X
تبلیغات
رایتل
سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1394 @ 16:34

شرح درس شیوه های نوین ارتباطی-دکتری-مدیریت تهران-1-94

به نام خدا

دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران- 1-1394


عنوان درس: شیوه های نوین ارتباطی

تعداد واحد: 2

مقطع درس: دکتری

گروه آموزشی مسئول درس: مدیریت رسانه

زبان تدریس: فارسی

1.    هدف درس: آشنایی و شناخت نظری و عملی دانشجویان با روش‌های نوین کیفی  

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

  

نحوه‌ی ارائه‌ی درس:

1.      توجه یکسان و همزمان در طول ترم به مباحث تئوریک و عملیاتی

2.      ایجاد قابلیت در دانشجویان نسبت به پیاده‌سازی روش‌ها به شکل سمیناری و در انجام یک تحقیق

تقسیم‌ بندی کلی کلاس‌:

1.        مباحث نظری روش

2.       مباحث عملی با ارائه مقالات و پژوهشهای انجام شده

          دانشجویان محترم برای هر روش، یک هفته مباحث نظری و هفته بعد باید یک مقاله یا یک پژوهش در همان روش را ارائه نمایند. این   ارائه حتما باید به شکل پاورپوینت انجام گیرد و مطالب آن قبل از کلاس برای استاد درس ایمیل شوند.

       در آغاز درس برای هر دانشجو روشی تعیین خواهد شد که باید کارهای مربوطه در مورد آن روش توسط دانشجو انجام گیرد.

روش ارزیابی درس:

·    امتحان میان ترم:‌ ندارد 

·     امتحان پایان‌ترم: نمره از 20 به شرح ذیل: (امتحان کتبی ندارد. اما مقاله تفصیلی در مورد تشریح روش در روز امتحان باید ارائه شود. مقاله علمی-پژوهشی یک ماه پس از پایان امتحانات ترم اول باید به ایمیل استاد ارسال شود.)

1- ارائه سمینار در مورد مباحث نظری و عملی روش (6 نمره)

2- تدوین تفصیلی روش های تعیین شده برای هر دانشجو (7 نمره)

3- ارائه یک مقاله علمی-پژوهشی در روش تعیین شده با انجام یک پژوهش (7 نمره)

 

عناوین و سرفصلهای درس برای 16 جلسه


1-    معرفی درس و تفاوت روشهای کمی و کیفی

2-    نمونه برداری در روش های کمی و کیفی

3-    تحلیل محتوای کمی

4-    تحلیل محتوای کمی

5-    روش تحلیل محتوای کیفی

6-    روش تحلیل محتوای کیفی

7-    روش فراتحلیل

8-    روش فراتحلیل

9-    روش تحلیل نشانه شناسی

10-                    روش تحلیل نشانه شناسی

11-                    روش تحلیل گفتمان

12-                    روش تحلیل گفتمان

13-                    روش تحلیل گفتمان

14-                    روش تحلیل گفتمان

15-                    روش تحلیل شبکه ای

16-                    روش تحلیل شبکه ای

 

منابع پیشنهادی درس:

1.      لیندلف، تامس و تیلور، برایان (1388) روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبد الله گیویان، تهران:‌ همشهری.

2.      فلیک، اووه (1391) درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران:‌ نشر نی.

3.      ویمر، راجر دی و دومینیک،‌ جوزف آر (1384) تحقیق در رسانه‌های جمعی، ترجمة کاووس سید امامی، تهران: سروش.

4.      عاملی، سعیدرضا (1392) روش های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

5.      محمدپور، احمد (1389) فرا روش، تهران: انتشارات جامعه شناسان.

5.      محمدپور، احمد (1392) روش تحقیق کیفی؛ ضدروش2، تهران:‌ جامعه‌شناسان.

6.      استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت‌ام(1387) اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمة: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

7.      بشیر، حسن و همکاران (1389) خبر، تحلیل شبکه ای و تحلیل گفتمان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

8.      - بشیر، حسن (1390) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب اول)، چاپ اول، پائیز 1390، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

9.      بشیر، حسن (1391) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب دوم)، چاپ اول، پائیز 1391، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

10.   کوثری،مسعود (1387) نشانه‌شناسی رسانه‌های جمعی، رسانه، شماره‌ی 73، صص 31-56.

نظرات (0)
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
نام :
ایمیل :
وب/وبلاگ :
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد