وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

«سواد رسانه‌ای» دافع هرز‌نامه‌های مجازی

 

«سواد رسانه‌ای» دافع هرز‌نامه‌های مجازی


جام جم- پنجشنبه 24/10/1394

یادداشت

شماره خبر: 2242779304657710508

 

در بحث هرزه‌نگاری در فضای مجازی چهار مفهوم باید روشن شود، تعمد، غفلت، تخلف و جرم در حوزه هرزه‌نگاری در فضای مجازی.

هر گونه بداخلاقی تا هرزه‌نگاری که به فرد و جامعه لطمه می‌زند و نوعی از فساد را گسترش دهد که مخل قانون و مقررات نوشته شده یا نانوشته شده در جامعه باشد، نوعی جرم است که می‌تواند در صورت غفلت به معنای این که فرد مالک سایت یا صفحه اینترنتی یا مدیر یک شبکه اجتماعی، خود عامدا به عمل نشر موارد فوق اقدام نکند، ولی افراد دیگری به هر شکلی که ممکن است به آن صفحه یا شبکه وارد شوند و موارد مزبور را منتشر کنند، به معنای تخلف تلقی می‌شود که معنا و شیوه برخورد با آن می‌تواند کاملا با جرم متفاوت باشد. این مساله در حوزه‌های مختلف می‌تواند از یک بد‌اخلاقی ساده، تهمت، تا نشر هرزه‌نگاری‌های مختلف متفاوت باشد. بنابراین، اگر چه غفلت در اینجا معنا ندارد، اما می‌تواند به این معنا تفسیر شود که فرد دیگری وارد حوزه فضای مجازی تحت اختیار یک فرد دیگر شود و مطالبی درباره هرزه‌نگاری منتشر کند. این نیز خود یک اقدام مخالف عرف، قوانین، مقررات و آیین‌نامه‌های رسمی و مقررات نانوشته اجتماعی است. غرض از مقررات نانوشته اجتماعی، عمدتا اخلاقیات اجتماعی و چارچوب‌های فکری، اعتقادی و هویتی است که می‌تواند خود منشأ برخورد با بداخلاقی‌ها و هرزه‌نگاری‌ها باشد.

دلایل متعدد هرزه‌نگاری

نمی‌شود برای خلق هرزه‌نامه‌ها در فضای مجازی یک علت خاص معرفی کرد. از طراحی و توطئه‌گری در این زمینه می‌توان سخن گفت تا نوعی از حضور به هر شکل ممکن که برای تفریح، سرگرمی، بیکاری یا امثالهم باشد. البته هرزه‌نامه‌ها نیز می‌توانند به انواع گوناگون تقسیم شوند که می‌تواند از طیف وقت‌گذرانی تا شهوت‌گرایی باشد.

 

فضای مجازی همه افراد را به ارتباطگرانی تبدیل کرده است که در عین تولید پیام و خبر و مطلب خود نیز توزیع‌کننده آن می‌باشند. به عبارت دیگر نوعی از همگرایی رسانه‌ای در اینجا حاکم است که ارتباطگر خود یک تولید‌کننده و یک توزیع‌کننده است و این تولید و توزیع به معنای تولید اولیه توسط افراد نیست، می‌تواند یک تولید ثانویه باشد که فقط توزیع می‌شود. انتخاب مطالب و توزیع آنها نیز به دسترسی افراد به شبکه‌های مختلف، علاقه‌مندی آنان به مطالب، تامین احساس حضور در شبکه و اطلاع‌رسانی به دیگران درباره مشارکت در یک شبکه بستگی دارد.

 

معمولا نمی‌توان گفت این موارد همگی به شکل کورکورانه صورت می‌گیرند. اصولا جامعه ما جامعه‌ای است که وقتی فکر می‌کند به مطلب جدیدی دسترسی پیدا کرده است مایل است به دیگران نیز عرضه کند. این همان «بازنمایی شخصیتی» است که در جامعه به هر شکل ممکن در حال شکل‌گیری است. شاید این خود نوعی از «هویت‌یابی» جدید ارتباط‌گران در فضای مجازی است که احساس نیاز آنها به «بازنمایی خود» را تامین می‌کند.

 

جوانان بیشتر در خطر هستند

 

اگر چه همیشه گفته می‌شود جوانان در معرض خطرات تبلیغات منفی و به‌ویژه هرزه‌نگاری هستند، اما دایره این وضعیت مربوط به سنین مختلف در حال گسترش است. اکنون به نظر می‌رسد به دلیل دسترسی کودکان به شبکه‌های اجتماعی و کلا اینترنت، آنان آسیب‌پذیرترین اقشار جامعه هستند. دلیل آن نیز روشن است؛ کودکان توانایی تفکیک خوب از بد را ندارند و زود نیز به موارد جدید جذب می‌شوند. اگر این موارد، مسائل غیرآشکار را نیز به صورت آشکار بازنمایی کند، جذابیت آن برای این افراد بیشتر است. اما متاسفانه این دایره در حال گسترش است. هم‌اکنون حتی افرادی در میانسالی تا حتی مرز 50 سالگی نیز در معرض خطرات این مساله هستند. این به معنای این است که مرز میان اخلاق و بداخلاقی در حال کمرنگ شدن است و این خود یک خطر بزرگ اجتماعی است. قبح زدایی از هرزه‌نگاری به هر شکل ممکن، می‌تواند گناه را در جامعه گسترش دهد که این خود خطر بزرگی است که باید به شکل جدی با آن برخورد کرد.

 

لزوم طراحی قوانین سخت‌تر

 

بحث برخورد با چنین مواردی قطعا فقط با تشدید قوانین و برخورد سخت با تولید‌کنندگان یا توزیع‌کنندگان یا خوانندگان، تنها راه مناسب و مفید و موثر نیست‌. البته باید قوانین سخت‌تری در این زمینه طراحی کرد و قبل از آن جامعه را نسبت به وضع آنها توجیه کافی کرد‌. متاسفانه بسیاری از قوانین به‌خصوص در این زمینه به مثابه یک سانسور، یا امر ضد آزادی و... تفسیر می‌شود. یکی از دلایل مهم آن همان عدم فهم جامعه یا تفهیم جامعه نسبت به اصل مساله و چرایی وضع قانون برای آن است. اگر این مساله روشن شود، قطعا فهم جامعه نسبت به قوانین افزایش می‌یابد که خود در اجرای آنها تاثیر خواهد گذاشت. مهم «اخلاق‌سازی» و «تربیت‌سازی» افراد و خانواده‌ها در جامعه در این زمینه است. شاید این بحث از وضع قوانین و تشدید آنها مهم‌تر باشد. جامعه ما یک جامعه اخلاقی، فهیم و آینده‌نگر است. فرهنگ و هویت و دین برای آنها اهمیت دارد. اینجاست که مفهوم «امر به معروف و نهی از منکر» باید به شکل مناسب، دقیق، با تشخیص موقعیت و تاثیرگذاری سخن و عمل انجام گیرد. جامعه‌ای که از این دو امر مهم دور شود، متاسفانه ضربه‌پذیر می‌شود چه در بعد اخلاقی و چه در بعد اجتماعی و فرهنگی و چه در بعد دینی.

 

فرهنگ‌سازی منسجم و برنامه‌ریزی‌شده

 

بحث فرهنگسازی در همه زمینه‌های مربوط به بداخلاقی، ارتکاب منکر، هرزه‌نگاری، تولید و توزیع هرزه‌نگاری و امثالهم باید اولا به شکل منسجم و برنامه‌ریزی شده در میان همه سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی باشد و ثانیا، باید از طرف همه مردم به عنوان یک امر ملی و اجتماعی تلقی گردد که خانواده باید در آن نقش اساسی داشته باشد. بنابراین، در اینجا برنامه‌ریزی منسجم برخورد با این موارد از همه، چه دولتی و چه افراد و خانواده‌ها باید صورت گیرد. در این زمینه علاوه بر توجیه مداوم مردم از سطح خانواده تا مدارس، دانشگاه ها و حتی اجتماعات و خیابان‌ها باید آموزش‌های لازم در این زمینه به شکل برنامه‌ریزی شده و منسجم انجام گیرد. شاید مهم‌ترین مشکل در اینجا عدم فهم رسانه‌ها و کارکردهای آنها توسط مردم و حتی برخی سازمان‌های دولتی و غیر‌دولتی است که می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند. بنابراین، بحث «سواد رسانه‌ای» باید مورد توجه جدی قرار گیرد. سواد رسانه‌ای فقط به عنوان فهم محتوای رسانه‌ای نیست. مهم تر از آن فهم رسانه و جایگاه رسانه در انتقال پیام و چگونگی آن و فرآیند فهم آن توسط جامعه است. در نهایت باید نقش تاثیرگذاری همه محتوا و پیام‌ها اعم از خوب و بد را مورد توجه قرار داد.

 

دکتر حسن بشیر

استاد ارتباطات بین‌الملل و دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)


لینک یادداشت:

http://press.jamejamonline.ir/Newspreview/2242779304657710508

 

با حکم وزیر علوم؛ سه عضو جدید هیئت امناء دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب شدند

با حکم وزیر علوم؛ سه عضو جدید هیئت امناء دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب شدند


سه عضو جدید هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی به پیشنهاد ریاست محترم هیئت امناء دانشگاه و با حکم وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری به مدت 4 سال منصوب شدند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی؛ به پیشنهاد آیت الله محسن اراکی دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس محترم هیئت امناء دانشگاه و با حکم دکتر محمد فرهادی وزیر محترم علوم تحقیقات و فناوری آقایان دکتر حسن بشیر، دکتر غلامرضا رئیسیان و دکتر عبدالحسین خسروپناه به عنوان اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب شدند.

اعضای جدید به مدت 4 سال به عضویت هیئت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب گردیدند.

مختصری از سوابق اعضای جدید هیئت امنای دانشگاه به شرح ذیل می باشد:

دکتر حسن بشیر: از فعالان و اساتید ارتباطات و عضو هیئت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق علیه‌السلام است.

دکتر غلامرضا رئیسیان: رئیس دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد و از اساتید حوزه و دانشگاه

دکتر عبدالحسین خسروپناه: رئیس مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و از اساتید حوزه و دانشگاه

 

خسروپناه و بشیر عضو هیات امنای دانشگاه مذاهب اسلامی شدند

 خسروپناه و بشیر عضو هیات امنای دانشگاه مذاهب اسلامی شدند


 

تاریخ : سه شنبه 15 دی 1394 - 21:11:32 کد مطلب:320626

سرویس خبری: دین و اندیشه > سیاسی - اجتماعی

احکام جدید وزیر علوم

همشهری آنلاین:


وزیر علوم، تحقیقات و فناوری طی احکام جداگانه‌ای حجت‌الاسلام دکتر عبدالحسین خسروپناه، دکتر حسن بشیر و حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا رئیسیان را به عضویت هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی منصوب کرد.

به گزارش خبرنگار همشهری آنلاین، حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر عیدالحسین خسروپناه با رتبه دانشیاری به فعالیت‌های پژوهشی و آموزشی و تبلیغی در ایران و سایر کشورها اشتغال دارد.

 

عضویت در شورای تحول و ارتقا علوم انسانی کشور، عضویت در هیأت امنای مرکز جامع علوم اسلامی در حوزه علمیه قم، عضویت در هیأت امنای دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم، دبیری هیأت امنای مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران، ریاست مؤسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران و عضویت در شورای اسلامی شدن دانشگاه‌های کشور از جمله سوابق مدیریتی پژوهشی خسروپناه است.

 

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) نیز به مدت 8 سال معاون آیت‌الله محسن اراکی، نماینده مقام معظم رهبری در انگلستان و رئیس مرکز اسلامی لندن بوده و از سال 1380 تا 1384 مدیریت آکادمی آکسفورد برای تحصیلات عالی در شهر آکسفورد انگلستان را بر عهده داشته است.

 

مدیریت گروه ارتباطات و دین در مرکز تحقیقات دانشگاه امام صادق (ع)، ریاست دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات و  سردبیری دوفصلنامه علمی- پژوهشی دین و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) از جمله سوابق مدیریتی بشیر در حوزه آموزش و پژوهش است.

 

حجت‌الاسلام دکتر غلامرضا رئیسیان نیز استادیار گروه آموزشی علوم قرآن و حدیث دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه فردوسی مشهد است.

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/320626

مفاهیم: ضد جریان (Contraflow) چیست؟

 

مفاهیم: ضد جریان (Contraflow) چیست؟



 

ارتباطات >  ارتباطات و روزنامه‌نگاری - همشهری آنلاین - دکتر حسن بشیر*:

ضد جریان، تولد جریان‌های دیگر خبری است که نه در تقابل با جریان‌های دیگر خبری موجود، بلکه در صدد تاسیس و راه‌اندازی جریان‌های جدیدی است که تلاش می‌کند اخبار جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده و سمت و سوی آنها را تغییر دهد.

مفهوم ضد جریان (Contraflow) اگرچه در دهه 80 میلادی متولد شد ولی هنوز به عنوان یک مفهوم جدیدی مطرح است که بعد از تقاضا برای یک «نظم نوین اطلاعاتی و ارتباطی جهان» (NWICO) پیامد تقاضاهای عدم تعهد برای یک «نظم نوین اقتصادی بین المللی» (NIEO) قرار گرفت.

 

تعارض میان شمال توسعه یافته و جنوب در حال توسعه بر سر انتشار اخبار، بخشی از این مناقشه بزرگ بود که به تأسیس کمیسیون بین‌المللی پیرامون اطلاع‌رسانی و ارتباط تحت ریاست شان مک براید منجر شد که در گزارش خود در سال 1980 با عنوان «یک جهان، چندین صدا» نیاز به یک NWICO را تصدیق کرد.

 

ضد جریان، در حقیقت تولد جریان‌های دیگر خبری است که نه در تقابل با جریان‌های دیگر خبری موجود، بلکه در صدد تاسیس و راه‌اندازی جریان‌های جدیدی است که می‌تواند به نوعی مخاطبان را از یک سو به خود جذب کرده و از سوی دیگر وجهه‌سازی متفاوتی برای خود در مقابل دیگران ایجاد نماید.

 

به همین دلیل ضدجریان یک جریان تقابلی (Counter Flow) نبوده و در صدد پاسخگویی به جریان‌های رقیب یا دشمن یا متجاوز بطور مستقیم نیست. در حقیقت، ضد جریان، یک گفتمان جدید خبری است که تلاش می‌کند اخبار جهانی را تحت‌الشعاع قرار داده و سمت و سوی آنها را تغییر دهد.

 

این مفهوم، اگرچه در آغاز در حوزه خبری و در تعارض با جریان‌های غالب خبری جهانی شکل گرفت اما کم کم با گسترش مفهوم «قدرت نرم» و «هژمونی» ابعاد تازه‌ای یافت که در حوزه‌های رسانه‌ای، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی به شکل وسیعی مورد استفاده قرار گرفت.

 

نمونه‌های عملی تحقق این مفهوم در صحنه‌های مختلف جهانی، تولد سینمای بالیوود در هند در مقابل سینمای هالیوود آمریکا، گسترش نشریات فراملی مانند الحیات و الشرق‌الاوسط در لندن در مقابل نشریات مخصوصا انگلیسی زبان غربی، ظهور شبکه الجزیره در مقابل سی ان ان در جهان عرب، راه‌اندازی شبکه العالم و سپس پرس تی وی در مقابل شبکه‌های عربی و انگلیسی و ایجاد شبکه العربیه در مقابل العالم توسط عربستان سعودی است.

 

همه این نمونه‌های عملیاتی، به دنبال پاسخگویی به طرف یا اطراف مقابل خبری نیستند، بلکه بیش از آنکه در صدد پاسخگویی و تقابل باشند، در پی ایجاد جریان‌های خبری جدیدی هستند که گفتمان جدیدی را در جوامع مختلف ایجاد می‌کند.

 

بسط معنایی این مفهوم در حوزه‌های دیگر سیاسی، فرهنگی و اقتصادی منجر به خلق جریان‌های جدیدی شد که اگرچه می‌توان با تحلیل‌های مختلف آنها را نوعی از پاسخگویی یا تقابل دانست، اما بیش از هر چیز، خلق مسائل جدید منطقه‌ای یا جهانی برای تغییر جهت‌های ایجاد شده است.

 

به عنوان مثال، هنگامی که یک کشور در یک کشور دیگر دخالت تبلیغاتی سیاسی یا فرهنگی بکند، تنها راه پاسخگویی، مقابله به مثل به عنوان پاسخ مناسب به آن کشور نیست، بلکه ایجاد جریان‌های جدید بر علیه آن در حوزه‌های دیگر در همان کشور یا توسط کشورهای دیگر بر علیه آن نوعی از ایجاد ضدجریان است.

 

یکی از مثال‌های بارزی که در چند سال اخیر در مورد دخالت‌های آمریکا در امور داخلی ایران به عنوان ضدجریان در برابر این دخالت‌ها مطرح شد، فعال‌سازی حضور ایران در حیاط خلوت آمریکا یعنی آمریکای لاتین بود که هدف آن تصعید مخالفت با آمریکا در سرزمین‌های مجاور آن است.

 

ایجاد حزب ا... در لبنان نیز می‌تواند در همین راستا تحلیل شود. حزب ا... یک ضد جریان بزرگ بر علیه رژیم اشغالگر اسرائیل است. حضور فعال‌تر روسیه در سوریه نیز در مقابل دخالت آمریکا در اوکراین و سایر کشورهای همجوار روسیه برای ایجاد فشار بر علیه این کشور، نوعی از مبارزه با آمریکا و غرب تلقی می‌شود.

 

بنابراین می‌توان گفت که ضدجریان به نوعی مقابله غیرمستقیم با ایجاد جریان‌هایی است که می‌تواند پاسخی غیرمستقیم به سیاست‌ها یا تبلیغات و یا عملیات نظامی به شمار رود.

 

این مفهوم، با توسعه امکانات جهانی در گسترش ارتباطات، تحرک وسیع انسان در سطح جهانی، شبکه‌های اجتماعی جایگزین شبکه‌های واقعی اجتماعی و غیره، به یک صحنه مهم مبارزاتی از منظرهای مختلف تبلیغاتی، رسانه‌ای، سیاسی، اقتصادی و نظامی شده است.

 

* استاد ارتباطات بین‌الملل

گزارش برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ؛ آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی

گزارش برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران ؛ آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی


کاوشگران روابط عمومی

تهیه و تنظیم: سینا تفنگچی

 

دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١۴٠۴» ششم دی ماه 1394 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

به گزارش کاوشگران روابط عمومی ، دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١۴٠۴»  ششم دی ماه 1394 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد.

روابط عمومی امروز، سایبر، بیدار و آنلاین است

وزیر ارشاد در پیامی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران با موضوع آینده پژوهی روابط عمومی و مسئولیت اجتماعی با تاکید بر ایران ١٤٠٤» بیان کرد: روابط عمومی امروز روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است.

متن پیام علی جنتی که از سوی دکتر حسن بشیر،  در این مراسم قرائت شد آمده است: «ارتباطات، اولین عنصر و اساسی‌ترین اصل مورد نیاز بشر و پایه تشکیل جوامع بشری است و از آن به عنوان یکی از بنیادی‌ترین دانش‌ها و مهم‌ترین عوامل تعالی و پیشرفت جوامع انسانی یاد می‌شود. همین موضوع کافی است تا اهمیت و ضرورت شکل گیری روابط عمومی‌ها در حلقه‌های در هم پیچیده روابط میان گروه‌ها، جوامع، ملت‌ها و کشور‌ها مشخص گردد. بی‌توجهی به روابط عمومی به منزله از دست دادن بخش مهمی از ارتباطات با دنیای بیرونی است  .

از پیدایش روابط عمومی در ایران بیش از نیم قرن می‌گذرد اما هنوز روابط عمومی‌ها با چالش‌های مختلفی برای اثبات هویت و جایگاه خود دست و پنجه نرم می‌کنند. اگرچه با تلاش و کوشش متولیان، اساتید و دلسوزان شاهد اعتلای دانش روابط عمومی در کشورمان هستیم اما همچنان جای خالی یک اقدام عملی و بنیادی احساس می‌شود  .

روابط عمومی در هر نهاد و سازمانی بار مسئولیت آن مجموعه را بر دوش می‌کشد و صرفا موضوعی تبلیغاتی و تشریفاتی نیست، معتقدم که در کنار دسته بندی سه گانه‌ای که از روابط عمومی‌ها تحت عنوان روابط عمومی توجیه گر، تبیین گر و تحلیل گر ارائه می‌شود باید روابط عمومی آینده نگر را نیز بدان اضافه کرد  .

روابط عمومی امروز، روابط عمومی سایبر، بیدار و آنلاین است چرا که مخاطبانش نیز بیدار و آگاهند، از این رو بایددر ایجاد یا تقویت فرهنگ توسعه، در بومی کردن سرمشق‌های توسعه، کشف و معرفی ظرفیت‌های جامعه، باز آفرینی فرهنگی، حفظ تعلق و پیوستگی نقش اصلی خود را ایفا کند  .

روابط عمومی‌ها باید گستره حوزه فعالیت‌ها و مسئولیت‌های خود را در دنیای سایبر کنونی باز تعریف کنند و افق دیدشان را از «اکنون نگری» به «آینده نگری» توسعه دهند در غیر اینصورت کارآمدی و کارآئی خود را از دست خواهند داد  .

دوران روابط عمومی‌های محصور و محبوس در یک اتاق که به توجیه و تحلیل فعالیت‌های سازمانی می‌پرداختند به پایان رسیده است، اکنون در اتاق شیشه‌ای باید قدم‌های دقیق‌تر و حساب شده‌تری برداشت و مصمم‌تر و محکمتر به فرا‌تر از مرزهای سازمانی خود اندیشید  .

همگرائی، هم اندیشی و هم افزایی در راستای افزایش تعهدات و مسئولیت‌های اجتماعی، محور اصلی وظایف روابط عمومی‌های امروزی است، امروز ناگزیر از جهانی اندیشیدن و ملی عمل کردن هستیم از همین رو باید از ظرفیت‌های عظیم ارتباطی و اطلاعاتی برای اعتلای همه جانبه جامعه خویش بهره گیریم  .

جامعه امروز به طور روز افزون از جنبه‌های آموزشی، ارتباطات، اطلاعات، اقتصاد،... به تکنولوژی‌های ارتباطی و شبکه‌های اطلاعاتی وابسته شده است  .

کار روابط عمومی را باید مسئولیت اجتماعی هر سازمان دانست. هر میزان روابط عمومی در حوزه ایفای مسئولیت اجتماعی خود پیش رو‌تر باشد به‌‌ همان میزان سازمان نیز در انجام وظایفش موفق‌تر خواهد بود  .

روابط عمومی‌ها برای تحقق آرمان‌های سازمان و تبدیل قابلیت‌ها به توانمندی‌ها باید از تمامی ظرفیت‌های سازمان خود برای حرکت رو به جلو بهره گیرند  .

 از همین رو مسئولیت اجتماعی روابط عمومی‌ها در دنیای مجازی امروز در قبال مخاطبان و جامعه، بیشتر و حساستر شده است. در یک کلام می‌توان گفت؛ مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی یعنی گام بر داشتن در راستای اهداف متعالی، احترام به جایگاه و منزلت انسان‌ها و پاسخگویی به حق و حقوق مخاطبان  .»

 

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی: روابط عمومیِ مبتنی بر گفت و گو و شکیبایی برای جامعه ضروری است

رییـس انجمـن بیـن المـللی روابط عمـومی در پیامی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران گفت:" اساس یک روابط عمومی صادقانه، مسئولیت اجتماعی است که منجر به ایجاد شهرت و اعتبار برای یک سازمان می گردد. روابط عمومیِ مبتنی بر گفت و گو و شکیبایی برای جامعه ضروری است"

متن پیام رییس انجمن بین المللی روابط عمومی به دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی به این شرح است:

به عنوان رییس انجمن بین المللی روابط عمومی مایلم تبریک خود را به ایران برای برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با موضوع جالب "روابط عمومی و آینده پژوهی" ارایه نمایم.

روابط عمومی در تمام جنبه های روابط شخصی، فردی، اجتماعی و سازمانی نقشی کلیدی ایفا می کند. امروزه روابط عمومی، حرفه ای قابل احترام و با ارزش می باشد.

در سال جاری همه ما از مجموعه حوادث غم انگیزی در کشورهای مختلف متاثر گشتیم و از خود پرسیدیم: پاسخ ما چیست؟ پاسخ به این سوال باید رجوع به آنچه که ما به بهترین نحو انجام می دهیم؛ به عبارتی ارتباط و انتقال حقیقت باشد. ارتباط خوب که شیوه ای برای روشن ساختن ابهامات اطلاعات غلط است به گونه ای برقرار می شود که به ارایه بازخورد قابل اعتماد منتهی گردد. در مواجهه با حوادث خشونت آمیز، ارتباط گران می بایست صبور، مسئول و گذشته از همه موارد، صادق باشند. حقیقت نه تنها ما را رها می سازد بلکه منجر به بازیابی امید و اعتمادسازی می گردد.

اساس یک روابط عمومی صادقانه، مسئولیت اجتماعی است که منجر به ایجاد شهرت و اعتبار برای یک سازمان می گردد. روابط عمومیِ مبتنی بر گفت و گو و شکیبایی برای جامعه ضروری است

انجمن بین المللی روابط عمومی مفتخر است بار دیگر با کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران مشارکت نماید. مایلم بهترین آرزوهای خود را تقدیم جناب آقای مهدی باقریان رییس انجمن متخصصان روابط عمومی ایران و دبیرکل این کنفرانس و همچنین یکایک افرادی نمایم که در این رویداد مهم حضور می یابند.

 

آمبل سانچز دی والتر

رییس انجمن بین المللی روابط عمومی

نقش روابط عمومی را در جامعه جدی بگیریم

در این کنفرانس،  حجت‌ الاسلام و المسلمین سید محمدعلی شهیدی محلاتی   با اشاره به نقش پیامبر اسلام (ص) در جامعه خاطرنشان کرد: زندگی پیامبر (ص) دارای سه بخش میلاد و تولد، نبوت و رسالت و رحلت است. ایشان در فضای خاص اخلاقی و اجتماعی مبعوث شدند و با توجه به رسالتی که داشتند به تنویر افکار عمومی، هدایت جامعه، اقامه عدل، تزکیه و دانش پرداختند. روابط عمومی‌ها نیز در جامعه چنین نقشی را ایفا می‌کنند  .

نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: فداکاری، استقامت، مقاومت، ایثار راه موفقیت پیامبر(ص) در کارش بود. از همین‌رو روابط عمومی‌ها در کشور باید به این مولفه‌ها توجه داشته باشند  .

وی با بیان اینکه امام خمینی(ره) نیز چنین نقشی را در جامعه ایران ایفا کردند، توضیح داد: امام خمینی (ره) رهبری سیاسی و مذهبی بودند که توانستند کرامت انسانی و اخلاق اسلامی را در جامعه حاکم کنند. امام (ره) با بالا نگه داشتن کرامت مردم توانستند اعتماد عمومی را در ایران و خارج به خود جلب کنند و همه اقوام ایرانی را نسبت به انقلاب اسلامی علاقه‌مند کنند. پس از آن نیز توطئه‌هایی در کشور ایجاد شد. اما هیچکدام از این توطئه‌ها نتوانست ضربه‌ای به ایران بزنند  .

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به جنگ تحمیلی گفت:‌ اینکه می‌گوییم امام (ره) توانست همه اقوام را متحد و علاقه‌مند کند را می‌توان در دوران جنگ تحمیلی مشاهده کنیم؛ چرا که ما در این دوران با توجه به اینکه اکنون در ایام ولادت حضرت مسیح (ع) هستیم کاری کردند که اقوام مسیحی، زرتشتی نیز در جبهه‌ها حاضر شوند. ما حدود 100 شهید مسیحی، 40 شهید زرتشتی و حدود 10 هزار و 771 شهید اهل سنت داریم و آمار کلی شهدای ما حدود 230 هزار نفر است  .

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به تحرکات داعش گفت:‌ امروزه که شاهدیم عده‌ای علیه اسلام و مسلمین توطئه می‌کنند نقش روابط عمومی‌ها بسیار حساس است. امروز داعشی‌ها می‌خواهند با فتواهایی که می‌دهند، هدفشان که کوبیدن اسلام است را عملی کنند. از همین رو باید نقش روابط عمومی را در جامعه جدی بگیریم  .

شهیدی در بخش پایانی سخنان خود تأکید کرد: آگاهی روابط عمومی‌ها به مسائل، واسط بودن آن‌ها بین جامعه و نظام، ایجاد آرامش، مخابره اصطلاحات درست، ایجاد اعتماد عمومی و ترویج اخلاقی اسلامی از جمله مولفه‌ها و نقش‌هایی است که باید در زمینه رشد و توسعه اخلاقی جامعه، روابط‌ عمومی‌ها به آن اهتمام ورزند  .

روابط عمومی‌ها مورد توجه جدی قرار نگرفته‌اند

 در بخش دیگر این مراسم   دکتر محمد مهدی مظاهری - مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  - گفت: متأسفانه تاکنون روابط عمومی‌ها مورد توجه جدی قرار نگرفته‌اند و توسعه ارتباطی و اطلاعاتی نداشته‌اند. این در حالی است که روابط عمومی‌ها تأثیر شگرفی بر جامعه دارند و جزو عناصر اصلی ارتباطات محسوب می‌شوند  .

وی خاطرنشان کرد: روابط عمومی در کشور ما نیاز به پویایی، برنامه‌ریزی و نگرش استراتژیک دارد. بر این اساس از منظر مدیریت استراتژیک هر سازمان باید مأموریت خود را تعریف کند و در راستای این مأموریت اهدافش را مشخص و برای تحقق آن استراتژی خاصی را در نظر بگیرد. مدیر روابط عمومی لازم است که در سازمان و نه در زیرمجموعه بلکه خود یک مجموعه باشد و در کنار رییس سازمان با پتانسیل‌های لازم، امکانات رسانه‌ای و یک تیم کاری، انواع خدماتی که لازم است را انجام بدهد  .

وی تأکید کرد: این در حالی است که در شرایط کنونی بر اساس نظر کارشناسان، روابط عمومی در ایران با چالش‌های متعددی همچون تشکیلات، اعتبارات، آموزش، نحوه عمل، نیروی انسانی، وجود نگرش‌های منفی، نداشتن متولی مشخص و نبود قانونمندی مسئولیت‌های استراتژیک و حرفه‌ای دست و پنجه نرم می‌کند؛ بنابراین نیاز است که در این زمینه مطالعات و بررسی‌های اساسی انجام شود  .

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید وقت آن است که روابط عمومی‌ها با توجه به مسئولیت و مأموریتی که دارند به وظایف ذاتی خودشان رجوع کنند. آن‌ها باید بر اساس تفکرمداری، مشارکت‌مداری و اطلاع‌مداری حرکت کنند و به امور همچون مسئولیت‌پذیری اجتماعی توجه داشته باشند  .

در حوزه روابط عمومی، آینده‌پژوهشی هنوز جایگاه چندانی ندارد

دکتر مهدی باقریان، دبیر کل کنفرانس روابط عمومی ایران و رییس انجمن متخصصان روابط عمومی   نیز در سخنانی یادآور شد:‌ مطالعات آینده و آینده‌پژوهشی در دین مبین اسلام به ویژه قرآن کریم جایگاه ویژه‌ای دارد و تاریخ کشور ایران سراسر از مال‌اندیشی برای ترسیم آینده‌های احتمالی است  .

وی خاطرنشان کرد: همچنین در فرمایشات پیشوایان دینی ما به اهمیت آینده‌پژوهی و فعالیت‌های آینده‌نگارانه تأکید بسیاری شده است. در سال‌های اخیر بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ برای یک برنامه‌ریزی استراتژیک قدرتمند برای آینده ما آماده می‌شوند  .

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه روابط عمومی، آینده‌پژوهشی هنوز جایگاه چندانی ندارد با این حال اعتقاد داریم آینده‌پژوهشی دارای منشأیی مشابه در روابط عمومی است و آن نقشی است که متخصصان روابط عمومی از طریق آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی و یکپارچه‌سازی فعالیت‌ها و برنامه‌های آینده‌نگارانه می‌توانند ایفا کنند  .

باقریان در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: پس از برگزاری این کنفرانس کتاب مجموعه مقالات دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران به چاپ خواهد رسید و برای 100 نفر از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس گواهی مهارت حرفه‌ای صادر خواهد شد. این کنفرانس 13 بخش داشت که 25 نفر در آن به عنوان برگزیده انتخاب شده‌اند  .

چالش‌ها و رویکردهای روابط عمومی در دوران پسا تحریم

به گزارش کاوشگران روابط عمومی، دکتر حسن بشیر در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی با طرح مبحث پسا تحریم و آینده‌ی روابط عمومی‌ها گفت:«بارنز» در نظریه‌ی تعین به این مسئله اشاره کرده که آیا روابط عمومی تولیدکننده ‌ی محتوای رسانه‌هاست یا رسانه‌ها ناظر و تعیین کننده‌ی محتوای رسانه‌ها و سازمان‌ها هستند؟این چالشی است که می‌بایست به یک شکلی در آینده برطرف شود.

دبیر علمی دوازدهمین کنفرانس ین المللی روابط عمومی اذعان داشت: هم اکنون 75 درصد از مطالب رسانه‌ها توسط روابط عمومی‌ها تولید می‌شود که این هم یک فرصت است و هم یک تهدید! به این معنا که رکن چهارم دموکراسی از نظارت و نقد و بررسی مطالب کم کم دور می‌شود و به یک عضو منفعل در مقابل محتوای تولید شده‌ی سازمانی که به هر شکلی به نوعی سوگیرانه است چه مثبت و چه منفی؛ چه از منظر تبلیغاتی و چه از نظر مبالغه گویی، در می آید.

وی ادامه داد: رسانه‌ها در آینده یا باید به یک ناظر و منتقد و تولید کننده‌ی جدی تبدیل شوند؛ یا باید بسیاری از مسائل اجرایی و مدیریتی را کنار گذاشته و به عنوان یک ارگان توزیع کننده‌ی محتوای روابط عمومی‌ها به ایفای نقش بپردازند.این مسئله ای است که اهمیت دارد معتقدم که این مهم می‌تواند نقش رسانه‌ها به عنوان رکن چهارم دموکراسی را به چالش بکشد.

استاد دانشگاه امام صادق (ع) در پایان گفت: در دوران پسا تحریم، روابط عمومی‌ها با بازشدن فضا، نه‌تنها باید تولید کننده‌ی خبر و تبلیغاتچی سازمان، بلکه باید به عنوان یک رکن اصلی در رسانه‌ها تبدیل شوند. روابط عمومی‌ها در آن زمان بی نیاز از رسانه‌ها شده و نقش شان منفک از رسانه‌ها بررسی خواهد شد.

آینده پژوهی، استراتژی و شبکه سازی

 دکتر سعید خزایی، در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی سخنرانی خود را با عنوان «آینده پژوهی، استراتژی و شبکه سازی» آغاز کرد.

او در سخنرانی خود بیشتر بر روی جنبه‌های معرفتی روابط عمومی تأکید داشت و گفت:آینده پژوهی، مفهومی نوآیند و نوپدیدی است که بسیاری به دلیل تخصص‌های دیگر از آن اطلاعی ندارند. آینده یعنی امید، یعنی فرصت‌ها؛ جهان ما در حال تغییر شتابان است. تغییری که در تمام عصرهای زندگی بشر حس می‌شود. «هراکلیتوس» می‌گفت «دوبار در یک رودخانه شنا نخواهیم نکرد» و هم اکنون همه از آینده سخن می گویند.

او در ادامه بیان داشت: پیشرفت‌های شتابان علم و فناوری در عرصه‌های مختلف باعث شده است تا که ما در علم شاهد تغییرات پارادایمیک عمده ای باشیم و این تغییرات پارادایمیک در عرصه‌ی مباحث روابط عمومی هم هست.

خزایی گفت: اگر شما سال‌های پیش می‌دیدید که انقلاب‌های سوسیالیستی در برخی از کشورهای عربی اتفاق می افتاد، هم اکنون انقلاب‌ها از سمت شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد.هم اکنون آموخته‌های گذشته دست خوش بی اعتباری شده‌اند؛ هم اکنون ما بیش از اینکه در سازمان‌هایمان نیازمند یادگیری باشیم، نیازمند یادگیری زدایی هستیم؛ آن چیزهایی که یادگرفته ایم را می‌بایست به بوته‌ی فراموشی سپرده و چیزهای جدیدی را بیاموزیم.

او ادامه داد:قبلاً رسانه‌ها یکی برای همه بود و ما افکار و اندیشه‌هایمان را از رسانه‌ها می‌گرفتیم؛ ولی هم اکنون، همانطور که این شعار را زیاد می‌شنوید، هر شهروند یک رسانه شده است. در واقع شما هم می‌توانید خوراکی را برای رسانه‌ها تولید بکنید و هم اکنون ما تعامل پیوسته با محیط را شاهد هستیم.

او مدیریت موضوعات را از جمله مسائل مهم در آینده پژوهی و همینطور در روابط عمومی‌ها دانست و گفت: مدیران امروزه باید رویدادها را به جای روندها مدیریت کنند. یعنی مباحثی که تناوبی هستند و خزایی اعتقاد دارد: تا پیش از این مدیران تابع قوانین و مقررات بودند؛ ولی امروزه مدیران چون ناخدایانی هستند که هر بار کشتی خود را مجبورند تابع شرایط جدید هدایت و کنترل کنند. به این منظور مدیران نیازمند یک خلاقیت و معناسازی محرک‌های محیطی هستند.ما تا نتوانیم فضای نقد و نقادی را حاکم کنیم همچنان دچار ضعف خواهیم بود.

او در ادامه افزود: مدیران روابط عمومی چهار دسته هستند:

مدیران شترمرغی: این گونه مدیران تنها چون کبک می‌مانند و مانع پیشرفت سازمان می‌شوند؛ ولی به علت رابطه‌ی قوی، ماندگارند.

مدیران آتشفشانی: این گونه مدیران به جای ایجاد فرصت‌ها؛ به دنبال به وجود آمدن تهدیدها هستند تا با برطرف کردن آن خود را قهرمان نشان دهند.

مدیران پیش فعال: مدیرانی هستند که عموماً همچون بیمه گذاران عمل می‌کنند. آنان آینده نگر هستند و به دنبال متغیرهای خارج از کنترل هستند.

مدیران دسیسه گر: آنان همچون راهزنان هستند؛ متغیرها را در نظر می‌گیرند و برای رسیدن به هدفشان تلاش می‌کنند.

او در ادامه بیان داشت: پیش از این رفتارها و رویدادها خطی بود؛ این سیستم‌ها ما را دستخوش شگفتی‌ها نمی‌کردند و مبتنی بر داده و پیشینه‌ی تاریخی بود. این سیستم‌ها همچون روندها، به راحتی قابل پیش بینی بودند و در نتیججه مدیریت شما در امور روابط عمومی عا با درک و تفکر روابط عمومی خطی به سادگی امکان پذیر بود.اما پیشرفت‌های علم و فناوری، افزایش متغیرها و پیدایش نظریه‌هایی همچون پیچیدگی، باعث تغییر این ساختار شد.

امروزه روابط عمومی‌ها بیش از هر چیز، راداری برای پویش تغییرات محیطی، درک این تغییرات و تلاش برای همسویی و همگرایی سازمان‌ها هستند.نظریه‌ی پیچیدگی به ما می‌گوید که شما نمی‌توانید هیچ سیستمی را به صورت مستقل بررسی نمایید، چرا که همه‌ی سیستم‌ها به هم مرتبط هستند.

اما چیزی که ما نیازمند آن هستیم، تغییر شرایط محیطی است. نقش روابط عمومی‌ها در تعامل با سازمانشان و در تعامل با خارج از سازمانشان بر همین اساس دستخوش تحولات عمده ای شده است.ارتباط دیگری که بین آینده پژوهی و روابط عمومی‌ها معنا پیدا می‌کند، بحث دنیای غیر خطی است و ادراکاتی که ما باید داشته باشیم.

وی در پایان گفت: یک کارشناس روابط عمومی قبل از هر چیز باید به این توجه داشته باشد که چه تفکراتی را در عرصه‌ی کسب و کار و مهارتش حاکم کند.

به این منظور در وهله‌ی نخست می‌بایست محیط‌ها را تحلیل کرد. یعنی سیستم‌ها و سامانه‌ها، رویدادها و مباحث را شناخت و مسائلی که بیرون و درون سازمان معنا پیدا می‌کند را فهم و درک کرد.

پس از آن نیاز به تفکر انتقادی داریم. یعنی نقد تفکر که به وسیله‌ی آن‌ها به محرک‌های بیرونی دست می‌یابیم و نیاز آخر، تفکر خلاقانه است که منجر به پیدایش راهکارهای موضوعی جدید می‌شود.

کدهای موفقیت در روابط عمومی

به گزارش کاوشگران روابط عمومی، پروفسور سید سعیدرضا عاملی  به عنوان سخنران بعدی، در سخنرانی خود با توجه به متغیر فناوری امروز و آینده و همچنین کیفیت مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی و آینده حوزه ی روابط عمومی با چالش‌های ثبات و تغییر  سخن گفت.

او گفت: فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات اقتضائاتی را ایجاد کردند که انتظار جدیدی را در زندگی به وجود آورده است که این اقتضائات منجر به بازنگری‌هایی در حوزه‌ی روابط عمومی شده است و نمی‌شود نگاه خطی به آینده‌ی روابط عمومی داشت؛ چراکه فرامتغیرهایی وارد زندگی ما می‌شود و مسیر خطی را بر هم می زند. ولی پارادایمی که هم اکنون وارد علوم تججربی شده و می‌تواند کمک کند که ما چه آینده ای را خواهیم داشت، نگاه به ماهیت و منطق پدیده‌هاست و شناخت این ماهیت می‌تواند در برگرداندن خلل و عدم تعهدها مؤثر باشد.

این استاد دانشگاه در ادامه می گوید: آینده متعلق به روابط انسانی سالم و بازگشت به محیط پاک اداری است؛ ما در گذشته چیزی داشتیم به نام عصبیت که منجر به جدایی مردم و به وجود آمدن جنگ‌ها و تبعیض‌های اجتماعی می‌شد؛ ولی هم اکنون با کاهش عصبیت به دلیل افزایش آگاهی مردم مواجه هستیم.

عاملی معتقد است: روابط عمومی کارامد روابط عمومی است که به این ماهیت توجه کند و آینده‌ی روابط عمومی‌ها، اخلاق مدار و در پی صلح و آرامش است؛ روابط عمومی کارآمد باید سیستم مدار باشد و یکپارچه؛ یکپارچگی منجر به حذف ظرفیت کاریکاتوری و افزایش هم افزایی در سازمان می‌شود.

او ادامه داد: روابط عمومی یعنی تأمین کننده‌ی احترام به همگان که امری تشریفاتی نیست و از دل اکرام به مشتری و به حساب آوردن دیگران و توجه به حقوق اجتماعی‌شان بر می‌آید. روابط عمومی یعنی تأمین رضایت و شادی سازمان.باید در نظر داشت که رضایت ذی نفعان سازمان موجب تقویت با هم بودگی و ایجاد فضای مثبت می‌شود. به این منظور باید با تقویت عضویت ملی و عضویت سازمانی، سعی در انسجام جامعه و دلبستگی درونی سازمانی کرد.

وی افزود: در دوران اینترنت همه چیزها، افراد و فرایندها «دی وایس» مدار می‌شوند. در آن دوره اطلاعات تبدیل به داده و داده تبدیل به خدمات می‌شود. ما در آن دوره وارد یک فضای ریاضی خواهیم شد که در آن فضا بدون در نظر گرفتن کُدهای اجتماعی قطعاً دچار آشوب و به هم ریختگی خواهیم شد.

عاملی در ادامه کدهای جاودان در روابط عمومی را این گونه برشمرد: روابط عمومی‌ها امروزه دارای مسئولیت‌های بیشتری همچون مسئولیت حفظ فضای دوم و تأمین خدمات بر خط به مشتریان و ذی نفعان هستندو برای رسیدن به روابط عمومی پایدار و جاودان، می‌بایست 9 کُد را در نظر داشت:

کد اول تسهیل روابط مردم با مردم، مردم با شرکت و شرکت با شرکت هست. یعنی تمام نیازهای فرد نسبت به شرکت باید برطرف شود. در این زمینه می‌توان به دولت «کُره» اشاره کرد.

کد دوم پاسخگویی به همه‌ی مشتریان و ذی نفعان به صورت 24 ساعته است؛ الان در عصر زمان در زمان به سر می‌بریم، یعنی شما باید ظرفیت نظام مند خود را از قالب ساعات اداری خارج کرده و به صورت 24 ساعته فعالیت کنید.

کد سوم مسئولیت اجتماعی در قبال همگان است؛ به این منظور که توجه و پاسخگویی به معلوویلین و افراد کم توأم و ناتوان (چه به لحاظ جسمی و چه به لحاظ مالی) هم می‌بایست در نظر گرفته شود.

کد چهارم مربوط به اشیاء هست. در این فضا در دسترس قرار گرفتن دیوایس تسهیل کننده‌ی خدمات دِه به مشتری و ذی نفعان در اولویت است.

کد پنجم در دسترس قرار دادن و تسهیل دسترسی ازاد به اطلاعات عمومی سازمان است؛ روابط عمومی‌های سازمان می‌بایست دسترسی به اطلاعات ریز سازمان را برای مشتریان تأمین و بروز کنند.

کد ششم تبدیل اطلاعات به داده و داده به خدمات است.

کد هفتم کوتاه کردن فرایندهای مالی و اداری به منظور تسهیل دسترسی است.

کد هشتم هوشمندسازی و نظام مند کردن امور تکرار شونده است؛ هوشمندی به این معناست که مشتری برای گرفتن حق خود دچار دردسر نشود.

کد نهم هم مسئولیت اجتماعی در قبال محیط زیست و ایجاد یک روابط عمومی سبز است.

او در ادامه گفت: روابط عمومی پایدار باید از قوانین و حقوق جامعه تبعیت کند تا نه تنها سرآمد جهان و خودش شود بلکه بسترسازی برای سایر کشورها و شرکت‌ها و حتی آینده‌ی خودش هم داشته باشد.

فهم روابط عمومی در چهارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی

در ادامه‌ی کنفرانس ،دکتر احمد پاکتچی، استاد دانشگاه امام صادق (ع) در سخنرانی خود با عنوان «فهم روابط عمومی در چهارچوب رویکرد فرهنگی به مسئولیت اجتماعی» با اشاره به اینکه روابط عمومی به عنوان حافظ منافع مردم می‌بایست کوشش برای شناسایی گروه‌های تماس در سطوح جامعه و تلاش برای ارتباطات هدفمند را مد نظر قرار دهد، گفت: هزینه کردن و تلاش کردن برای ارتباط برقرار کردن با مخاطبی که حاشیه ای نداشته باشد کم ثمر است.

او افزود:با توجه به منافع روابط عمومی، جلب حمایت افکار عمومی با فرهنگ سازی در سطح جامعه می‌تواند راهکاری برای حفظ منافع هر دو وجه روابط عمومی باشد.

علل شایستگی متولیان روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان‌های آینده با رویکرد آینده پژوهی

در ادامه برگزاری کنفرانس بین المللی روابط عمومی، دکتر سعید شهباز مرادی سخنرانی خود را با موضوع «علل شایستگی متولیان روابط عمومی در پاسخ به الزامات سازمان‌های آینده با رویکرد آینده پژوهی» آغاز کرد.

او در مهم‌ترین بخش سخنان خود بیان داشت:  شایستگی یعنی حداقل‌های مورد نیاز و باید در نظر داشت که کار روابط عمومی بیش از اینکه جسمی باشد ذهنی است؛ یعنی دانسته‌ها بیشتر از تلاش‌ها ارزش دارند.و برای اینکه شایستگی در سازمان اصلاح و اجرا شود، می‌بایست چند راهکار را در نظر گرفت؛ اول این که به آن‌ها ویژگی‌ها و شرایط لازمه‌ی انجام شغلشان را بگویید تا بتوانند کارشان را به خوبی تجزیه و تحلیل کنند،  سپس افراد موفق سازمان را الگو کنید و در آخر به مخاطبان رقبای سازمانتان توجه کنید.

مدیران روابط عمومی بهترین فرصت را برای تولید محتوا دارند

سخنران بعدی کنفرانس روابط عمومی،  سید محمد مدنی بود ، او گفت: هم اکنون مدیران روابط عمومی بهترین فرصت را برای تولید محتوا دارند و می‌توانند به عنوان درآمدزایی از آن بهره ببرند. ما معمولاً در روابط عمومی به دنبال تبلیغ مدیر سازمان هستیم و نقش سازمان را فراموش می‌کنیم.

او ادامه می دهد: یکی از نکات تأثیرگذار در روند ترغیب مخاطب به سمت سازمان شما، انتشار کلیپ‌های زیر 90 ثانیه است. هم اکنون سایتی که محتوای ویدئویی نداشته باشد فاقد جذابیت است. در نتیجه با ساخت کلیپ‌هایی هدفمند و البته جذاب در راستای نیاز سازمان می‌توانید به محبوبیت سازمان خود بیافزایید.

برگزیده‌ی رویداد شیخ بهایی در جمع بندی سخنان خودبیان داشت : امروزه تأمین کنننده های اینترنت بر سر تولیدکننده‌های محتوا می جنگند و ما بهترین کشور برای جمع این ثروت به ظاهر غیر رسمی هستیم و جمع آوری این ثروت بر عهده‌ی روابط عمومی‌ها است.

بزرگ‌ترین وظیفه‌ی ما در روابط عمومی توجه به علوم دانش بنیان

آخرین سخنران این کنفرانس،  پروفسور علی اکبر جلالی بود که  با اذعان به اینکه بزرگ‌ترین وظیفه‌ی ما در روابط عمومی توجه به علوم دانش بنیان است؛ گفت: برای رسیدن به موفقیت در روابط عمومی می باییست 1. تولید محتوای جهانی کرد؛ 2. محتوای خود را به اشتراک گذاشت؛ 3. جلوی بازدارندگی مسئولان ایستاد؛ 4. در مسیر جهانی شدن حرکت کرد و از کلاسیک بودن خارج شویم و درک خود را متناسب با فضای موجود تطبیق دهیم و باید با تکنولوژی‌های موجود همچون اینترنت اشیا همگام شویم

 

بیانیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

به گزارش کاوشگران روابط عمومی ،   همزمان با آیین اختتامیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که در مرکز همایش های المپیک برگزار شد، بیانیه این رویداد توسط حسین بشیر دبیر هیات علمی این کنفرانس قرائت شد  .

در این بیانیه آمده است: دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی و در شرایط پیشرفت های کشور در سایه هدایت رهبری عظیم الشان انقلاب و نیز تلاش و استقامت دولت تدبیر و امید برای سربلندی ایران اسلامی در عرصه های جهانی برگزار می شود .

برگزاری دوازدهمین کنفرانس روابط عمومی، با تجربه های طولانی که حاصل همکاری و مشارکت وسیع استادان، محققان، مدیران، کارگزاران و همه حامیان و شرکت کنندگان در این کنفرانس است، بیانگر توانمندی، استقامت، بصیرت، هوشمندی و تعهد تک تک اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی ها است که همچنان بر تحقق عملی اخلاق اسلامی- ایران، مسوولیت پذیری و خدمت خالصانه به مردم متعهد هستند .

در این بیانیه آمده است: با گذشت دوازده سال از عمر این کنفرانس، اکنون می توان گفت که دست یابی به نظریه روابط عمومی اسلامی- ایران با داشتن تجربه های علمی و عملی بیش از هر زمان دیگر امکان پذیر شده است  .

این بیانیه خاطرنشان کرده است: دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، با شعار مسوولیت اجتماعی و آینده پژوهی روابط عمومی و با مشارکت و همکاری دانشگاه های مختلف، سازمان ها و نهادهای مرتبط، استادان، پژوهشگران، مدیران، کارگزاران و علاقه مندان به این حوزه مهم ارتباطی، در صدد است همگام با تحقق الگوی پیشرفت اسلامی- ایرانی در دهه چهارم و دهه های بعد انقلاب اسلامی، نگاهی گسترده تر و فراتر به تحولات جهانی در این حوزه مهم ارتباطی انداخته و چشم انداز جایگاه ایران اسلامی را در این زمینه مورد تثبیت قرار دهد  .

این بیانیه ابراز امیدواری کرده است که این کنفرانس توانسته باشد در راستای این آرمان بزرگ، با بصیرت و تدبیر کامل در ایجاد شرایط فرهنگی، اخلاقی، انسانی و در حقیقت همه آنچه که در اصول اسلامی مورد تاکید قرار گرفته است، در ایجاد محیط امن، فرهنگ ساز، هویت محور، دین پرور و اخلاق مدار در بکارگیری حوزه های مختلف مربوط به روابط عمومی گام بردارد و در فرایند تعالی جامعه است ایران سهیم باشد  .

در این بیانیه شرکت کنندگان در دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران، ضمن قدرشناسی از زحمات دست اندرکاران برگزاری این کنفرانس و تاکید بر ضرورت ادامه کنفرانس های علمی و تخصصی با معیارهای جهانی، اجرای کامل مفاد این بیانیه که زمینه ساز ارتقاو اعتلای روابط عمومی ایران است را خواستار شدند  .

نویسندگان این بیانیه تصریح کردند تعهد به همدلی و همزبانی در کلیه سطوح کشور، ضامن تحقق برنامه های پیشرفت اسلامی- ایرانی، اقتصاد مقاومتی، مدیریت جهادی و توسعه پایدار می باشد  .

در این بیانیه آمده است: توجه به شرایط کنونی کشور به ویژه در حوزه ارتباطات جهانی، ضرورت توجه به آینده نگری و آینده پژوهی را برای دست یابی به آینده ای درخشان، امنیت پایدار، تعامل آگاهانه و گسترش تعاون و همدلی در سطح کشور، منطقه و جهان را مورد تاکید قرار می دهد  .

این بیانیه می افزاید فهم عمیق مسوولیت اجتماعی در حوزه روابط عمومی همراه با مسوولیت پذیری آگاهانه برای گسترش اخلاق ارتباطی، صداقت در وجهه سازی، مردم مداری، شفاف سازی در اطلاع رسانی و خدمت رسانی صادقانه به عموم مردم، وظیفه همه اعضای خانواده بزرگ روابط عمومی است  .

در این بیانیه آمده است: التزام به معیارهای اخلاق اسلامی برای برقراری و گسترش ارتباطات مبتنی بر ایمان، اعتماد، صداقت و برابری در کلیه سطوح مدیریتی و تشکیلاتی سازمان های روابط عمومی در سطح کشور مورد تاکید می باشد از جمله مفاد این بیانیه است  .

نویسندگان این بیانیه تصریح کردند همچنین بکارگیری مناسب و مفید شبکه های اجتماعی همراه با مسوولیت پذیری برای ایجاد فضای سالم ارتباطی، محتوای مفید، ارتباطات موثر، اخلاق مدار و فرهنگ ساز یک ضرورت اجتماعی و یک برنامه ای آینده نگر است  .

این بیانیه می افزاید فرایند ایجاد اعتمادسازی میان مردم و کلیه سازمان ها در سطح کشور مستلزم توجه جدی و عمیق به آموزش های نظری و عملی مطلوب، تبادل تجربه های مفید، توجه به نیازهای اساسی، ایجاد فضای تبلیغاتی اخلاق مدار و صداقت در ارائه خدمات موثر است  .

در این بیانیه آمده است: همکاری روابط عمومی ها و رسانه ها در کلیه زمینه ها، نه تنها باید به یک جریان مداوم، فعال و گسترده تبدیل شود، بلکه باید از هر گونه سیاه نمایی، غرض ورزی، تفرقه و اختلاف، بزرگنمایی دروغین و اغفال جامعه با نشر محتوای غیرصادقانه به دور باشد  .

این بیانیه می افزاید تقویت هویت اسلامی- ایرانی، در سطح کشور، منطقه و جهان نیازمند فهم عمیق، تجربه دانش بنیان، و عمل متعهدانه است که می تواند در بهترین وجه آن در شیوه های ارتباطی سالم و اقدام آگاهانه روابط عمومی ها در سطح کشور و جهان صورت گیرد از دیگر مفاد مهم این بیانیه توسط شرکت کنندگان این کنفرانس عنوان شده است  .

 

معرفی برگزیدگان سیزدهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی ایران

برگزیدگان سیزدهمین دوره جوایز طلایی روابط عمومی 1394 در مراسم افتتاحیه دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران معرفی شدند.

 

 

یک اظهارنظر درباره برند شدن روابط عمومی اسلامی - ایرانی

یک اظهارنظر درباره برند شدن روابط عمومی اسلامی - ایرانی

 

ارتباطات >  ارتباطات و روزنامه‌نگاری - همشهری آنلاین

سه شنبه 8 دی 1394 - 16:47:59  کد مطلب: 319786


دبیر کمیته علمی دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، تبدیل روابط عمومی اسلامی- ایرانی به یک برند ملی و بین‌المللی را مستلزم جهش به سمت ایده‌های برتر، اجرایی‌سازی گسترده‌تر و کارآمدی بهتر و قوی‌تر این کنفرانس در دهه دوم برگزاری آن دانست.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر پس از برگزاری دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران، گفت: در دهه اول برگزاری کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی، بر مفهوم‌سازی، وجهه‌سازی، تولید محتوای علمی، انتقال تجربیات و ایجاد همگرایی میان اعضای خانواده روابط عمومی تمرکز صورت گرفت؛ البته این اهداف باید همیشه مورد توجه قرار گیرد.

 

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) تاکید کرد: در دهه دوم از این کنفرانس و عبور از محتواسازی و وجهه‌سازی برای جایگاه روابط عمومی باید بر روی اخلاق ارتباطی، تعمیق کارآمدی روابط عمومی، مسئولیت‌محوری و آینده‌پژوهی تکیه کرد.

 

استاد ارتباطات بین‌الملل دانشگاه امام صادق (ع) خاطرنشان کرد: مسئولیت اجتماعی باید در همه ابعاد روابط عمومی حضور جدی پیدا کند و اساس روابط میان سازمان و مردم قرار گیرد.

 

وی با توجه به گسترش شبکه‌های اجتماعی، بر بهره‌برداری ساماندهی‌شده و هدفمند از این امکانات وسیع ارتباطی تاکید کرد و گفت: نگاه فقط تجاری به اینترنت، در حوزه رابطه سازمان و مردم، نه تنها منجر به گسترش مادی‌گرایی خالی از اخلاق خواهد شد، بلکه باعث رقابت شکننده میان سازمان‌ها و مردم می‌شود.

 

وی افزود: فضای سایبر امکانات پیام‌رسانی و ارتباطات انسانی را نیز به شدت گسترش داده که باید در این زمینه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها و روابط عمومی‌ها به شکل جدی فعال‌سازی شود.

 

بشیر خطرات گسترش وابستگی شدید به ابزارهای اطلاع‌رسانی بدون داشتن سواد رسانه‌ای مناسب و فهم عمیق چگونگی استفاده از این ابزارها را خطر دیگری برای جامعه دانست و افزود: این خطر می‌تواند به گسیختگی اجتماعی منجر شود.

 

دکتر بشیر، آینده‌نگری و آینده‌پژوهشی را دو عامل مهم کارآمدی روابط عمومی‌ها در سال‌های آینده دانست و تاکید کرد: بدون تحلیل وضعیت کنونی و آینده، روابط عمومی‌ها نمی‌توانند نسبت به فهم موقعیت‌ها و برنامه‌ریزی کامل برای چگونگی تعامل با جامعه در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشند.

 

به گزارش همشهری آنلاین، دوازدهمین کنفرانس بین‌المللی روابط عمومی ایران (ICPR1394) با محوریت «آینده‌پژوهی روابط عمومی با تاکید بر ایران 1404»، ششم دی ماه 94 در تهران برگزار شد.

لینک خبر:


http://hamshahrionline.ir/details/319786/Communication/Journalismcommunicational

عکسهایی از دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

عکسهایی از دوازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

6 دی ماه 1394





نظام مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی

نظام مسئولیت اجتماعی در روابط عمومی


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)

کد خبر: 20454           شنبه، 5 دی 1394

دکتر حسن بشیر استاد ارتباطات بین الملل - مسئولیت گریزی یکی از آفات عمده ای است که می تواند خطرات زیادی را برای هر سازمان و از جمله روابط عمومی ها ایجاد کند. مسئولیت گریزی، به معنای نداشتن نوعی از مسئولیت و یا عدم فهم مسئولیت نیست، بلکه تعارضی برخورد کردن با مسئولیت های واقعی است.

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- "دنیس مک کوئیل" محقق برجسته آمریکایی، با انتشار کتابی به نام "نظریه ارتباط جمعی" نظام های رسانه ای جهان را مورد مطالعه قرار داده و به یک طبقه بندی رسانه ای دست یافته است که رابطه: رسانه، دولت، و جامعه را منعکس می کند. در حقیقت آنچه که در این نظام ها به عنوان هسته مرکزی مطرح شده است مفهوم «قدرت» و رابطه آن با «رسانه» است.

 

مک کوائیل در این زمینه با نگاهی به هنجارها و کارکردهای رسانه ها، نظام های ارتباطی جهان را مورد بررسی قرار داده و آنها را به شش دسته تقسیم کرده است:

 

1 - نظام رسانه‌ی اقتدار گرا ( آلمان هیتلری ، ایتالیای موسیلینی و ... )

2 نظام رسانه‌ی آزاد ( غرب )

3 - نظام رسانه‌ی کمونیستی ( شوروی سابق )

4 نظام رسانه‌ی مسئولیت اجتماعی

5 نظام رسانه‌ی توسعه بخش ( وحدت گرا )

6 نظام رسانه‌ی دمکراتیک ( مشارکتی )

 

با نگاهی به شش نظریه هنجاری رسانه ها، می توان به نوعی از تقسیم بندی در مورد روابط عمومی در جهان کنونی که با گسترش امکانات رسانه ای، خود به رسانه ای فعال تبدیل شده است، دست یافت. روابط عمومی ها در جهان معاصر همپای رسانه ها خود به یک رسانه فعال تبدیل شده اند که هم تولید کننده و هم توزیع کننده محتوای رسانه ای می باشند. اما روابط عمومی به مثابه رسانه، با رسانه های جمعی تفاوت معناداری دارند.

 

همانگونه که بر اساس مفهوم مرکزی «قدرت» و رابطه آن با رسانه ها، شش نظریه دنیس مک کوائیل متولد شده اند، می توان مفهوم «مسئولیت اجتماعی» که به نوعی یکی از مهمترین نظریات مزبور در حوزه رسانه ها است، به عنوان مفهوم مرکزی روابط عمومی در نظر گرفت و نظریات هنجاری و کارکردی روابط عمومی ها را طراحی و ارائه نمود.

 

مک کوائیل در نظام رسانه ی مسئولیت اجتماعی معتقد است که بازار آزاد قادر به انجام وعده‌هایش در مورد آزادی مطبوعات نیست و رسانه‌ها باید بین سه اصل : الف) آزادی انتخاب فردی ب )آزادی رسانه‌ها ج ) تعهد رسانه به جامعه، سازگاری بعمل آورد.

 

روابط عمومی ها نیز در این زمینه با توجه به مفهوم مرکزی «مسئولیت اجتماعی» و رابطه آن با «قدرت سازمانی» از یکسو و «جامعه- مردم» از سوی دیگر تابعی از هنجارهای ذیل بوده و بر همین اساس منعکس کننده نوعی از کارکردها و رویکردهایی می باشند که بر همین اساس تعریف شده اند.

 

در این زمینه اگر چه مفهوم «آزادی» در حوزه مسئولیت اجتماعی رسانه های مطرح شده است، اما این مفهوم در مقابل قدرت ها شکل گرفته است که این قدرت در حوزه انتخاب فردی، رسانه و جامعه است.

در همین زمینه می توان «مسئولیت» در حوزه روابط عمومی را در سه محور ذیل مطرح نمود:

(1) مسئولیت سازمان

(2) مسئولیت روابط عمومی

(3) مسئولیت سازمان و روابط عمومی در برابر جامعه

 

این سه رویکرد مسئولیتی چنانچه با همدیگر همسو نباشند، اختلال اساسی در ارتباطات همه آنها ایجاد و نهایتا منجر به «سکته ارتباطی» خواهد شد.

رویکردهای روابط عمومی که می توان آنها را «هنجارشناسی روابط عمومی» در حوزه مسئولیت دانست می تواند در اشکال ذیل دیده شوند:

1- روابط عمومی مسئولیت محور: در این رویکرد، مهمترین وظیفه روابط عمومی «مسئولیت اجتماعی» و توجه به همه ابعاد آن می باشد. مسئولیت داری در روابط عمومی های مسئولیت محور، شامل کلیه فعالیت های آنان است. این ویژگی منعکس کننده مسئولیت محوری سازمان می باشد. سازمانی که خود را در رابطه با جامعه مسئول بداند، روابط عمومی مسئولیت دار را مورد تقویت قرار می دهد. این مسئولیت در دو جهت فعالیت می کند: مسئولیت در رابطه با سازمان و مسئولیت در رابطه با جامعه و مردم. این رویکرد، ضرورترین رویکرد روابط عمومی را مورد تاکید قرار می دهد.

 

2- روابط عمومی مسئولیت پذیر: مسئولیت پذیری، اگر چه داشتن نوعی از رویکرد مسئولانه است، اما عمدتا بر اساس آنچه که به عنوان مسئولیت تعیین می شود، مورد توجه قرار داده و پذیرای آن می گردد. در اینجا، اگر چه مسئولیت پذیری ویژگی قابل توجهی برای روابط عمومی است، اما می تواند به عنوان یک رویکرد منفعلانه معرفی گردد. مسئولیت پذیری یک عمل پیشین گرایانه نیست بلکه اقدامی پسین گرایانه است. البته می توان مفهوم مسئولیت پذیری را به اشکال دیگری معنا نمود ولی آنچه که از این مفهوم مورد نظر می باشد همین معنایی است که مطرح شده است.

 

3- روابط عمومی مسئولیت گریز: مسئولیت گریزی یکی از آفات عمده ای است که می تواند خطرات زیادی را برای هر سازمان و از جمله روابط عمومی ها ایجاد کند. مسئولیت گریزی، به معنای نداشتن نوعی از مسئولیت و یا عدم فهم مسئولیت نیست، بلکه تعارضی برخورد کردن با مسئولیت های واقعی است. روابط عمومی مسئولیت گریز، تلاش می کند که نوعی از مسئولیت های کلیشه ای را برای خود تعریف و از مسئولیت واقعی دور شود. سازمانی که به توهم مسئولیت داری دچار می شود، روابط عمومی مسئولیت گریز را در خود پرورش می دهد. این روابط عمومی، خود نیز سازمان را به سمت «مسئولیت نشناسی» سوق می دهد.

 

4- روابط عمومی مسئولیت نما: روابط عمومی توجیه کننده مسئولیت ها و وظایف، تبیین کننده مسئولیت ها به شکلی که سازمان تمایل داشته باشد، تفسیر کننده چگونگی تعیین مسئولیت ها بر اساس رویکردهای شخصی و نه اجتماعی و مردمی، روابط عمومی مسئولیت نمایی است که اگر چه تلاش می کند رویکرد مسئولانه را به نمایش بگذارد، اما این مسئولیت در قالب اخلاقی عام، و یا در چارچوب اجتماعی و مردمی گنجانده نمی شود، و رویکردی از نوعی مسئولیت است که بر اساس نگاه شخصی و سازمانی طراحی شده است که می تواند برای مسئولیت واقعی سم مهلک باشد.

 

5- روابط عمومی مسئولیت جو: روابط عمومی در جستجوی تعریف مسئولیت عام و خاص برای خود، یک روابط عمومی مسئولیت جو است که دچار نوعی از اختلال در تشخیص وتصمیم گیری است. اما از طرفی می تواند در مسیر قرار گرفتن در راه مسئولیت محوری باشد. در این رویکرد، همفکری با متخصصان، استفاده از تجربیات دیگران، دقت در تشخیص حوزه مسئولیتی خاص در کنار اخلاق مسئولیت عام که می تواند بطور کلی در مطالعات مربوط به مسئولیت اجتماعی دیده شود، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

 

روابط عمومی ها اگر چه همیشه تلاش می کنند که به شکل مناسب از نظر فهم مسئولانه، مسئولیت محوری، مسئولیت خواهی، مسئولیت پذیری، و کلا تحقق مسئولیت های اجتماعی در حوزه سازمانی، خود را در سطح قابل قبول یا فراتر از آن در سطح بسیار خوبی از این جهت مطرح نمایند، اما آنچه که در این زمینه تعیین کننده است، نه تنها فهم مسئولیت داشتن از منظر خود، بلکه مسئولیت دیدن جامعه و مردم در مورد سازمان و روابط عمومی آن است. دیدن، در اینجا، یک قدرت دو سویه است که باید در روابط عمومی به سمت مردم و مردم به سمت روابط عمومی باشد. این مسئولیت، زمانی دیده می شود که این دو نگاه با همدیگر در نقطه مطلوب تلاقی نمایند.

 

آینده هر روابط عمومی مربوط به ترسیم جایگاه خود از نظر «مسئولیت اجتماعی» است. همه هنجارهای روابط عمومی ها و کارکردهای آنها نهایتا در قالب مسئولیت تعریف و دیده می شود. این قالب و جایگاه، فلسفه وجودی روابط عمومی را تضمین می کند. قالب و جایگاهی که باید بخوبی با فهم فلسفه روابط عمومی و ضرورت آن در جامعه همسو و همگام باشد.