ادامه مطلب ...به نام خدا
توجه: این شرح درس متعلق به دانشجویان کد 85- دانشگاه امام صادق (ع) است.
عنوان درس: نظریه های فرهنگ و ارتباطات
دانشگاه امام صادق (ع)- (دانشجویان کد 85)
زمان: ترم دوم-1389
مدرس: دکتر حسن بشیر
پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com یا bashir@isu.ac.ir
آدرس سایت: www.hbashir.blogsky.com
توضیح درس و هدف آن:
در عصر اطلاعات و ارتباطات، تعامل فرهنگ و ارتباطات از ویژگی خاصی برخوردار می باشد. این ویژگی ریشه در تحولات تکنولوژی ارتباطات و حضور رسانه ها در جنبه های مختلف حیات انسانی دارد. تعامل مزبور نیز در سطح نظری و عملی انجام گرفته است که حاصل آن نظریات مختلفی است که تعامل فرهنگ و رسانه ها و تاثیرات متقابل آنها بر همدیگر را در بر دارد.
شرایط جدید به وجود آمده از تعامل مزبور ظهور مکاتب فرهنگی نوینی را فراهم ساخته است که عمدتا ناظر بر تحولات و تغییرات فرهنگی، سازمان ها و نهادهای فرهنگی و گفتمان ها و نشانه های فرهنگی می باشند.
ادامه مطلب ...سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی
کارشناسی ارشد دانشکده صدا و سیما
نیمسال دوم- 1389
نام درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی
تعداد واحد: 3
زمان: نیمسال دوم 1389
مدرس: دکتر حسن بشیر
تلفن: دفتر: 88094913
پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com
سایت: www.hbashir.blogsky.com
درآمد:
این درس شامل دو حوزه مطالعاتی "ارتباطات بین الملل" و "ارتباطات میان فرهنگی" است که در 16 جلسه ارائه خواهند شد. توجه به مفاهیم اساسی این دو حوزه مطالعاتی، ساختارها و کارکردها از اهم موضوعاتی است که مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.
ساختار درس:
بخش اول: دوازده جلسه اول شامل مطالعه مقالات و فصول برگزیده و ارائه سمینار توسط دانشجویان.
بخش دوم: چهار جلسه سمیناری برای ارائه رویکردهای مطالعاتی و تحقیقاتی درس توسط دانشجویان.
ادامه مطلب ...سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی
کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران
نیمسال دوم- 1389
نام درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی
تعداد واحد: 3
زمان: نیمسال دوم 1389
مدرس: دکتر حسن بشیر
تلفن: دفتر: 88094913
پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com
سایت: www.hbashir.blogsky.com
درآمد:
این درس شامل دو حوزه مطالعاتی "ارتباطات بین الملل" و "ارتباطات میان فرهنگی" است که در 16 جلسه ارائه خواهند شد. توجه به مفاهیم اساسی این دو حوزه مطالعاتی، ساختارها و کارکردها از اهم موضوعاتی است که مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.
ویکیلیکس یک ضدجریان برای آغاز دیپلماسی سیاه جهانی است
ماهنامه مدیریت ارتباطات
http://www.cmmagazine.ir/portal
| |
بقیه |
به نام خدا
سرفصلهای درس روابط و ارتباطات بین الملل
سال تحصیلی: 90-89 نیمسال: دوم
دانشکده: فرهنگ و ارتباطات-دانشکاه امام صادق (ع)
عنوان درس: روابط و ارتباطات بین الملل | تعداد واحد: 2 | مقطع درس: دکتری |
گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ | زبان تدریس: انگلیسی- در صورت لزوم برخی از توضیحات به فارسی ارائه می شود. |
عناوین سرفصلهای درس: نظریه های ارتباطات و توسعه فرهنگی | ||
هفته | عنوان | توضیحات |
اول | معرفی درس، ارائه مقدمه، تقسیم بندی فصلها میان دانشجویان | |
دوم و سوم و چهارم | PART 1: Infrastructure for international communication 1 Joseph N. Pelton SATELLITES AS WORLDWIDE CHANGE AGENTS 2 ManuelCastells THENEW PUBLICSPHERE: GLOBAL CIVIL SOCIETY, COMMUNICATION NETWORKS, AND GLOBAL GOVERNANCE 3 EIi Noam OVERCOMING THE THREE DIGITAL DIVIDES 4 Marc Raboy THE WSIS AS A POLITICAL SPACE IN GLOBAL MEDIA GOVERNANCE | |
پنجم و ششم و هفتم | PART 2: Theoretical terrains 5 Daniel Lerner TOWARD A COMMUNICATION THEORY OF MODERNIZATION: A SET OF CONSIDERATIONS 6 Raka Shome and Radha S. Hegde POSTCOLONIAL APPROACHES TO COMMUNICATION: CHARTING THE TERRAIN, ENGAGING THE INTERSECTIONS 7 Srinivas R. Melkote THEORIES OF DEVELOPMENT COMMUNICATION 8 Dan Schiller WORLD COMMUNICATIONS IN TODAY'S AGE OF CAPITAL | |
هشتم و نهم و دهم | PART 3: Global media systems 9 Oliver Boyd-Barrett MEDIA IMPERIALISM REFORMULATED 10 Daniel Hallin and Paolo Mancini THE FORCES AND LIMITS OF HOMOGENIZATION 11 Robert McChesney THE MEDIA SYSTEM GOES GLOBAL 12 Daya Kishan Thussu MAPPING GLOBAL MEDIA FLOW AND CONTRA-FLOW 13 Jeremy Tunstall ANGLO-AMERICAN, GLOBAL, AND EURO-AMERICAN MEDIAVERSUS MEDIA NATIONALISM | |
یازدهم و دوازدهم و سیزدهم | PART4: Dominant and alternative discourses 14 Herbert I. Schiller NOT YET THE POST-IMPERIALIST ERA BEYOND MEDIA IMPERIALISM: ASYMMETRICAL INTERDEPENDENCE AND CULTURAL P·ROXIMITY 16 Una Khatib COMMUNICATING ISLAMIC FUNDAMENTALISM AS GLOBAL CITIZENSHIP 17 John D. H. Downing AUDIENCES AND READERS OF ALTERNATIVE MEDIA: THE ABSENT LURE OF THE VIRTUALLY UNKNOWN | |
چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم | PART 5: Communication and power 18 Armand Mattelart AN ARCHAEOLOGY OF THE GLOBAL ERA: CONSTRUCTING A BELIEF 19 Harold D. Lasswell THE THEORY OF POLITICAL PROPAGANDA 20 Joseph S.Nye Jr. PUBLIC DIPLOMACY AND SOFT POWER 21 Monroe Price TOWARD A FOREIGN POLICY OF INFORMATION. SPACE | |
فصلهایی که دانشجویان باید ترجمه نمایند | PART 6: Cultures of global communication 22 Elihu Katz and Tamar Liebes READING TELEVISION: TELEVISION AS TEXT AND VIEWERS AS DECODERS 23 Arjun Appadurai DISJUNCTURE AND DIFFERENCE IN THE GLOBAL CULTURAL ECONOMY 24 Karim H. Karim RE-VIEWINGTH E 'NATIONAL' IN 'INTERNATIONAL COMMUNICATION': THROUGH THE LENS OF DIASPORA 25 Koichi Iwabuchi TAKING "JAPANIZATION" SERIOUSLY: CULTURAL GLOBALIZATION RECONSIDERED 26 MarwanM. Kraidy HYB RIDITY I NCU LTU RAL GLOBALIZATION 27 Mark Deuze CONVERGENCE CULTURE IN THE CREATIVE INDUSTRIES | |
منابع درس : منبع اصلی: Thussu, Daya Kishan (2010) (ed.) International Communication, Routledge. منابع تکمیلی: 1- سمتی، مهدی (1388) مرزهای نو در ارتباطات بین الملل، ترجمه: حسن بشیر و همکاران، دانشگاه امام صادق. 2- بشیر، حسن (1388) گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه، دانشگاه امام صادق (ع). 1- 3-معتمدنژاد، کاظم، "سلطه ارتباطی، سیاست های جهانی و روابط بین المللی: از گزارشگری خبری تا دیپلماسی رسانه ای»، در کتاب: ارتباطات بین المللی، ج یکم، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، 1389. از ص 375 تا ص 420. |
نحوه ارزیابی :
ردیف | نوع ارزیابی | درصد ارزیابی |
1. | حضور و مشارکت فعال کلاسی | سمینارهای کلاسی: 5 نمره |
2. | انجام تکالیف | ارائه پاورپوینت های سمینار کلاسی: 3 نمره |
3. | امتحانات طول نیمسال | ندارد |
4. | امتحان میان نیمسال | ندارد |
5. | امتحان پایان نیمسال | دارد: به جای امتحان کتبی ترجمه یک فصل از بخش 6 کتاب اصلی، که متعاقبا تعیین خواهد شد: 4 نمره |
6. | تحقیقات درسی و پروژهها | تحقیق: 8 نمره. موضوع تحقیق با استاد درس باید هماهنگ شود. |
7. | سایر موارد | _ |
جمع نمرات | 20 ( بیست ) |
به نام خدا
سرفصلهای درس زبان شناسی و نشانه شناسی
سال تحصیلی: 90-89 نیمسال: دوم – کد 87
دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات-دانشگاه امام صادق (ع)
عناوین سرفصلهای درس: زبان شناسی و نشانه شناسی
هفته
عنوان
اول
زبان شناسی: تاریخچه و تعاریف
دوم
زبان شناسی چامسکی و نظریه ساپیر-وّرف
سوم
جامعه شناسی زبان
چهارم
زبان و معناشناسی
پنجم
خصوصیات زبان
ششم
فراسونگری زبان
هفتم
تجزیه و تحلیل کلام
هشتم
نشانه شناسی: تاریخچه و تعاریف
نهم
نشانه شناسی: معنا، استعاره، کنابه
دهم
نشانه شناسی: انواع نشانه ها
یازدهم
نشانه شناسی: مفاهیم همنشینی و جانشینی
دوازدهم
نشانه شناسی: رمزگذاری و رمزگشایی
سیزدهم
نشانه شناسی: مکاتب مختلف
چهاردهم
نشانه شناسی: نمونه های تطبیقی (1)
پانزدهم
نشانه شناسی: نمونه های تطبیقی (2)
شانزدهم
نشانه شناسی: جمع بندی
منابع درس : منابع اصلی
الف: زبان شناسی:
1- نیومایر، فردریک جی (1378): جنبه های سیاسی زبان شناسی، ترجمه اسماعیل فقیه، چاپ اول، تهران: نشر نی.
2- مدرسی، یحیی (1368) درآمدی بر جامعه شناسی زبان، تهران: موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگی.
3- یول، جورج (1380) بررسی زبان، ترجمه: محمود نورمحمدی، تهران: انتشارات رهنما.
ب- نشانه شناسی:
5- سجودی، فرزان (1383) نشانه شناسی کاربردی، تهران: نشر قصه.
6- چندلیر، دانیل (1386) مبانی نشانه شناسی، ترجمه: مهدی پارسا، تهران: پژوهشگاه فرهنگ و هنر اسلامی.
نحوه ارزیابی :
ردیف
نوع ارزیابی
درصد ارزیابی
1.
حضور و مشارکت فعال کلاسی
چگونگی در اولین جلسه اعلام خواهد شد
2.
انجام تکالیف
ندارد
3.
امتحانات طول نیمسال
ندارد
4.
امتحان میان نیمسال
دارد- 6 نمره
5.
امتحان پایان نیمسال
دارد- 14 نمره
6.
تحقیقات درسی و پروژهها
ندارد
7.
سایر موارد
ندارد
جمع نمرات
20 ( بیست )
نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد
نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد. در این شماره حسن خجسته و محمد حسین صوفی، دو معاون عزتالله ضرغامی رییس سازمان صداوسیما در مورد ویژگیهای رسانه رادیو، نقش رادیو در ایجاد تحولات سیاسی و همچنین عملکرد رسانه ملی در انتخابات ریاست جمهوری گذشته پاسخ داده اند.
تیتر و عکس اول این ماهنامه به دکتر حسن خجسته معاون برنامه ریزی و نظارت صدا و سیما اختصاص یافته است. وی در گفتوگوی خود با ماهنامه مدیریت ارتباطات از ریزش مخاطبان رسانه ملی بعد از انتخابات سخن گفته و تأکید کرده است: صدا و سیما سینه سپر کرد تا بلا از مملکت دفع شود.
شاید برای اولین بار است یکی از مهمترین معاونتهای سازمان صدا و سیما در مورد سیاسیتهای رسانه ملی قبل، حین و پس از انتخابات سخن به زبان آورده است.
محمد حسین صوفی، معاون صدای صدا و سیما نیز در گفتوگوی ویژه ماهنامه از رسانهها به عنوان بازنده و برنده انتخابات دهم ریاست جمهوری نام برده است. وی در مورد فشارهای احتمالی برای تولید و پخش برنامه های رادیویی گفته:صادقانه عرض کنم که بینی و بینالله در این دو سالی که من در این معاونت هستم، هیچ فشاری برای هیچ کدام از شبکهها بر من وارد نشد صادقانه عرض کنم که بینی و بینالله در این دو سالی که من در این معاونت هستم، هیچ فشاری برای هیچ کدام از شبکهها بر من وارد نشد
در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات دکتر حسن بشیر استاد علوم ارتباطات بینالملل به تحلیل گفتمانی رسانههای بیگانه پرداخته و موضوع تحلیل خود را به ویکیلیکس اختصاص داده است.
گفت وگو با ...ریچار لینینگ رییس انجمن جهانی روابط عمومی نیز یکی دیگر از گفتوگوهای نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است. دکتر علی اصغر محکی، کارشناس ارتباطات و مدیرمسؤول و سردبیر سابق روزنامه همشهری نیز از کارگزاران روابطعمومی و روزنامهنگاران به عنوان مهمترین رکن دیپلماسی عمومی نام برده است.
در نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، چهار پرونده ویژه بررسی شده است:
کارکرد رادیو در تحولات سیاسی، سوپراستارها در تبلیغات تجاری، هنرهای تجسمی و انقلاب و موسیقی به مثابه یک رسانه.
نهمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در 84 صفحه تمام رنگی و به قیمت 30 هزار ریال، اول بهمن ماه 89 منتشر شده و از کیوسکهای مطبوعاتی در سراسر کشور قابل تهیه است.
روابطعمومی ماهنامه مدیریت ارتباطات