وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق (ع)- 1-1394

 

 

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1394   نیمسال: اول

عنوان دانشکده/ بخش: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)

عنوان درس: روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

1.      هدف درس: آشنایی و شناخت نظری دانشجویان با روش‌های کیفی در حوزه‌ی فرهنگ و ارتباطات

2.      توانمندسازی عملیاتی دانشجویان در اجرای روشهای کیفی برای انجام تحقیقات به ویژه پایان نامه ها.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

  

نحوه‌ی ارائه‌ی درس:

1.      توجه یکسان و همزمان در طول ترم به مباحث تئوریک و عملیاتی (کارگاهی)

2.      ایجاد قابلیت در دانشجویان نسبت به پیاده‌سازی روش‌ها

3.      آموزش روش‌های متنوع و پرکاربرد در حوزه‌ی فرهنگ و ارتباطات

4.      استفاده از تجربه‌ و کارهای محققین خبره در روش‌های مختلف

تقسیم‌ بندی کلی کلاس‌:

1.        مباحث نظری و تئوریک

2.       مباحث کارگاهی،‌ ارائه‌شده توسط استاد و دانشجویان

روش ارزیابی درس:

·  امتحان میان ترم:‌ از 20 نمره

1-      امتحان کتبی : 12 نمره

2-      تکالیف هفتگی تا نیم ترم: ‌8  نمره

 

·   امتحان پایان‌ترم: نمره از 20 به شرح ذیل:

1-      امتحان کتبی : 12 نمره

2-      تکالیف هفتگی از نیم ترم به بعد: ‌8  نمره

 

عناوین و سرفصلهای درس

هفته

موضوع

سرفصل

ارائه دهنده

منبع

 

 

(هفته اول)

 

 

(جلسه اول)

مقدمه ای در مورد ابعاد و مسائل درس

معرفی درس، توزیع درس، اهداف درس

استاد

طرح درس

(جلسه دوم)

معرفی روشهای کیفی

مروری بر تفاوت های روشهای کمی و کیفی

استاد

محمدپور، احمد (1389)  صص: 149-157.

 

 

هفته دوم

(جلسه دوم)

معرفی روشهای کیفی

کارگاه مروری بر تفاوت های روشهای کمی و کیفی + تکلیف دانشجویان

استاد

محمدپور، احمد (1389)  صص: 149-157.

(جلسه اول)

روش نمونه‌گیری

 

مباحث نظری

روش‌های نمونه‌گیری

استاد

محمدپور، احمد (1392) صص:23-53

 

 

هفته سوم

(جلسه اول)

مشاهده

مباحث نظری

مشاهده

استاد

1-عاملی، سعید رضا (1392): صص 251 تا 271.

2-محمدپور، احمد (1389)، صص 138- 148.

(جلسه دوم)

مشاهده

مباحث نظری مشاهده

استاد

1-عاملی، سعید رضا (1392): صص 251 تا 271.

2-محمدپور، احمد (1389)، صص 138- 148.

 

 

هفته چهارم

(جلسه اول)

مشاهده

کار عملیاتی

(مشاهده)

استاد

 کار عملیاتی

(جلسة دوم) مشاهده

کار عملیاتی

دانشجویان

کار عملیاتی

 

 

هفته پنجم

(جلسه اول)

مصاحبه

مباحث نظری

(دلفی)

استاد

عاملی، سعیدرضا (1392) صص 273 تا 295.

(جلسه دوم)

مصاحبه

بقیه مباحث نظری

(دلفی)

استاد

 عاملی، سعیدرضا (1392) صص 273 تا 295.

 

 

هفته ششم

(جلسه اول)

مصاحبه

مقاله عملیاتی

(دلفی)

استاد

قبل از درس تعیین می شود

(جلسه دوم)

مصاحبه

کار عملیاتی دانشجویی

(مصاحبه)

دانشجویان

کار عملیاتی

 

 

هفته هفتم

(جلسه اول)

روش داده بنیاد

مباحث نظری

(داده بنیاد)

استاد

1- لیندلف، تامس و تیلور، برایان(1388)، صص277-282

2-استراس، آنسلم و کوربین، جولیت‌ام(1387)    

(جلسه دوم)

روش داده بنیاد

بقیه مباحث نظری

(داده بنیاد)

استاد

1- لیندلف، تامس و تیلور، برایان(1388)، صص277-282

2-استراس، آنسلم و کوربین، جولیت‌ام(1387)    

 

 

هفته هشتم

(جلسه اول)

روش داده بنیاد

مقاله عملیاتی

(داده بنیاد)

استاد

قبل از درس تعیین می شود

(جلسه دوم)

روش داده بنیاد

کار عملیاتی دانشجویی

(داده بنیاد)

استاد و دانشجویان

کار عملیاتی

 

 

هفته نهم

روش وب‌پژوهی

مباحث نظری

استاد

قبل از درس تعیین منابع می شود

روش وب پژوهی

کار عملیاتی

استاد و دانشجویان

 

 

 

هفته دهم

(جلسه اول)

نشانه شناسی

مباحث نظری

(نشانه شناسی)

 

استاد

کوثری،مسعود (1387) صص 31-56.

(جلسه دوم)

نشانه شناسی

بقیه مباحث نظری

(نشانه شناسی) + تکلیف دانشجویان

 

استاد

کوثری،مسعود (1387) صص 31-56.

 

 

هفته یازدهم

(جلسه اول)

نشانه شناسی

مقاله عملیاتی

(نشانه شناسی)

 

استاد

قبل از درس تعیین می شود

(جلسه دوم)

نشانه شناسی

کار عملیاتی دانشجویی

(نشانه شناسی)

استاد و دانشجویان

کار عملیاتی

 

 

هفته دوازدهم

(جلسه اول)

روش تحلیل گفتمان

 

مباحث نظری

(تحلیل گفتمان)

استاد

بشیر، حسن (1389، 1390، 1391)

(جلسه دوم)

روش تحلیل گفتمان

 

بقیه مباحث نظری

(تحلیل گفتمان) + تکلیف دانشجویان

استاد

بشیر، حسن (1389، 1390، 1391)

 

 

هفته سیزدهم

(جلسه اول)

روش تحلیل گفتمان

مقاله عملیاتی

(تحلیل گفتمان)

 

استاد

قبل از درس تعیین می شود

(جلسه دوم)

روش تحلیل گفتمان

مباحث نظری

(روش کمی و کیفی)

استاد و دانشجویان

کار عملیاتی

 

 

هفته چهاردهم

(جلسه اول)

روش تحلیل گفتمان 

کار عملیاتی دانشجویی

(تحلیل گفتمان)

استاد

ویمر، راجر دی و دومینیک،‌ جوزف آر (1384)، صص 161-163.

محمدپور،

(جلسه دوم)

کار عملیاتی دانشجویی

(تحلیل گفتمان)

 بقیه مباحث نظری

کار عملیاتی دانشجویی

(تحلیل گفتمان)

استاد

ویمر، راجر دی و دومینیک،‌ جوزف آر (1384)، صص 161-163.

محمدپور،

 

 

هفته پانزدهم

(جلسه اول)

گزارش‌دهی پژوهش کیفی

مباحث نظری:

 روش تدوین گزارش کیفی

استاد

محمدپور، احمد (1392)، صص231-239

(جلسه دوم)

ارزیابی کیفیت روش کیفی

مباحث نظری: معیارهای کیفیت در تحقیق کیفی

استاد

فلیک، اووه (1391)، صص409-429

 

هفته شانزدهم

(جلسه اول)

 

رفع اشکالات کلی درس

استاد

ندارد

(جلسه دوم)

جمع بندی کلی درس

استاد

ندارد

 

 

 

 

 

منابع درس:

1.      لیندلف، تامس و تیلور، برایان (1388) روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبد الله گیویان، تهران:‌ همشهری.

2.      فلیک، اووه (1391) درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران:‌ نشر نی.

3.      ویمر، راجر دی و دومینیک،‌ جوزف آر (1384) تحقیق در رسانه‌های جمعی، ترجمة کاووس سید امامی، تهران: سروش.

4.      عاملی، سعیدرضا (1392) روش های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

5.      محمدپور، احمد (1389) فرا روش، تهران: انتشارات جامعه شناسان.

5.      محمدپور، احمد (1392) روش تحقیق کیفی؛ ضدروش2، تهران:‌ جامعه‌شناسان.

6.      استراس، آنسلم و کوربین، جولیت‌ام(1387) اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمة: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

7.      بشیر، حسن و همکاران (1389) خبر، تحلیل شبکه ای و تحلیل گفتمان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

8.      - بشیر، حسن (1390) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب اول)، چاپ اول، پائیز 1390، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

9.      بشیر، حسن (1391) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانههای جهان (کتاب دوم)، چاپ اول، پائیز 1391، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

10.   کوثری،مسعود (1387) نشانه‌شناسی رسانه‌های جمعی، رسانه، شماره‌ی 73، صص 31-56.

شرح درس مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی)- دانشگاه امام صادق (ع)- 1-1394

 

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1394   نیمسال: اول

عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)

عنوان درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی)

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی با دو حوزه‌ی «ارتباطات بین الملل» و «ارتباطات میان‌فرهنگی» به عنوان دو سطح ارتباطی. این درس در دو حوزه‌ی نظری و مسئله‌شناسی ارائه می‌شود.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

  

نحوه‌ی ارائه‌ی درس:

  1. پیش‌ مطالعه: دانشجویان محترم باید منابع معرفی شده را پیش از جلسه‌ی کلاس مطالعه‌ نمایند.
  2. مشارکت دانشجویان: مشارکت دانشجویان در مباحث کلاس ضروری است که برای آن نیز نمره تعیین شده است.

 

روش ارزیابی درس:

امتحان نیم ترم: (20 نمره)

·       مشارکت در مباحث کلاس: 2 نمره

·       امتحان کتبی: 18 نمره

امتحان پایان ترم: (20 نمره)

 · مشارکت در مباحث کلاس:‌ 2 نمره  

· امتحان کتبی: 18 نمره

 

 

عناوین سرفصل‌های درس: مطالعات میان فرهنگی (ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی)

 

 

هفته

عنوان درس

منابع

 

اول

درآمدی بر ارتباطات بین الملل

معرفی درس، آشنایی با مسائل کلی درس،‌ شیوه ارزیابی و آزمون

 

دوم

روابط بین الملل و ارتباطات بین المللی

1-مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان،‌ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).  فصل اول:‌ صص: 19 تا 49.

 

سوم

جریان بین المللی اطلاعات

1-مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان،‌ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).  فصل اول:‌ صص: 59 تا 80.

 

چهارم

جریان بین المللی اخبار (اخبار و دیدگاهها)

1- مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان،‌ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).  فصل اول:‌ صص: 83 تا 117.

 

پنجم

تعاملات بین المللی و ارتباطات میان فرهنگی (مطالعه پدیده جهانگردی و تحرک جهانی انسان)

1-مولانا، حمید (1387) اطلاعات عالمگیر و ارتباطات جهانی، ترجمه: محمدحسین برجیان،‌ انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره).  فصل اول:‌ صص: 253 تا 273.

 

ششم

ارتباطات بین المللی و امپریالیسم رسانه ای/فرهنگی

با تاکید بر اینترنت

1-کیم، سینگچول، امپریالیسم فرهنگی در اینترنت، ترجمه و تلخیص: کریم خان محمدی، مقاله غیر منتشره.  

 

هفتم

ارتباطات بین المللی، فرهنگ و دیپلماسی عمومی

 

1-آشنا، حسام الدین، «فرهنگ، ارتباطات و سیاست خارجی، ارائه مدلی برای دیپلماسی عمومی»، فصلنامه پژوهشی دانشگاه امام صادق، شماره 21، بهار 1383، صص 227 تا 262.

 

هشتم

دیپلماسی عمومی: سیاست ها و برنامه های جهانی

1-بشیر، حسن (1394)  دیپلماسی عمومی: سیاست ها و برنامه های جهانی، انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

 

نهم

درآمدی بر ارتباطات میان فرهنگی: تاریخ، مفاهیم و جایگاه

1-رضی ، حسین ،ارتباطات میان فرهنگی (تاریخ، مفاهیم و جایگاه)، مقاله.

 

دهم

ارتباطات میان فرهنگی و مبادله معنا

جزوه استاد درس.

 

یازدهم

نقش زبان در ارتباطات میان  فرهنگی

1-سامووار، لاری، ریچارد پورتر و لیزا استفانی (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران، فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص209 تا 246.

 

دوازدهم

نقش ارتباطات غیر کلامی در ارتباطات میان  فرهنگی

1-     سامووار، لاری، ریچارد پورتر و لیزا استفانی (1379) ارتباط بین فرهنگها، مترجمان: غلامرضا کیانی و سید اکبر میرحسنی، تهران: مرکز بازشناسی اسلام و ایران فصل پنجم: زبان و فرهنگ، صص247 تا 290. 

 

سیزدهم

حوزه های ارتباطات غیر کلامی

ریچموند، ویرجینیا پی. و مک کروسکی، جیمز سی. (1387) رفتار غیرکلامی در روابط میان فردی؛ درسنامه ی ارتباطات غیرکلامی، ترجمه: فاطمه سادات موسوی و ژیلا عبدالله پور، زیرنظر و به ویراستاری: غلامرضا آذری، تهران: نشر دانژه. (فصل اول: از ص 81 تا 102)

 

چهاردهم

موانع عام و عوامل موفقیت ارتباطات میان فرهنگی (بخش اول)

جزوه استاد درس

 

پانزدهم

موانع عام و عوامل موفقیت ارتباطات میان فرهنگی (بخش دوم)

جزوه استاد درس

 

شانزدهم

مروری بر محورهای اساسی درسهای مطالعات میان فرهنگی

جمع بندی کلیه درس ها

 

برای شهید...

به مناسب هفته دفاع مقدس و برای همه شهیدان عزیز


(برای شهید....)


صفای عشق تو چون از صفا، فراتر رفت

حریم حرمت تو از خدا، فراتر رفت

نخست نام تو بود ای شهید، در عالم

که عطر شهرت آن از فضا، فراتر رفت

نوای روح تو چون با علی یکی گردید

ندای فُوزت و ربی ز هر صدا، فراتر رفت

چو وارد حرم کربلا شدی با عشق

حریم قدس تو از هر کجا، فراتر رفت

تویی که حضرت عباس یاورت گردید

که چون وفای تو از هر وفا، فراتر رفت

تو خوبترینی، جهان ما ز پاکی تو

اگر که پاک شود، از شما، فراتر رفت

*****

حسن بشیر، دو شنبه

23/6/1394

 

۱۰ سوال درباره سواد رسانه‌ای

۱۰ سوال درباره سواد رسانه‌ای

همشهری آنلاین

تاریخ : جمعه 30 مرداد 1394 - 18:30:18 کد مطلب:304552

سرویس خبری: ارتباطات > رسانه‌ها

دکتر حسن بشیر با اشاره به اینکه اولین و دشوارترین گام برای انجام یک تحقیق، یافتن سوالات تحقیق است، به علاقمندی پژوهشگران علوم ارتباطات برای تحقیق در حوزه «سواد رسانه‌ای» اشاره کرده و به طرح سوالاتی درباره این موضوع پرداخته است.

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در ارائه تعریفی از «سواد رسانه‌ای» نوشت: «سواد رسانه‌ای رابطه رسانه و انسان و تجدید نظر در رابطه با رسانه و انسان است، زیرا ارتقا و گسترده شدن رسانه، موجب ایجاد جایگاه ویژه‌ای برای رسانه شده است که باید مورد توجه محققان و اندیشمندان قرار گیرد».

وی خاطرنشان کرده است: «با انجام یک تحقیق با محوریت هر کدام از سوالات ارائه شده درباره سواد رسانه‌ای، می‌توان به استخراج مدل و تحلیل و شناخت درست در این حوزه دست یافت؛ چه اینکه سوالات مطرح شده درباره سواد رسانه‌ای بتواند استخوان‌بندی یک پایان‌نامه یا رساله دانشگاهی را شکل دهد».

تبارشناسی سواد رسانه‌ای

سواد رسانه‌ای یعنی چه، به چه زمانی بر‌می‌گردد و اولین کسی که آن را بیان کرده است کیست؟

اندیشمندان کدام کشور برای اولین بار از موضوع سواد رسانه‌ای سخن به میان آورده‌اند؟

چه کسی در ایران برای اولین بار مساله سواد رسانه‌ای را مطرح کرده است؟

در موضوع سواد رسانه‌ای چه کتاب‌ها و مقالاتی تولید شده است؟

معناشناسی سواد رسانه‌ای

فهم اولیه از سواد رسانه‌ای ناظر بر کدام مفهوم است؟ «سواد رسانه‌ای در مقابل نقد» یا «سواد رسانه‌ای در مقابل فهم رسانه‌ای»

«سواد رسانه‌ای» متناظر با «media education» است یا «media literacy»؟

توصیف نسبت «سواد رسانه‌‍ای» با «قدرت معنایی رسانه»، «میزان فهم مردم از قدرت رسانه» و «اثر رسانه»

«سواد رسانه‌ای» ؛ از «سواد تکنیکی» تا «سواد محتوایی»؛ از access تا search و selection

ارزیابی سواد رسانه‌ای

تصویرسازی از فرآیند تغییر و شناسایی فهم جدید از سواد رسانه‌ای

تحلیل سواد رسانه‌ای در ایران و استخراج مدل بومی «سواد رسانه‌ای»

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/304552

 

می توان....

