وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار بیست و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

بیست‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

بیست‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با مطالب متنوعی در حوزه رسانه، روابط‌عمومی و جامعه اطلاعاتی منتشر شد.

در ضرورت ایجاد بانک اطلاعات مدیران و کارشناسان ارتباطات، عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که به قلم مدیرمسؤول منتشر شده است. در صفحات رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی نیز دکتر حسن بشیر موضوع «دیپلماسی دوشخصیتی» و «افسردگی سیاسی» را مورد توجه قرار داده است.

ادامه مطلب ...

فعالان رسانه ای عرصه وقف در سومین همایش وقف و رسانه

فعالان رسانه ای عرصه وقف تجلیل شدند

به گزارش ستاد خبری هفته وقف، در آیینی که با حضور دکتر محمدرضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور و نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه در هتل بزرگ ارم برگزار شد از مدیران رسانه های جمعی کشور و روابط عمومی های برتر ادارات کل اوقاف و امور خیریه سراسر کشور تجلیل شد.

بخش سیما :
1ـ آقای دکتر حبیبی مدیر گروه فرهنگ و معارف شبکه دوم سیما
2ـ آقای فغان مدیر گروه اجتماعی شبکه اول سیما
3ـ آقای سید حسینی مدیر گروه فرهنگ و معارف اسلامی شبکه سوم سیما
4ـ آقای قصری زاده سردبیر اخبار قرآنی سیما
بخش صدا :
1ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای لطفی نیاسر مدیر رادیو معارف
2ـ آقای ابراهیم مدیر روابط عمومی رادیو ایران
بخش خبرگزاریها :
1ـ آقای سید نظام الدین موسوی مدیر عامل خبرگزاری فارس
2ـ حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی تقوی مدیر عامل خبرگزاری ایکنا
3ـ آقای رضا مقدسی مدیر عامل خبرگزاری مهر
بخش مطبوعات :
1ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای سید محمود دعایی مدیر مسئول روزنامه اطلاعات
2ـ حجت الاسلام والمسلمین آقای خورزوقی مدیر مسئول روزنامه اعتدال
3ـ آقای سید مرتضی نبوی مدیر مسئول روزنامه رسالت
خبرنگاران برتر :
1ـ آقای غفار مهردوست ( خبرنگار خبرگزاری ایسنا )
2ـ خانم مستقیمی ( خبرنگار خبرگزاری شبستان )
3ـ خانم جلوداران ( خبرنگار خبرگزاری ایرنا )
4ـ آقای سینا علی محمدی ( خبرنگار روزنامه جام جم )
5ـ خانم محمدی فر ( خبرنگار روزنامه فرهنگ آشتی )
6ـ آقای مجید زندی ( خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی )
7ـ خانم امیری ( خبرنگار اخبار قرآنی سیما )
8ـ خانم علیمردانی ( واحد مرکزی خبر )
9ـ آقای سید ناصر فاطمی ( شبکه خبر )
10ـ آقای ابراهیمی ( خبرنگار رادیو قرآن )
11ـ خانم قربانعلی نژاد ( خبرنگار رادیو گفتگو )
در بخش مقالات :
1ـ آقای دکتر بشیر عضو هیأت علمی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات دانشکده امام صادق (ع)
2ـ خانم منگلی دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری ایکنا
جشنواره مسئولان برتر روابط عمومی :
1ـ آقای حامد جعفر زاده مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان
2ـ آقای مصطفی زائری مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان فارس
3ـ آقای مجتبی کوه گرد مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان کرمانشاه
4ـ آقای سید عباس یاهو مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان البرز
5ـ آقای روح اله شفیعی مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان قم
6ـ آقای بهنام مطلبی مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان سمنان
7ـ آقای محمد حسین فاضلی مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان مازندران
8ـ آقای مرتضی نظری افلاک مسئول روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان همدان

همکاران فعال روابط عمومی سازمان :

1- آقای علی شیرین

2- آقای مجید رضائی

3- آقای مهدی منصوری

 

تقدیر از مقاله برتر سومین همایش وقف و رسانه

برگزاری سومین همایش وقف و رسانه
سه شنبه 27/10/1390

به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ قرائت مقاله «دکتر حسن بشیر» عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با موضوع "روش‏ها و راهکارهای بهره گیری از ظرفیتهای رسانهای در معرفی وقف" از مهمترین قسمت‏های "سومین همایش وقف و رسانه" بود که روز گذشته ـ 27 دی ماه ـ در تهران برگزار شد.










به گزارش خبرگزاری اهل بیت (ع) ـ ابنا ـ قرائت مقاله «دکتر حسن بشیر» عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق(ع)، با موضوع "روش‏ها و راهکارهای بهره گیری از ظرفیتهای رسانهای در معرفی وقف" از مهمترین قسمت‏های "سومین همایش وقف و رسانه" بود که روز گذشته ـ 27 دی ماه ـ در تهران برگزار شد.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر اینکه وقف خودش یک رسانه و واسطه برای پیام‏رسانی است، به تشریح رابطه وقف و رسانه‏ها پرداخت و گفت: "وقف به عنوان یک رسانه از یک سو کارکردهای خاص خود را دارد و از سوی دیگر رسانههای عمومی نیز تقویت کننده رسانه‌ی وقف هستند. پس نوعی همگرایی بین رسانه‌ی وقف و رسانه‌های عمومی وجود دارد".

دکتر بشیر با برشمردن عوامل مهم تعامل وقف و رسانه افزود: "هویت رسانهای، موقعیت رسانه، قالبهای رسانهای و محتوای رسانهای چهار عامل مهم در تعامل وقف و رسانه هستند".

وی با انتقاد از کتب درسی مدارس در مقاطع گونان تحصیلی در کشور گفت: "با بررسی تمامی کتب مدارس مشخص شد حتی یک کلمه بعنوان وقف وجود ندارد. تنها کلمه «خیریه» را به ندرت می‏توان یافت که البته کملا هم معنا و مترادف با واژه وقف نیست".

این استاد دانشگاه با تشریح چگونگی کمک رسانه‏ها به وقف یادآور شد: "درخواست از رسانهها برای کمک به وقف، نباید درخواست عام باشد بلکه باید درخواست خاص باشد؛ به این معنا که هرکدام از رسانهها ببینند با توجه به مخاطبان و تخصص خود چه مسائلی را در ارتباط با وقف می‏توانند و باید تبیین کنند. ضمن آنکه متاسفانه معمولاً اطلاع رسانی در این باره به صورت  «توجیه سازمانی» است نه «اطلاع رسانی به مردم».".

دکتر بشیر با بیان اینکه یکی از کارکردهای مهم رسانه تفریح و سرگرمی است تأکید کرد: "اگر ما داستانهای خوبی از وقف بنویسیم هم این کارکرد را دارد که سبب ترویج وقف شود و هم منافع دیگری بخصوص برای نسل جوان دارد. به این منظور باید اتاق فکری درسازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد شود که مفهوم‏سازی کند".

وی با بیان اینکه آنچه در وقف مهم است "صرف پول" است و نه "خود پول"، خواستار توجه جدی به چگونگی صرف پول اوقاف شد.

این استاد دانشگاه در ادامه با بررسی رویکردهای تعامل دینی و رسانه افزود: "رویکردهای تضادگرایی، ذات‏گرایی (ابزار انگارانه)، نو ذات گرایی، کارکردگرایی، فرهنگ‏گرایی و  نمادگرایی از جمله رویکردهایی هستند که می‏توان در بررسی تعامل دینی و رسانه آنها را مورد توجه قرار داد".

دکتر بشیر با اشاره به رویکرد کارکردگرایی به وقف به تشریح کارکردهای مستقیم و کارکردهای غیرمستقیم وقف پرداخت و افزود: "کارکردهای اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، مالی، هنری، اخلاقی و نمادسازی از جمله کارکردهای مستقیم وقف هستند".

دکتر بشیر در پایان سخنان خود با اشاره به اهمیت مفهوم جلوه‏های وقف هم تأکید کرد: "بسیاری از موقوفات ـ مثلا مانند مسجدی که در یک محل بنا می‏شد ـ در برخی برههها یک اقدام سیاسی در مقابل ظلم تلقی می‏شد و یا خمات اجتماعی زیادی ارائه می‏کرد".

استاد دانشگاه امام صادق(ع) همچنین "فقرزدایی"، "گسترش روحیه بسیج اقتصادی"، "تقویت سرمایه اجتماعی"، "تقویت سرمایه انسانی"، "وحدت‏بخشی"، "ایمان‏افزایی"، "تأمین امنیت اجتماعی" و "توسعهی گردشگری" را از کارکردهای غیرمستقیم وقف معرفی کرد.

وی در پایان سخنان خود خواستار ایجاد بخشی با عنوان"راویان وقف" در رسانه‏ها شد و خاطرنشان کرد: "از طریق ایجاد این بخش می‏توان واقفان را به مردم معرفی کرد و آنان را به این سنت حسنه تشویق نمود. ضمن آنکه با ایجاد بخش دیگری با عنوان «استفاده کنندگان وقف» می‏توان فضایی را ایجاد کرد تا کسانی که از وقف استفاده کرده‏اند در این باره صحبت کنند و نقش آن در موفقیت خود را بیان کنند".

شایان ذکر است که مقاله «دکتر حسن بشیر» به عنوان مقاله برتر سومین همایش وقف و رسانه نیز انتخاب گردید.

سومین همایش وقف و رسانه صبح دیروز 27 دی 1390 با حضور «محمدرضا رحیمی» معاون اول رییس جمهور، «حجت الاسلام علی محمدی» نماینده ولی فقیه و سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، «حجت الاسلام والمسلمین دعایی» نماینده ولی فقیه و رییس مؤسسه اطلاعات، «دکتر لاله افتخاری» نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، «حجت الاسلام لطفی نیاسر» رییس رادیو معارف، مدیران خبرگزاری‏های ایکنا، ابنا، فارس، وفا و مهر، مسؤولان تعدادی از روزنامه‏ها، مدیران بخش‏های دینی، اجتماعی و خبری شبکه‏های صدا و سیما، مدیران سازمان اوقاف، استادان دانشگاه و اصحاب رسانه در موقوفه "هتل ارم" تهران برگزار شد.



بقیه عکسها و گزارش های همایش

http://www.abna.ir/data.asp?lang=1&id=291253

http://www.abna.ir/data.asp?lang=1&id=291258

http://www.abna.ir/data.asp?lang=1&id=291261

http://www.abna.ir/data.asp?lang=1&id=291287

http://awqaf.ir/news/view-6623.aspx

مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران

مصاحبه پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی های ایران
با دکتر حسن بشیر

 

تاثیرات نیروی کارمتخصص وماهر درهرحرفه ای برکسی پوشیده نیست. علی الخصوص درحرفه روابط عمومی ، کارگزاران روابط عمومی پل ارتباطی میان مخاطبان سازمان می باشند.مخاطبانی که بصورت 24 ساعته تاثیرگزارند وکارگزاران بایستی پاسخگوی دقیق آنها درهرشرایط باشند که دراین خصوص گفتگوئی با دکتر حسن بشیردانشیار دانشگاه امام صادق (ع) و استاد ارتباطات بین الملل انجام داده ایم که درادامه ازنظرتان میگذرد.

بقیه:

http://www.iranprnet.com/epr/tabid/81/articleType/ArticleView/articleId/659/language/fa-IR/---.aspx

انتشار بیستمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

 

بیستمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

بیستمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات- دی‌ماه90- به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر و بر روی دکه‌های مطبوعاتی قرار گرفت.
اختلال در گردش خون ارتباطات عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات که به قلم مدیرمسؤول منتشر شده است.
دکتر حسن بشیر، در صفحات ثابت خود در این ماهنامه که با عنوان «رسانه‌های بیگانه؛ قرائتی با تحلیل گفتمانی» منتشر می‌شود موضوع «شکار هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خاک کشورمان» را مورد توجه قرار داده و مواضع رسانه‌های مختلف جهان را در این خصوص، بررسی و تحلیل کرده است.

ادامه مطلب ...