وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

برگزاری همایش ملی" توسعه دولت کارآفرین"در اسفند ماه 1394

برگزاری همایش ملی" توسعه دولت کارآفرین"در اسفند ماه 1394


 


ایسنا - یکشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۹۴  

کد خبر: 94111106518

سرویس : اقتصادی - تعاون و اشتغال

 

نخستین همایش توسعه دولت کارآفرین با حضور مدیران مراکز دولتی و نخبگان حوزه مدیریت اسفند ماه سال جاری در سالن اجلاس سران برگزار می شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محمدسعید کاویانی، دبیر این همایش در یک نشست خبری اظهار کرد: در شرایط ویژه پسا تحریم و پسا برجام به سر می بریم و با توجه به ساختار اقتصادی کشور که 85 درصد آن در اختیار دولت و شرکتهای دولتی است برای استفاده بهینه از شرایط مذکور نیازمند ارائه الگوهای جدید هستیم.

وی ادامه داد: نخستین همایش توسعه دولت کارآفرین که طراحی آن از ابتدای سال جاری در دستور کار قرار گرفت ترکیبی از مراکز آموزش مدیریت دولتی و نخبگان حوزه مدیریت است.

کاویانی افزود: در این همایش از سامانه ای با عنوان وبینار (سمینار تحت وب) رونمایی خواهیم کرد که علاوه بر پوشش دهی سالن اجلاس سران، امکان ارتباط با تمام مراکز استان را دارد. درصدد بودیم که جشنواره دولت کارآفرین را هم برگزار کنیم که ابزار آن برای امسال فراهم نشد و امیدواریم در سالهای آینده این هدف محقق شود.

دبیر نخستین همایش دولت کارآفرین در ادامه به تبیین عنوان دولت کارآفرین پرداخت و گفت: هنگامی که از کارآفرینی سخن به میان می آید اولین چیزی که به ذهن می رسد شغل و ایجاد فرصتهای اشتغال و دولتی است که می خواهد کارآفرینی را توسعه بدهد.

وی افزود: دولت کارآفرین دولتی است که از تمام توان و ظرفیت خود برای ایجاد بهره وری در کشور استفاده می کند. دولت کارآفرین باید تغییر نگرش داشته و پایه گذار اقتصاد دیجیتالی و مبتنی بر فناوری های نوین باشد به همین منظور یکسری شاخص ها را در این همایش تعریف کردیم که بر اساس آن مشخص شود کدام مدیر و وزارتخانه می تواند کارآفرین باشد و فعالیت های آن بهره وری ایجاد می کند.

کاویانی خاطرنشان کرد: کل فروش ذخیره نفت ایران که پیش بینی می شود تا صد سال آینده داریم با احتساب قیمت صد دلار، معادل 6 ماه GDP آمریکا و یک سال GDP ژاپن است و این امر نشان می دهد که نباید تنها متکی به نفت و اقتصاد تک محصولی باشیم.

وی گفت: میزان GDP و رشد اقتصادی مالزی طی سالهای گذشته چند برابر شده است از این رو باید از الگوهای موفق در کشورمان استفاده کنیم.

دبیر نخستین همایش دولت کارآفرین با تاکید بر لزوم توجه به مدل ثروت آفرینی کشور، تصریح کرد: امروز که دوران تحریم را پشت سر می گذاریم باید به مدل ثروت خود نیز توجه کنیم. در دنیا مدل ثروت تغییر کرده و 80 درصد ثروت، دانشی و 20 درصد منابع طبیعی و خدادادی است ولی در کشور ما این معادله برعکس است و 88 درصد منابع زیرزمینی و ثروتهای خدادادی است و سالانه 150 هزار نفر از جوانان ما مهاجرت کرده و در کشورهای اروپایی و آمریکایی ساکن می شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود بدنه ناچالاک دولت را یکی از مشکلات اقتصاد عنوان کرد و گفت: مطابق آمارها دو میلیون و 700 هزار نفر شاغل در دولت و دو میلیون نفر نیز شاغل در شرکتهای داخلی هستند، دو میلیون نفرهم بازنشسته داریم که نشان می دهد دولت ما عیالوار است و اگر برای بدنه خود چاره ای نیاندیشد تا 10 سال آینده باید کل بودجه خود را صرف پرداخت حقوق و پاداش کارکنان کند.

به گفته کاویانی، امروز 460 هزار مدیر ستادی و استانی در بدنه دولت وجود دارد که اگر به جامعه کارمندان تقسیم کنیم به ازای هر 5 کارمند یک مدیر داریم.

به گزارش ایسنا در ادامه این نشست، حسن بشیر دبیر کمیته علمی همایش دولت کارآفرین و دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) نیز به ایراد سخن پرداخت و گفت: در این همایش به دنبال تبلیغ دولتها یا سیاه نمایی نیستیم و توسعه و پیشرفت مدیریتی را مد نظر داریم. ما معتقدیم که پسابرجام و پسا تحریم شرایط جدیدی در کشور ایجاد کرده که از طریق آن می توانیم بسیاری از مباحث علمی و مدیریتی را با دید باز و صادقانه ارائه دهیم.

وی ادامه داد: در این همایش برای جذب ایده های نوین و تجربه های برتر فراخوان داده ایم که اگر ساماندهی و عرضه شود می تواند برای مسئولان، دولتمردان و بخشهای خصوصی و دولتی مفید باشد.

دبیر علمی همایش دولت کارآفرین، بررسی ویژگی های دولت کارآفرین در رشد و توسعه پایدار کشور، توسعه فرهنگ اسلامی ایرانی، توسعه دانش و فناوری های نوین، تحقق اقتصاد مقاومتی، رشد ثروت ملی، تقویت سرمایه های انسانی و اجتماعی و مورد کاوی تجربیات موفق بین المللی را 7 هدف برگزاری این همایش برشمرد.

بشیر از جمله محورهای همایش به رابطه دولت کارآفرین و توسعه پایدار، دولت کارآفرین و فرصتها و تهدیدها، بررسی الگوی دولت کارآفرین در فرهنگ اسلامی ایرانی، دولت کارآفرین و رشد بهره وری ملی، بررسی نقش سرمایه های انسانی و اجتماعی در توسعه دولت کارآفرین، تعیین شاخص ها و ویژگی های دولت کارآفرین و دولت کارآفرین و تحقق اقتصاد مقاومتی اشاره کرد.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، همچنین از برگزاری 7 پانل تخصصی در این همایش خبرداد و گفت: این پانل ها با محور سرمایه های اجتماعی، اخلاق حرفه ای، تولید ثروت ملی، توسعه پایدار، آموزش و فرهنگ، اقتصاد مقاومتی و سرمایه های انسانی برگزار خواهد شد.

به گفته وی، مقالات ارسالی به دبیرخانه همایش از موضوعاتی همچون بهبود محیط زیست، سلامت اداری، اجرای برنامه ششم، توجه به پدافند غیرعامل و فناوری های نوین دانش بنیان تبعیت می کند.

پایان پیام

 

همایش ملی «توسعه دولت کارآفرین» برگزار می شود

 

شبکه خبری اقتصاد ایران (ایران اکونا)

یکشنبه , ۱۱ / بهمن / ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۵کد خبر : ۵۲۳۷۴

 

دبیر همایش ملی «توسعه دولت کارآفرین» از برگزاری همایش یاد شده در روزهای 18 و19 اسفندماه امسال با حضور شماری از وزیران دولت تدبیر و امید و همچنین جمعی از کارشناسان و متخصصان در محل سالن اجلاس سران خبر داد.

 «محمدسعید کاویانی» در نشست خبری افزود: 88 درصد ثروت تولید شده در جهان بر مبنای دانش و تنها 12 درصد از طریق منابع طبیعی ایجاد می شود.

وی در ادامه افزود: در ایران 80 درصد ثروت تولیدی از طریق منابع طبیعی و فقط 20 درصد از طریق دانش تامین می شود.

دبیر همایش ملی توسعه دولت کارآفرین معتقد است: با اینکه 80 درصد ثروت از طریق منابع تامین می شود به معنای آن نیست که ما فاقد نیروی انسانی دانش آموخته باشیم.

وی توضیح داد: سالانه 150 هزار نفر جوان تحصیل کرده از کشور خارج می شوند و به کشورهای توسعه یافته می روند. این مهاجرت معادل چند 10 میلیون دلاری است که از این طریق به اقتصاد کشورهای توسعه یافته کمک می شود.

وی معتقد است: یکی از مشکلات دولت، دارا بودن بدنه تنبل است. در سال 1357 حدود 770 هزار نفر در بدنه دولت فعال بودند اما در حال حاضر 2.7 میلیون نفر در بدنه دولت و 2 میلیون نفر در شرکت های وابسته به کار اشتغال دارند و چند میلیون نفر دیگر نیز به شکل های دیگر (بازنشستگان) در خانواده بزرگ دولت قرار دارند. بدنه دولت هم اکنون با هفت تا هشت میلیون نفر، خانواده بزرگی را تشکیل می دهند.

وی اظهار داشت: ژاپن با 120 میلیون نفر جمعیت، دولت فقط 310 هزار کارمند دارد در حالی که ایران با جمعیت 78 میلیون نفری، حدود هشت میلیون نفر کارمند دارد. روند کنونی شاید در سال های آتی منجر به این شود که دولت مجبور شود فقط درآمدهای خود را به کارمندانش دستمزد بدهد.

وی درباره وضعیت مدیران در دولت نیز گفت:هم اکنون 460 هزار مدیر در بدنه دولت کار می کنند؛ به عبارتی به ازای هر پنج کارمند یک مدیر در دولت فعال است.

کاویانی گفت: مجموع ذخایر نفتی ایران تا 100 سال اگر به قیمت هر بشکه 100دلار محاسبه شود برابر با درآمد تولید ناخالص داخلی 6ماه آمریکا و دو سال ژاپن است.

وی با اشاره به برگزاری همایش یاد شده گفت: در این همایش درخصوص چابک سازی دولت، شایسته سالاری و توانمندسازی، بحث و گفت وگو می شود.

دبیر علمی همایش یادشده نیز گفت: بررسی ویژگی های دولت کارآفرین در رشد و توسعه پایدار کشور، بررسی ویژگی های دولت کارآفرین در توسعه فرهنگ اسلامی ایران، بررسی ویژگی های دولت کارآفرین در توسعه دانش و فناوری های نوین و بررسی دولت های کارآفرین در مورد کاوش تجربه های بین المللی، از جمله اهداف همایش است.

حسن بشیر توضیح داد: بدنه مدیریت دولتی در ایران با شیوه های سنتی نه تنها نمی تواند گام های بلندی برای رسیدن به جایگاه ترسیم شده را بردارد بلکه در بسیاری از مواقع خود عامل بازدارنده ای برای تحرک و شکوفایی بخش خصوصی و جامعه مدنی محسوب می شود.

وی اظهار داشت: هرچند که اندیشمندان حوزه مدیریت نوین تعریف مشترکی از دولت کارآفرین ارائه نداده اند اما می توان دولت کارآفرین را دولتی دانست که از همه ظرفیت ها و توان موجود برای افزایش بهره وری ملی مطابق با ارزش ها و آرمان های انقلابی استفاده می کند.

محورهای این همایش «رابطه دولت کارآفرین و توسعه پایدار، بررسی الگوی دولت کارآفرین در فرهنگ اسلامی ایرانی و بررسی نقش سرمایه های انسانی و اجتماعی در توسعه دولت کارآفرین» اعلام شد.

 

منبع : ایرنا

برچسب : همایش ، کارآفرینی ، مدیریت نوین ، دولت کارآفرین  


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد