌های مطبوعاتی، از طریق سایت www.prshop.ir  در اختیار علاقمندان قرار می‌گیرد.

در این ماهنامه در کنار مقالات، یادداشت‌ها و تحلیل‌هایی که در حوزه مدیریت ارتباطات، رسانه، روابط‌عمومی و تبلیغات به چاپ رسیده، پرونده‌هایی با عناوین «یادبود: میراث‌های مرحوم دکتر مجید تهرانیان»، « مدیریت فرهنگی: در اهمیت ارتباط میان رسانه‌ها و مدیریت فرهنگی»، « کودک و رسانه: کودکان در تسخیر جعبه جادویی؛ خوب یا بد؟» و « کتاب: مقایسه‌ای میان ممیزی کتاب و مطبوعات در ایران» منتشر و نظرات و دیدگاه‌های متخصصان، استادان و مدیران در قالب یادداشت، گفت‌وگو و تحلیل درج شده است.

امیر لعلی سردبیر ماهنامه در یادداشتی با عنوان «موازنه سکوت» در علم ارتباطات با طرح سؤوالاتی پیرامون چرایی وجود نقاط ضعف در این حوزه، یادآور شده: سؤالات متعدد دیگری نیز مطرح است که حکایت از عدم پویایی، نوآوری، تولید دانش، نگرش آینده‌نگرانه در بومی کردن دانش ارتباطات و... دارد.

سوریه؛ از دیپلماسی بحران‌سازی تا بحران دیپلماسی عنوان صفحات ثابت تحلیل گفتمانی رسانه‌های بیگانه نوشته دکتر حسن بشیر است. در این تحلیل گزارش‌های خبری 14نشریه مهم منطقه‌ای و بین‌المللی به نام‌های نیویورک تایمز (آمریکا) (2 شماره)، نزاویسیمایا گازتا (روسیه) (شماره2)، الوطن (قطر)، آونیره (ایتالیا)، الشرق الاوسط (انگلستان) (3 شماره)، الرأیه (قطر)، فیگارو (فرانسه)، الاتحاد (امارات متحده عربی)، ایل سوله 24 اوره (ایتالیا) و آسیا تایمز (هنگ کنگ) که از 2 دسامبر 2012 (12 آذر 1391) تا 28 دسامبر 2012 (8 دی 1391) منتشر شده‌اند، مورد تحلیل قرار گرفته‌اند.

ادامه مطلب ...