وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

دکتر حسن بشیر: ضرورت جلوگیری از کالاسازی سواد رسانه‌ای و بازاری شدن آن

دکتر حسن بشیر:

ضرورت جلوگیری از کالاسازی سواد رسانه‌ای و بازاری شدن آن


 

 دکتر حسن بشیر،  رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در نخستین نشست مشترک شورای سیاستگذاری و هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی از کالاسازی سواد رسانه ای و بازاری شدن آن انتقاد کرد.

دکتر حسن بشیر، رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی در این نشست گفت: لازم است در دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی به مباحث سواد رسانه ای و اطلاعاتی عینیت بخشیده و از ذهنی گرایی پرهیز شده و به دنبال روش مندسازی آموزش، فرهنگسازی و گفتمان سازی سواد رسانه ای در سطوح ملی و محلی باشیم.

وی با انتقاد از کالاسازی سواد رسانه ای و بازاری شدن آن با طرح مباحث کم اهمیت در مورد سواد رسانه ای و اطلاعاتی و یا طرح جهت گیری های خاصی در این زمینه بدون توجه به ابعاد گسترده آن تاکید کردند که این وضعیت حاکی از یک انحراف در فهم واقعی سواد رسانه ای است که آموزش های آن می تواند به موضوع رسانه ها و محتوای رسانه ای ابعاد جدیدی را مطرح سازد. به همین دلیل شایسته است که همایش سواد رسانه ای و اطلاعاتی به مرکز آموزش های دائمی و چند بعدی سواد رسانه ای و اطلاعاتی تبدیل شود و از سقوط در انحراف های تک بعدی نگری و یا ارزیابی های به دور از واقعیت و ناامید کننده جامعه پرهیز نماید.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) و مدیر اسبق آکادمی مطالعات عالی آکسفورد انگلستان تاکید کرد: بحث سواد رسانه ای و اطلاعاتی یک بحث ملی است که باید همه دستگاه ها دولتی و غیر دولتی، سمن ها، حوزه های علمیه، دانشگاه ها، مراکز علمی و خانواده ها در این زمینه همکاری داشته باشند و فعالانه در این عرصه حضور داشته باشند. انتظار ما از دانشگاه ها و مراکز علمی کشور به شکل خاص، طرح مباحث عمیق و تحلیلی در این زمینه در قالب تحقیقات مختلف می باشد که بتواند راهگشای وضعیت موجود در این زمینه باشد.

رئیس هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی با اشاره به اهمیت طرح مباحث سواد رسانه ای توسط رسانه های جمعی، خواستار تشویق رسانه های جمعی به گفتمان سازی سواد رسانه ای شد و گفت: اعضای هیئت علمی دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی آمادگی دارند یادداشتهایی را در اختیار مطبوعات و خبرگزاریها قرار دهند و با همکاری صدا و سیما نشستهایی را طراحی کنند که در غنی سازی مباحث سواد رسانه ای و اطلاعاتی تاثیر جدی داشته باشند.

وی ضرورت توجه به دو رویکرد نظری و عملی در رابطه با سواد رسانه ای در تولید مقالات و انجام تحقیقات تاکید کردند و خواستار مشارکت جدی استادان، پژوهشگران، دانشجویان و کلیه علاقمندان به این حوزه علمی-اجتماعی در ارسال مقالات و تحقیقات خود شدند.

لازم به ذکر است دومین همایش بین المللی سواد رسانه ای و اطلاعاتی دوازدهم تا چهاردهم آبان ماه سال جاری همزمان با هفته فرهنگ عمومی در سالن همایش های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار خواهد شد. علاقه مندان جهت اطلاعاتی بیشتر میتوانند به نشانی اینترنتی MLiteracy.saramad.ir مراجعه نمایند.

 

ایده ای به نام «خانوادة شبکه ای»

ایده ای به نام «خانوادة شبکه ای»


اخیرا ایده «خانواده ی شبکه ای» به عنوان یکی از راه حلهای مناسب برای بکارگیری شبکه های اجتماعی و دور شدن از بداخلاقی های آنها توسط دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) مطرح شده است که به همین دلیل با وی در این زمینه به صحبت نشسته ایم.

سوال: آقای دکتر بشیر، اخیرا متوجه شدیم که جنابعالی ایده ای را به نام «خانواده ی شبکه ای» مطرح کرده اید؟ لطفا این ایده را توضیح دهید؟

جواب: همانگونه که می دانید، موضوع شبکه های اجتماعی به یک مساله اجتماعی و یک موضوع فراگیر دولتی و عمومی تبدیل شده است. بحث بر سر این است که آیا می توان از بداخلاقی های شبکه های اجتماعی دور شد و از خوبی های آن بهره مند شد؟ آیا اصولا می توان این کار را انجام داد یا به دلیل اینکه کاربران، هر آنچه که می خواهند می توانند در این شبکه ها منتشر کنند، بنابراین، اقدام به پالایش آن کاری به شدت سخت و در حقیقت امکان ناپذیر است.

از طرفی امکان بستن همه این شبکه ها نه امکان پذیر است و نه به مصلحت. بهر حال، چه بخواهیم و چه نخواهیم موضوع فیلتر شکن ها جدی است و در آینده به احتمال قوی حتی بدون این فیلتر شکن ها می توان دسترسی کامل به این شبکه ها پیدا کرد. بنابراین، باید راههای دیگری را در این زمینه پیشنهاد کرد که بکارگیری شبکه های اجتماعی به شکل بهتری توسط افراد جامعه انجام گیرد. یکی از راههای مقابله با بدآموزی ها و بداخلاقی های شبکه های اجتماعی، مساله سواد رسانه ای است. بحث سواد رسانه ای فقط متعلق به این نیست که ما شناختی از رسانه و شیوه بکارگیری آن داشته باشیم. مهمتر از آن باید بدانیم که چگونه با رسانه باید تعامل داشته باشیم و محتوای آن را قرائت کنیم. اصولا بحث گزینش محتوایی در اینجا اهمیت ویژه ای پیدا می کند و شرایط و موقعیت های حاکم بر شیوه انتخاب محتوا.

اما مهمتر از آن، بنظر می رسد که یکی از راههای استفاده بهینه و مفید از شبکه های اجتماعی ایجاد فضاهای دوستانه و بخصوص خانوادگی در این شبکه ها است که بتواند به مثابه یک شبکه ی خانوادگی عمل نماید.

سوال: یعنی مقصود این است که بخشی از شبکه اجتماعی به شبکه خانوادگی تبدیل شود؟

جواب: آری. اما این موضوع نیازمند توضیح بیشتری است. در شرایط کنونی که تلفن های همراه و شبکه های اجتماعی بیشترین ابزارهای ارتباطی ما را تشکیل می دهند، وضعیت ارتباطی افراد، حتی در یک خانواده، دچار تغییر و تحول شده است. در حقیقت، همه روابط چهره به چهره، ملاقات های خانوادگی، صله رحم ها، و احوالپرسی ها نه تنها از حالت فیزکی خارج شده، بلکه حتی از حالت تماس تلفنی خارج شده و هم اکنون بیشترین ارتباطات از طریق پیامک ها و اکنون از طریق پیام گذاری در شبکه های اجتماعی مانند تلگرام صورت می گیرند. این یعنی «مرگ ارتباطی» یا حداقل «سکته ارتباطی» است. بنابراین، باید به این فکر افتاد که هم از طرفی این وضعیت را تغییر داد و هم از شبکه های اجتماعی به شکل مناسبتر استفاده نمود.

یکی از پیشنهاداتی که در این زمینه اخیرا مطرح کرده ام، تشکیل «شبکه ی خانوادگی» است که در شبکه های اجتماعی می توانند بخوبی شکل بگیرند. این شبکه ها، توسط افراد خانواده تشکیل می شوند و در این شبکه ها تلاش می شود که همه اعضای خانواده حضور داشته باشند و با همدیگر یک کانون گرم شبکه ای را ایجاد کنند. در این شبکه هر آنچه که مربوط به خانواده به شکل عمومی است می تواند درج شود و اعضای خانواده می توانند حداقل در یک فضای خوب و سالم همدیگر را ملاقات کنند. قطعا در چنین فضایی امکان درج محتوای غیراخلاقی وجود نخواهد داشت. حتما، همه افراد به گونه ای عمل خواهند کرد که ارتباطات و پیوند آنها با همدیگر بهتر و مستحکمتر باید باشد. بدیهی است که تلاش می شود از اطلاعات مفید همدیگر را آگاه سازند و بالاخره، مسائل جاری زندگی را با همدیگر در میان بگذارند. این وضعیت، یک فضای جدیدی از حضور هویتی را ایجاد خواهد کرد و مجموع خانواده در یک فضای مناسبی به دیدار همدیگر خواهند رفت.

سوال: آیا فکر نمی کنید که تقویت این شبکه ی خانوادگی، به ارتباطات چهره به چهره لطمه خواهد زد و این ارتباطات را به حداقل خواهد رساند؟

جواب: سوال خوبی است. بالاخره ما در شرایطی داریم زندگی می کنیم که این وضعیت دچار آسیب جدی شده است. بسیاری از ارتباطات به شکل مجازی در حال شکل گرفتن است. حتی اخلاق مبتنی بر صله ارحام و ارتباطات با اعضای خانواده و حضور در میان آنها تبدیل به ارتباطات از راه دور و مجازی شده است. علاوه بر این وضعیت، در شرایط جدید، مشکل بداخلاقی های موجود در شبکه های اجتماعی آسیب های زیادی را به افراد مختلف، بخصوص جوانان، وارد کرده است. بنابراین، باید به این مساله توجه کرد که حداقل برای کاهش این بداخلاقی ها، یا حداقل دورسازی افراد از این بداخلاقی ها از طرفی و از طرف دیگر ایجاد فضایی برای ارتباط خانوادگی که بتواند هویت سازی کند و تاریخ و فرهنگ یک خانواده را تثبیت کند، یکی از بهترین راهها ایجاد همین «شبکه ی خانوادگی» است.

سوال: بنظرتان این شبکه ی خانوداگی چه تاثیری در تقویت خانواده ها خواهد داشت؟

جواب: اصولا خانواده ها با دو شیوه ارتباطی مستحکم می شوند، یکی ارتباط رو در رو و آشنایی از نزدیک و دیگری در جریان قرار گرفتن در مورد مسائل و جریان های حاکم بر خانواده. این مسائل و جریان ها هویت افراد خانواده را تشکیل می دهند. به عبارت دیگر، تاریخ خانواده، هویت ساز است و این تاریخ از طریق صحبت کردن و انتقال تجربیات و خاطره ها و برداشت ها شکل می گیرد و در ذهن افراد خانواده تثبت می شود و این خودش هویت ساز است. بنابراین، هویت یک خانواده محصول تاریخ و فرهنگ و ارتباط است که باید به این سه عنصر اساسی توجه کرد. در شبکه ی خانوادگی، می توان به همه این مسائل پرداخت. اتفاقا درج خاطره ها و تجربیات و مشکلات و راه حلها نه تنها همه افراد خانواده را در جریان تاریخ ساخت خانواده قرار می دهد، بلکه آنها را با تک تک این تجربیات و خاطره ها پیوند می دهد و در آن صورت یک «پیوند خانوادگی» ایجاد می شود. هم اکنون برخی از افراد، کانال خاص خودشان را مثلا در تلگرام ایجاد کرده اند که کارها و نوشته ها و یادداشت های خودشان را درج می کنند. چه خوب است که در این زمینه این مساله به خانواده ها نیز سرایت کند و خانواده ها برای ایجاد این فضای امن فرهنگی، کانالهای خانوادگی را ایجاد کنند و در این فضا به فرهنگ سازی میان اعضای خانواده بپردازند. من برخی از این کانالها یا شبکه های خانوادگی را دیده ام. در این شبکه ها بسیاری از مسائل فرهنگی، اخلاقی، دینی، تجربه ها، خاطرات، عکس ها و غیره درج می شوند و افراد یک خانواده بخوبی از آنها استفاده می کنند و دیدارهای مجازی خود را به مثابه یک عامل ارتباط قوی انجام می دهند. حداقل در این فضا دیگر از بداخلاقی ها خبری نیست. یعنی معمولا نمی تواند حضور پیدا کنند و ضمنا به شکل مناسب نیز بخشی از وقت و زمان بکارگیری سایر شبکه های دیگر را نیز بخود اختصاص می دهد که این خودش یک حرکت مطلوب و مفیدی است.

 

سال 1396 یک سال رسانه ای


سال 1396 یک سال رسانه ای

کتاب دانشنامه ارتباطات منتشر شد

کتاب دانشنامه ارتباطات منتشر شد

 

همشهری آنلاین

تاریخ : شنبه 2 اسفند 1393 - 08:29:00 کد مطلب:287751

سرویس خبری: ارتباطات > کتاب و نشریه

کتاب دانشنامه ارتباطات منتشر شد

همشهری‌آنلاین:

کتاب دانشنامه ارتباطات منتشر شد. این کتاب تالیف حسن بشیر را انتشارات کارگزار روابط عمومی به بازار کتاب عرضه کرده است.

در مقدمه این کتاب چنین آمده است:

 

دایره المعارف‌ها، دانشنامه‏‌ها و نیز واژه نامه‌ها از مهمترین متونی هستند که به عنوان متون مرجع مورد استفاده قرار می‌گیرند. یکی از دلایل اساسی اهمیت آنها، دسترسی آسان افراد به معانی و توضیحات اساسی مربوط به مفاهیم، نظریه ‏ها و واژه‌های مختلف مرتبط در علوم گوناگون است.

 

اصولا این متون، معمولاً مبتنی بر فهم، تجربه ‏های علمی یا تعاریف ارایه شده توسط طراحان و اندیشمندان آنها می ‏باشد. آنچه که تاکنون نیز معمول بوده و با توجه به اینکه عمدتاً علوم انسانی و اجتماعی در جهان غرب شکل گرفته و طراحی شده ‏اند، معانی و تعاریف مزبور نیز توسط آنان تهیه و تدوین شده‌اند و در سطح جهانی مورد استفاده قرار گرفته ‏اند.

 

واژه ‏نامه‌‏های مختلفی وجود دارند که عمدتا یا به شکل موجز و در قالب فرهنگ لغات و ارائه کلمات تبیین کننده مرادف کلمات دیگر یا امثالهم تهیه شده‏‌اند و یا اینکه به طور تفصیل در قالب دانشنامه ‏ها و فرهنگنامه‏‌هایی هستند که شرح کاملی از معنای اصطلاحی، کاربردی، تاریخ تحول معنایی، نظریات مرتبط و امثالهم تدوین شده‌ا‌ند.

 

اما برای واژه‌های علمی تعاریف مشخص و کاربردی وجود دارند که به مثابه خلاصه ‏ای از دیدگاه ‏ها، نظریه‏ ها، رویکردها و معانی تجربی است که معمولاً به نام «تعریف» یک واژه علمی در کتاب‏ های مختلف مطرح می ‏شوند و دارای ارزش استنادی می ‏باشند.

 

تعریف یک واژه» یا «تعریف یک مفهوم مهمترین عنصر در مباحث علمی است. در حقیقت تعاریف مفهومی و نظری، بنیان نظریه ‏های علمی را می‏ سازند و اساسی‏ ترین عناصر حوزه ‏های علوم مختلف ‏اند. بدون این تعاریف، می‏ توان گفت طراحی ساختار نظری و حتی روشی این علوم امکان‏پذیر نیست.

 

با توجه به اهمیت تعاریف مختلف واژه ‏ها و مفاهیم علمی، نیازمند واژه نامه ‏هایی هستیم که به شکل دایره المعارفی تهیه شده و بتوانند مجموعه کامل و مستندی از تعاریف مرتبط را ارائه دهند تا مورد بهره برداری‏ های مختلف قرار گیرند.

 

طرح این دانشنامه (دایره المعارف) برای مستند سازی تعاریف واژه ‏ها و مفاهیم گوناگون با چنین رویکردی، کار بدیعی است که برای اولین بار با انتشار کتاب «واژه نامه روش پژوهش در علوم اجتماعی» در سال 1388 که در همان سال به چاپ دوم نیز رسید و در آیندة نزدیک چاپ سوم آن نیز راهی بازار نشر خواهد شد، معرفی گردید.

 

طرحی که در این زمینه ارائه می‏ شود شامل بسیاری از رشته ‏های دیگر علمی در حوزه ‏های علوم انسانی و اجتماعی بوده و در حقیقت طرح جامعی برای همه حوزه ‏های مزبور می ‏باشد که به صورت دانشنامه جامع در حوزه علوم انسانی و اجتماعی ارائه خواهد شد.

 

تهیه چنین دانشنامه ‏ای که مستند به تعاریف مختلف برای مفاهیم علمی است خود حرکتی مهم در جهت «بومی سازی علمی» خواهد بود که از اهمیت بسزائی برخوردار می‏ باشد.

 

این دانشنامه شامل حوزه‌های مختلف بوده که به صورت مجموعه ‏هایی در رشته‏ های خاص تهیه و تدوین خواهد شد. اولین مجموعه از این دانشنامه که تحت عنوان دانشنامه علوم ارتباطات خواهد بود شامل 8 جلد ذیل می‏ باشد.

 

ارتباطات

روابط عمومی

ارتباطات بین ‏الملل

ارتباطات میان فرهنگی

روش ‏های کیفی

مطالعات رسانه

تبلیغات و افکار عمومی

ژورنالیسم

به گزارش شارا به نقل از انتشارات کارگزار روابط عمومی، کتاب یاد شده در 403 صفحه در قطع وزیری منتشر شد.

 

شناسنامه کتاب:

 

تهیه و تدوین: حسن بشیر

صفحه ‏آرایی: فرانک ایل‏شاهی

انتشارات: کارگزار روابط عمومی

نوبت چاپ: اول/1393

شمارگان: 3000

تعداد صفحات: 403 صفحه

تلفن پخش: 09121938419- 88617577- 88617576

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/287751

معرفی کتاب: دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌‎ها و برنامه‌های جهانی

معرفی کتاب: دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی

همشهری آنلاین:

تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394 - 17:25:36 کد مطلب:303302

سرویس خبری: کتاب  > چاپ‌ اول

معرفی کتاب: دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی


 

کتاب «دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی» با گردآوری و ترجمه دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) توسط انتشارات این دانشگاه روانه بازار نشر شد.

کتاب «دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی» در 9 فصل با عناوین زیر تدوین شده است:

دیپلماسی عمومی و قدرت نرم

آیا دیپلماسی عمومی شکست خورده است؟

نظریه‌پردازی دیپلماسی عمومی رسانه‌ای شده: مطالعه مورد ایالات متحده آمریکا

دیپلماسی عمومی آمریکا در کشورهای عربی: اعتبار خبری رادیو سوا و تلویزیون الحره در 5 کشور عربی

دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه: رویکردی فرهنگی انتقادی

دیپلماسی فرهنگی ژاپن در فیلیپین در 50 سال اخیر

دیپلماسی عمومی و افزایش قدرت نرم چینی‌ها

دیپلماسی عمومی جدید: مقایسه بریتانیا و کانادا

آینده دیپلماسی عمومی ایالات متحده در برزیل

در فصل دیپلماسی عمومی و قدرت نرم به تشریح توسعه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی عمومی در عصر اطلاعات و ابعاد دیپلماسی عمومی کنونی پرداخته شده است.

در فصل آیا دیپلماسی عمومی شکست خورده است؟ نیز به استراتژی رسانه‌ای آمریکا نسبت به خاورمیانه و درک منطقه‌ای دیپلماسی عمومی آمریکا پرداخته شده و علاوه بر مرور سابقه عملگرایی، متغیرهای مداخله‌ای در دیپلماسی عمومی مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل‌های دیگر نیز با ارائه تصویر آمریکا در جهان عرب، به موضوعاتی نظیر «استفاده از رسانه و اعتبار ادراکی»، «تئوری کنش ارتباطی»، «منافع ایالات متحده در خاورمیانه»، «پروپاگاندا و جمعیت روستایی»، «پروپاگاندا و نخبگان ملی»، «برداشت چینی از دیپلماسی عمومی»، «عملکرد دیپلماسی عمومی چین»، «قدرت نرم و رشد مسالت‌آمیز چین»، «عملکرد و استراتژی دیپلماسی عمومی چین»، «از قدرت نرم به پیشرفت نرم» و ... پرداخته شده است.

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/303302

این رضا کیست که در عالم امکان یکتا است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، حسن بشیر در آستانه میلاد ثامن‌الحجج امام رضا علیه‌السلام با سروده‌ای عرض ارادتی به محضر امام مهربانی‌ها داشته است.

لینک: https://www.farsnews.com/news/13970431000372



این رضا کیست که در عالم امکان یکتا است

کیست او، آنکه جهان دور مدارش بر پاست

کیست آن ضامن آهو، که در این بقعة طوس

حرمش جنت خُلد است که در عرش خداست

در رضای تو، رضای علی و آل علیست

در ولای تو، جهانی اسـت سراسـر زیباست

من چه نامم و چه دانم شه و سلطان بقا

به خدا نیسـت خدا، لیک چو او بی همتاست

جرعه ای از حرمت چشمة خضر است روان

یا نه! کوثر شده، جوشیـده درون دل ماست

ای علی، ای که زموسی ید بیضا داری

چون علی تاج ولایـت، به سر تو پیـداست

به تو داده است اگر حکم ولایت مأمون

او ندانسته همـان خواست که در لوح بقاست

به رضای تو خدا روز قیامت راضی است

چون علی، حکم شفاعـت به تمنّای شمـاست

شرط توحید تویی، حصن خداوند بزرگ

خارج از حصن تو تا هست، عذاب است و بلاست

تو بهشتی که تجسّم به جهان یافته ای

دسـت تو، دست خدای ازلی را معنـاست

دوزخ هر دو جهان، شعله ور از دوری ماست

از بهشتی که کلیـد در آن دسـت رضاست

آنچه خود داشتی از لطف، نثار همه کن

هر چه خود داشتم از عشق به نام تو رواست

من نه آنم که توانم سخن از خود گویم

یا رضا، هر چه که گفتم، متعلّق به شماست


تهران-حسن بشیر