وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

گزارش کامل/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از فعلان روابط عمومی

گزارش کامل/ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دیدار با جمعی از فعلان روابط عمومی:

یک «شبکه رسانه ای بر علیه دولت» شکل گرفته که هیچ کاری جز مقابله با دولت ندارد



 

 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

 - جمعی از فعالان روابط عمومی با علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دیدار و گفتگو کردند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار با تقدیر از فعالیت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی و تبریک روز روابط عمومی و ارتباطات، گفت: فعالیت های بخش خصوصی در ارتقاء روابط عمومی های کشور بسیار اثر گذار بوده است.

علی جنتی اضافه کردند: تشکل ها و موسسات روابط عمومی می توانند نقش بسیار ارزنده ای در بالا بردن فرهنگ عمومی کشور داشته باشند بویژه امسال که سال فرهنگ است مسئولیت های ما نیز بیشتر شده و همه باید تلاش کنند تا هویت و فرهنگ عمومی کشور تقویت شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نقش روابط عمومی ها در سازمان ها و موسسات دولتی افزودند: روابط عمومی در همه موسسات و سازمان ها وظیفه دارند مسائل و خواسته های مردم را به مسوولان منتقل کنند تا در جهت تصمیم گیری و بهینه سازی فعالیت ها از این نظرات و دیدگاه ها استفاده شود

 جنتی در مورد توجه ویژه به مقوله آموزش در حوزه روابط عمومی و ارتباطات گفت: دولت انتظار دارد در تقویت روابط عمومی وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به مساله آموزش توجه ویژه شود که این امر می تواند در اصلاح رویکردها، وظایف و عملکردهای مجموعه روابط عمومی ها بسیار موثر باشد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر برقراری ارتباطات بین المللی در این حوزه افزود: با برقراری ارتباطات بین المللی با حوزه های روابط عمومی سایر کشورها می توان از تجربیات آن ها استفاده کرد و در این بین ممکن است همکاری های فیمابین شکل گیرد که در آینده به همکاری های منطقه ای و بین المللی منجر شود در عین حال موجب انتقال تجربیات روابط عمومی کشور به سایر کشورها می شود.

وی تصریح کرد: روابط عمومی ها تلاش کنند در مجامع بین المللی حضور بیشتری پیدا کنند و دیپلماسی عمومی و فرهنگی می تواند نقش موثری در مدیریت تصویر کشور داشته باشد.

جنتی در ادامه پیرامون فعالیت های صورت گرفته در حوزه نشر، اظهار داشت: در حوزه انتشارات کارهای ارزنده ای صورت گرفته است. البته باید توجه داشته باشیم آثار قابل ترجمه زیادی در این حوزه و سایر حوزه های تخصصی وجود دارد که با ترجمه آن ها می توان به ارتقای سطح علمی روابط عمومی ها کمک کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به این که در راستای ارتقای سطح فرهنگ عمومی، روابط عمومی ها می توانند نقش اثرگذاری داشته باشند، تصریح کرد: ما در کشور با دو نگرش سروکار داریم؛ یکی نوگرایی مبتنی بر آینده نگری و درک شرایط جهانی و مسایل بین المللی است و دیگری سنت گرایی مبتنی بر حفظ وضع موجود. موسسات و تشکل های روابط عمومی در جهت تقویت روحیه نوگرایی می توانند کمک کنند.

وی با انتقاد از برخورد ایجابی با شبکه های اجتماعی، افزود: ما هنوز درگیر برخی مباحث پیش پا افتاده هستیم. هنوز بحث ما این است که آیا از شبکه های اجتماعی می توانیم استفاده کنیم و یا نمی توانیم؛ در حالی که اینترنت ظرفیت های زیادی برای ما ایجاد کرده و از فضاهای مجازی می توانیم بهره برداری های زیادی داشته باشیم.

جنتی در بخش دیگری از سخنان خود خواستار کمک و حمایت جدی نهادهای روابط عمومی از دولت شد و تصریح کرد: متاسفانه امروز در کشور کسانی تلاش می کنند دولت را زمین بزنند و شکل گیری یک «شبکه رسانه ای» در کشور برای تخزیب دولت، حکایت از همین امر دارد. نهادهای روابط عمومی با اندیشه و فکر جدید و خلاقیت باید در برابر این تحرکات روشنگری کنند و کمک به دولت برای پیشرفت کشور را وجهه همت خود قرار دهند.

وی افزود: همه باید تلاش کنیم در کشور فضای باز فرهنگی و سیاسی ایجاد شود تا همه سلایق بتوانند حرفشان را بزنند بدون این که تخریبی صورت گیرد و یا این که منافع ملی به خطر بیفتد. متاسفانه بسیاری از نقدهایی که صورت می گیرد از جنس تخریب است به طوری که یک «شبکه رسانه ای بر علیه دولت» شکل گرفته که گویا هیچ کاری جز مقابله با دولت ندارد.

 

روابطعمومی، یک حرکت انسانی است

در ابتدای این نشست، «دکتر محمد مهدی مظاهری»، رئیس کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به اهمیت این کنفرانس اظهار داشتند: این کنفرانس به عنوان بزرگترین رویداد علمی روابط عمومی در کشور، نیازمند همکاری و تلاش های بیش از پیش مسئولین و کارگزاران روابط عمومی است.

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزودند: روابطعمومی، یک حرکت انسانی برای گسترش میان سازمان وجامعه است که محورهای اصلی آن «چگونگی ارتباط» و «نتایج ارتباط»است. چنانچه این محورها مکمل یکدیگر و در راستای تقویت یکدیگر باشند، میتوانند حوزه روابطعمومی را از منظر یکپارچه بودن در سطح متعالی آشکار سازند.

 نمی توان درعصر ارتباطات از نقش روابطعمومی غافل ماند

«دکتر هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز عنوان کرد: اگر بخواهیم در روابط عمومی و افکار عمومی تاثیرگذار باشیم، باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر روابط عمومی کار خود را دقیق، علمی و کارشناسی شده مدیریت کند، دیگر هیچ شبکه مجازی قادر به مقابله با این نوع مدیریت نخواهد بود. بنابراین باید با تغییرات و تحولات جهان پیش رفت و مواظب بود که دچار روزمرگی نشویم.

کمرئی گفت: نمی توان در عصر ارتباطات زیست ولی از نقش روابطعمومی درجامعه دستخوش آن همه تغییرات پرشتاب و درهم تنیده غافل ماند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: جامعه امروز ایران به سوی گشودگی، حقوقمداری و مشارکتجویی هر چه بیشتر پیش میرود. دراین میان همکاری نهادهای علمی و تخصصی و سازمانهای اداری و اجرایی درسطوح دولتی و غیردولتی کارساز است که در عرصههای اطلاعرسانی،تبلیغات وفرهنگسازی،متناسب با دانشنو به مدونسازی فعالیتها برمدار یکپارچگی،عنایت مضاعفی داشته باشند.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر میان حلقههای زنجیره فعالیتهای روابطعمومی ضرورتی گریزناپذیر است ومیتوان با مدد کارشناسان و کارگزاران فعال روابطعمومی وتشریک مساعی،سطح توانایی این نهاد را در کشور به عنوان نهادی موثر و هدایتگر ارتقا داد.

گفتمان روابط عمومی شفاف و صادق باید به گفتمان ملی تبدیل شود

دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: بنظر می رسد که سخنان جنابعالی در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که در سال گذشته برگزار شد (1392) و بر روابط عمومی شفاف محور، با صداقت و به دور از تملق و گزافه گویی و دروغ تاکید گردید، تاثیرات خوبی بر فضای ارتباطی این حوزه در کشور داشته است. این گونه مسائل مربوط به روابط عمومی و پالایش کردن آن از بداخلاقی های ارتباطی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود. بنابراین شاید لازم باشد که هر از چند گاهی جلساتی در این زمینه برگزار کرد و به این گفتمان ملی به شکل مناسب و به دور از کلیشه های معمول دامن زد.

وی افزود: مساله دیگری که اهمیت دارد، حمایت عملی دولت از حوزه روابط عمومی و خانواده بزرگ روابط عمومی هاست. روابط عمومی ها در کشور، اعم از دولتی و غیر دولتی می توانند به کمک دولت آمده و در جهت تحقق اهداف آن بیش از پیش گام بردارند. این مساله نیازمند تعامل دو سویه دولت با روابط عمومی ها به ویژه روابط عمومی های غیردولتی است که بنظرم گاهی از روابط عمومی های دولتی به دلیل گستردگی آنها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بشیر در ادامه پیشنهاد کرد: ایجاد یک نظام حمایتی از روابط عمومی مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از این نظام ایجاد یک نظام دولتی که بار ناخواسته ای بر دوش دولت بگذارد نیست، بلکه اتفاقا جریان مردمی حاکم بر ساختار روابط عمومی، راه درستی است که باید همچنان ادامه یابد، اما این جریان نیازمند حمایت قانونی و نظامند از طرف دولت است.

دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تصریح کرد: روابط عمومی ها می توانند بخوبی به مراکز اطلاع رسانی، پیام سازی و مشارکت دهی مردم در جهت تحقق اهداف نظام در سطوح مختلف باشند و گر چه هم اکنون تا آنجا که مقدور هست به وظایف خود عمل می کنند اما می توانند با حمایت و تعامل متقابل به این همکاری ها سرعت بیشتری بخشند.

قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان مغفول مانده است

محمود مختاریان استاد دانشگاه به نقش روابط عمومی‌ها که می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی بخش فرهنگ در کنار دولت و وزارت ارشاد باشند، اشاره کرد و خواستار بسترسازی وزارت ارشاد در «به روز» شدن روابط عمومی‌های کشور، آموزش روابط عمومی در سراسر کشور در دوره‌های کوتاه‌مدت - که نیاز امروز مدیران ما در این بخش است - شد.

 

وی با اشاره به تفکر دولت اعتدال و امید در مورد تک‌صدایی نبودن گفت: هم‌اکنون 50 هزار کودک زیر 10 سال در کشور دارای وبلاگ شخصی هستند، همچنین 20 میلیون جوان ایرانی در فیس‌بوک فعالیت می‌کنند و بر‌اساس آمار 50 درصد جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند، با این اوصاف روابط عمومی‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه مجازی پیام دولت اعتدال را به مخاطبان در ایران و جهان برسانند.

مختاریان تأکید کرد در ایران همچنان قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان به عنوان نقطه ارتباط مردم، رسانه و سازمان مغفول مانده است.

حرفه روابط عمومی باید در طی سال های آتی در رده پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد

ناصر رزاق منش مشاور انجمن متخصصان روابط عمومی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر  طرح اندیشه نو و فضای جدید در عرصه فرهنگی کشور قدردانی کرد.

وی افزود: این رویکرد که با جرات و شجاعت تمام مطرح گردیده بدون تردید تاثیر بسیار مثبتی در روابط اجتماعی داشته وخواهد داشت. همچنین نگاه بین المللی و جوامع دیگر دنیا را به ایران وایرانیان تغییر و به سمت وسوی مثبت قرهنکی گرایش داده است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری گفت: موضوع دیگر که باید مطرح گردد این است که نگاه فعالان روابط عمومی به ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه های دولتی و حاکمیتی به سمت وسوی شخص جنابعالی به عنوان مسئول ارشد وزارتخانه ای که احساس می شود مسئولیت اصلی فرهنگی واجتماعی کشور را بر عهده دارد،می باشد.

رزاق منش در پایان گفت: بنده و همکارانم در حوزه روابط عمومی در جهت ارتقاء جایگاه سازمانی، حصول مطالبات صنفی و مسائل مشابه به جای اینکه از مجموعه شورای اطلاع رسانی دولت و یا حوزه رسانه ای دولت انتظارداشته باشیم از جنابعالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع حمایت و پشتیبانی را داشته، با این امید که حرفه روابط عمومی در طی سال های آتی جایگاهی همچون کشور های توسعه یافته و در زمره پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد.

 مسئله بازنشستگی پیش از موعد شاغلان روابط عمومی باید تسریع شود

در این نشست، محمد صراف زاده مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) گفت: تقویت و ایجاد ارتباط با نهادهای دولتی و خصوصی،مراکز تصمیم ساز و تاثیر گذار و ارتباط مردمی از عمده راهبردهای این نهاد حرفه ای است.

صراف زاده پیشنهاد کرد در کشور شرکت ها و موسسات روابط عمومی شکل بگیرد تا برای کارفرمایان در حوزه های مختلف کارهای روابط عمومی بطور تخصصی انجام گیرد و از این رو حمایت وزارت ارشاد را خواستار شد.

وی افزود: توجه به روابط عمومی در نهاد ها و موسسات خصوصی با رویکرد پاسخگوئی از ضروریات است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران اظهار داشت: با عنایت به اینکه فعالیت های روابط عمومی بسیار گسترده و شبانه روزی است فشار مضاعفی بر نیروهای شاغل در این حوزه وارد می شود بنابراین چندی پیش مسئله بازنشستگی پیش از موعد آن مطرح شده بود که از مقام عالی وزارت درخواست دارد که در تصویب آن تسریع نمایند.

نیازمند تغییر نگاه مدیران ارشد به روابط عمومی و تغییر فعالیت روابط عمومی ها از سنت به مدرنیته هستیم

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس در دیدار جمعی از فعالان روابط عمومی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حرفه روابط عمومی را کاری پر مشغله و پر استرس دانست.

مهندس میرباقری با اشاره به سابقه هشت سال کار در بخش فنی و مهندسی شرکت پتروپارس در مناطق عملیاتی خشکی و دریا، تصریح کرد: استرس و فشار کاری در آن هشت سال با وجود سختی فراوان کار در گرمای 50 درجه و رطوبت 90 درصد جنوب کشور و دوره های زمانی دو ماهه دور از خانواده، به اندازه دو سالی که در روابط عمومی مشغول به کار هستم نبود.

وی افزود: همکاران شاغل در روابط عمومی به دلیل آنکه در اتاق شیشه ای کار می کنند و در معرض قضاوت عموم مخاطبان قرار دارند، بسیار آسیب پذیر اند و از طرفی چون هیچ ابزار و اهرم قدرتی ندارند، طبیعتا مظلوم واقع شده و در داخل و خارج سازمان انگشت اتهام به سوی آنها دراز است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس با تاکید بر آنکه تنها پشتوانه روابط عمومی ها، حمایت، پشتیبانی، اعتقاد و توجه سازمان و در راس آن مدیر ارشد سازمان است، خاطرنشان کرد: اگر در بدنه فنی یک اشتباهی رخ دهد، حتی اگر هزاران دلار خسارت به بار آورد، کسی متوجه نمی شود و بازتاب چندانی ندارد؛ اما اگر در روابط عمومی اشکال کوچکی بوجود بیاید و از 100 درصد هر کاری، 99 درصد آن انجام شود و فقط یک درصد باقی بماند، همه آن یک درصد کمبود را مورد بازخواست قرار داده و روابط عمومی در مقابل همه باید پاسخگو باشد.

وی تغییر نگاه مدیران ارشد را مهمترین عامل بازگشت روابط عمومی به جایگاه خود دانست و اذعان داشت: مدیران با حمایت از روابط عمومی ها و بها دادن به نوع کاری که در حال انجام است،‌ باید جایگاه مدیران روابط عمومی ها را در حد مشاور و دستیار ویژه عالی ترین مقام آن سازمان ارتقا دهند که این امر می تواند موجب ارتقای جایگاه روابط عمومی شده و فراگرد دو سویه انتقال پیام میان سازمان و ذی نفعان را تسهیل نماید و از رهگذر آن مزایا و منافع بسیاری دریافت گردد.

میرباقری با اشاره به ضرورت تغییر نگاه روابط عمومی ها از فعالیت های سنتی و روزمره به سمت مباحث مدرن و روز دنیا در این حوزه اظهار داشت: وظیفه روابط عمومی ها خروج از پوسته ستنی و حرکت به سمت مفاهیم جدید در حوزه روابط عمومی و خلاقیت در این زمینه است.

 در پی ارتقای جایگاه علمی روابط عمومی ها باشیم

علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران با تاکید بر اینکه هدف ما اطلاع رسانی است افزود:یکی از نکات مهم در روابط عمومی آن است که در پی ارتقای جایگاه علمی خود باشیم. روش های قدیمی دیگر پاسخگو نیست زیرا در حال پشت سرگذاشتن دوران مدرن هستیم.

وی افزود: یکپارچگی از دیگر نکات مورد اشاره است. معنا ندارد که در یک سازمان از هر طبقه آن یک صدا بلند شود و این یکپارچگی نیازمند تمرکز در اطلاع رسانی است و اگر در هر سازمان بخش های مختلفی متولی اطلاع رسانی باشند نمی توان به هدف رسید.

 ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی الزامی است

دکتر شهاب اکبریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جامعه نیازمند روابط عمومی حرفه ای است؛ اگر بخواهیم در راستای اهداف عالی کشور گام برداریم باید این مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: افرادی که اینجا هستند دغدغه روابط عمومی دارند و به نظر می رسد ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی که بتواند تصویر ایران را در جهان مدیریت نماید از الزامات این دوره باشد و می تواند بازوی توانمندی برای دولت تدبیر و امید باشد.

آموزش و ارتقای سطح علمی مدیران روابط عمومی غیرقابل اجتناب است

همچنین در این جلسه، مهندس قربانعلی تنگ شیر با تاکید برلزوم توجه بیشتر دولت به روابط عمومی ها، گفت: در سال های اخیر بخش خصوصی در توسعه فعالیت های روابط عمومی نقش بسزائی داشته و به همین دلیل توجه دولت و مدیران ارشد سازمان ها به روابط عمومی ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

نائب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: ارتقاء سطح علمی مدیران روابط عمومی و همکاری صدا و سیما در معرفی توانمندی ها و جایگاه روابط عمومی در معادلات اجتماعی، سیاسی و سازمانی از مواردی است که توجه ویژه می طلبد و لازم است در این زمینه با کمک دولت، برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد.

اظهار امیدواری رییس موسسه کارگزار روابط عمومی از پویایی حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور

در پایان، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی ارائه کرد.

رییس موسسه کارگزار روابط عمومی انجام بیش از 50 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای، انتشار بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی، برگزاری بیش از 80 دوره آموزشی روابط عمومی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران با عنوان «شارا» را به عنوان مهمترین فعالیت های این موسسه در سال های اخیر نام برد.

وی ادامه داد: یکی از مسوولیت های کلیدی موسسه کارگزار روابط عمومی، ارایه برنامه های آموزشی با کیفیت بالاست. کارگزاران روابط عمومی با شرکت در دوره های آموزشی دانش پذیر و دریافت اطلاعات حیاتی می توانند در عرصه فعالیت های حرفه ای و سازمانی چهره موفقی از خود نشان دهند.

به گفته باقریان، دبیرخانه دایمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تاکنون بیش از 100 موقعیت آموزشی در حوزه های مختلف روابط عمومی در دو سطح داخلی و بین المللی فراهم آورده است.

وی در خصوص فعالیت های موسسه کارگزار روابط عمومی در حوزه نشر گفت: تاسیس انتشارات کارگزار روابط عمومی، انتشار فصلنامه “ کارگزار روابط عمومی”، دو فصلنامه «روابط عمومی الکترونیک»، نخستین سالنامه تخصصی روابط عمومی ایران، انتشار نخستین «سرود روابط عمومی»، دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس، نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی، انتشار نخستین تمبر روابط عمومی در ایران، انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»، و ... از جمله اقداماتی است که موسسه کارگزار روابط عمومی موفق به انجام آن شد.

باقریان، برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در ایران و برگزاری ده دوره آن تا سال 1392، هفت دوره آموزش بین المللی برای کارگزاران روابط عمومی ایران در مالزی به عنوان نخستین دوره های آموزشی روابط عمومی ایران در خارج از کشور، نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در مالزی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و دانشگاه اسلامی مالزی در کوالالامپور(1390)، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران، نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط عمومی در ایران، نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی دو (PR 0.2) نخستین همایش زن و روابط عمومی و برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومی در جهان در ایران را به عنوان فعالیت های آموزشی موسسه کارگزار روابط عمومی در داخل و خارج کشور عنوان کرد.

بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران، دریافت اعتبارنامه بین‌المللی روابط عمومی (ARR) برای نخستین بار در ایران، دریافت نخستین جایزه روابط عمومی کشور های اسلامی از نخست وزیر مالزی، برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، پیشنهاد بنیانگذاری “ نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری نخستین دوره آن در تالار وحدت، امضای نخستین تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی روابط عمومی ایران بین موسسه کارگزار روابط عمومی و کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)، امضای نخستین تفاهم نامه بین المللی با موسسه روابط عمومی مالزی، انجمن روابط عمومی اندونزی و آکادمی بازاریابی کره جنوبی، امضای تفاهم‌ نامه دوجانبه همکاری بین موسسه کارگزار روابط عمومی و خبرگزاری رسمی مالزی «برناما» در کوالالامپور از دیگر فعالیت های این موسسه است.

باقریان ضمن تشکر صمیمانه از استقبال و حمایت های جدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی از جریان های علمی به ویژه موسسه کارگزار روابط عمومی اظهار امیدواری کرد در سال های آتی شاهد استمرار این حمایت ها و همچنین پویایی و رشد بیش از پیش حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور باشیم.

گفتنی است در این جلسه جمعی دیگر از فعالان روابط عمومی در خصوص مسائل مختلف حوزه روابط عمومی گزارشی را خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند.

 

روابطعمومی، یک حرکت انسانی است

در ابتدای این نشست، «دکتر محمد مهدی مظاهری»، رئیس کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با اشاره به اهمیت این کنفرانس اظهار داشتند: این کنفرانس به عنوان بزرگترین رویداد علمی روابط عمومی در کشور، نیازمند همکاری و تلاش های بیش از پیش مسئولین و کارگزاران روابط عمومی است.

مشاور ارشد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزودند: روابطعمومی، یک حرکت انسانی برای گسترش میان سازمان وجامعه است که محورهای اصلی آن «چگونگی ارتباط» و «نتایج ارتباط»است. چنانچه این محورها مکمل یکدیگر و در راستای تقویت یکدیگر باشند، میتوانند حوزه روابطعمومی را از منظر یکپارچه بودن در سطح متعالی آشکار سازند.

 نمی توان درعصر ارتباطات از نقش روابطعمومی غافل ماند

«دکتر هادی کمرئی» رییس انجمن متخصصان روابط عمومی نیز عنوان کرد: اگر بخواهیم در روابط عمومی و افکار عمومی تاثیرگذار باشیم، باید از تمام ظرفیت ها استفاده کنیم.

وی افزود: اگر روابط عمومی کار خود را دقیق، علمی و کارشناسی شده مدیریت کند، دیگر هیچ شبکه مجازی قادر به مقابله با این نوع مدیریت نخواهد بود. بنابراین باید با تغییرات و تحولات جهان پیش رفت و مواظب بود که دچار روزمرگی نشویم.

کمرئی گفت: نمی توان در عصر ارتباطات زیست ولی از نقش روابطعمومی درجامعه دستخوش آن همه تغییرات پرشتاب و درهم تنیده غافل ماند.

رییس انجمن متخصصان روابط عمومی تصریح کرد: جامعه امروز ایران به سوی گشودگی، حقوقمداری و مشارکتجویی هر چه بیشتر پیش میرود. دراین میان همکاری نهادهای علمی و تخصصی و سازمانهای اداری و اجرایی درسطوح دولتی و غیردولتی کارساز است که در عرصههای اطلاعرسانی،تبلیغات وفرهنگسازی،متناسب با دانشنو به مدونسازی فعالیتها برمدار یکپارچگی،عنایت مضاعفی داشته باشند.

وی ادامه داد: ارتباط مستمر میان حلقههای زنجیره فعالیتهای روابطعمومی ضرورتی گریزناپذیر است ومیتوان با مدد کارشناسان و کارگزاران فعال روابطعمومی وتشریک مساعی،سطح توانایی این نهاد را در کشور به عنوان نهادی موثر و هدایتگر ارتقا داد.

گفتمان روابط عمومی شفاف و صادق باید به گفتمان ملی تبدیل شود

دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت: بنظر می رسد که سخنان جنابعالی در دهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که در سال گذشته برگزار شد (1392) و بر روابط عمومی شفاف محور، با صداقت و به دور از تملق و گزافه گویی و دروغ تاکید گردید، تاثیرات خوبی بر فضای ارتباطی این حوزه در کشور داشته است. این گونه مسائل مربوط به روابط عمومی و پالایش کردن آن از بداخلاقی های ارتباطی باید به یک گفتمان ملی تبدیل شود. بنابراین شاید لازم باشد که هر از چند گاهی جلساتی در این زمینه برگزار کرد و به این گفتمان ملی به شکل مناسب و به دور از کلیشه های معمول دامن زد.

وی افزود: مساله دیگری که اهمیت دارد، حمایت عملی دولت از حوزه روابط عمومی و خانواده بزرگ روابط عمومی هاست. روابط عمومی ها در کشور، اعم از دولتی و غیر دولتی می توانند به کمک دولت آمده و در جهت تحقق اهداف آن بیش از پیش گام بردارند. این مساله نیازمند تعامل دو سویه دولت با روابط عمومی ها به ویژه روابط عمومی های غیردولتی است که بنظرم گاهی از روابط عمومی های دولتی به دلیل گستردگی آنها از اهمیت خاصی برخوردار هستند.

بشیر در ادامه پیشنهاد کرد: ایجاد یک نظام حمایتی از روابط عمومی مساله دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد. هدف از این نظام ایجاد یک نظام دولتی که بار ناخواسته ای بر دوش دولت بگذارد نیست، بلکه اتفاقا جریان مردمی حاکم بر ساختار روابط عمومی، راه درستی است که باید همچنان ادامه یابد، اما این جریان نیازمند حمایت قانونی و نظامند از طرف دولت است.

دبیر کمیته علمی کننفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تصریح کرد: روابط عمومی ها می توانند بخوبی به مراکز اطلاع رسانی، پیام سازی و مشارکت دهی مردم در جهت تحقق اهداف نظام در سطوح مختلف باشند و گر چه هم اکنون تا آنجا که مقدور هست به وظایف خود عمل می کنند اما می توانند با حمایت و تعامل متقابل به این همکاری ها سرعت بیشتری بخشند.

قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان مغفول مانده است

محمود مختاریان استاد دانشگاه به نقش روابط عمومی‌ها که می‌توانند به عنوان بازوی اجرایی بخش فرهنگ در کنار دولت و وزارت ارشاد باشند، اشاره کرد و خواستار بسترسازی وزارت ارشاد در «به روز» شدن روابط عمومی‌های کشور، آموزش روابط عمومی در سراسر کشور در دوره‌های کوتاه‌مدت - که نیاز امروز مدیران ما در این بخش است - شد.

 

وی با اشاره به تفکر دولت اعتدال و امید در مورد تک‌صدایی نبودن گفت: هم‌اکنون 50 هزار کودک زیر 10 سال در کشور دارای وبلاگ شخصی هستند، همچنین 20 میلیون جوان ایرانی در فیس‌بوک فعالیت می‌کنند و بر‌اساس آمار 50 درصد جمعیت کشور از اینترنت استفاده می‌کنند، با این اوصاف روابط عمومی‌ها می‌توانند با استفاده از شبکه مجازی پیام دولت اعتدال را به مخاطبان در ایران و جهان برسانند.

مختاریان تأکید کرد در ایران همچنان قدرت روابط عمومی در اثرگذاری بر مخاطبان به عنوان نقطه ارتباط مردم، رسانه و سازمان مغفول مانده است.

حرفه روابط عمومی باید در طی سال های آتی در رده پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد

ناصر رزاق منش مشاور انجمن متخصصان روابط عمومی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر  طرح اندیشه نو و فضای جدید در عرصه فرهنگی کشور قدردانی کرد.

وی افزود: این رویکرد که با جرات و شجاعت تمام مطرح گردیده بدون تردید تاثیر بسیار مثبتی در روابط اجتماعی داشته وخواهد داشت. همچنین نگاه بین المللی و جوامع دیگر دنیا را به ایران وایرانیان تغییر و به سمت وسوی مثبت قرهنکی گرایش داده است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان راهداری گفت: موضوع دیگر که باید مطرح گردد این است که نگاه فعالان روابط عمومی به ویژه مدیران روابط عمومی دستگاه های دولتی و حاکمیتی به سمت وسوی شخص جنابعالی به عنوان مسئول ارشد وزارتخانه ای که احساس می شود مسئولیت اصلی فرهنگی واجتماعی کشور را بر عهده دارد،می باشد.

رزاق منش در پایان گفت: بنده و همکارانم در حوزه روابط عمومی در جهت ارتقاء جایگاه سازمانی، حصول مطالبات صنفی و مسائل مشابه به جای اینکه از مجموعه شورای اطلاع رسانی دولت و یا حوزه رسانه ای دولت انتظارداشته باشیم از جنابعالی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توقع حمایت و پشتیبانی را داشته، با این امید که حرفه روابط عمومی در طی سال های آتی جایگاهی همچون کشور های توسعه یافته و در زمره پنج شغل اول مهم کشور قرار گیرد.

 مسئله بازنشستگی پیش از موعد شاغلان روابط عمومی باید تسریع شود

در این نشست، محمد صراف زاده مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) گفت: تقویت و ایجاد ارتباط با نهادهای دولتی و خصوصی،مراکز تصمیم ساز و تاثیر گذار و ارتباط مردمی از عمده راهبردهای این نهاد حرفه ای است.

صراف زاده پیشنهاد کرد در کشور شرکت ها و موسسات روابط عمومی شکل بگیرد تا برای کارفرمایان در حوزه های مختلف کارهای روابط عمومی بطور تخصصی انجام گیرد و از این رو حمایت وزارت ارشاد را خواستار شد.

وی افزود: توجه به روابط عمومی در نهاد ها و موسسات خصوصی با رویکرد پاسخگوئی از ضروریات است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت صنایع شیر ایران اظهار داشت: با عنایت به اینکه فعالیت های روابط عمومی بسیار گسترده و شبانه روزی است فشار مضاعفی بر نیروهای شاغل در این حوزه وارد می شود بنابراین چندی پیش مسئله بازنشستگی پیش از موعد آن مطرح شده بود که از مقام عالی وزارت درخواست دارد که در تصویب آن تسریع نمایند.

نیازمند تغییر نگاه مدیران ارشد به روابط عمومی و تغییر فعالیت روابط عمومی ها از سنت به مدرنیته هستیم

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس در دیدار جمعی از فعالان روابط عمومی با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حرفه روابط عمومی را کاری پر مشغله و پر استرس دانست.

مهندس میرباقری با اشاره به سابقه هشت سال کار در بخش فنی و مهندسی شرکت پتروپارس در مناطق عملیاتی خشکی و دریا، تصریح کرد: استرس و فشار کاری در آن هشت سال با وجود سختی فراوان کار در گرمای 50 درجه و رطوبت 90 درصد جنوب کشور و دوره های زمانی دو ماهه دور از خانواده، به اندازه دو سالی که در روابط عمومی مشغول به کار هستم نبود.

وی افزود: همکاران شاغل در روابط عمومی به دلیل آنکه در اتاق شیشه ای کار می کنند و در معرض قضاوت عموم مخاطبان قرار دارند، بسیار آسیب پذیر اند و از طرفی چون هیچ ابزار و اهرم قدرتی ندارند، طبیعتا مظلوم واقع شده و در داخل و خارج سازمان انگشت اتهام به سوی آنها دراز است.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل شرکت پتروپارس با تاکید بر آنکه تنها پشتوانه روابط عمومی ها، حمایت، پشتیبانی، اعتقاد و توجه سازمان و در راس آن مدیر ارشد سازمان است، خاطرنشان کرد: اگر در بدنه فنی یک اشتباهی رخ دهد، حتی اگر هزاران دلار خسارت به بار آورد، کسی متوجه نمی شود و بازتاب چندانی ندارد؛ اما اگر در روابط عمومی اشکال کوچکی بوجود بیاید و از 100 درصد هر کاری، 99 درصد آن انجام شود و فقط یک درصد باقی بماند، همه آن یک درصد کمبود را مورد بازخواست قرار داده و روابط عمومی در مقابل همه باید پاسخگو باشد.

وی تغییر نگاه مدیران ارشد را مهمترین عامل بازگشت روابط عمومی به جایگاه خود دانست و اذعان داشت: مدیران با حمایت از روابط عمومی ها و بها دادن به نوع کاری که در حال انجام است،‌ باید جایگاه مدیران روابط عمومی ها را در حد مشاور و دستیار ویژه عالی ترین مقام آن سازمان ارتقا دهند که این امر می تواند موجب ارتقای جایگاه روابط عمومی شده و فراگرد دو سویه انتقال پیام میان سازمان و ذی نفعان را تسهیل نماید و از رهگذر آن مزایا و منافع بسیاری دریافت گردد.

میرباقری با اشاره به ضرورت تغییر نگاه روابط عمومی ها از فعالیت های سنتی و روزمره به سمت مباحث مدرن و روز دنیا در این حوزه اظهار داشت: وظیفه روابط عمومی ها خروج از پوسته ستنی و حرکت به سمت مفاهیم جدید در حوزه روابط عمومی و خلاقیت در این زمینه است.

 در پی ارتقای جایگاه علمی روابط عمومی ها باشیم

علیرضا مهدوی شاهرودی مشاور فرهنگی استاندار و مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری تهران با تاکید بر اینکه هدف ما اطلاع رسانی است افزود:یکی از نکات مهم در روابط عمومی آن است که در پی ارتقای جایگاه علمی خود باشیم. روش های قدیمی دیگر پاسخگو نیست زیرا در حال پشت سرگذاشتن دوران مدرن هستیم.

وی افزود: یکپارچگی از دیگر نکات مورد اشاره است. معنا ندارد که در یک سازمان از هر طبقه آن یک صدا بلند شود و این یکپارچگی نیازمند تمرکز در اطلاع رسانی است و اگر در هر سازمان بخش های مختلفی متولی اطلاع رسانی باشند نمی توان به هدف رسید.

 ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی الزامی است

دکتر شهاب اکبریان عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جامعه نیازمند روابط عمومی حرفه ای است؛ اگر بخواهیم در راستای اهداف عالی کشور گام برداریم باید این مسیر را هموار کنیم.

وی افزود: افرادی که اینجا هستند دغدغه روابط عمومی دارند و به نظر می رسد ایجاد یک تشکل فراملی در حوزه روابط عمومی که بتواند تصویر ایران را در جهان مدیریت نماید از الزامات این دوره باشد و می تواند بازوی توانمندی برای دولت تدبیر و امید باشد.

آموزش و ارتقای سطح علمی مدیران روابط عمومی غیرقابل اجتناب است

همچنین در این جلسه، مهندس قربانعلی تنگ شیر با تاکید برلزوم توجه بیشتر دولت به روابط عمومی ها، گفت: در سال های اخیر بخش خصوصی در توسعه فعالیت های روابط عمومی نقش بسزائی داشته و به همین دلیل توجه دولت و مدیران ارشد سازمان ها به روابط عمومی ها بسیار ضروری به نظر می رسد.

نائب رییس انجمن متخصصان روابط عمومی افزود: ارتقاء سطح علمی مدیران روابط عمومی و همکاری صدا و سیما در معرفی توانمندی ها و جایگاه روابط عمومی در معادلات اجتماعی، سیاسی و سازمانی از مواردی است که توجه ویژه می طلبد و لازم است در این زمینه با کمک دولت، برنامه ریزی های خاصی صورت گیرد.

اظهار امیدواری رییس موسسه کارگزار روابط عمومی از پویایی حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور

در پایان، مهدی باقریان دبیرکل کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در حوزه روابط عمومی ارائه کرد.

رییس موسسه کارگزار روابط عمومی انجام بیش از 50 پروژه پژوهشی و مشاوره‌ای، انتشار بیش از 50 عنوان کتاب در حوزه روابط عمومی، برگزاری بیش از 80 دوره آموزشی روابط عمومی و راه اندازی شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران با عنوان «شارا» را به عنوان مهمترین فعالیت های این موسسه در سال های اخیر نام برد.

وی ادامه داد: یکی از مسوولیت های کلیدی موسسه کارگزار روابط عمومی، ارایه برنامه های آموزشی با کیفیت بالاست. کارگزاران روابط عمومی با شرکت در دوره های آموزشی دانش پذیر و دریافت اطلاعات حیاتی می توانند در عرصه فعالیت های حرفه ای و سازمانی چهره موفقی از خود نشان دهند.

به گفته باقریان، دبیرخانه دایمی کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران تاکنون بیش از 100 موقعیت آموزشی در حوزه های مختلف روابط عمومی در دو سطح داخلی و بین المللی فراهم آورده است.

وی در خصوص فعالیت های موسسه کارگزار روابط عمومی در حوزه نشر گفت: تاسیس انتشارات کارگزار روابط عمومی، انتشار فصلنامه “ کارگزار روابط عمومی”، دو فصلنامه «روابط عمومی الکترونیک»، نخستین سالنامه تخصصی روابط عمومی ایران، انتشار نخستین «سرود روابط عمومی»، دایره المعارف روابط عمومی در دو جلد نفیس، نخستین فرهنگ جامع روابط عمومی، انتشار نخستین تمبر روابط عمومی در ایران، انتشار کتاب «استانداردهای روابط عمومی»، و ... از جمله اقداماتی است که موسسه کارگزار روابط عمومی موفق به انجام آن شد.

باقریان، برگزاری نخستین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی در ایران و برگزاری ده دوره آن تا سال 1392، هفت دوره آموزش بین المللی برای کارگزاران روابط عمومی ایران در مالزی به عنوان نخستین دوره های آموزشی روابط عمومی ایران در خارج از کشور، نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در مالزی توسط موسسه کارگزار روابط عمومی و دانشگاه اسلامی مالزی در کوالالامپور(1390)، دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی در ایران، نخستین دوره آموزشی اینترنت در روابط عمومی در ایران، نخستین همایش بین‌المللی روابط عمومی دو (PR 0.2) نخستین همایش زن و روابط عمومی و برگزاری مراسم گرامیداشت سالروز تولد صنعت روابط عمومی در جهان در ایران را به عنوان فعالیت های آموزشی موسسه کارگزار روابط عمومی در داخل و خارج کشور عنوان کرد.

بنیانگذاری جایزه دکتر حمید نطقی پدر روابط عمومی ایران، دریافت اعتبارنامه بین‌المللی روابط عمومی (ARR) برای نخستین بار در ایران، دریافت نخستین جایزه روابط عمومی کشور های اسلامی از نخست وزیر مالزی، برگزاری دومین دوره جوایز ممتاز جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی، پیشنهاد بنیانگذاری “ نشان عالی روابط عمومی” و برگزاری نخستین دوره آن در تالار وحدت، امضای نخستین تفاهم‌نامه همکاری بین‌المللی روابط عمومی ایران بین موسسه کارگزار روابط عمومی و کمپانی گلوبال تائیتیم (ترکیه)، امضای نخستین تفاهم نامه بین المللی با موسسه روابط عمومی مالزی، انجمن روابط عمومی اندونزی و آکادمی بازاریابی کره جنوبی، امضای تفاهم‌ نامه دوجانبه همکاری بین موسسه کارگزار روابط عمومی و خبرگزاری رسمی مالزی «برناما» در کوالالامپور از دیگر فعالیت های این موسسه است.

باقریان ضمن تشکر صمیمانه از استقبال و حمایت های جدی مدیران و کارشناسان روابط عمومی از جریان های علمی به ویژه موسسه کارگزار روابط عمومی اظهار امیدواری کرد در سال های آتی شاهد استمرار این حمایت ها و همچنین پویایی و رشد بیش از پیش حرفه و صنعت روابط عمومی در کشور باشیم.

گفتنی است در این جلسه جمعی دیگر از فعالان روابط عمومی در خصوص مسائل مختلف حوزه روابط عمومی گزارشی را خدمت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ارائه کردند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد