وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

معرفی کتاب: دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی

معرفی کتاب:دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی


به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)‌ موضوع «دعوت اسلامی» یا «تبلیغ اسلامی» در کتاب «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» یکی از موضوع‌هایی است که به گفته مؤلف آن می‌تواند با به‌کارگیری مطالعات میان‌رشته‌ای از دیدگاه علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به دستاوردهای علمی و عملی دست یابد؛ به گونه‌ای که نه‌تنها در نزدیک کردن منطقی این دو قلمرو علمی مفید و مؤثر باشد بلکه به فهم هر چه بهتر و عمیق‌تر این موضوع مهم اسلامی کمک شایانی بکند.

دکتر حسن بشیر، دانش‌آموخته رشته ارتباطات از انگلستان، در کتاب «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» به موضوع دعوت اسلامی از طریق پژوهش و مطالعه‌ای میان‌رشته‌ای بین رشته‌های معارف اسلامی، جامعه‌شناسی و ارتباطات پرداخته است. او از این طریق متنی را فراهم آورده‌ است که علاوه بر استفاده‌ دانشجویان و طالبان این موضوع و همچنین حوزه‌های اسلامی، می‌تواند به عنوان متنی درسی نیز در رشته‌های مختلف مورد استفاده قرار گیرد.

 کتاب «دعوت اسلامی؛ مفاهیم بنیادین در فرهنگ اسلامی» علاوه بر مقدمه و نتیجه‌گیری نهایی، از هشت فصل تشکیل شده است. فصل نخست با عنوان «مفهوم‌شناسی دعوت» درصدد است که دو مفهوم اساسی مورد بحث یعنی «تبلیغ» و «دعوت» و نیز مفاهیم پیرامونی آنها را از دیدگاه لغوی، اصطلاحی، ارتباطی و جامعه‌شناسی مورد بررسی کامل قرار دهد و فرایندهای مربوط به آنها در انجام دعوت اسلامی را پیشنهاد کند.

فصل دوم با عنوان «دعوت اسلامی» تعریف دعوت اسلامی از منظرهای مختلف را بررسی می‌کند و در نهایت، تعریف مشخصی را ارائه می‌دهد. مراحل متقاعد‌سازی دعوت، چارچوب نظام دعوت اسلامی، مهمترین رویکردهای دعوت اسلامی، اصول و محورهای اساسی ده‌گانه دعوت اسلامی به مثابه «نقشه راه دعوت اسلامی» و ... در این فصل بررسی شده‌اند.

فصل سوم نیز با عنوان «دعوت قرآنی» رویکردهای مهم دعوت قرآنی را مطالعه و بررسی کرده است. در همین زمینه معانی دعوت و تبلیغ از دیدگاه قرآن کریم بررسی و مباحث لغوی آنها مشخص شده‌اند. همچنین «رهیافت‌های دعوت قرآنی»، «شیوه‌های دعوت قرآنی» و «مخاطبان دعوت قرآنی از دیدگاه قرآن کریم» در این بخش مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

بحث چهارم با عنوان «دعوت نبوی» مراحل مختلف دعوت نبوی و مسائل مرتبط با آن را بررسی کرده است.

در فصل پنجم نیز با عنوان «دعوت رسانه‌ای» بررسی‌ و مطالعه دعوت دینی به طور کلی و دعوت اسلامی به طور خاص از طریق رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های نوین مورد توجه قرار گرفته است.

فصل ششم با عنوان «تبلیغات اسلامی» در صدد است که تبلیغات دعوت اسلامی را که نوعی از ارتباطات اسلامی است از زوایای مخلتف بررسی کند. در پایان فصل اهداف کلان و پیرامونی تبلیغات و دعوت اسلامی و نیز وظایف و مسئولیت‌های تبلیغات و دعوت اسلامی مورد بحث قرار گرفته‌اند.

در فصل هفتم با عنوان «دعوت‌کنندگان و دعوت شوندگان در تبلیغات ـ دعوت اسلامی» ویژگی‌ها و صفات لازم برای دعوت‌کنندگان و نیز مسائل مختلف با دعوت‌شوندگان به طور نسبتاً مشروح مطالعه و بررسی شده است.

فصل هشتم کتاب نیز با عنوان «آسیب‌شناسی دعوت اسلامی» تلاش کرده است که حوزه‌های آسیب‌شناسی دعوت اسلامی از منظرهای مختلف را مورد بررسی قرار دهد.

برای تحقق این مطالعه آسیب‌های کلان دعوت اسلامی در سه حوزه اساسی «دعوت‌کنندگان ـ مبلغان پیام»، «دعوت‌شوندگان ـ مخاطبان پیام» و «پیام دعوت» بررسی شده است. در بخش نتیجه‌گیری نیز مهم‌ترین دستاوردهای کتاب در حوزه دعوت ــ‌ به ویژه دعوت اسلامی ــ جمع‌بندی شده است.

مؤلف امیدوار است  با گسترش مطالعات مربوط به مسائل مختلف ارتباطات از منظر علوم اسلامی و علوم انسانی و اجتماعی به شکل میان‌رشته‌ای بتوان در آینده نسبت این حوزه‌ها با یکدیگر را سنجید و به یک فهم مشترک از مفاهیم مزبور دست‌یافت.

این کتاب به گفته مؤلف آن فتح بابی برای راه‌اندازی مجموعه‌ای با عنوان «مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» است که قرار است از سوی نشر فرهنگ اسلامی منتشر شود.


کتاب «دعوت اسلامی: مفاهیم بنیادین فرهنگ اسلامی» نوشته دکتر حسن بشیر با شمارگان دو هزار نسخه در 424 صفحه به بهای 21 هزار تومان از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده است.

 

 

نظرات 2 + ارسال نظر
رشید جعفرپور چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1393 ساعت 11:19

با سلام و احترام. خسته نباشید آقای دکتر. همیشه قلمتان پایدار بماند ان شا الله.

با سلام و احترام و تشکر از لطف جنابعالی
بشیر

سوره شاهغلی زاده یکشنبه 7 دی‌ماه سال 1393 ساعت 00:09

با سلام خدمت استاد فرهیخته. بدینوسیله مراتب قدردانی خود را از جنابعالی در تالیف کتب در حوزه فرهنگ و ارتباطات اسلامی تقدیم داشته و امیدوارم به لطف پروردگار یکتا همواره آثارتان برای دانشجویان و دانش پژوهان منبع خیر باشد.
سوره شاهعلی زاده

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد