وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

بخش اول مصاحبه دکتر بشیر با روزنامه خراسان درباره ابلاغیه رهبری در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی

بررسی اولویت های هفت گانه ابلاغیه رهبری در حکم آغاز دوره جدید شورای انقلاب فرهنگی

اجرا ونظارت برمصوبات مغفول مانده است

 

روزنامه خراسان

مورخ چهارشنبه 1393/08/07

شماره انتشار 18821

نویسنده: محمدعلی ندائی m.nedaee@khorasannews.com

 

اولین اولویتی را که رهبرانقلاب در حکم آغاز دوره جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین کردند ، پی گیری و تسریع در اجرای مصوبات شوراست . سوالی که دراین باره مطرح می شود این است که اجرانشدن مصوبات شورا ازچه علل وعواملی ناشی شده است ؟ درگفت وگویی با دکتر حسن بشیر دانشیار رشته فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) به آسیب شناسی مصوبات شورا پرداختیم.

 

خراسان: رهبرمعظم انقلاب دربند اول حکم آغاز دوره جدید فعالیت شورای عالی انقلاب فرهنگی برتحقق واجرای سریع وکامل تصمیمات ومصوبات وپی گیری آن ها تاحصول نتیجه کامل تاکید کردند. سوال این است که علت اجرایی نشدن مصوبات یا ضعف درعرصه اجرا چیست وچگونه می توان این مشکل را برطرف کرد؟

  دکتر بشیر: قطعا تاکید مقام معظم رهبری بر تحقق و اجرای سریع و کامل تصمیمات و مصوبات و پی گیری آن ها تا حصول نتیجه کامل، حاکی از نگرانی عمیق ایشان در مورد حوزه فرهنگ در سطوح مختلف است. اما ابقای اعضای مزبور و افزایش ۳ نفر به این اعضا، به معنای این است که با توجه به تجربیات و موفقیت های حتی نسبی این شورا، ادامه حیات آن را ضروری دانسته ولی به همه اعضا، تاکید می فرمایند که باید با حساسیت و سرعت بیشتر، بر تحقق مصوبات و تصمیمات اتخاذ شده تا رسیدن به نتیجه کامل همت کنند. تحلیل این فرمایش بیانگر چند نکته مهمی است که فقط به اختصار به آن ها اشاره می شود:

 

(1) بسیاری از مصوبات قبلی، ناظر به بسیاری از مسائل مهم فرهنگی بوده اند و راه طی شده، راهی درست و صحیح بوده است.

 

(2) تصمیمات قبلی قابل پذیرش بوده و باید بر آن ها تاکید کرد.

 

(3) بخشی از مصوبات و تصمیمات قبلی اجرایی نشده که باید اجرایی شوند. حداقل تا حصول نتیجه کامل اجرایی نشده اند.

 

(4) بخشی از مصوبات قبلی به اجرا در آمده اند، اما یا به طور ناقص بوده یا پی گیری لازم درباره هر کدام صورت نگرفته است.

 

(5) اتخاذ تصمیمات و مصوبات کافی نبوده و لازم است تا حصول نتیجه گیری کامل، شورا کار را ادامه دهد. به عبارت دیگر، مسئولیت شورا فقط در حوزه مصوبات نبوده و نظارت و پی گیری بر اجرا نیز بخش مهمی از مسئولیت آن را تشکیل می دهد، موضوعی که متاسفانه تا اندازه زیادی از آن غفلت شده است.

 

(6) واژه «سریع» برای تحقق تصمیمات و مصوبات نیز بیانگر آن است که اگر چه شاید مصوباتی با سرعت انجام می گیرد و شورا تصور می کند که با اتخاذ تصمیمات به وظیفه خود عمل کرده است، ولی این چنین نیست و اصل مسئله در تحقق کامل این مصوبات است، نه فقط اتخاذ تصمیمات و ابلاغ مصوبات.

 

(7) مسئله دیگری که از این فرمایش به دست می آید، وجود مشکل نسبتا جدی میان «اتخاذ تصمیمات» و «اجرای مصوبات» است. این مسئله هم در شیوه مصوبات، هم در روش ابلاغ، هم در نظارت بر اجرا و هم در پی گیری اجرا باید مورد دقت قرار گیرد و درباره همه آن ها تجدید نظر شود.

 

(8) تاکید معظم له بر اولویت اصلی شورا در تحقق کامل مصوبات، به این معناست که کثرت مصوبات لزوما نمی تواند دلیلی بر کارایی باشد بلکه گاه این کثرت مانع از تحقق آن هانیز می شود. این نکته، بسیار نکته مهم و ظریفی است که مقام معظم رهبری به آن توجه داشته و تاکید فرموده اند. به عبارت دیگر، کثرت جلسات، تعدد مصوبات، تنوع ابلاغیه ها و مانندآن، گر چه نشان دهنده بخشی از فعالیت ها و کارایی شوراست، اما اصل مسئله چیز دیگری است؛ چگونه این مصوبات به اجرا در آمده اند. این خود باید مورد تحلیل دقیق تر قرار گیرد. آیا انتخاب موضوع در زمان و موقعیت مناسب بوده است؟ آیا تصمیمات مناسب زمان و موقعیت بوده اند؟ آیا اصلا تصمیمات و مصوبات قابلیت اجرایی دارند؟ آیا بخش های اجرایی کشور، فهم، ضرورت و مسئولیت کافی برای اجرای این مصوبات را دارند؟ آیا زمینه سازی کافی برای اجرایی کردن این مصوبات ایجاد شده است؟ آیا گفتمان سازی اجتماعی برای این موارد در جامعه صورت گرفته است؟ این ها همه مواردی هستند که در اجرایی کردن مصوبات، مهم و ضروری بوده که تاکنون نشان می دهد به خوبی مورد توجه قرار نگرفته اند.

 

البته تحلیل عمیق تر این چند جمله اول از بیانات رهبری می تواند موارد دیگری را مطرح کند که به لحاظ اختصار به همین مقدار اکتفا می شود.

 

خراسان: به نظرحضرت عالی آیا مصوبات بار اجرایی کمتری داشته است یا این که اعتقاد به اجرا ضعیف بوده یا پی گیری لازم صورت نگرفته است ؟ آیا همین موضوع حکایت ازمظلومیت فرهنگ نمی کند؟

 

دکتر بشیر: همه آن چه گفته شده به نظرم وارد است. البته تلاش شد در پاسخ به سوال اول به برخی از این موارد اشاره شود، اما در حقیقت فراتر از این است که فقط موضوع تصمیمات و اجرایی شدن آن ها اولین و آخرین مسئله شورا باشد. این تنها نکته اولی است که مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است. ۶ بند دیگر، در حقیقت، تفسیر کننده بند اول است. به این معنا که اگر تصمیمات و مصوبات اجرایی نشده اند، شاید بخش عمده آن ها این است که سیاست گذاری فرهنگی شورا هنوز در سطح مناسب نبوده و به همین دلیل با وجود این که جلسات قبلی تشکیل شده اند و موجب تشکر بوده اند، اما باید اصل سیاست گذاری در این زمینه تغییر کند یا حداقل تکمیل شود.

 

آن چه در سوال به مظلومیت فرهنگ اشاره شده است، به نظرم، بیش از آن که اصل فرهنگ مظلوم واقع شده باشد، جامعه اسلامی ما مظلوم واقع شده است. در زمانی که فرهنگ غنی و عمیق اسلامی وجود داشته باشد، و قدرت حاکمیتی نیز در حد بالا و مطلوب و جامعه نیز تشنه اجرا و فعال سازی فرهنگ اسلامی باشند، غفلت در این زمینه نه تنها جایز نیست، بلکه ظلمی بزرگ به همه اقشار جامعه است. این ظلم، ظلم بزرگی است که هم شامل اصل فرهنگ می شود، و هم شامل جامعه ما می شود و هم ظلمی است که بر جوامع دیگر جاری شده است. تحقق فرهنگ اسلامی در جامعه ما، نمونه ای برای جوامع دیگر خواهد بود که از آن تبعیت کنند و بدین وسیله می توان اصول اسلامی الهی را در جهان محقق کرد. شورا که یکی از مهم ترین ارکان نظام برای ساماندهی وضعیت فرهنگی است باید چنین افق بزرگی را برای تحقق فرهنگ اسلامی برای خود ترسیم کند و از محصور شدن در تصمیمات حاشیه ای، محلی و بدون توجه به آینده نگری و جهانی بودن آن ها، با جدیت و تلاش پرهیز کند.

 

مهم ترین نکات

قطعا تاکید مقام معظم رهبری بر تحقق و اجرای سریع و کامل تصمیمات حاکی از نگرانی عمیق ایشان در مورد حوزه فرهنگ در سطوح مختلف است.

 

این موضوع که مسئولیت شورا فقط در حوزه مصوبات نبوده و نظارت و پی گیری بر اجرا نیز بخش مهمی از مسئولیت آن را تشکیل می دهد، تا اندازه زیادی مورد غفلت قرار گرفته بود.

 

۶ بند دیگر، در حقیقت، تفسیر کننده بند اول است؛ به این معنا که اگر تصمیمات و مصوبات اجرایی نشده اند، شاید بخش عمده آن ها به این دلیل باشد که سیاست گذاری فرهنگی شورا هنوز در سطح مناسب نبوده است.

  

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد