ادامه مطلب ...مصاحبه با فصلنامه تخصصی «افق پژوهشی»
منبع: «افق پژوهشی»، فصلنامه تخصصی اداره کل آموزرش و پژوهش صدا و سیما، شماره 65، تابستان 1388، صص 12-7.
متن مصاحبه انتشار یافته
پژوهش خبری در رسانه
در گفتگو با دکتر حسن بشیر
افق: جناب آقای دکتر بشیر، با قدردانی از شما به علت گفتگو با این نشریه و با توجه به اینکه روش های پژوهش در ارتباطات را تدریس می کنید، چه جایگاه و منزلتی برای تحقیق و پژوهش در رسانه قائل هستند؟
ادامه مطلب ...باسمه تعالی
توجه: این شرح درس متعلق به دانشجویان کد 84- دانشگاه امام صادق (ع) است.
عنوان درس: نظریه های فرهنگ و ارتباطات
دانشگاه امام صادق (ع)- (دانشجویان کد 84)
زمان: ترم دوم-1388
مدرس: دکتر حسن بشیر
پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com
آدرس سایت: www.hbashir.com
ادامه مطلب ...باسمه تعالی
توجه: این شرح درس متعلق به دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه تهران است.
عنوان درس: فرهنگ و ارتباطات
دانشکده علوم اجتماعی- دانشگاه تهران
زمان: ترم دوم-1388
مدرس: دکتر حسن بشیر
پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com
آدرس سایت: www.hbashir.com
خلاصه کتاب: قدرت تلویزیون
منبع : کازینو، ژان (1364) ،« قدرت تلویزیون»، چاپ اول، تهران :انشارات امیر کبیر. تعداد صفحات192 صفحه
خلاصه کننده: حسن پورعبدلی امیر خیزی
درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی- دانشکده صدا و سیما- ترم اول- 1388
مدرس: حسن بشیر
از علم تا آینده نگری (فصل اول)
واژة جامعه شناسی همیشه حاوی دو مفهوم متفاوت بود و همین امر باعث شد تا این علم دچار توهم شود و مأموریتی را بپذیرد که به هیچ وجه در حوزه مسئولیت آن نبود و باید در حوزة دیگری از علوم مطرح می شد.
ادامه مطلب ...ادامه مطلب ...خلاصه کتاب: ارتباطات جهانی و سیاست خارجی
نویسنده: ایتان گیلبوا
گردآوری و ترجمه: دکتر حسام الدین آشنا، محمد صادق اسماعیلی
انتشارات: دانشگاه امام صادق (ع)- 1388
خلاصه کننده: محمود فروزبخش- دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران
درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی- ترم اول-1388
مدرس: حسن بشیر
فصل اول: ارتباطات جهانی و سیاست خارجی
در این مقاله به بررسی تاثیر ارتباطات جهانی بر تدوین و هدایت سیاست خارجی می پردازد. در این نوشتار ثابت شده است که از ارتباطات جهانی، هم رهبران و مقامات رسمی را تحت فشار قرار می دهد و هم فرصت هایی را برای دست یابی به اهدافشان در اختیار آنان قرار می دهد.
در این مقاله نوعی طبقه بندی ارائه شده که در آن، ارتباطات جهانی به عنوان یک عامل در فرآیند سیاست گذاری، با شاخصه هایی مشابه از نظر نوع، عملکرد، زمینه و مفهوم بررسی شده است. در اینجا چهار گونه عامل شناسایی شده اند: