وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

کتاب ارتباطات ریسک منتشر شد

با ترجمه کتابی توسط دکتر حسن بشیر صورت می گیرد:

 مدیران با «ریسک» خدحافظی می کنند

خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)

خبرنگار: ساره گودرزی

کتاب «ارتباطات ریسک (آینده چالش برانگیز: چینش واژگان در ارتباطات ریسکبا ترجمه دکتر حسن بشیر و فهنار مرادی توسط انتشارات علمی و فرهنگی منتشر شد. در این کتاب اطلاعات صریح و قابل درک متأثر از افرادی که در مدیریت ریسک سهم دارند ارائه شده است.

دکتر حسن بشیر، استاد ارتباطات بین الملل در گفت و گو با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) با اعلام این خبر افزود: در این کتاب، نویسنده با بررسی مطالعات موردی در حوزه های مختلف، تلاش دارد از چالش های پیش روی مدیران ریسک، به خصوص در سازمان های رسانه ای بکاهد و از اتخاذ تصمیمات نابجای مدیریتی جلوگیری کند، همچنین راهکارهایی برای رسیدن به بالاترین میزان اثربخشی در رسیدن به اهداف و موضع گیری های سازمانی ارائه کند.



وی افزود: این اثر برای سازمان های رسانه ای، مدیران ارشد و میانی و دانشجویان مدیریت رسانه، مدیریت بحران و سایر دانش پژوهان علاقه مند به حوزه ریسک، ارتباطات و زمینه های وابسته مفید است.


کتابی برای کنترل ریسک


بشیر با بیان اینکه کتاب «ارتباطات ریسک» یکی از کتاب های نظری -عملی در این حوزه است عنوان کرد: این حوزه متاسفانه به شدت مورد بی توجهی در سطح عمومی و دانشگاهی ایران بوده است، این کتاب با ویراستاری جیم تالی، به زبان انگلیسی تدوین شده و توسط دانشگاه کانتربری در نیوزیلند منتشر شده است.


به گفته وی، علاوه بر جیم تالی ویراستار انگلیسی، کتاب ارتباطات ریسک 16 نویسنده دیگر دارد که نوشته های آنها، این اثر را به کتابی ارزشمند و قابل توجه در حوزه ارتباطات ریسک تبدیل کرده است.


بشیر با اشاره به چگونگی انتخاب این کتاب برای ترجمه گفت: در یکی از سفرهایی که پروفسور کریس گالوی، به ایران داشت، در سمیناری که در دانشگاه صدا و سیما به زبان انگلیسی برگزار شد و من نیز مقاله ای در آنجا ارائه دادم، با او مذاکره ای انجام و تاکید کردم نیاز است در این حوزه مهم ارتباطی کتاب و مقالاتی به زبان فارسی تدوین شود، به همین دلیل توافق کردیم کتابی را تدوین کنیم که در این کتاب، پنج مقاله از ایران توسط من و پنج مقاله از خارج ایران با مدیریت او تولید شود تا کتاب همزمان به زبان انگلیسی و فارسی منتشر شود.


به گفته بشیر، کار تا آنجا پیش رفت که برخی از عناوین مقالات نیز مشخص شد ولی در نهایت پیشنهاد شد که در شرایط کنونی که هنوز در این زمینه متونی در ایران تولید نشده اند، بهتر است کتابی به فارسی ترجمه تا زمینه ای برای طرح چنین رویکردی در سطح فراتری آماده شود. زیرا این کار به واقعیت نزدیک تر است و اگر هم می خواستیم مقالات تالیفی را در این زمینه از داخل کشور سفارش دهیم، احیانا با مشکلاتی روبرو می شدیم. به همین دلیل این کتاب که پروفسور نیز در آن نوشته ای دارد برای ترجمه انتخاب شد.


عضو هیات علمی دانشگاه شاهد [دانشگاه امام صادق ع-)، با اشاره به دلایل انتخاب این اثر برای ترجمه اظهار کرد: این کتاب علاوه بر موضوع های نظری و به عبارت دیگر نظریه پردازی های موجود، مطالعات موردی آن نیز به اندازه کافی بیانگر رویکردهای نظری است و این ویژگی کتاب را به یک متن بسیار سودمند برای تدریس دانشگاهی، مدیران مسوول مرتبط با حوزه ریسک و عموم مردم تبدیل کرده است.


وی تاکید کرد: ترجمه کتاب را با یکی از مترجمانی که قبلا نیز کتاب هایی را برای یونسکو و انتشارات امیرکبیر ترجمه کرده آغاز کردم. کار کمی سخت و نیازمند دقت فراتر از یک ترجمه عادی علمی بود. زیرا برخی از مفاهیم نیازمند خلق واژه های جدیدی بود که بتوانند معادل سازی لازم را انجام دهند. به نظرم در این زمینه نیز کار قابل قبولی صورت گرفته است، هر چند هیچ تلاشی در زمینه های مشابه خالی از اشکال نخواهد بود.


به هم پیوستگی ریسک و بحران

 

بشیر با ارائه توضیحی درباره اهمیت موضوع ارتباطات ریسک گفت: ریسک و بحران، 2 واژه ای است که می توان با قدرت ادعا کرد که از جنبه های مختلف با همدیگر پیوند داشته و لازم و ملزوم یکدیگر هستند. ریسک کردن می تواند بحران ساز باشد و بحران نیز می تواند ریسک های فراوانی را به دنبال داشته باشد. اما با وجود این تلازم و پیوند، ریسک می تواند به شدت بحران زدایی کند، به عبارت دیگر، اقدام به موقع و با جرأت و تدبیر که فراتر از فرایند های معمول و متعارف است، می تواند نوعی از ریسک تلقی شود که خود بازدارنده بحران است.


وی با بیان این که ریسک مقوله‌ای انسانی است که بر روی ارتباطات استوار است، یادآور شد: به عبارت دیگر، فهم انسان و تعامل انسان با معانی مرتبط با آنچه در حال انجام است یا پیش بینی می شود در آینده نزدیک یا دور اتفاق افتد، ارتباطات را شکل دهد و ارتباطات در حقیقت شکل گیری واقعی معنای مشترک در دو طرف طیف ارتباطی یعنی فرستنده و گیرنده پیام است. در حالی که بحران، گر چه می تواند پیش از وقوع، مورد ارزیابی و مدیریت قرار گیرد، اما عمدتا پس از اتفاق است که عملیات واقعی در مورد آن انجام می گیرند.


به گفته بشیر، همچنین‌ ریسک یک پدیده چند بُعدی و پیچیده است که در محیط اجتماعی شکل می گیرد و برای مدیریت آن نیازمند طراحی شیوه هایی از ارتباطات هستیم که بتوانند در جهت گیری مثبت آن نقش اساسی داشته و برایندهای منفی آن را کاهش دهند.



وی تاکید کرد: با وجود اهمیت ریسک به ویژه ارتباطات ریسک در حوزه های مختلف اجتماعی که می تواند زمینه های مختلفی را در مورد بحران و مدیریت بحران نیز مطرح سازد و با توجه به اینکه این حوزه مهم از علوم اجتماعی در جهان به شدت مورد توجه بوده و ادبیات نسبتا زیادی در مورد آن تولید شده است اما متاسفانه در ایران هنوز مورد توجه جدی قرار نگرفته است.


بشیر با بیان اینکه در حوزه مدیریت ریسک کارهایی انجام شده و کتاب هایی ترجمه و تالیف شده اند، گفت: هیچ منبعی تاکنون در حوزه ارتباطات ریسک به شکل تالیف یا ترجمه در داخل کشور منتشر نشده است. بنابراین کتابی را که ترجمه شده است می توان نخستین کتاب در این حوزه دانست.


وی اظهار امیدواری کرد: امیدوارم با ترجمه این کتاب توانسته باشیم ادبیاتی در این حوزه تولید کرده باشیم که برای جامعه علمی و کاربردی مفید فایده باشد و زمینه را برای تدوین کتاب های دیگر مهیا کند. زیرا اگر این امر در آینده محقق شود، بزرگترین افتخار ما این خواهد بود که توانسته ایم در این زمینه نقشی هر چند کوچک ایفا کرده و خدمتی به جامعه ایران تقدیم کرده باشیم.


کتاب «ارتباطات ریسک» از پنج فصل تشکیل شده  که موضوعاتی چون چیستی ارتباطات ریسک، زمانبندی و هدف گیری پیام حاوی ریسک، حق محیطی دریافت پیام، برنامه ریزی و توزیع و گوش دادن، یادگیری و توسعه فرآیند را شامل می شود. در این اثر، علاوه بر فصول پنجگانه، واژه نامه و نیز منابع غنی، کتاب را از این نظر نیز به یک کتاب درسی و دانشگاهی تبدیل کرده است.

لینک خبر

http://www.ibna.ir/vdcftjd01w6dxca.igiw.html

 

کد مطلب: 204859

آدرس مطلبhttp://www.ibna.ir/vdcftjd01w6dxca.igiw.html

خبرگزاری کتاب ایران (IBNA)

  http://www.ibna.ir

نظرات 1 + ارسال نظر
ارتباطات اراک یکشنبه 26 مرداد‌ماه سال 1393 ساعت 08:26 http://arak-communication.blogfa.com/

سلام
این مطلب با اجازه شما بازنشر شد
پاینده باشید

با سلام و احترام و تشکر
اما لینکی که گذاشتید گویا باز نمی شود.
با تشکر
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد