وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

خبر به قلم حسن بشیر کتاب شد

سه شنبه 31 اردیبهشت 1392

 

کتاب  > چاپ‌اول- همشهری آنلاین:


کتاب «خبر» به قلم حسن بشیر منتشر شد. مولف در این کتاب با اشاره به ویژگی‌های خبر به مفاهیم و تعاریف متعدد از این مفهوم اشاره کرده و آن را شیوه‌ای برای جهت‌دهی آینده دانسته است.-

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، کتاب «خبر» با نگاهی جدید به مقوله خبر از دیدگاه‌ قرآن‌ کریم، روایات و اسلام به قلم دکتر حسن بشیر از سوی انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شد. این کتاب یکی از مجموعه‌های مفاهیم بنیادین علوم انسانی است که می‌کوشد عمده‌ترین مفاهیم درون‌دینی و برون‌دینی را در حوزه‌‌های مختلف علوم انسانی تحلیل کند.

بشیر، عنصر «عبرت‌آموزی» از اخبار گذشتگان را نوعی جهت‌دهی خبری نسبت به آینده می‌داند و معتقد است که کتاب‌های آسمانی به ویژه قرآن کریم، از اخبار گذشتگان به شدت استفاده کرده و خبر قرآنی را یک اطلاع‌رسانی وسیع درباره گذشتگان دانسته است که عمدتا بر پایه عبرت‌آموزی استوار است.

کتاب حاضر در شش فصل تنظیم شده است؛ در فصل نخست با عنوان «خبر در چارچوب مطالعات میان‌رشته‌ای»، امکان‌سنجی مطالعات میان‌رشته‌ای درباره خبر و اطلاع‌رسانی بررسی شده است. در این فصل به تعاریف و حوزه‌های علمی مختلف میان‌رشته‌ای و فرارشته‌ای اشاره و در پایان تلاش شده است که درباره مقوله خبر، امکان تحقق این مطالعات سنجیده شود.

«مفهوم‌شناسی و اهمیت خبر در حوزه ارتباطات» عنوان دومین فصل کتاب است که به دنبال ایجاد فهمی و علمی و معناشناسانه از مفهوم خبر در حوزه ارتباطات است، در این فصل چیستی خبر، معنا و تعاریف آن، اهمیت خبر در اطلاع‌رسانی، گوناگونی حوزه‌های خبر، تحولات گفتمانی و تکنولوژیکی، خبر و ارزش‌های خبری بررسی شده‌اند.

سومین فصل کتاب «خبر از دیدگاه قرآن کریم» نام دارد و به بررسی مفاهیم، رویکردها، معانی، محتوای خبری و ارزش‌های ایجابی و سلبی خبر در قرآن کریم می‌پردازد. درج آیات مختلف که حاکی از دیدگاه ارزشی قرآن کریم نسبت به خبر و اطلاع‌رسانی است به شکل تفصیلی، مطالب این فصل را تشکیل می‌دهند.

می‌توان از «خبر از دیدگاه قرآن کریم» به عنوان چهارمین فصل کتاب نام برد. معناشناسی روایت و خبر، اهمیت متن در خبر روایی، خبر متواتر و خبر واحد، اهمیت راوی در خبر روایی، اخلاق خبر روایی و در نهایت ارزش‌های ایجابی و سلبی خبر روایی از مطالب این فصل به شمار می‌آیند.

پنجمین فصل کتاب «اخلاق خبر در اسلام» است که به مباحث چیستی اخلاق، اخلاق رسانه‌ای، اصول اخلاقی روزنامه‌نگاری و خبرنویسی، حریم خصوصی و ارزش‌های سلبی خبر، حریم خصوصی از دیدگاه اسلام، اخلاق فضیلت‌محور خبر در اسلام، تعریف پیشنهادی خبر از دیدگاه اسلامی و اخلاق اسلامی می‌پردازد.

مباحث مربوط به آسیب‌شناسی خبر به طور کلی و از منظر اسلامی در ششمین فصل کتاب با عنوان «آسیب‌شناسی خبر در اسلام» ارایه شده است. آسیب‌شناسی تعاریف خبر، مطالعه معناشناسانه ، آسیب‌شناسی ارزش‌های خبری، مقایسه ارزش‌های خبری از منظر علوم ارتباطی و ارزش‌های قرآنی، اسلامی و حوزه‌های مهم آسیب‌های خبر مانند شایعه، خروج از وظایف شرعی، امپریالیسم خبری و فیلترهای خبری از مباحث این بخش به شمار می‌آیند.

نویسنده در بخشی از این کتاب نوشته است:‌ «با گسترش مطالعات مربوط به مفاهیم مختلف ارتباطات از منظر علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به شکل میان‌رشته‌ای، می‌توان در آینده نسبت این حوزه‌ها را با همدیگر سنجید و به یک شکل فهم مشترک از این مفاهیم دست یافت. همچنین امیدوارم که با نگارش این کتاب، گامی موثر در فهم مطالعات میان‌رشته‌ای علوم ارتباطی و علوم اسلامی برداشته شود

کتاب «خبر» در 272 صفحه، شمارگان یک هزار نسخه و بهای 75 هزار ریال به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) روانه ویترین کتابفروشی‌ها شده است.

 

روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است

روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است


 

شارا - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران : گزارش برگزاری نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی/ راه اندازی مرکز تخصصی روابط عمومی ایران (ماترا)

 

دوشنبه، 30 اردیبهشت 1392 - 14:05 کد خبر:3340

 

نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.

 

به گزارش شارا، نشست هم اندیشی مدیران و کارشناسان روابط عمومی با همکاری اداره کل روابط عمومی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.

در این نشست که در آستانه روزملی ارتباطات و روابط عمومی در ساعت 18:00 دوشنبه 25 اردیبهشت ماه 1392 در محل هتل بزرگ ارم برگزار شد، جمع زیادی از اساتید، مدیران ارشد و کارشناسان روابط عمومی و ارتباطات حضور داشتند.

 

راه اندازی مرکز تخصصی روابط عمومی ایران (ماترا)

در ابتدای این نشست، رییس موسسه کارگزار روابط عمومی  ضمن تشکر و خیرمقدم گفت: روز ارتباطات و روابط عمومی فرصت مغتنمی برای روابط عمومی هاست تا بتوانند با برنامه ریزی از آن استفاده بهینه به عمل آورند.

مهدی باقریان در این نشست از راه اندازی مرکز تخصصی روابط عمومی ایران (ماترا) خبر داد و گفت: این مرکز در آینده ای نزدیک راه اندازی و جزئیات آن بزودی اعلام خواهد شد.

دبیر جشن و همایش روز ملی ارتباطات و روابط عمومی از بازتاب خوب جشن روز روابط عمومی خبر داد که صبح روز چهارشنبه 25 اردیبهشت در تالار وحدت برگزار شد و گفت: از بازتاب خوبی برخوردار بوده و انعکاس خوبی هم در بخش های مختلف سیما داشت.  


تسهیل فرایند ارتباط گستری و ارتباط گیری

سپس مدیر کل حوزه ریاست،روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه با تبریک روز ارتباطات و روابط عمومی به مدیران و مسئولان و کارشناسان و دست اندرکاران روابط عمومی گفت: روابط عمومی ها پل ارتباطی میان دستگاه های اجرایی، مردم و مخاطبان به شمار می روند و نقش مهمی را در ایجاد فرایند شفاف سازی عملکرد، اعتماد سازی میان مردم و دستگاه های اجرایی و ارایه پیام های ارتباطی ایفا می کنند، لذا اتخاذ رویکردی تخصصی و توجه به نیروهای متعهد، باورمند و متخصص می تواند در تسهیل فرایند ارتباط گستری و ارتباط گیری نقش مهمی را ایفا کند.سخنگوی سازمان اوقاف و امور خیریه درادامه به در پیش بودن برگزاری بزرگترین رویداد قرآنی جهان اسلام اشاره کرد و گفت: سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم امسال از 10 تا 17 خرداد ماه در سالی که به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی نامگذاری شده بود، برگزار می شود.

رئیس کمیته روابط و اطلاع رسانی سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم یکی از رویکردهای این دوره از مسابقات را ترویج اخلاق معنوی و قرآنی دانست و تصریح کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه تلاش می کند با استفاده از ظرفیت های عظیم قرآن کریم رفتار و اخلاق قرآنی و اخلاق انتخاباتی را در ایامی که در آستانه برگزاری بزرگترین رویداد سیاسی کشور قرار داریم با بهره گیری از پیام های معنوی این کتاب الهی در سطح جامعه ترویج کند.

ربیعی همچنین تبیین مطالبات قرآنی مقام معظم رهبری، حمایت از وحدت امت اسلامی و همگرایی در جهان اسلام و تبیین ابعاد بیداری اسلامی و حمایت جبهه مقاومت را از دیگر رویکردهای برگزاری سی امین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم برشمرد.  

 

 روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است

در ادامه این نشست دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و دبیر کمیته علمی دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، مطالبی را برای حاضران بیان کردند.

وی ابتدا از همدلی، همسویی و همگرایی مضاعف ایجاد شده در این روز مبارک تقدیر و تشکر کرد و گفت: با ایجاد هم افزایی دوستی ها و فرهنگ های مبتنی بر قران که این همایش هم با مباحث قرانی معطر شد، امیدواریم با پیام قران بتوانیم مسائل مهم ارتباطی را پایه گذاری کنیم.

دکتر بشیر با بیان این نکته که بسیاری از مباحث ارتباطات و روابط عمومی مخصوصاً در کنفرانس کارگزاران مسلمان روابط عمومی از نگاه اسلامی ارائه شده است و با تشکر از آقای باقریان، دبیرکل کنفرانس، که یک جهان بینی جدیدی را در حوزه روابط عمومی و ارتباطات مطرح کرده اند گفتند: امیدواریم مبحث جهانی و اسلامی روابط عمومی در آینده بتواند منشاء برکات خوب هم برای کشور و هم برای جهان اسلام و هم برای ملت های دیگر باشد.

وی با اشاره به کنفرانس آینده دهم (دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران)، که با همت کارگزار روابط عمومی برگزار خواهد شد درباره موضوع کنفرانس که «روابط عمومی یکپارچه» است به نکاتی در خصوص ارتباطات پرداختند و گفتند: ارتباطات در حوزه های مختلف معانی خاص و متفاوتی را می تواند داشته باشد، ما در بحث فرآیند ارتباطات به پیام ها و فرستنده و گیرنده پیام تاکید می کنیم. در این فرآیند اصل ارتباط، تکیه گاه ارتباط و محور ارتباط بحث مبادله پیام است که فرستنده و گیرنده می تواند یک سازمان، فرد و یا گروهی باشد که می تواند به شکل های مختلف این پیام را ارسال یا دریافت کند؛ اما موقعیت، هدف و نتیجه پیام در اینجا حائز اهمیت است. در بحث کاربردی ارتباطات به دنبال دو مسئله اساسی هستیم که در روابط عمومی به شدت حساس و مهم است: یکی ایجاد اشتراک معنا و دومی بحث تعامل است، در اشتراک معنا به دنبال این هستیم که بین ما و دیگران، بین سازمان و مخاطب، بین یک رسانه و مردم اشتراک معنایی به وجود آید. در بحث بعدی ارتباطات محور روانشناسی ارتباطات مد نظر است که شاید منشاء همه مباحث ارتباطی است و آن بحثی است که مرتبط با مدیریت اضطراب/ عدم قطعیت است، بحث اضطراب بحثی بسیار حساس در روانشناسی ارتباطات است. اگر احساس نیاز نداشته باشیم مرتبط نمی شویم. اگر بیش از حد نگرانی و مضطرب باشیم که پاسخی از ارسال پیام دریافت نخواهیم کرد، اصولا مرتبط نمی شویم. در اینجا باید گفت وقتی که روابط عمومی پیامی را برای ایجاد ارتباط مطرح می کند چگونه مخاطب باید احساس نیاز به این ارتباط را پیدا کند و در صدد دریافت پیام باشد. بحث دیگر همان بحث هستی شناسی ارتباط می باشد که رابطه فرهنگ با ارتباط چه می باشد؟ ارتباطات به عینیت بخشیدن فرهنگ است، فرهنگ در حقیقت ذهنیت انسان می باشد و ارتباطات به عینیت بخشیدن همین ذهنیت و تفکر است که ما به شکل کلامی، غیرکلامی، هنجاری و رفتاری داریم به بحث فرهنگی تجسم می دهیم که در اینجا روابط عمومی یک ذهنیت و فرهنگی می خواهد تا بتواند آن را بخوبی تجسم دهد و به عینیت در آورد. این چهار مبحث ذکر شده از مباحث مهم و بنیادی روابط عمومی است.

دکتر حسن بشیر در ادامه صحبت هایشان به باز کردن روابط عمومی یکپارچه برای حاضرین پرداختند و گفتند: در خصوص روابط عمومی یکپارچه که عمدتاً بر مبنای بازاریابی ایده تکیه دارد، چگونگی عرضه کردن کالا، ایده، فکر و فرهنگ ارتباطی مطرح است که همه موارد مرتبط با آن منسجم باشند. این مساله گاهی هم به صورت های فروش، تعامل، ارتباط و فهم مشترک مطرح می شود. بنابراین نوعی از بازاریابی اندیشه مربوط به «خود» است که در  اینجا «خود سازمانی» مورد تاکید می باشد. وی در این خصوص به بعضی از نظریات پرداختند و گفتند: بحث «معرفی خود» نظریات مختلفی دارد که یکی از آنها نظریه گافمن است. در این نظریه تاکید می شود که انسان نیازمند دوست داشتن توسط دیگران و دوست داشتن خود توسط خودش می باشد یعنی هم خود را دوست دارد و هم دوست دارد دیگران دوستش داشته باشند که مبنای مهمی در ارتباطات و روابط عمومی است. ما به دنبال این هستیم 1- خودمان را دوست داشته باشیم و مایلیم که بهترین باشیم 2- ما به دنبال این هستیم که دیگران هم ما را دوست داشته باشند. این دوست داشتن دو سویه، می تواند مبنای مهمی در رویکرد ارتباطی روابط عمومی ها تلقی گردد که رابطه دوسویه مبتنی بر تفاهم، محبت، همدلی و همگرایی میان «خود سازمانی» و «مخاطبان» ایجاد نماید.

در انتها دکتر بشیر به 4 «هـ» روابط عمومی یکپارچه پرداختند و گفتند: در زمینه تفاهم مشترک، هم گرایی مشترک، تعامل مشترک و دوست داشتن مشترک باید به چهار مفهومی که با «هـ» آغاز می شوند و ما آنها را 4 «هـ»‌روابط عمومی یک پارچه می نامیم توجه شود:‌ 1- «همگرایی»، 2- «هم افزایی»، 3- «هم سویی» و 4- «هم دلی» که البته این مفاهیم گاهی هم می توانند هم پوشانی داشته باشند.

مفهوم «همگرایی در روابط عمومی یکپارچه» به معنای تاکید بر تبلیغات منسجم و مناسب، توجه به موقعیت، فهم شرایط، زمان و گفتمان موجود اجتماعی است.

مفهوم «هم افزایی» ناظر به تولیدات با کیفیت مناسب در هر زمینه چه در شکل سازمانی درونی که هم افزایی مدیریتی نامیده می شود و هم، هم افزایی در حوزه ارتباط با مردم که می تواند گسترش دهنده و تعمیق کننده ارتباطات سازمان با مردم باشد.

مفهوم «هم سویی» ناظر به تامین نیازمندی های مخاطبان است که ما چقدر با مخاطبان هم سو هستیم. در اینجا باید به دنبال تعالی مسائل روابط عمومی و مخاطبان باشیم، نه هر آنچه که مخاطب مایل باشد سازمان باید تامین کند، بلکه سازمان در حقیقت باید به دنبال رشد و تعالی مخاطب، با در نظر گرفتن هم سویی و هم دلی و تعامل باشد که میان سازمان و مخاطب فهم مشترک درباره هدف ایجاد شود.

مفهوم «همدلی» ناظر به جذب موثر مخاطب است که ما چه راههایی را باید پیدا کنیم که هم مشروع، هم اخلاقی، هم مبتنی بر فرهنگ و ارزش ها و هم مبتنی بر مفاهیم قرانی، اسلامی و اصیل ملی باشند و در عین حال برای مخاطبان جذابیت کافی برای تحقق همدلی ایجاد کنند. در جایی مخاطب را با یک لبخند می توان جذب کرد، در جایی با اشاره به یک روایت دینی می توان فرد را جذب کرد، در یک جا با یک تواضع می شود این کار را انجام داد، حتی با یک پوستر و مسایل مختلفی همچون تولید خوب، اندیشه خوب و تعامل خوب می توان مخاطبان را جذب کرد.

دکتر بشیر در روابط عمومی یکپارچه مفاهیم جالبی را مطرح کردند همانند بیگ پیکچر (تصاویر بزرگ) یا «متا تصویر» و در این خصوص گفتند: این مفاهیم مبتنی بر نوعی جهان بینی است که ما چگونه تصویر بزرگ تری از خود ارائه دهیم که مبتنی بر غلو، دروغ و تصویرسازی غیر واقعی نباشد. چگونه می توان در بین تبلیغات که نوعی از برجسته سازی امور مختلف است موضوعی را بزرگ کنیم که با حقیقت همراه باشد و انتخاب ما در این صحنه به چه شکلی باید باشد. وی در این زمینه تاکید کرد که اخلاق در موضوع اثر دارد، مخاطب و نگاه مخاطب در آن اثر دارد، انتخاب مناسب در اینجا اهمیت دارد و نباید با پیام های اشتباهی که می دهیم دچار مرگ تدریجی شویم. وی همچنین در صحبت هایش در مورد مفهوم جدید فرهنگ از اندیشمند مهمی به نام ترومپینارس مطلبی را بیان نمود و گفت: یکی از تعاریف مهم فرهنگی هم اکنون این است که «فرهنگ قدرت حل مشکلات توسط یک ملت»‌است. به عبارت دیگر: توانایی حل مشکلات توسط یک ملت فرهنگ است. این تعریف با آنچه که بطور کلی از فرهنگ داریم متفاوت است همانند سنن، آداب، اعتقادات، گرایش ها و حتی عادات، اما در اینجا تاکید می شود ملتی با فرهنگ است که می تواند از مشکلات خودش عبور کند.

دکتر بشیر در پایان بحث نقش فرهنگ در تحقق حماسه سیاسی و اقتصادی را عنوان کردند و در این زمینه گفتند: الان ما وارد یکی از پیچهای مهم تاریخی شده ایم که همان بحث اقتصادی و سیاسی است که حضرت آقا، مقام معظم رهبری، فرموده اند، مسئله ای بسیار مهم است، و در اینجا فرهنگ اجتماعی، اسلامی و فرهنگ ملی تجلی پیدا می کند. ملتی می تواند حماسه ساز باشد که بتواند از مشکلات خودش عبور کند و از صحنه ها ی تحریم ها و فشارها و انواع مشکلات عبور بکند.

ملت هایی که در تاریخ زنده مانده اند ملت هایی بوده اند که مشکلات خود را خودشان حل کرده اند و به تعبیری بلند تر از مشکلات بوده اند و کسانی که از بین رفته اند و سقوط کرده اند، ملت هایی بوده اند که نتوانسته اند مشکلات خودشان را حل نمایند، سیل می آمد نمی توانستند عمل کنند، جریان سیاسی تندی می آمد نمی توانستند کنترل کنند، تبلیغات منفی شدید می آمد فرهنگ شان را از دست می دادند. پس بسیاری از ملت ها سقوط شان دلیل عدم توانمندی در مقابله با مشکلات می باشد. وی تاکید کرد که بحمد ا... ملت مسلمان انقلابی ایران همیشه در طول تاریخ توانسته از پیچ های بزرگ تاریخی در رابطه با مشکلات عبور کند و توانمندی خود را به اثبات برساند. مسئله بعدی این است که ملت هوشمند راه حل های هوشمندانه دارد. روابط عمومی که نتواند با مردم هوشمند، راه های هوشمندانه برقراری ارتباطات را ایجاد کند محکوم به مرگ تدریجی است، و از آن طرف هم باید گفت راه حل های هوشمندانه، مکمل توانمندی و کارآمدی یک روابط عمومی است.

استاد بشیر با تاکید بر «روابط عمومی هوشمند» سخنان شان را به پایان رساندن و گفتند: روابط عمومی هوشمند و روابط عمومی یکپارچه در صحنه های رقابتی مختلف می تواند راه حل های هم گرایانه و هم دلانه ایجاد کند و دشمنی ها را به دوستی ها تبدیل کند؛ در حقیقت وظیفه و مسئولیت روابط عمومی فقط  تبلیغ تولید و توزیع کالا نیست، روابط عمومی تبلیغ فکر، اندیشه، فلسفه و توزیع جهان بینی است.

 

 روابط عمومی ها متولیان اخلاق در جامعه

همچنین دکتر علیرضا ابوالفضلی، مدیر دانشگاه دارالحکمه اسلامی کانادا در ایران، در خصوص بحث روابط عمومی نکته ای را به نقل از یکی از دوستان بیان کردند و گفتند: سال گذشته جمعی از برنامه نویسان و طراحان در حوزه فرهنگی و دینی برای ارائه برنامه های خود محضر مقام معظم رهبری بودند و در آن نشست عنوان طرح های مختلفی به معظم له تقدیم می شود در موضوعات مختلف مانند مهدویت و یا ولایت فقیه و ... که حضرت آقا می فرمایند همه این برنامه ها بجا و مناسب و لازم است و باید بسیار کار شود اما آنچه که کشور و این جامعه اسلامی بیشتر به آن نیاز دارد موضوع اخلاق است و این هم اکنون یک دغدغه است و باید تمام مسئولین در حوزه های مختلف دینی اعتقادی فرهنگی به ویژه رسانه و ارتباطات جمعی در این امر مهم که خود تکلیف و مسئولیتی با اهمیت است بکوشند و مجریان باید از خود شروع کنند و سر لوحه امور خود را اخلاق پسندیده اسلامی قرار دهند تا بتوانند متولیان این امر بوده و تاثیرگذار باشند.

دکتر ابوالفضلی در ادامه اشاره کردند با توجه به اهمیت روابط عمومی ها و توجه ویژه مقام معظم رهبری به اشاعه اخلاق مداری در جامعه مناسب است مدیران این حوزه با تاسی از رهنمودهای معظم له گام های موثری بردارند

مدیر دانشگاه دارالحکمه اسلامی در ایران، در پایان به اخلاق محوری همراه با فرهنگ دینی و ایرانی در بحث روابط عمومی ها اشاره کردند و گفتند: ادب بزرگ ترین رکن اخلاق است و هر شخصی که به عنوان مسئول در روابط عمومی است فردی مودب در گفتمان و روابط باشد.

 همچنین دکتر ابوالفضلی در این نشست پیشنهادی را مطرح کردند و گفتند: وجود سازمانی تحت عنوان سازمان روابط عمومی در کشور بسیار لازم است که تمامی موسسات، گروه ها و تشکل های مختلف زیر مجموعه و تحت نظارت آن سازمان باشند و بهتر است بعنوان سازمانی اجرائی زیر نظر قوه مجریه اداره شود و این اجماع نظر مسئولین روابط عمومی کشور را می طلبد که طرحی را بنویسنند و به مسئولین ذیربط ارائه تا انشاالله در مجلس مطرح  و در صورت تصویب قانون شود

 

در ادامه مدیران و کارشناسان و اساتید شرکت کننده در این نشست به بیان نظرات و دیدگاه ها و دغدغه های خود پرداختند.

 

اهداء لوح سپاس روابط عمومی

در پایان این مراسم لوح سپاس روابط عمومی از سوی موسسه کارگزار روابط عمومی و انجمن متخصصان روابط عمومی به پاس شایستگی ها و خدمات ارزنده چهار تن از مدیران که جهت اعتلای جایگاه روابط عمومی فعالیت های ارزنده ای داشته اند اهدا شد.

1. دکتر علیرضا ابوالفضلی، مدیر شعبه دانشگاه دارالحکمه کانادا در ایران

2. حسن ربیعی، مدیرکل دفتر ریاست، روابط عمومی و امور بین الملل سازمان اوقاف و امور خیریه کشور

3. محمد حسن ترابی، مدیرکل روابط عمومی پست جمهوری اسلامی ایران

4. سید عباس مظهری موسوی، مدیرکل روابط عمومی شرکت شیر پاستوریزه پگاه تهران

برگزاری هشتمین همایش ملی روابط عمومی الکترونیک

با حضور 500 نفر از استادان، مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی سراسر کشور:

فردا هشتمین همایش ملی روابط‌عمومی الکترونیک با موضوع

«روابط‌عمومی هوشمند، سازمان هوشمند» برگزار می‌شود



هشتمین همایش ملی روابط‌عمومی الکترونیک در دومین روز از هفته روابط‌عمومی با موضوع «روابط‌عمومی هوشمند، سازمان هوشمند» روز شنبه 28 اردیبهشت ماه در تهران آغاز بکار می‌کند.

دبیر این همایش با اعلام مطلب فوق به بیان جزئیات برگزاری این همایش پرداخت.

امیر عباس تقی‌پور با تبریک هفته روابط‌عمومی به استادان، مدیران، کارشناسان و دانشجویان این حوزه گفت: کیفیت عملکرد و نحوه انجام وظایف و مسؤولیت‌های حرفه‌ای روابط‌عمومی‌ها با ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات با تغییرات زیاد و پی در پی مواجه شده است و هر سال در این همایش تلاش می‌شود مهم‌ترین موضوعات  و تحولات ناشی از بکارگیری این فناوری‌ها در حوزه روابط‌عمومی بررسی شود.

وی با اعلام اینکه در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک 500 نفر از اهالی روابط‌عمومی از سراسر کشور حضور خواهند داشت گفت: این همایش با پیام‌های کتر کریستوف جینیستی رئیس انجمن جهانی روابط‌عمومی و پروفسور  یحیی کمالی‌پور رئیس انجمن جهانی ارتباطات آغاز بکار خواهد کرد. او اضافه کرد: در این روز 11 مقاله علمی ارائه و یک کارگاه تخصصی برگزار خواهد شد.

تقی پور با اشاره به اینکه در همایش فردا از نویسندگان مقالات برتر بخش فراخوان با حضور استاندار تهران و معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تجلیل خواهد شد گفت: گزارش سید غلامرضا کاظمی دینان رئیس ستاد برگزاری هفته روابط عمومی و اینجانب در مورد همایش هشتم، ارائه مقاله توسط دکتر سید سعیدرضا عاملی با عنوان فلسفه و مدل ارزشی و هدف گذاری روابط عمومی هوشمند یا روابط عمومی برای "من" و "ما"»، ارائه مقاله توسط دکتر محمد سلطانی فر با عنوان «معماری و باز مهندسی هوشمند روابط‌عمومی در سپهر هوشمند اطلاعاتی نوین»، سخنرانی دکتر مرتضی تمدن استاندار محترم تهران و اهدای جوایز نفرات برتر بخش فراخوان، سخنرانی دکتر محمد جعفر محمدزاده با عنوان تعامل رسانه ها و روابط عمومی ها در عصر ارتباطات، رائه مقاله توسط پروفسور حسام الدین بیان با عنوان « خردگرایی در روزگاران انباشتگی »، ارائه مقاله توسط دکتر حمید ضیایی پرور با عنوان «شبکه‌های اجتماعی و روابط‌عمومی هوشمند» ، ارائه مقاله توسط حمید شکری خانقاه با عنوان «مهندسی راهبردی ارتباطی در روابط عمومی هوشمند: گام‌های کلیدی، شاخص‌ها و معیارها»، ارائه مقاله توسط دکتر حسین امامی و خانم اشرف سادات احدزاده با عنوان «نگاه راهبردی به روابط‌ عمومی هوشمند؛ معرفی الگوی روابط عمومی شهروندی»، ارائه مقاله توسط حدیث جواهری و محبوبه زردشت با عنوان «کاربرد داده‌کاوی در روابط عمومی هوشمند»، ارائه مقاله توسط دکتر یونس شکرخواه با عنوان «باز گرداندن عموم به روابط عمومی: دگرگونی جهانی در رویه‌ها و نظریه‌ها»، ارائه مقاله توسط دکتر حسن بشیر با عنوان « قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی »، ارائه مقاله توسط فاطمه محمدی زاده و عبدالکریم خیامی با عنوان «وب معنایی و آینده روابط عمومی‌ها» و ارائه مقاله در بخش مطالعات موردی، توسط آرش ظفری با عنوان «سامانه ملاقات مردمی؛ سامانه ای در راستای شهر الکترونیک» به همراه برگزاری کارگاه تخصصی «ابزارهای دیجیتال در ارتباطات بازاریابی» توسط احمدعلی افخمی، حمیدرضا نصیری و مهدی بهجت، فهرست کامل برنامه‌های هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک است.

دبیر هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک از انتشار کتاب هفته روابط‌عمومی و توزیع آن در میان شرکت‌کنندگان خبر داد و افزود: به مناسبت برگزاری این هفته، چهار ویژه‌نامه مطبوعاتی نیز منتشر شده است.

وی در پایان یادآور شد شرکت‌کنندگان در این همایش در روز 29 اردیبهشت در دومین کنفرانس روابط‌عمومی و صنعت حاضر خواهند شد.

همایش‌های مذکور در هتل المپیک تهران برگزار می‌شوند.

 

ستاد خبری

 بقیه:


http://www.eprcenter.ir/tabid/58/articleType/ArticleView/articleId/985/categoryId/9/language/fa-IR/----.aspx



 

 

انتشار کتاب مطالعات شبکه های اجتماعی و سبک زندگی جوانان

تأثیر شبکه‌های مجازی بر سبک زندگی




خبرگزاری تسنیم

سرویس: فرهنگی ، تاریخ: ۲۵/اردیبهشت/۱۳۹۲ - ۰۸:۵۸ ، شناسه خبر: ۵۷۵۰۳

افراسیابی در گفت‌وگو با تسنیم مطرح کرد

 

خبرگزاری تسنیم: نویسنده کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» با بیان اینکه نخستین اقدام در این اثر ارائه تعریف علمی از "سبک زندگی" بود، گفت: متأسفانه موضوع سبک زندگی موضوعی است که افراد نظرات مختلف و برداشت‌‌های شخصی ‌راجع به آن دارند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، چندی پیش کتاب «مطالعات شبکه‌های اجتماعی و سبک زندگی جوانان» به قلم محمدصادق افراسیابی با مقدمه حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در 108 صفحه از سوی انتشارات سیمای شرق منتشر و روانه بازار نشر شد. افراسیابی این اثر را با توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص سبک زندگی اسلامی به رشته تحریر درآورده است. او در این کتاب تلاش کرده تا ابتدا به یک تعریف جامع از مفهوم "سبک زندگی" برسد و در این رهگذر مبانی آن را با تغییراتی که در وجوه مختلف اجتماعی از ساحت فضای مجازی ایجاد شده، مورد بررسی قرار داده است.

ادامه مطلب ...

نشست ترجمه معکوس، بایدها و نبایدها

 

نشست ترجمه معکوس، بایدها و نبایدها

 

همشهری آنلاین:

یکشنبه 22 اردیبهشت 1392

 


ترجمه به زبان‌های دیگر یک ضرورت همه جانبه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ادبی است.

دکتر حسن بشیر - دانشیار دانشگاه امام صادق (ع –( در این نشست با بیان این مطلب و با اشاره به اهمیت ترجمه معکوس، آن را حرکتی در جهت ایجاد تفاهم بین‌المللی، توسعه ارتباطات میان‌فرهنگی و تقویت دیپلماسی فرهنگی ایران دانست.

وی ترجمه معکوس را نوعی «فکر کردن به زبان دیگری» دانست و تأکید کرد: توجه به اولویت‌های ترجمه برای ملل دیگر، جهت ایجاد ارتباط فکری- فرهنگی، یکی از مهمترین مسایلی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

بشیر افزود: اهداف ترجمه معکوس را می‌توان در چهار حوزه مورد بررسی قرار داد. معرفی فکر ایرانی- اسلامی، معرفی فرهنگ ایرانی- اسلامی، تقویت ارتباطات میا‌ن‌فرهنگی و هم‌چنین برقراری پل‌های همکاری علمی میان اندیشمندان ایرانی و خارجی.

این استاد دانشگاه در ادامه با اشاره به اینکه توجه به کشورهای همجوار برای ایجاد ارتباط فرهنگی و انتقال تفکر ایرانی به آنان از اولویت بالائی برخوردار بوده و می‌تواند در حیات اجتماعی و سیاسی ما تاثیرگذار باشد، تصریح کرد: «ترجمه معکوس» نباید از نوعی «شرق‌شناسی معکوس» که به‌ هر حال تحت تاثیر جریان استعمارگرایی و پسااستعماری بوده، تنها توجه خود را به جوامع غربی یا به زبان انگلیسی معطوف نماید. توجه به زبانهای دیگر مخصوصا زبانهای منطقه، برای ایجاد تفاهم فرهنگی و انتقال فکر اسلامی- ایرانی حائز اهمیت می‌باشد.

بشیر، همچنین تهیه کتاب‌هایی به شکل جُنگ که شامل مجموعه‌ای از مقالات مختلف، یا مطالب گوناگون در یک حوزه، از اندیشمندان مختلف را یک رویکرد مطلوب برای جذب مخاطبان خارجی مطرح و تاکید کرد: انتشارات علمی و فرهنگی که در این زمینه از پیشگامان این حرکت می‌باشد، می‌تواند بخوبی این اقدام را عملی نماید.

وی در پایان تصریح کرد: ترجمه به زبان‌های دیگر یک ضرورت همه جانبه سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، دینی و ادبی است.

گفتنی است نشست «ترجمه معکوس، بایدها و نبایدها» با حضور دکتر حسن بشیر، سمیعی گیلانی، کامران فانی، حسن بلخاری و دکتر زارعی نجفدری، مدیر عامل انتشارات علمی و فرهنگی و به همت همین انتشارات، پنجشنبه 18 اردیبهشت ماه در سرای اهل قلم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، برگزار شد.

 

گزارش نشست ترجمه معکوس در سرای اهل قلم-نمایشگاه بین المللی کتاب

انتخاب ادبیات، ضرورت معرفی خودمان به جهانیان است

پرتال خبری ممتاز نیوز www.momtaznews.com

تاریخ انتشار: ۱۹م اردیبهشت ۱۳۹۲| فرهنگ و هنر

انتخاب ادبیات ، ضرورت معرفی خودمان به جهانیان است و این ضرورت انسانی و فرهنگی محسوب می گردد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات باشگاه خبرنگاران حاضر در محل  نشست ترجمه معکوس، باید ها و نباید ها که عصر امروز در سالن سرای اهل قلم با حضور استاد احمد سمیعی گیلانی ، دکتر حسن بشیر دکتر علی زارعی نجفدری، دکتر حسن گلخاری، و استاد کامران فانی برگزار شد .
استاد احمد سمیعی گیلانی در این نشست دربارهٔ ضرورت و اهمیت ترجمه گفت: ابتدای در ترجمه معکوس باید هدف و انتظار ما مشخص شود همچنین باید سابقه کتاب را در ایران و سایر کشورها بدانیم.

وی افزود: ابتدا ادبیات کلاسیک ما توسط غربی ها ترجمه شد  پس ما باید فرهنگ زنده عصر حاضر خود را به ملل مختلف بشناسانیم.

در ادامه دکتر حسن بشیر عنوان کرد: ضرورت بحث ترجمه به زبان ملل دیگر ناشی از یک ضرورت فرهنگی ، اجتماعی و انسانی است چرا که انسان تمایل به شناخته شدن و دوست داشته شدن دارد، بنابراین در معرفی خود به دنبال این دو مقوله می گردد پس این دو مقوله بهترین کار برائ شناسایی خودمان است.

وی ادامه داد: انتخاب ادبیات ، ضرورت معرفی خودمان به جهانیان است و این ضرورت انسانی و فرهنگی محسوب می گردد.

بشیر تصریح کرد: مساله بعدی تحقق دیپلماسی فرهنگی است ملتی که بتواند مشکلاتش را حل کند ملتی با فرهنگ است بنابراین ترجمه به زبان دیگر نوعی ارتباط میان فرهنگی است و بدین گونه باید در سطح فرهنگی و اجتماعی خود را معرفی می کنیم.

ادامه مطلب ...

تبلیغات سیاسی به دنبال گفتمان‌سازی و اقناع مخاطب

تبلیغات سیاسی به دنبال گفتمان‌سازی و اقناع مخاطب

·        گفت‌وگو از  لیلا خانزاده

·        منبع: ماهنامه مدیریت ارتباطات، شماره 36، اردیبهشت 1392، صص 42-43.

 

دکتر حسن بشیر، دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی، فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) و دکترای جامعه شناسی ارتباطات بین الملل از دانشگاه لیستر انگلستان است. «تعامل فرهنگ و سیاست: از تئوری تا واقعیت»،  «خبر: تحلیل شبکه‌ای و تحلیل گفتمان»، «نقش مطبوعات در فرآیند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه» و ترجمه کتاب «مرزهای نو در ارتباطات بین الملل» از جمله تألیفات وی در حوزه ارتباطات سیاسی محسوب می‌شود.

 

 تفاوت تبلیغات تجاری و تبلیغات سیاسی در چیست؟

پاسخ: تبلیغات تجاری ناظر به تبلیغ «کالا» است در حالیکه تبلیغات سیاسی ناظر به تبلیغ «سیاست ها» و نگاههای مربوط به حوزه «سیاست» است. البته این تفکیک، یک تفکیک ساده است که می‌تواند بر مبنای دیدگاه‌های جدید علمی مورد نقد قرار گیرد. در حقیقت، در تبلیغات سیاسی نیز می‌توان سیاست را تبدیل به کالا کرده و مورد فروش قرار داد. «صنعت فرهنگ» که در مکتب مطالعات فرهنگی فرانکفورت نیز مورد نقد قرار گرفته است، دیدگاهی نقادانه به همین وضعیت دارد. اگر سیاست را انعکاس نوعی از فرهنگ مربوط به قدرت و حاکمیت بدانیم، این فرهنگ با گسترش رسانه های نوین دچار دگرگونی شده است. رسانه‌ها در این زمینه توانسته‌اند تحولی اساسی در طرح سیاستها با نوعی از بازنمایی خاص ایجاد نمایند و آنها را در جهت «کالاسازی سیاسی» سوق دهند.

 

§        لطفا کمی درباره کالاسازی سیاسی توضیح دهید.

ادامه مطلب ...

خلاصه­ کتاب: فرهنگ و زندگی روزمره، نوشته: اندی بنت

به نام خدا

خلاصه­ کتاب: فرهنگ و زندگی روزمره

خلاصه کننده: «سید شهاب الدین عبدلی»

استاد درس: دکتر حسن بشیر

درس: نظریه های انتقادی ارتباطات- دانشکده علوم اجتماعی-912

منبع: بنت، اندی(1386) فرهنگ و زندگی روزمره، ترجمه: حسن چاوشیان و لیلا جوافشانی، چاپ: اول، محل انتشار: تهران، نشر اختران، ص 310.

 

مقدمه

«مسئله زندگی روزمره»

فدرستون می­گوید، زندگی روزمره «ظاهرا مقوله­ای فرعی است که می توان همه خرده­ریز­هایی را که با تفکر منظم جور نمی­آیند در آن ریخت». مسئله­ی دیگری که برای نظریه­پردازانی پیش می­آید که می­کوشند زندگی روزمره را مفهوم پردازی کنند، ماهیت ظاهرا «عادی» آن است، یعنی پیوستگی های اجتناب ناپذیری که با امور مانوس، بدیهی انگاشته و عقلِ سلیمی دارد. با این وجود، درست همین بدیهی انگاشتگی زندگی روزمره است که آن را به یک موضوع پژوهش اجتماعی ارزشمند تبدیل می کند.

ادامه مطلب ...

قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی

قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)  در هشتمین همایش روابط‌عمومی الکترونیک به ارائه مقاله‌ای با عنوان « قدرت هوشمند و روابط عمومی کارآمد: دیدگاهی راهبردی » خواهد پرداخت.

وی در این مورد می‌گوید: ظهور قدرت هوشمند (Smart Power) محصول نگاه توسعه‌ای به قدرت سخت و قدرت نرم می باشد. همان گونه که تحول در نظریه ها و رویکردهای توسعه و پیشرفت، به ویژه در سال‌های پایانی قرن بیستم، از «توسعه اقتصادی» به «توسعه انسانی» بوده است، تحول در مفهوم قدرت، به ویژه در دهه اول قرن بیست و یکم، مفاهیم «قدرت نرم» و «قدرت هوشمند» را جایگزین «قدرت سخت» کرده است.

ادامه مطلب ...

نظریه گفتمان بیداری اسلامی و فرایند اسلام گرایی در تاریخ معاصر

 

اسلام‌گرایی با سید جمال آغاز، با امام خمینی تحقق عملی و با رهبر انقلاب هدایت یافت

اسلام گرایی در جهان معاصر در حقیقت، شکل گیری تفکر اسلام انقلابی در جهان اسلامی است که با سید جمال الدین آغاز، با امام خمینی (ره) تحقق عملی یافت و با مقام معظم رهبری مدیریت و هدایت و در حقیقت غنی‌سازی شد.

 خبرگزاری فارس

Bottom of Form

گروه سیاست خارجی / حوزه سایر حوزه ها

92/02/14 - 12:33

شماره: 13920214000403

 

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن بشیر دانشیار دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در کنفرانس علما و بیداری اسلامی، با ارائه مقاله‌ای به طرح نظریه‌ای جدید در مورد فرایند «اسلام گرایی» در دوران معاصر پرداخت که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

سه مرحله مهم در فرایند اسلام گرایی مطرح است که هر کدام به یکی از اندیشمندان و در حقیقت رهبران و علمای اسلامی وابسته می‌باشد.

مرحله اول، مرحله «بیدارگری اسلامی» است؛ دوره‌ای که سید جمال الدین اسد آبادی به عنوان بزرگترین شخصیت اسلامی در ایجاد آن نقش اساسی داشته است. در حقیقت، سید جمال الدین، بنیان گذار مرحله «بیدارگری اسلامی» است.

در این مرحله آغازین، شوک اصلی در جوامع اسلامی برای ایجاد خیزش به سمت اسلام گرایی واقعی، وارد شد. حرکت سید جمال الدین، یک حرکت تک بعدی نبود که فقط به دنبال نفی استعمارگرایی و سلطه غرب بر جهان اسلام باشد.

این حرکت به دنبال «بیدار کردن جوامع اسلامی» برای بازنگری مجدد در هویت اسلامی و باز تولید این هویت بر اساس اصول و مبانی اسلامی بود که می‌بایست در همه زمینه‌های زندگی شکل گیرد.

مرحله دوم، مرحله «بیدارسازی اسلامی» است. این دوره با ظهور امام خمینی (ره) به عنوان رهبر و شخصیت کاریزماتیک اسلامی که تاکنون جهان اسلام شاهد آن نبوده است، آغاز می گردد. امام خمینی (ره)، در حقیقت «بیدارسازی امت اسلامی» را نه تنها در حوزه فکری و اندیشه‌ای به وجود آورد، بلکه توانست، در حوزه عمل و اقدام نیز مهمترین گام را برای تحقق عملی حاکمیت اسلامی در جهان معاصر بر دارد.

امام(ره)، در حقیقت، بیدارسازی اسلامی را در دو حوزه «فکر» و «عمل» به عینیت واقعی تبدیل کرد و نمونه‌ای از اسلام واقعی را به جهانیان نشان داد. تحقق مرحله «بیدارسازی اسلامی» با بنیانگذاری «جمهوری اسلامی ایران» به اوج خود رسید. در حقیقت، تاسیس «جمهوری اسلامی ایران»، تجلی حرکت «بیدارسازی اسلامی در جهان معاصر» است.

این بیداری، نه تنها به دنبال ایجاد هوشیاری در جهان اسلام است، بلکه فراتر از آن، به دنبال ایجاد بیداری در همه جوامع انسانی است. لذا، پیام امام (ره)، یک پیام جهانی است که برای همه مسلمانان و مستضعفان جهان می‌باشد.

مرحله سوم، مرحله «بیداری اسلامی» است. این مرحله، با هدایت و رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای، مطرح و در صدد ساختارسازی جدید جهان اسلام بر مبنای اصول و مفاهیم ناب اسلامی است. این بازسازی ساختار جهان اسلام، یک بازسازی صوری و ظاهری نیست، بلکه در تلاش است که ساختارهای زیربنایی و روبنایی این جهان را بر اساس مبانی اسلامی تغییر داده و تثبیت کند.

رهبری معظم انقلاب، بیداری اسلامی را در همه حوزه‌های فکری و عملی مورد توجه قرار داده و اصول و مبانی و در حقیقت «نقشه راه» این پدیده اسلامی را ترسیم کرده‌اند.

مرحله «بیدارسازی اسلامی» که با نام امام خمینی (ره) پیوند خورده است، در حقیقت ظهور فکری و عملیاتی نظریه «جهان بینی فرانظری بیدارسازی اسلامی» را مطرح می‌کند که دارای ویژگی‌ها و عناصر گفتمانی ذیل است:

1- جهان بینی اعتقادی (هویت سازی امت اسلامی)

2- جهان بینی اجتماعی (ساخت امت اسلامی)

3- جهان بینی سیاسی (نظام سازی سیاسی اسلامی)

4- جهان بینی جهادی (مقاومت سازی امت اسلامی)

5- جهان بینی تربیتی (قدرتمندسازی فردی و اجتماعی جامعه اسلامی)

6- جهان بینی جهانی (بیداری جهانی در راستای اصول اسلامی)

این جهان بینی، زیربنا و اصول فکری- عملی مرحله «بیدارسازی اسلامی» است که بنیانگذار آن امام خمینی (ره) می‌باشد.

مرحله «بیداری اسلامی» مرحله‌ای است که در حقیقت، با هدایت فکری و عملی مقام معظم رهبری در جهان اسلام به وجود آمده است که این مرحله با چهار رویکرد اساسی شناخته می‌شود.

1- طرح نظریه گفتمان «بیداری اسلامی»

2- ایجاد منظومه معنایی «بیداری اسلامی»

3- تبیین و تفسیر بیدارسازی امام خمینی (ره) و

4- طراحی تفصیلی نقشه راه «بیداری اسلامی» است که این چهار رویکرد اساسی توسط رهبری انقلاب به شکل مبسوطی که می‌توان آن را در پنج گفتمان مهم ذیل مشاهده کرد، مطرح شده است:

اول: گفتمان ساخت نظریه بیداری اسلامی بر مبنای هدایت محوری و هویت سازی اسلامی

دوم: گفتمان الگوسازی فکری و عملیاتی بیداری اسلامی

سوم: گفتمان توانمند سازی سیاسی و بین‌المللی بیداری اسلامی

چهارم: گفتمان جهانی سازی بیداری اسلامی با رویکرد تمدن اسلامی

پنجم: گفتمان آینده نگری بیداری اسلامی با تاکید بر فراگیری حاکمیت اسلامی

عوامل اساسی موثر در ایجاد حرکت و پدیده «بیداری اسلامی» عبارتند از:

1- پیروزی انقلاب اسلامی

2- استمرار نظام جمهوری اسلامی ایران

3- بیانات و رهنمودهای امام(ره)

4- مدیریت معنایی و هدایت فکری و عملی مقام معظم رهبری

اسلام گرایی در جهان معاصر در حقیقت، شکل گیری تفکر اسلام انقلابی در جهان اسلامی است که با سید جمال الدین آغاز، با امام خمینی (ره) تحقق عملی یافت و با مقام معظم رهبری مدیریت و هدایت و در حقیقت غنی سازی شد.

انتهای پیام/خ