وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انجمن علوم ارتباطات ایران: نوزادی که متولد نشد

انجمن علوم ارتباطات ایران

(نوزادی که متولد نشد)

 (این مطلب متاسفانه با تاخیر منتشر می شود)

روز چهارشنبه شب یعنی شب پنجشنبه 7/9/86 در مجتمع دانشگاه کاربردی 41 جلسه ای با حضور پدر ارتباطات ایران یعنی استاد معتمدنژاد و جمعی دیگر از اساتید این حوزه تشکیل گردید. بنده نیز به این جلسه دعوت شده بودم. گر چه خسته از کار دانشگاهی بودم اما چون برای دعوت کنندگان ارزش قائل بودم، بهر سختی که بود خودم را به محل جلسه رساندم. جلسه خوب، با صفا و صمیمیت و دوستانه بود. من کمتر توفیق داشتم که در جلسات پدر ارتباطات ایران شرکت کنم. اما آن شب احساس کردم که می شود گفت که هر جا استاد باشد، نوعی از صفای ارتباطی میان افراد حاضر حضور می یابد و نوعی از همدلی حاکم می گردد.

هدف از جلسه اتخاذ تدابیری در مورد نجات وضعیت علوم ارتباطات در ایران بود. استاد معتمدنژاد مایل بود که انجمنی در این رابطه تشکیل و عهده دار وظایفی باشد که معمولا در دو انجمن رسمی کنونی یعنی "انجمن جامعه اطلاعاتی ایران" و "انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطی" به آنها پرداخته نمی شود.

صحبتها در این زمینه داغ شد. جناب آقای دکتر سلطانی فر عملا اداره جلسه را بعهده گرفت اما به لحاظ اینکه عملا به میزبان تبدیل شده بود نمی توانست از دست تلفنهای خواسته یا ناخواسته از دوستان فرار کند. واقعا این تلفنهای همراه را می توان نوعی Noise در کانال ارتباطی دانست. البته با وضعیتی که در ایران در مورد استفاده از این وسیله ارتباطی هست می توان واقعا به مساله "نویز" کاملا ایمان آورد. لذا جلسه عملا با ادامه استاد ارجمند جناب دکتر محسنیان راد ادامه می یافت. دکتر فرهنگی معتقد بود که چرا نباید انجمنهای موجود را تقویت کرد تا به همه وظایف خود عمل کنند. دکتر محسنیان در آغاز با تاکید بر اهمیت طرح پدر ارتباطات ایران، سمت و سوی بحث را به فعال کردن هر چه بیشتر ساختارهای موجود که عملا "انجمن جامعه اطلاعاتی ایران" که خود عضو هیئت مدیره آن انجمن هستند کشاند. بنظر رسید این تفکر، بهترین راه حل بود که هم ایشان و هم دکتر فرهنگی و هم برخی از افراد دیگر مانند دکتر خانکی مطرح کردند.

البته صحبت های مختلفی از تشکیل یک NGO گرفته تا یک قطب علمی که گویا اخیرا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری مطرح گردیده و یا بنیاد علوم ارتباطات ایران، ادغام دو انجمن، و نهایتا تشکیل کمیته ای برای همکاری دو انجمن مطرح که این آخرین نظر، چیزی بود که مطلوبتر از همه واقع گردید و مورد تایید قرار گرفت.

حرکت نجات دهنده در زمینه علوم ارتباطات بویژه در بحث های مربوط به تدریس، کتاب، شیوه های ارتباطی، تصمیمات مربوط به حوزه های ارتباطات، جهت دادن به تحقیقات و پژوهشهای مرتبط در این حوزه و ایجاد زمینه رشد و تعالی آن در ایران از مسائل مهمی است که معمولا در انجمنهای علمی که ناظر به بحث های بخصوصی هستند مطرح نمی گردند. با چنین هدفی اکتفا به حضور برخی از اساتید در این زمینه کافی نیست. در کشور ساختارهای چندی وجود دارند که در این زمینه مسئولیت دارند و حضوری قانونی که باید با دیدگاههای اساتید دانشگاهی نیز همراه گردد که در این جلسه حضوری نداشتند. از طرف دیگر می توان گفت که تعدد انجمن هائی که بهر شکل نوعی از همپوشانی را دارا هستند آنهم با جوان بودن این حوزه مطالعاتی در کشور و شکنندگی آن به صلاح نیست مگر اینکه کلا زاویه بحث آن با دو انجمن دیگر متفاوت باشد. به عنوان مثال ما در زمینه بحث های میان رشته ای بویژه با توجه به جامعه اسلامی ما در این زمینه با کمبود وجود یک ساختار تشکیلاتی به عنوان انجمن مواجه هستیم. چیزی که مدتهاست به عنوان یک اقدام مورد نیاز پیگیری می شود اما متاسفانه هنوز مسئولین مربوطه فرصت آنرا نمی یابند که در این زمینه تصمیم بگیرند.

بهر حال نوزادی که می خواست در شب پنجشنبه متولد شود، متولد نشد. اساتیدی که در آنجا جمع شده بودند ترجیح دادند که همین نوزادهایی را که حداقل چند ساله شده اند را بزرگ کنند. شاید خیر در همین فرزندان باشد، اگر پدران آنها صد البته به فکر آنها باشند و خواستار رشد و تربیت و بالندگی آنها برای خدمت به جامعه ایرانی و اسلامی ما باشند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دوفصلنامه «نامه صادق» متولد شد

دوفصلنامه «نامه صادق» متولد شد

خبرگزاری فارس: اولین شماره از دوفصلنامه علمی-تخصصی ویژه مطالعات میان‌رشته‌ای دین، فرهنگ و ارتباطات با نام «نامه صادق» منتشر شد.

 

به گزارش خبرگزاری فارس، به نقل از روابط عمومی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)، دو فصلنامه علمی تخصصی نامه صادق، ویژه مطالعات میان رشته ای دین ، فرهنگ و ارتباطات، به عنوان نخستین نشریه در این زمینه با هدف گسترش فرهنگ پژوهش در حوزه دین، فرهنگ و ارتباطات با مدیر مسئولی رضا اکبری، از سوی مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع) با مشارکت دانشکده معارف اسلامی، و فرهنگ و ارتباطات این دانشگاه منتشر شد.
حسن بشیر سردبیر دوفصلنامه نامه صادق در بخش سخن نخست این نشریه، هدف از انتشار نامه صادق را غنی تر سازی ادبیات مربوط به مطالعات میان رشته ای حوزه های سه گانه دین، فرهنگ و ارتباطات با تاکید بر مصادیق عینی در ابعاد مفهومی، کاربردی و تطبیقی این حوزه ها دانسته و می‌نویسد: دانشکده معارف اسلامی فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) نخستین پایگاهی است که فرهنگ را به عنوان یک رشته دانشگاهی از منظر علمی و دانشگاهی مورد مطالعه قرار داده است.
رئیس دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) در ادامه این سرمقاله می افزاید: در آینده نه چندان دور این دو فصلنامه به شکل فصلی منتشر خواهد شد و همه اساتید ، پژوهشگران و دانشجویان و علاقمندان این حوزه مطالعاتی می توانند با این فصلنامه همکاری کنند.
بنابراین گزارش، مهمترین مطالب منتشر شده در دو فصلنامه مذکور عبارتند از: هویت های فرهنگی قدیم و جدید: رمز گشایی تمدنی و معماری سنتی ترجمه سعید رضا عاملی، از خود واقعی تا واقعیت: کوششی معرفت شناسانه برای فهم تولید دانش نظری نوشته حمید عبد اللهیان، و اباذر توکلی، ابعاد تمدنی و فرهنگی جهانگردی نوشته تالیف ابراهیم فیاض، منطق نمونه گیری احتمالی در پیمایش های اجتماعی نوشته هوشنگ نایب، بررسی مدل جامعه شناختی سنجش عملکرد شوراهای اسلامی شهر، نوشته حسین ایمانی جاجرمی و سید احمد فیروز آبادی، نقش تاریخ شفاهی در مطالعات تاریخی اقتصاد ایران، تالیف علی اصغر سعیدی، و دولت، مشارکت و سازمان های غیر دولتی: بررسی جایگاه و کارکردهای بخش سوم در توسعه نوشته دکتر موسی عنبری.
علاقه‌مندان از طریق تماس با تلفن‌های 88094913 ، و 5 - 88094001 می‌توانند نسبت به کسب اطلاعات بیشتر و تهیه نشریه اقدام نمایند.

 

درس روش پژوهش در علوم اجتماعی-دانشگاه امام صادق (ع)

باسمه تعالی

عنوان درس :روش پژوهش در علوم اجتماعی

 

زمان: شنبه ها (12-10) و دوشنبه ها (10-8) 

مدرس: دکتر حسن بشیر

ساعات مراجعه: (با هماهنگی دانشجویان تعیین خواهد شد)

e-mail:bashir@isu.ac.ir

کتاب اصلی درسی :

روشهای پژوهش در علوم اجتماعی،چاوا و دیوید نچمیاس، ترجمه فاضل لاریجانی و رضا فاضلی،انتشارات سروش،1381.

کتابهای تکمیلی:

1- روش شناسی مطالعات دینی، احد فرامرزقراملکی، ناشر: دانشگاه علوم اسلامی رضوی، چاپ اول 1380.

2- روش تحقیق در علوم اجتماعی، ریمون کیوی و لوک وان کامپنهود، ترجمه دکتر عبدالحسین نیک گهر،               فرهنگ معاصر، 1370.

 

شیوه ارزیابی:

1-      امتحان نیم ترم: از 100 نمره به شرح ذیل:

- الف- امتحان کتبی 80 نمره.

- ب- پاسخ کتبی به پرسش های آماده کلاس، خلاصه کردن فصول و سمینارهای کلاس: جمعا 20 نمره

2-      امتحان پایان ترم: از 100 نمره به شرح ذیل:

الف-  امتحان کتبی نهائی: 60 نمره

ب- 25 نمره متعلق به: انجام تحقیق (25 تا 30 صفحه، با صفحه 300 کلمه ای).

- پاسخ کتبی به پرسش های آماده کلاس، خلاصه کردن فصول و سمینارهای کلاس: جمعا 15 نمره

 

توجه:

ضروری است که دانشجویان عزیز قبل از شروع هر درس، درس مزبور را از کتاب اصلی مطالعه و آمادگی لازم را داشته باشند، بخشی از بحث ها و پرسشها، قبل از آغاز همان درس انجام خواهد گرفت.

 

 

جلسه

سرفصلهای درسها

فصول کتاب نچمیاس

1

رهیافت علمی، اهمیت و تعریف پژوهش

فصل اول

2

مفاهیم اساسی پژوهش و انواع نظریه ها

فصل دوم

3

عناصر پژوهش و خطاهای همگانی در پژوهش

فصل سوم

4

اصول و الگوهای اخلاقی در پژوهش علوم اجتماعی

فصل چهارم

5

نگارش گزارش پژوهشی

ضمیمه ب کتاب اصلی

6

اندازه گیری در پژوهشهای اجتماعی

فصل هفتم

7

روشهای مقیاس و شاخص سازی

فصل هیجدهم

8

نمونه گیری در پژوهشهای اجتماعی

فصل هشتم

9

روشهای مشاهده ای

فصل نهم

10

پژوهش پیمایشی

فصل دهم

11

طرح و ساختار پژوهش در علوم اجتماعی

فصل یازدهم

12

پژوهش کیفی و تحقیقات اثنوگرافی

فصل دوازدهم

13

تحلیل داده های ثانویه و روش تحلیل محتوا

فصل سیزدهم

14

آماده سازی و تحلیل داده های پژوهشی

فصل چهاردهم

15

نقش آمار در تحقیقات اجتماعی و توزیع یک متغیره

فصل پانزدهم

16

فرضیه آزمایی و استنباطها

فصل نوزدهم