وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

رونمایی کتاب «خانواده، سواد رسانه ای و رسانه های دیجیتال»


کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» رونمایی شد

 





خبرگزاری آریا- محمدصادق افراسیابی گفت: سواد رسانه‌ای بیانگر بهره‌گیری درست از اینترنت است.

 محمدصادق افراسیابی، در آیین رونمایی از کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» گفت: لازمه استفاده درست از اینترنت برخورداری از سواد رسانه‌ای و شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌ها و پایگاه‌‍‌های اینترنتی است.

به گزارش خبرگزاری آریا، آیین رونمایی از کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» با حضور سید محسن میربهرسی و محمدصادق افراسیابی (نویسندگان اثر)، حسین بشیر و امیدعلی مسعودی (از اعضای هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع) و دانشگاه سوره) و سید یاسرجبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزای فارس دوشنبه در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 در این مراسم محمدصادق افراسیابی، نویسنده بخش نخست کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» با بیان این مطلب که جوانان امروزه برای ساختن زندگی خود و ایجاد تغییرهای غیراینترنتی از مناسبات اینترنتی استفاده می‌کنند، اظهار کرد: لازمه استفاده درست از اینترنت برخورداری از سواد رسانه‌ای و شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای رسانه‌ها و پایگاه‌‍‌های اینترنتی است.

سواد رسانه‌ای مصونیت می‌آورد

وی در تعریف «سواد رسانه‌ای» گفت: سواد رسانه‌ای الگویی است تا بر اساس آن مخاطب و افکار عمومی نه به عنوان یک عنصر منفعل بلکه به عنوان یک عنصر فعال در فرآیند شناختی به حساب آید و عمل تفسیر و تحلیل پیام را به انجام رساند.

افراسیابی تاکید کرد: با تحصیل سواد رسانه‌ای مخاطب می‌آموزد هر آن‌چه رسانه‌ها و پایگاه‌های اینترنتی ادعا می‌کنند لزوما صحت ندارد این دانش موجب می‌شود مخاطب ضمن استفاده از مزایای فن‌آ‌وری ارتباطات و اطلاعات، از بروز خسارات جبران‌ناپذیر جلوگیری کند.

وی همچنین اظهار کرد: کتاب سعی دارد تا با معرفی فرصت‌ها و تهدید‌های ناشی از رسانه‌های دیجیتال ضمن ایجاد زمینه استفاده بهینه از رسانه‌های نوین با هدف بهبود زندگی خانواده‌ها، مصونیت فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی لازم را برای در امان ماندن از آسیب‌های رسانه‌های دیجیتال برای اعضای خانواده فراهم کند.

وی به استقبال روز افزون جوانان از شبکه‌های اجتماعی اشاره و افزود: شبکه‌های اجتماعی با ارضای همزمان نیازهای فکری و احساسی افراد موجب اقبال بیشتر مخاطبان جوان به عضویت در این شبکه‌ها شده و تاثیرپذیری فرهنگی و اجتماعی را به اوج خود رسانده است.

در ادامه این مراسم میربهرسی، نویسنده بخش دوم کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» با اشاره به ضریب نفوذ پایین اینترنت در کشور گفت: طبق اعلام مرکز آمار ضریب نفوذ اینترنت در ایران 47 درصد گزارش شده در حالی که این میزان در دنیا 75 درصد است.

وی افزود: به طور حتم با نفوذ روزافزون تلفن همراه و رشد استفاده از دستگاه‌های کامپیوتری‌ در آینده‌ای نه چندان دور این فاصله از بین می‌رود.

این نویسنده و پژوهشگر ناآگاهی را اصلی‌ترین عامل آسیب مخاطبان شبکه‌های اجتماعی ارزیابی کرد و گفت: باید آسیب‌های فضای سایبر و شبکه‌های اجتماعی را بشناسیم.

اینترنت ابزار جامعه‌پذیری سیاسی است

در ادامه این مراسم سید یاسرجبرائیلی، معاون پژوهش و آموزش خبرگزای فارس با اشاره به انتشار کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» از سوی انتشارات خبرگزاری فارس گفت: اینترنت یکی ابزار‌های اصلی در جامعه‌پذیری سیاسی است و شناخت نادرست نسل حاضر از فضای مجازی شکاف نسلی را موجب می‌شود.

وی افزود: این کتاب به دنبال آشنا کردن خانواده‌ها با تهدیدها و فرصت‌های فضای مجازی است البته مدعی نیستیم این اثر تمام این موارد را به طور کامل تبیین کرده است.

به واژه‌شناسی توجه کنند

حسین بشیر (بخوانید: حسن بشیر)، عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی (بخوانید: دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات، دانشگاه امام صادق –ع-) سخنران بعدی نشست بود، وی با بیان این مطلب که هنوز تعریفی جامع از سواد رسانه‌ای نداریم گفت: سواد رسانه‌ای را می‌توان فهم، شناخت و تحلیل رسانه تعریف کرد.

وی با اشاره به ویژگی فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی افزود: شبکه‌های اجتماعی فضایی به دور از درگیری و یک نوع تصویرسازی است و به این دلیل که همه چیز با میل فرد و در فضایی غیر واقعی اجتماعی می‌شود خطراتی را به دنبال دارد.

معاون پژوهشی دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق‌(ع) (بخوانید: استاد دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) چون چندین سال پیش معاون پژوهشی بودم و اکنون استاد دیگری معاون پژوهشی است) درباره کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» اظهار کرد: کتاب گنجایش افزایش به چهار فصل را دارد. پیشنهاد می‌کنم کتاب‌هایی با این موضوع‌ها به زبان ساده و جذاب نوشته شود و به واژه‌شناسی و نمایه در کتاب‌ها توجه ویژه صورت گیرد.

 وی تصریح کرد: در بحث رسانه‌های دیجیتال باید تنها به موضوع جرم‌های سایبری توجه نشود بلکه می‌توان به موضوع مزایای رسانه‌ها و حتی بصیرت رسانه هم پرداخت.

در ادامه این مراسم امیدعلی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه سوره گفت: کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» به دغدغه خانواده‌ها توجه کرده و می‌تواند در موضوع رسانه‌های دیجیتال مشاوره مناسبی برای جوانان باشد.

کتاب «خانواده، سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال» به قلم سید محسن میربهرسی و محمدصادق افراسیابی در دو فصل با عناوین آشنایی با سواد رسانه‌ای و رسانه‌های دیجیتال و آشنایی با جرایم سایبری به رشته تحریر درآمده و امیدعلی مسعودی، عضو هیات علمی دانشگاه سوره مقدمه آن ‌را نوشته است.

این کتاب در 105 صفحه، شمارگان دوهزار نسخه و بهای چهار هزار تومان توسط انتشارات خبرگزاری فارس منتشر شده است.