(می توان...)


می توان در اوج خنده، گریه را تمرین نمود

قلب را نفروخت اما، عشق را تمکین نمود

می توان یک قصه را از قطره ئی باران سرود

یا که یک شعر بلند آسمان، تبیین نمود

می توان دردی کشید و دم نزد از عمق آن

تا که یک رنجیده ای را با خودش تسکین نمود

می توان با هر نمازی عشق را تسخیر کرد

یا که همراه دعای خویشتن، آمین نمود

می توان با هر زیارت هر خطا را پاک کرد

توبه را نشکست و اندر قاب دل تزیین نمود

می توان هر لحظه آقا را، تمنّا کرد و دید

هر کسی کو زندگی را منطبق با دین نمود

می توان با همّت و عزم بلند و استوار

هر بهشتی در زمین را با خدا تأمین نمود

*****

حسن بشیر، پنجشنبه

12/6/1394

 

نام من

(نام من)

روزگاری، شاید از من، نام، می ماند و بس

هر چه تلخی نیست، اندر کام، می ماند و بس

می، اگر آورده ام در روزگاران دراز

بعد من در صورت یک جام، می ماند و بس

کارهایی کرده ام، اما هزاران آرزو

در همین ایام، بی فرجام، می ماند و بس

هر چه از خود پختگی اظهار کردم با رقیب

در حقیقت جمله اش، چون خام، می ماند و بس

عشق تفسیر دل رنجور من از روزگار

نام من گر ماند، در ایام می ماند و بس

*****

حسن بشیر

سه شنبه. 10/6/1394

درخواست یک دانشجو برای تکمیل پرسشنامه

درخواست یک دانشجو برای تکمیل پرسشنامه

 

پرسشنامه ای الکترونیکی به منظور"بررسی مفهوم اخلاق در شبکه های اجتماعی مجازی( اپلیکیشن های پیام رسان(

بازدید کننده گرامی:   در زیر  پرسشنامه ای الکترونیکی به منظور"بررسی مفهوم اخلاق در شبکه های اجتماعی مجازی (اپلیکیشن های پیام رسان) موبایلی "از دیدگاه فعالان حوزه ارتباطات و رسانه؛ تدوین شده است. از شما درخواست می شود با پاسخگویی صبورانه وصحیح به این پرسشنامه، ما را دربدست آوردن نتایج علمی وسودمند یاری نمائید. ضمن قدردانی ازصبروحوصله شما در ارائه پاسخ ،خواهشمنداست درپایان با فشردن کلید پایانی (submit)امکان دریافت این پرسشنامه الکترونیکی را برای محقق فراهم نمائید.

    - منظور از شبکه های اجتماعی مجازی ( اپلیکیشن های پیام رسان) موبایلی است مانند:وایبر، واتساپ ،تلگرام و تانگو و مشابه ایرانی آن مانند: قاصدک، انار، ساینا ، بیسفون، دیالوگ است که قابلیت استفاده از طریق تلفن همراه را دارند.

    - منظور از فعالان حوزه ارتباطات و رسانه ؛ مدیران و کارشناسان روابط عمومی و  فعالان رسانه وخبر(هیات‌های تحریریه مطبوعات، خبرگزاری‌ها، رادیو و تلویزیون و پایگاه های اطلاع رسانی شامل سردبیر، معاون سردبیر، دبیر تحریریه، دبیر سرویس، خبرنگار، گزارشگر، نویسنده، مترجم، طراح، کاریکاتوریست، عکاس خبری و مشاغل هم طراز آن) می باشد.

   ضمن تشکر از  شما ؛ با ارسال لینک زیر برای دوستان وهمکاران خود؛ آنها را درنظرخواهی مشارکت دهید
                                           کیومرث محمودی- دانشگاه علامه طباطبائی

لطفا"جهت دریافت پرسشنامه الکترونیکی روی لینک زیر کلیک نمائید.

http://goo.gl/forms/3QLB7QWlMf



منبع: http://ertebatgar.blogfa.com/