به نام خدا
سرفصلهای درس روابط و ارتباطات بین الملل
سال تحصیلی: 90-89 نیمسال: دوم
دانشکده: فرهنگ و ارتباطات-دانشکاه امام صادق (ع)
عنوان درس: روابط و ارتباطات بین الملل | تعداد واحد: 2 | مقطع درس: دکتری |
گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ | زبان تدریس: انگلیسی- در صورت لزوم برخی از توضیحات به فارسی ارائه می شود. |
عناوین سرفصلهای درس: نظریه های ارتباطات و توسعه فرهنگی | ||
هفته | عنوان | توضیحات |
اول | معرفی درس، ارائه مقدمه، تقسیم بندی فصلها میان دانشجویان | |
دوم و سوم و چهارم | PART 1: Infrastructure for international communication 1 Joseph N. Pelton SATELLITES AS WORLDWIDE CHANGE AGENTS 2 ManuelCastells THENEW PUBLICSPHERE: GLOBAL CIVIL SOCIETY, COMMUNICATION NETWORKS, AND GLOBAL GOVERNANCE 3 EIi Noam OVERCOMING THE THREE DIGITAL DIVIDES 4 Marc Raboy THE WSIS AS A POLITICAL SPACE IN GLOBAL MEDIA GOVERNANCE | |
پنجم و ششم و هفتم | PART 2: Theoretical terrains 5 Daniel Lerner TOWARD A COMMUNICATION THEORY OF MODERNIZATION: A SET OF CONSIDERATIONS 6 Raka Shome and Radha S. Hegde POSTCOLONIAL APPROACHES TO COMMUNICATION: CHARTING THE TERRAIN, ENGAGING THE INTERSECTIONS 7 Srinivas R. Melkote THEORIES OF DEVELOPMENT COMMUNICATION 8 Dan Schiller WORLD COMMUNICATIONS IN TODAY'S AGE OF CAPITAL | |
هشتم و نهم و دهم | PART 3: Global media systems 9 Oliver Boyd-Barrett MEDIA IMPERIALISM REFORMULATED 10 Daniel Hallin and Paolo Mancini THE FORCES AND LIMITS OF HOMOGENIZATION 11 Robert McChesney THE MEDIA SYSTEM GOES GLOBAL 12 Daya Kishan Thussu MAPPING GLOBAL MEDIA FLOW AND CONTRA-FLOW 13 Jeremy Tunstall ANGLO-AMERICAN, GLOBAL, AND EURO-AMERICAN MEDIAVERSUS MEDIA NATIONALISM | |
یازدهم و دوازدهم و سیزدهم | PART4: Dominant and alternative discourses 14 Herbert I. Schiller NOT YET THE POST-IMPERIALIST ERA BEYOND MEDIA IMPERIALISM: ASYMMETRICAL INTERDEPENDENCE AND CULTURAL P·ROXIMITY 16 Una Khatib COMMUNICATING ISLAMIC FUNDAMENTALISM AS GLOBAL CITIZENSHIP 17 John D. H. Downing AUDIENCES AND READERS OF ALTERNATIVE MEDIA: THE ABSENT LURE OF THE VIRTUALLY UNKNOWN | |
چهاردهم و پانزدهم و شانزدهم | PART 5: Communication and power 18 Armand Mattelart AN ARCHAEOLOGY OF THE GLOBAL ERA: CONSTRUCTING A BELIEF 19 Harold D. Lasswell THE THEORY OF POLITICAL PROPAGANDA 20 Joseph S.Nye Jr. PUBLIC DIPLOMACY AND SOFT POWER 21 Monroe Price TOWARD A FOREIGN POLICY OF INFORMATION. SPACE | |
فصلهایی که دانشجویان باید ترجمه نمایند | PART 6: Cultures of global communication 22 Elihu Katz and Tamar Liebes READING TELEVISION: TELEVISION AS TEXT AND VIEWERS AS DECODERS 23 Arjun Appadurai DISJUNCTURE AND DIFFERENCE IN THE GLOBAL CULTURAL ECONOMY 24 Karim H. Karim RE-VIEWINGTH E 'NATIONAL' IN 'INTERNATIONAL COMMUNICATION': THROUGH THE LENS OF DIASPORA 25 Koichi Iwabuchi TAKING "JAPANIZATION" SERIOUSLY: CULTURAL GLOBALIZATION RECONSIDERED 26 MarwanM. Kraidy HYB RIDITY I NCU LTU RAL GLOBALIZATION 27 Mark Deuze CONVERGENCE CULTURE IN THE CREATIVE INDUSTRIES | |
منابع درس : منبع اصلی: Thussu, Daya Kishan (2010) (ed.) International Communication, Routledge. منابع تکمیلی: 1- سمتی، مهدی (1388) مرزهای نو در ارتباطات بین الملل، ترجمه: حسن بشیر و همکاران، دانشگاه امام صادق. 2- بشیر، حسن (1388) گفتارهایی درباره فرهنگ، ارتباطات و توسعه، دانشگاه امام صادق (ع). 1- 3-معتمدنژاد، کاظم، "سلطه ارتباطی، سیاست های جهانی و روابط بین المللی: از گزارشگری خبری تا دیپلماسی رسانه ای»، در کتاب: ارتباطات بین المللی، ج یکم، دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، 1389. از ص 375 تا ص 420. |
نحوه ارزیابی :
ردیف | نوع ارزیابی | درصد ارزیابی |
1. | حضور و مشارکت فعال کلاسی | سمینارهای کلاسی: 5 نمره |
2. | انجام تکالیف | ارائه پاورپوینت های سمینار کلاسی: 3 نمره |
3. | امتحانات طول نیمسال | ندارد |
4. | امتحان میان نیمسال | ندارد |
5. | امتحان پایان نیمسال | دارد: به جای امتحان کتبی ترجمه یک فصل از بخش 6 کتاب اصلی، که متعاقبا تعیین خواهد شد: 4 نمره |
6. | تحقیقات درسی و پروژهها | تحقیق: 8 نمره. موضوع تحقیق با استاد درس باید هماهنگ شود. |
7. | سایر موارد | _ |
جمع نمرات | 20 ( بیست ) |