وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار بیست و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

بیست‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد

بیست‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات با مطالب متنوعی در حوزه رسانه، روابط‌عمومی و جامعه اطلاعاتی منتشر شد.

در ضرورت ایجاد بانک اطلاعات مدیران و کارشناسان ارتباطات، عنوان سرمقاله این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که به قلم مدیرمسؤول منتشر شده است. در صفحات رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی نیز دکتر حسن بشیر موضوع «دیپلماسی دوشخصیتی» و «افسردگی سیاسی» را مورد توجه قرار داده است.

نگاهی دیگر به نارسایی‌های چت نوشتاری با عنوان حامل بی‌روح پیام، نوشته نگین حسینی روزنامه‌نگار و مدرس ارتباطات از دیگر مطالب این مجله است. وی در عین تأکید بر فواید ابزار ارتباطی جدید، مشکلاتی را که «چت آنلاین» در مسیر آشنایی دختران و پسران ایرانی با یکدیگر -با قصد یا بی‌قصد ازدواج- ایجاد کرده را مورد بررسی قرار داده و در توضیحی آورده است: صرفنظر از موضوع چت‌های بی‌هدف و گروهی که بحث جداگانه‌ای می‌طلبد، این مقاله بر آن است تا نارسایی‌های چت متنی را در مسیر ارتباطی دختران و پسران داوطلب ازدواج بررسی کند؛ هرچند که نارسایی‌ها قابل تعمیم به تمامی چت‌هایی است که قرار است محلی برای تبادل نظر راجع به موضوعی پراهمیت باشند.

 اما بفرمایید تأثیر! نوشته محمد مهدی کتابدار، نگاهی دارد به تأثیرگذاری تلویزیون‌های فرامرزی بر روزنامه‌نگاری در ایران.   مجموعه برنامه «بفرمایید شام» یکی از برنامه‌های تلویزیون‌های فارسی‌زبان فرامرزی (ماهواره‌ای) است که تأثیر آن در فضای رسانه‌ای کشورمان آشکارا قابل ملاحظه است و به وضوح ردپای آن را در ادبیات روزنامه‌نگاری و تیترنویسی مطبوعات و سایت‌های خبری شاهد هستیم. نویسنده این مطلب در نوشته‌اش کدهای مستندی در این مورد ارائه کرده است. گفت‌وگوی امیرعباس تقی‌پور و امیر لعلی، مدیرمسؤول و سردبیر ماهنامه مدیریت ارتباطات با دکتر شهیندخت خوارزمی، پژوهشگر، مؤلف و مترجم کتاب‌های توسعه در صفحات گفت‌وگوی ویژه بیست‌ و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات به چاپ رسیده است. این گفت‌وگو حاوی دیدگاه‌های وی در مورد توسعه، آینده حرکت پرشتاب جهان، ICT، شاخصه‌های جامعه اطلاعاتی و وضعیت علم در ایران است.

سیدتقی کمالی به همراه همکارانش در پرونده جامعه اطلاعاتی ماهنامه، کمپین‌های مجازی را مورد توجه قرار داده‌اند. وی در ابتدای این پرونده و در  بخشی از مطلبی به قلم خودش با عنوان  چرا کمپین؟ نوشته: کمپین‌ها برنامه‌هایی هستند مبتنی بر هدف و دارای روند مشخص و گاهی همراه با فراز و نشیب‌ها.

نگاهی به حضور کمپین‌ها در فضای مجازی؛ اینجا صدا رساتر است نوشته محیا برکت، اجتماعات مجازی، بیم‌ها و امیدها نوشته دکتر سلیمان پاک‌سرشت استادیار جامعه‌شناسی دانشگاه بوعلی سینا، گفت‌وگوی الهه حسینی با دکتر محمود بابایی مدیر گروه پژوهشی جامعه اطلاعاتی پژوهشکده علوم اطلاعات با عنوان کمپین‌ها؛ نقاط ثقل جامعه اطلاعاتی، گفت‌وگوی ‌هاجر شادمانی با دکتر بهزاد دوران عضو هیأت علمی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران با عنوان کمپین‌ها مبارزان اطلاعاتی درفضای مجازی هستند، بررسی نقش رسانه‏های اجتماعی در کمپین‏های اجتماعی توسط محمد مهدی مولایی، بررسی ورود کمپین‏های اجتماعی به فضای مجازی در گفت‏وگوی زینب کوهیار با دکتر علی گرانمایه‏پور، تظاهرات مجازی نگاهی هستی‌شناختی به کمپین‌های برخط نوشته مجتبی حاجی‌جعفری کارشناس مرکز پژوهشی سیاست‌های فضای مجازی، دانشگاه تهران، کدام اینترنت، کدام کمپین اجتماعی؟ نوشته  مهدی جلیلی و کمپین‌های واقعی و مجازی؛‌ شباهت‌ها و تفاوت‌ها نوشته مرضیه خلقتی از مطالب این پرونده به شمار می‌روند.

بررسی کم و کیف کتاب‌های تخصصی حوزه روابط‌عمومی در گذشته، حال و آینده، پرونده‌ای است که پژمان موسوی به اتفاق همکارانش برای این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات آماده کرده‌اند. وی در در بخشی از سرآغاز این پرونده آورده است: باید پذیرفت که محتوای بیشتر کتب روابط‌عمومی ما «تکراری» است. گفت‌وگو با دکتر داوود زارعیان در نقد وضعیت کتاب‌های روابط‌عمومی، گفت‌وگوی آزاده صادقی با دکتر محمد سلطانی‌فر، دکتر مهدخت بروجردی و دکتر احمد یحیایی ایله‌ای و آسیب‌شناسی کتاب‌های روابط‌عمومی، گفت‌وگوی سمیرا سلطانی با دکتر حمید ضیایی‌پرور  و دکتر نظام بهرامی کمیل و یادداشت دکتر حسینعلی افخمی با عنوان به 100 نزدیک می‌شویم از مطالب این پرونده است.

  رضا قربانی، مسؤول پرونده رسانه ماهنامه همانگونه که در شماره گذشته وعده داده بود موضوع اقتصاد کتاب را در این شماره مورد توجه قرار داده و به اتفاق همکارانش مطالب مهمی را در این زمینه مورد نقد و بررسی قرار داده‌اند. وی در بخشی از مطلب خود با عنوان چه کنیم که یار مهربان زنده بماند نوشته است: صنعت کتاب در مقایسه با دیگر صنایع رسانه‌ای پیچیدگی بیشتری دارد؛ از این نظر که انتشار کتاب‌ها تا حدی از بخش‌های تجاری‌تر رسانه‌ها فاصله دارند و هنوز انگیزه بسیاری از بازیگران صنعت کتاب، عشق به کتاب و ادبیات است نه جست‌وجوی سود و منفعت بیشتر و بیشتر.

تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش صنعت کتاب یا آنچه کتاب را ارزشمند می‌کند؛ صنعت کتاب، از ایده تا محصول نهایی نوشته محمد جواد هنرمند ساری، اسطوره‌ای به نام استیو جابز در دل چند برگ کاغذ نوشته رسول قربانی، فرهنگ «بایست و تماشا کن» در برابر فرهنگ«کتاب را بردار و فرار کن» نوشته فاطمه عسگری آزاد، نقطه نظرات نادر قدیانی رئیس اتحادیه ناشران ایران و محسن پرویز، سخنگوی انجمن قلم در خبرگزاری دانشجویان ایران، گفت‌وگوی محمد معماریانبا سید عارف علوی، مدیر اداره کل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با عنوان کتاب باید پول خودش را دربیاورد، بازاریابی در زنجیره ارزش کتاب چه جایگاهی دارد؟ نوشته محمد جواد هنرمند ساری، چرا بازار کتاب از رونق لازم برخوردار نیست؟ ضرورت مطالعه علمی اقتصاد کتاب نوشته دکتر میثم موسایی استاد اقتصاد دانشگاه تهران، گفت‌وگو‌ی فاطمه عسکری آزاد با مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب و مدیر شهر کتاب مرکزی با عنوان فرهنگ باید روی پای خودش بایستد، چگونه تغییرات در زنجیره ارزش کتاب داستان همشهری باعث رشد مخاطبانش شد؟ نوشته مینا والی، بررسی دلایل فروش پرفروش‌ترین کتاب سال 2011 توسط لیلا مقدم‌فر با عنوان جابز تنها دلیل فروش نبود، بررسی دلایل پرفروش شدن کتاب «دا» توسط مریم محبی با عنوان چگونه جریان‌سازی برای یک کتاب آن را پرفروش می‌کند، رمان‌های عامه‌پسند همچنان می‌فروشند نوشته قاسم سرافرازی و کتاب‌خوان‌های الکترونیک و تأثیر آن بر صنعت نشر کتاب‌های کاغذی نوشته قاسم سرافرازی از مطالب این پرونده است.

در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات برای نخستین بار مخاطبان این ماهنامه، ترجمه فصلی از کتاب «صنعت نشر کتاب» را با عنوان بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین کسب‌وکار دنیا با ترجمه محمد معماریان می‌خوانند.

در بیست ویکیمن شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ترجمه بخش پانزدهم کتاب با عنوان نگارش در روابط‌عمومی، شیوه نگارش خبرنامه ، مجله و مقاله منتشر شده است.

علاقمندان به تهیه ماهنامه مدیریت ارتباطات می‌توانند علاوه بر کیوسک‌های مطبوعاتی، آنرا از طریق خرید آن‌لاین از سایت www.cmmagazine.ir و یا www.prshop.ir تهیه نمایند.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد