وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

گزارش برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ؛ آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی

گزارش برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ؛ آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی


کاوشگران روابط عمومی

تهیه و تنظیم: سینا تفنگچی

 

دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١۴٠۴» ششم دی ماه 1394 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش کاوشگران روابط عمومی ، دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١۴٠۴»  ششم دی ماه 1394 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

روابط عمومی امروز، سایبر، بیدار و آنلاین است

وزیر ارشاد در پیامی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١٤٠٤» بیان کرد: روابط عمومی امروز روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است.

متن پیام علی جنتی که از سوی دکتر حسن بشیر،  در این مراسم قرائت شد آمده است: «ارتباطات، اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر و پایه تشکیل جوامع بشری است و از آن به عنوان یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل تعالی و پیشرفت جوامع انسانی یاد می‌شود. همین موضوع کافی است تا اهمیت و ضرورت شکل گیری روابط عمومی‌ها در حلقه‌های در هم پیچیده روابط میان گروه‌ها، جوامع، ملت‌ها و کشور‌ها مشخص گردد. بی‌توجهی به روابط عمومی به منزله از دست دادن بخش مهمی از ارتباطات با دنیای بیرونی است  .

از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد اما هنوز روابط عمومی‌ها با چالش‌های مختلفی برای اثبات هویت و جایگاه خود دست و پنجه نرم می‌کنند. اگرچه با تلاش و کوشش متولیان، اساتید و دلسوزان شاهد اعتلای دانش روابط عمومی در کشورمان هستیم اما همچنان جای خالی یک اقدام عملی و بنیادی احساس می‌شود  .

روابط عمومی در هر نهاد و سازمانی بار مسئولیت آن مجموعه را بر دوش می‌کشد و صرفا موضوعی تبلیغاتی و تشریفاتی نیست، معتقدم که در کنار دسته بندی سه گانه‌ای که از روابط عمومی‌ها تحت عنوان روابط عمومی توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر ارائه می‌شود باید روابط عمومی آینده نگر را نیز بدان اضافه کرد  .

روابط عمومی امروز، روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است چرا که مخاطبانش نیز بیدار و آگاهند، از این رو بایددر ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق‌های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی نقش اصلی خود را ایفا کند  .

روابط عمومی‌ها باید گستره حوزه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را در دنیای سایبر کنونی باز تعریف کنند و افق دیدشان را از «اکنون نگری» به «آینده نگری» توسعه دهند در غیر اینصورت کارآمدی و کارآئی خود را از دست خواهند داد  .

دوران روابط عمومی‌های محصور و محبوس در یک اتاق که به توجیه و تحلیل فعالیت‌های سازمانی می‌پرداختند به پایان رسیده است، اکنون در اتاق شیشه‌ای باید قدم‌های دقیق‌تر و حساب شده‌تری برداشت و مصمم‌تر و محکمتر به فرا‌تر از مرزهای سازمانی خود اندیشید  .

همگرائی، هم اندیشی و هم افزایی در راستای افزایش تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی، محور اصلی وظایف روابط عمومی‌های امروزی است، امروز ناگزیر از جهانی اندیشیدن و ملی عمل کردن هستیم از همین رو باید از ظرفیت‌های عظیم ارتباطی و اطلاعاتی برای اعتلای همه جانبه جامعه خویش بهره گیریم  .

جامعه امروز به طور روز افزون از جنبه‌های آموزشی، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد،... به تکنولوژی‌های ارتباطی و شبکه‌های اطلاعاتی وابسته شده است  .

کار روابط عمومی را باید مسئولیت اجتماعی هر سازمان دانست. هر میزان روابط عمومی در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی خود پیش رو‌تر باشد به‌‌ همان میزان سازمان نیز در انجام وظایفش موفق‌تر خواهد بود  .

روابط عمومی‌ها برای تحقق آرمان‌های سازمان و تبدیل قابلیت‌ها به توانمندی‌ها باید از تمامی ظرفیت‌های سازمان خود برای حرکت رو به جلو بهره گیرند  .

 از همین رو مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها در دنیای مجازی امروز در قبال مخاطبان و جامعه، بیشتر و حساستر شده است. در یک کلام می‌توان گفت؛ مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی یعنی گام بر داشتن در راستای اهداف متعالی، احترام به جایگاه و منزلت انسان‌ها و پاسخگویی به حق و حقوق مخاطبان  .»

 

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی: روابط عمومیِ مبتنی بر گفت و گو و شکیبایی برای جامعه ضروری است

رییـس انجمـن بیـن المـللی روابط عمـومی در پیامی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت:" اساس یک روابط عمومی صادقانه، مسئولیت اجتماعی است که منجر به ایجاد شهرت و اعتبار برای یک سازمان می گردد. روابط عمومیِ مبتنی بر گفت و گو و شکیبایی برای جامعه ضروری است"

متن پیام رییس انجمن بین المللی روابط عمومی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی به این شرح است:

به عنوان رییس انجمن بین المللی روابط عمومی مایلم تبریک خود را به ایران برای برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با موضوع جالب "روابط عمومی و آینده پژوهی" ارایه نمایم.

روابط عمومی در تمام جنبه های روابط شخصی، فردی، اجتماعی و سازمانی نقشی کلیدی ایفا می کند. امروزه روابط عمومی، حرفه ای قابل احترام و با ارزش می باشد.

در سال جاری همه ما از مجموعه حوادث غم انگیزی در کشورهای مختلف متاثر گشتیم و از خود پرسیدیم: پاسخ ما چیست؟ پاسخ به این سوال باید رجوع به آنچه که ما به بهترین نحو انجام می دهیم؛ به عبارتی ارتباط و انتقال حقیقت باشد. ارتباط خوب که شیوه ای برای روشن ساختن ابهامات اطلاعات غلط است به گونه ای برقرار می شود که به ارایه بازخورد قابل اعتماد منتهی گردد. در مواجهه با حوادث خشونت آمیز، ارتباط گران می بایست صبور، مسئول و گذشته از همه موارد، صادق باشند. حقیقت نه تنها ما را رها می سازد بلکه منجر به بازیابی امید و اعتمادسازی می گردد.

اساس یک روابط عمومی صادقانه، مسئولیت اجتماعی است که منجر به ایجاد شهرت و اعتبار برای یک سازمان می گردد. روابط عمومیِ مبتنی بر گفت و گو و شکیبایی برای جامعه ضروری است

انجمن بین المللی روابط عمومی مفتخر است بار دیگر با کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مشارکت نماید. مایلم بهترین آرزوهای خود را تقدیم جناب آقای مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و دبیرکل این کنفرانس و همچنین یکایک افرادی نمایم که در این رویداد مهم حضور می یابند.

 

آمبل سانچز دی والتر

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی

نقش روابط عمومی را در جامعه جدی بگیریم

در این کنفرانس،  حجت‌ الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی   با اشاره به نقش پیامبر اسلام (ص) در جامعه خاطرنشان کرد: زندگی پیامبر (ص) دارای سه بخش میلاد و تولد، نبوت و رسالت و رحلت است. ایشان در فضای خاص اخلاقی و اجتماعی مبعوث شدند و با توجه به رسالتی که داشتند به تنویر افکار عمومی، هدایت جامعه، اقامه عدل، تزکیه و دانش پرداختند. روابط عمومی‌ها نیز در جامعه چنین نقشی را ایفا می‌کنند  .

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: فداکاری، استقامت، مقاومت، ایثار راه موفقیت پیامبر(ص) در کارش بود. از همین‌رو روابط عمومی‌ها در کشور باید به این مولفه‌ها توجه داشته باشند  .

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز چنین نقشی را در جامعه ایران ایفا کردند، توضیح داد: امام خمینی (ره) رهبری سیاسی و مذهبی بودند که توانستند کرامت انسانی و اخلاق اسلامی را در جامعه حاکم کنند. امام (ره) با بالا نگه داشتن کرامت مردم توانستند اعتماد عمومی را در ایران و خارج به خود جلب کنند و همه اقوام ایرانی را نسبت به انقلاب اسلامی علاقه‌مند کنند. پس از آن نیز توطئه‌هایی در کشور ایجاد شد. اما هیچکدام از این توطئه‌ها نتوانست ضربه‌ای به ایران بزنند  .

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به جنگ تحمیلی گفت:‌ اینکه می‌گوییم امام (ره) توانست همه اقوام را متحد و علاقه‌مند کند را می‌توان در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کنیم؛ چرا که ما در این دوران با توجه به اینکه اکنون در ایام ولادت حضرت مسیح (ع) هستیم کاری کردند که اقوام مسیحی، زرتشتی نیز در جبهه‌ها حاضر شوند. ما حدود 100 شهید مسیحی، 40 شهید زرتشتی و حدود 10 هزار و 771 شهید اهل سنت داریم و آمار کلی شهدای ما حدود 230 هزار نفر است  .

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تحرکات داعش گفت:‌ امروزه که شاهدیم عده‌ای علیه اسلام و مسلمین توطئه می‌کنند نقش روابط عمومی‌ها بسیار حساس است. امروز داعشی‌ها می‌خواهند با فتواهایی که می‌دهند، هدفشان که کوبیدن اسلام است را عملی کنند. از همین رو باید نقش روابط عمومی را در جامعه جدی بگیریم  .

شهیدی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: آگاهی روابط عمومی‌ها به مسائل، واسط بودن آن‌ها بین جامعه و نظام، ایجاد آرامش، مخابره اصطلاحات درست، ایجاد اعتماد عمومی و ترویج اخلاقی اسلامی از جمله مولفه‌ها و نقش‌هایی است که باید در زمینه رشد و توسعه اخلاقی جامعه، روابط‌ عمومی‌ها به آن اهتمام ورزند  .

روابط عمومی‌ها مورد توجه جدی قرار نگرفته‌اند

 در بخش دیگر این مراسم   دکتر محمد مهدی مظاهری - مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  - گفت: متأسفانه تاکنون روابط عمومی‌ها مورد توجه جدی قرار نگرفته‌اند و توسعه ارتباطی و اطلاعاتی نداشته‌اند. این در حالی است که روابط عمومی‌ها تأثیر شگرفی بر جامعه دارند و جزو عناصر اصلی ارتباطات محسوب می‌شوند  .

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی در کشور ما نیاز به پویایی، برنامه‌ریزی و نگرش استراتژیک دارد. بر این اساس از منظر مدیریت استراتژیک هر سازمان باید مأموریت خود را تعریف کند و در راستای این مأموریت اهدافش را مشخص و برای تحقق آن استراتژی خاصی را در نظر بگیرد. مدیر روابط عمومی لازم است که در سازمان و نه در زیرمجموعه بلکه خود یک مجموعه باشد و در کنار رییس سازمان با پتانسیل‌های لازم، امکانات رسانه‌ای و یک تیم کاری، انواع خدماتی که لازم است را انجام بدهد  .

وی تأکید کرد: این در حالی است که در شرایط کنونی بر اساس نظر کارشناسان، روابط عمومی در ایران با چالش‌های متعددی همچون تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی، وجود نگرش‌های منفی، نداشتن متولی مشخص و نبود قانونمندی مسئولیت‌های استراتژیک و حرفه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین نیاز است که در این زمینه مطالعات و بررسی‌های اساسی انجام شود  .

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید وقت آن است که روابط عمومی‌ها با توجه به مسئولیت و مأموریتی که دارند به وظایف ذاتی خودشان رجوع کنند. آن‌ها باید بر اساس تفکرمداری، مشارکت‌مداری و اطلاع‌مداری حرکت کنند و به امور همچون مسئولیت‌پذیری اجتماعی توجه داشته باشند  .

در حوزه روابط عمومی، آینده‌پژوهشی هنوز جایگاه چندانی ندارد

دکتر مهدی باقریان، دبیر کل کنفرانس روابط عمومی ایران و رییس انجمن متخصصان روابط عمومی   نیز در سخنانی یادآور شد:‌ مطالعات آینده و آینده‌پژوهشی در دین مبین اسلام به ویژه قرآن کریم جایگاه ویژه‌ای دارد و تاریخ کشور ایران سراسر از مال‌اندیشی برای ترسیم آینده‌های احتمالی است  .

وی خاطرنشان کرد: همچنین در فرمایشات پیشوایان دینی ما به اهمیت آینده‌پژوهی و فعالیت‌های آینده‌نگارانه تأکید بسیاری شده است. در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای یک برنامه‌ریزی استراتژیک قدرتمند برای آینده ما آماده می‌شوند  .

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه روابط عمومی، آینده‌پژوهشی هنوز جایگاه چندانی ندارد با این حال اعتقاد داریم آینده‌پژوهشی دارای منشأیی مشابه در روابط عمومی است و آن نقشی است که متخصصان روابط عمومی از طریق آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده‌نگارانه می‌توانند ایفا کنند  .

باقریان در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: پس از برگزاری این کنفرانس کتاب مجموعه مقالات دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران به چاپ خواهد رسید و برای 100 نفر از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گواهی مهارت حرفه‌ای صادر خواهد شد. این کنفرانس 13 بخش داشت که 25 نفر در آن به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند  .

چالش‌ها و رویکردهای روابط عمومی در دوران پسا تحریم

به گزارش کاوشگران روابط عمومی، دکتر حسن بشیر در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با طرح مبحث پسا تحریم و آینده‌ی روابط عمومی‌ها گفت:«بارنز» در نظریه‌ی تعین به این مسئله اشاره کرده که آیا روابط عمومی تولیدکننده ‌ی محتوای رسانه‌هاست یا رسانه‌ها ناظر و تعیین کننده‌ی محتوای رسانه‌ها و سازمان‌ها هستند؟این چالشی است که می‌بایست به یک شکلی در آینده برطرف شود.

دبیر علمی دوازدهمین کنفرانس ین المللی روابط عمومی اذعان داشت: هم اکنون 75 درصد از مطالب رسانه‌ها توسط روابط عمومی‌ها تولید می‌شود که این هم یک فرصت است و هم یک تهدید! به این معنا که رکن چهارم دموکراسی از نظارت و نقد و بررسی مطالب کم کم دور می‌شود و به یک عضو منفعل در مقابل محتوای تولید شده‌ی سازمانی که به هر شکلی به نوعی سوگیرانه است چه مثبت و چه منفی؛ چه از منظر تبلیغاتی و چه از نظر مبالغه گویی، در می آید.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در آینده یا باید به یک ناظر و منتقد و تولید کننده‌ی جدی تبدیل شوند؛ یا باید بسیاری از مسائل اجرایی و مدیریتی را کنار گذاشته و به عنوان یک ارگان توزیع کننده‌ی محتوای روابط عمومی‌ها به ایفای نقش بپردازند.این مسئله ای است که اهمیت دارد معتقدم که این مهم می‌تواند نقش رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی را به چالش بکشد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در پایان گفت: در دوران پسا تحریم، روابط عمومی‌ها با بازشدن فضا، نه‌تنها باید تولید کننده‌ی خبر و تبلیغاتچی سازمان، بلکه باید به عنوان یک رکن اصلی در رسانه‌ها تبدیل شوند. روابط عمومی‌ها در آن زمان بی نیاز از رسانه‌ها شده و نقش شان منفک از رسانه‌ها بررسی خواهد شد.

آینده پژوهی، استراتژی و شبکه سازی

 دکتر سعید خزایی، در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی سخنرانی خود را با عنوان «آینده پژوهی، استراتژی و شبکه سازی» آغاز کرد.

او در سخنرانی خود بیشتر بر روی جنبه‌های معرفتی روابط عمومی تأکید داشت و گفت:آینده پژوهی، مفهومی نوآیند و نوپدیدی است که بسیاری به دلیل تخصص‌های دیگر از آن اطلاعی ندارند. آینده یعنی امید، یعنی فرصت‌ها؛ جهان ما در حال تغییر شتابان است. تغییری که در تمام عصرهای زندگی بشر حس می‌شود. «هراکلیتوس» می‌گفت «دوبار در یک رودخانه شنا نخواهیم نکرد» و هم اکنون همه از آینده سخن می گویند.

او در ادامه بیان داشت: پیشرفت‌های شتابان علم و فناوری در عرصه‌های مختلف باعث شده است تا که ما در علم شاهد تغییرات پارادایمیک عمده ای باشیم و این تغییرات پارادایمیک در عرصه‌ی مباحث روابط عمومی هم هست.

خزایی گفت: اگر شما سال‌های پیش می‌دیدید که انقلاب‌های سوسیالیستی در برخی از کشورهای عربی اتفاق می افتاد، هم اکنون انقلاب‌ها از سمت شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.هم اکنون آموخته‌های گذشته دست خوش بی اعتباری شده‌اند؛ هم اکنون ما بیش از اینکه در سازمان‌هایمان نیازمند یادگیری باشیم، نیازمند یادگیری زدایی هستیم؛ آن چیزهایی که یادگرفته ایم را می‌بایست به بوته‌ی فراموشی سپرده و چیزهای جدیدی را بیاموزیم.

او ادامه داد:قبلاً رسانه‌ها یکی برای همه بود و ما افکار و اندیشه‌هایمان را از رسانه‌ها می‌گرفتیم؛ ولی هم اکنون، همانطور که این شعار را زیاد می‌شنوید، هر شهروند یک رسانه شده است. در واقع شما هم می‌توانید خوراکی را برای رسانه‌ها تولید بکنید و هم اکنون ما تعامل پیوسته با محیط را شاهد هستیم.

او مدیریت موضوعات را از جمله مسائل مهم در آینده پژوهی و همینطور در روابط عمومی‌ها دانست و گفت: مدیران امروزه باید رویدادها را به جای روندها مدیریت کنند. یعنی مباحثی که تناوبی هستند و خزایی اعتقاد دارد: تا پیش از این مدیران تابع قوانین و مقررات بودند؛ ولی امروزه مدیران چون ناخدایانی هستند که هر بار کشتی خود را مجبورند تابع شرایط جدید هدایت و کنترل کنند. به این منظور مدیران نیازمند یک خلاقیت و معناسازی محرک‌های محیطی هستند.ما تا نتوانیم فضای نقد و نقادی را حاکم کنیم همچنان دچار ضعف خواهیم بود.

او در ادامه افزود: مدیران روابط عمومی چهار دسته هستند:

مدیران شترمرغی: این گونه مدیران تنها چون کبک می‌مانند و مانع پیشرفت سازمان می‌شوند؛ ولی به علت رابطه‌ی قوی، ماندگارند.

مدیران آتشفشانی: این گونه مدیران به جای ایجاد فرصت‌ها؛ به دنبال به وجود آمدن تهدیدها هستند تا با برطرف کردن آن خود را قهرمان نشان دهند.

مدیران پیش فعال: مدیرانی هستند که عموماً همچون بیمه گذاران عمل می‌کنند. آنان آینده نگر هستند و به دنبال متغیرهای خارج از کنترل هستند.

مدیران دسیسه گر: آنان همچون راهزنان هستند؛ متغیرها را در نظر می‌گیرند و برای رسیدن به هدفشان تلاش می‌کنند.

او در ادامه بیان داشت: پیش از این رفتارها و رویدادها خطی بود؛ این سیستم‌ها ما را دستخوش شگفتی‌ها نمی‌کردند و مبتنی بر داده و پیشینه‌ی تاریخی بود. این سیستم‌ها همچون روندها، به راحتی قابل پیش بینی بودند و در نتیججه مدیریت شما در امور روابط عمومی عا با درک و تفکر روابط عمومی خطی به سادگی امکان پذیر بود.اما پیشرفت‌های علم و فناوری، افزایش متغیرها و پیدایش نظریه‌هایی همچون پیچیدگی، باعث تغییر این ساختار شد.

امروزه روابط عمومی‌ها بیش از هر چیز، راداری برای پویش تغییرات محیطی، درک این تغییرات و تلاش برای همسویی و همگرایی سازمان‌ها هستند.نظریه‌ی پیچیدگی به ما می‌گوید که شما نمی‌توانید هیچ سیستمی را به صورت مستقل بررسی نمایید، چرا که همه‌ی سیستم‌ها به هم مرتبط هستند.

اما چیزی که ما نیازمند آن هستیم، تغییر شرایط محیطی است. نقش روابط عمومی‌ها در تعامل با سازمانشان و در تعامل با خارج از سازمانشان بر همین اساس دستخوش تحولات عمده ای شده است.ارتباط دیگری که بین آینده پژوهی و روابط عمومی‌ها معنا پیدا می‌کند، بحث دنیای غیر خطی است و ادراکاتی که ما باید داشته باشیم.

وی در پایان گفت: یک کارشناس روابط عمومی قبل از هر چیز باید به این توجه داشته باشد که چه تفکراتی را در عرصه‌ی کسب و کار و مهارتش حاکم کند.

به این منظور در وهله‌ی نخست می‌بایست محیط‌ها را تحلیل کرد. یعنی سیستم‌ها و سامانه‌ها، رویدادها و مباحث را شناخت و مسائلی که بیرون و درون سازمان معنا پیدا می‌کند را فهم و درک کرد.

پس از آن نیاز به تفکر انتقادی داریم. یعنی نقد تفکر که به وسیله‌ی آن‌ها به محرک‌های بیرونی دست می‌یابیم و نیاز آخر، تفکر خلاقانه است که منجر به پیدایش راهکارهای موضوعی جدید می‌شود.

کدهای موفقیت در روابط عمومی

به گزارش کاوشگران روابط عمومی، پروفسور سید سعیدرضا عاملی  به عنوان سخنران بعدی، در سخنرانی خود با توجه به متغیر فناوری امروز و آینده و همچنین کیفیت مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی و آینده حوزه ی روابط عمومی با چالش‌های ثبات و تغییر  سخن گفت.

او گفت: فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات اقتضائاتی را ایجاد کردند که انتظار جدیدی را در زندگی به وجود آورده است که این اقتضائات منجر به بازنگری‌هایی در حوزه‌ی روابط عمومی شده است و نمی‌شود نگاه خطی به آینده‌ی روابط عمومی داشت؛ چراکه فرامتغیرهایی وارد زندگی ما می‌شود و مسیر خطی را بر هم می زند. ولی پارادایمی که هم اکنون وارد علوم تججربی شده و می‌تواند کمک کند که ما چه آینده ای را خواهیم داشت، نگاه به ماهیت و منطق پدیده‌هاست و شناخت این ماهیت می‌تواند در برگرداندن خلل و عدم تعهدها مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید: آینده متعلق به روابط انسانی سالم و بازگشت به محیط پاک اداری است؛ ما در گذشته چیزی داشتیم به نام عصبیت که منجر به جدایی مردم و به وجود آمدن جنگ‌ها و تبعیض‌های اجتماعی می‌شد؛ ولی هم اکنون با کاهش عصبیت به دلیل افزایش آگاهی مردم مواجه هستیم.

عاملی معتقد است: روابط عمومی کارامد روابط عمومی است که به این ماهیت توجه کند و آینده‌ی روابط عمومی‌ها، اخلاق مدار و در پی صلح و آرامش است؛ روابط عمومی کارآمد باید سیستم مدار باشد و یکپارچه؛ یکپارچگی منجر به حذف ظرفیت کاریکاتوری و افزایش هم افزایی در سازمان می‌شود.

او ادامه داد: روابط عمومی یعنی تأمین کننده‌ی احترام به همگان که امری تشریفاتی نیست و از دل اکرام به مشتری و به حساب آوردن دیگران و توجه به حقوق اجتماعی‌شان بر می‌آید. روابط عمومی یعنی تأمین رضایت و شادی سازمان.باید در نظر داشت که رضایت ذی نفعان سازمان موجب تقویت با هم بودگی و ایجاد فضای مثبت می‌شود. به این منظور باید با تقویت عضویت ملی و عضویت سازمانی، سعی در انسجام جامعه و دلبستگی درونی سازمانی کرد.

وی افزود: در دوران اینترنت همه چیزها، افراد و فرایندها «دی وایس» مدار می‌شوند. در آن دوره اطلاعات تبدیل به داده و داده تبدیل به خدمات می‌شود. ما در آن دوره وارد یک فضای ریاضی خواهیم شد که در آن فضا بدون در نظر گرفتن کُدهای اجتماعی قطعاً دچار آشوب و به هم ریختگی خواهیم شد.

عاملی در ادامه کدهای جاودان در روابط عمومی را این گونه برشمرد: روابط عمومی‌ها امروزه دارای مسئولیت‌های بیشتری همچون مسئولیت حفظ فضای دوم و تأمین خدمات بر خط به مشتریان و ذی نفعان هستندو برای رسیدن به روابط عمومی پایدار و جاودان، می‌بایست 9 کُد را در نظر داشت:

کد اول تسهیل روابط مردم با مردم، مردم با شرکت و شرکت با شرکت هست. یعنی تمام نیازهای فرد نسبت به شرکت باید برطرف شود. در این زمینه می‌توان به دولت «کُره» اشاره کرد.

کد دوم پاسخگویی به همه‌ی مشتریان و ذی نفعان به صورت 24 ساعته است؛ الان در عصر زمان در زمان به سر می‌بریم، یعنی شما باید ظرفیت نظام مند خود را از قالب ساعات اداری خارج کرده و به صورت 24 ساعته فعالیت کنید.

کد سوم مسئولیت اجتماعی در قبال همگان است؛ به این منظور که توجه و پاسخگویی به معلوویلین و افراد کم توأم و ناتوان (چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ مالی) هم می‌بایست در نظر گرفته شود.

کد چهارم مربوط به اشیاء هست. در این فضا در دسترس قرار گرفتن دیوایس تسهیل کننده‌ی خدمات دِه به مشتری و ذی نفعان در اولویت است.

کد پنجم در دسترس قرار دادن و تسهیل دسترسی ازاد به اطلاعات عمومی سازمان است؛ روابط عمومی‌های سازمان می‌بایست دسترسی به اطلاعات ریز سازمان را برای مشتریان تأمین و بروز کنند.

کد ششم تبدیل اطلاعات به داده و داده به خدمات است.

کد هفتم کوتاه کردن فرایندهای مالی و اداری به منظور تسهیل دسترسی است.

کد هشتم هوشمندسازی و نظام مند کردن امور تکرار شونده است؛ هوشمندی به این معناست که مشتری برای گرفتن حق خود دچار دردسر نشود.

کد نهم هم مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست و ایجاد یک روابط عمومی سبز است.

او در ادامه گفت: روابط عمومی پایدار باید از قوانین و حقوق جامعه تبعیت کند تا نه تنها سرآمد جهان و خودش شود بلکه بسترسازی برای سایر کشورها و شرکت‌ها و حتی آینده‌ی خودش هم داشته باشد.

فهم روابط عمومی در چهارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی

در ادامه‌ی کنفرانس ،دکتر احمد پاکتچی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در سخنرانی خود با عنوان «فهم روابط عمومی در چهارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی» با اشاره به اینکه روابط عمومی به عنوان حافظ منافع مردم می‌بایست کوشش برای شناسایی گروه‌های تماس در سطوح جامعه و تلاش برای ارتباطات هدفمند را مد نظر قرار دهد، گفت: هزینه کردن و تلاش کردن برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبی که حاشیه ای نداشته باشد کم ثمر است.

او افزود:با توجه به منافع روابط عمومی، جلب حمایت افکار عمومی با فرهنگ سازی در سطح جامعه می‌تواند راهکاری برای حفظ منافع هر دو وجه روابط عمومی باشد.

علل شایستگی متولیان روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان‌های آینده با رویکرد آینده پژوهی

در ادامه برگزاری کنفرانس بین المللی روابط عمومی، دکتر سعید شهباز مرادی سخنرانی خود را با موضوع «علل شایستگی متولیان روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان‌های آینده با رویکرد آینده پژوهی» آغاز کرد.

او در مهم‌ترین بخش سخنان خود بیان داشت:  شایستگی یعنی حداقل‌های مورد نیاز و باید در نظر داشت که کار روابط عمومی بیش از اینکه جسمی باشد ذهنی است؛ یعنی دانسته‌ها بیشتر از تلاش‌ها ارزش دارند.و برای اینکه شایستگی در سازمان اصلاح و اجرا شود، می‌بایست چند راهکار را در نظر گرفت؛ اول این که به آن‌ها ویژگی‌ها و شرایط لازمه‌ی انجام شغلشان را بگویید تا بتوانند کارشان را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند،  سپس افراد موفق سازمان را الگو کنید و در آخر به مخاطبان رقبای سازمانتان توجه کنید.

مدیران روابط عمومی بهترین فرصت را برای تولید محتوا دارند

سخنران بعدی کنفرانس روابط عمومی،  سید محمد مدنی بود ، او گفت: هم اکنون مدیران روابط عمومی بهترین فرصت را برای تولید محتوا دارند و می‌توانند به عنوان درآمدزایی از آن بهره ببرند. ما معمولاً در روابط عمومی به دنبال تبلیغ مدیر سازمان هستیم و نقش سازمان را فراموش می‌کنیم.

او ادامه می دهد: یکی از نکات تأثیرگذار در روند ترغیب مخاطب به سمت سازمان شما، انتشار کلیپ‌های زیر 90 ثانیه است. هم اکنون سایتی که محتوای ویدئویی نداشته باشد فاقد جذابیت است. در نتیجه با ساخت کلیپ‌هایی هدفمند و البته جذاب در راستای نیاز سازمان می‌توانید به محبوبیت سازمان خود بیافزایید.

برگزیده‌ی رویداد شیخ بهایی در جمع بندی سخنان خودبیان داشت : امروزه تأمین کنننده های اینترنت بر سر تولیدکننده‌های محتوا می جنگند و ما بهترین کشور برای جمع این ثروت به ظاهر غیر رسمی هستیم و جمع آوری این ثروت بر عهده‌ی روابط عمومی‌ها است.

بزرگ‌ترین وظیفه‌ی ما در روابط عمومی توجه به علوم دانش بنیان

آخرین سخنران این کنفرانس،  پروفسور علی اکبر جلالی بود که  با اذعان به اینکه بزرگ‌ترین وظیفه‌ی ما در روابط عمومی توجه به علوم دانش بنیان است؛ گفت: برای رسیدن به موفقیت در روابط عمومی می باییست 1. تولید محتوای جهانی کرد؛ 2. محتوای خود را به اشتراک گذاشت؛ 3. جلوی بازدارندگی مسئولان ایستاد؛ 4. در مسیر جهانی شدن حرکت کرد و از کلاسیک بودن خارج شویم و درک خود را متناسب با فضای موجود تطبیق دهیم و باید با تکنولوژی‌های موجود همچون اینترنت اشیا همگام شویم

 

بیانیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

به گزارش کاوشگران روابط عمومی ،   همزمان با آیین اختتامیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که در مرکز همایش های المپیک برگزار شد، بیانیه این رویداد توسط حسین بشیر دبیر هیات علمی این کنفرانس قرائت شد  .

در این بیانیه آمده است: دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی و در شرایط پیشرفت های کشور در سایه هدایت رهبری عظیم الشان انقلاب و نیز تلاش و استقامت دولت تدبیر و امید برای سربلندی ایران اسلامی در عرصه های جهانی برگزار می شود .

برگزاری دوازدهمین کنفرانس روابط عمومی، با تجربه های طولانی که حاصل همکاری و مشارکت وسیع استادان، محققان، مدیران، کارگزاران و همه حامیان و شرکت کنندگان در این کنفرانس است، بیانگر توانمندی، استقامت، بصیرت، هوشمندی و تعهد تک تک اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی ها است که همچنان بر تحقق عملی اخلاق اسلامی- ایران، مسوولیت پذیری و خدمت خالصانه به مردم متعهد هستند .

در این بیانیه آمده است: با گذشت دوازده سال از عمر این کنفرانس، اکنون می توان گفت که دست یابی به نظریه روابط عمومی اسلامی- ایران با داشتن تجربه های علمی و عملی بیش از هر زمان دیگر امکان پذیر شده است  .

این بیانیه خاطرنشان کرده است: دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با شعار مسوولیت اجتماعی و آینده پژوهی روابط عمومی و با مشارکت و همکاری دانشگاه های مختلف، سازمان ها و نهادهای مرتبط، استادان، پژوهشگران، مدیران، کارگزاران و علاقه مندان به این حوزه مهم ارتباطی، در صدد است همگام با تحقق الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی در دهه چهارم و دهه های بعد انقلاب اسلامی، نگاهی گسترده تر و فراتر به تحولات جهانی در این حوزه مهم ارتباطی انداخته و چشم انداز جایگاه ایران اسلامی را در این زمینه مورد تثبیت قرار دهد  .

این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که این کنفرانس توانسته باشد در راستای این آرمان بزرگ، با بصیرت و تدبیر کامل در ایجاد شرایط فرهنگی، اخلاقی، انسانی و در حقیقت همه آنچه که در اصول اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، در ایجاد محیط امن، فرهنگ ساز، هویت محور، دین پرور و اخلاق مدار در بکارگیری حوزه های مختلف مربوط به روابط عمومی گام بردارد و در فرایند تعالی جامعه است ایران سهیم باشد  .

در این بیانیه شرکت کنندگان در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، ضمن قدرشناسی از زحمات دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس و تاکید بر ضرورت ادامه کنفرانس های علمی و تخصصی با معیارهای جهانی، اجرای کامل مفاد این بیانیه که زمینه ساز ارتقاو اعتلای روابط عمومی ایران است را خواستار شدند  .

نویسندگان این بیانیه تصریح کردند تعهد به همدلی و همزبانی در کلیه سطوح کشور، ضامن تحقق برنامه های پیشرفت اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و توسعه پایدار می باشد  .

در این بیانیه آمده است: توجه به شرایط کنونی کشور به ویژه در حوزه ارتباطات جهانی، ضرورت توجه به آینده نگری و آینده پژوهی را برای دست یابی به آینده ای درخشان، امنیت پایدار، تعامل آگاهانه و گسترش تعاون و همدلی در سطح کشور، منطقه و جهان را مورد تاکید قرار می دهد  .

این بیانیه می افزاید فهم عمیق مسوولیت اجتماعی در حوزه روابط عمومی همراه با مسوولیت پذیری آگاهانه برای گسترش اخلاق ارتباطی، صداقت در وجهه سازی، مردم مداری، شفاف سازی در اطلاع رسانی و خدمت رسانی صادقانه به عموم مردم، وظیفه همه اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی است  .

در این بیانیه آمده است: التزام به معیارهای اخلاق اسلامی برای برقراری و گسترش ارتباطات مبتنی بر ایمان، اعتماد، صداقت و برابری در کلیه سطوح مدیریتی و تشکیلاتی سازمان های روابط عمومی در سطح کشور مورد تاکید می باشد از جمله مفاد این بیانیه است  .

نویسندگان این بیانیه تصریح کردند همچنین بکارگیری مناسب و مفید شبکه های اجتماعی همراه با مسوولیت پذیری برای ایجاد فضای سالم ارتباطی، محتوای مفید، ارتباطات موثر، اخلاق مدار و فرهنگ ساز یک ضرورت اجتماعی و یک برنامه ای آینده نگر است  .

این بیانیه می افزاید فرایند ایجاد اعتمادسازی میان مردم و کلیه سازمان ها در سطح کشور مستلزم توجه جدی و عمیق به آموزش های نظری و عملی مطلوب، تبادل تجربه های مفید، توجه به نیازهای اساسی، ایجاد فضای تبلیغاتی اخلاق مدار و صداقت در ارائه خدمات موثر است  .

در این بیانیه آمده است: همکاری روابط عمومی ها و رسانه ها در کلیه زمینه ها، نه تنها باید به یک جریان مداوم، فعال و گسترده تبدیل شود، بلکه باید از هر گونه سیاه نمایی، غرض ورزی، تفرقه و اختلاف، بزرگنمایی دروغین و اغفال جامعه با نشر محتوای غیرصادقانه به دور باشد  .

این بیانیه می افزاید تقویت هویت اسلامی- ایرانی، در سطح کشور، منطقه و جهان نیازمند فهم عمیق، تجربه دانش بنیان، و عمل متعهدانه است که می تواند در بهترین وجه آن در شیوه های ارتباطی سالم و اقدام آگاهانه روابط عمومی ها در سطح کشور و جهان صورت گیرد از دیگر مفاد مهم این بیانیه توسط شرکت کنندگان این کنفرانس عنوان شده است  .

 

معرفی برگزیدگان سیزدهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی ایران

برگزیدگان سیزدهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی 1394 در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران معرفی شدند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد