وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

برای استاد محبوب ما حضرت آیت ا... مهدوی کنی به مناسب ارتحال ایشان

برای استاد محبوب ما

حضرت آیت ا... مهدوی کنی به مناسب ارتحال ایشان

کوه را خاموش دیدم، سرو را در بادها   

اشک و غم آمیخت با هم، در دل فریادها

غصه و درد و غروب عشق در چشمان ما

آه از این نامهربانی، داد از این بیدادها

ما به صبر و خویشتن داری اگر چه شهره ایم

صبر ما لبریز گردیده است زین رخدادها

سال های سال پیمودیم راه آسمان

دست در دست کسی چون بوذر و مقدادها

لحظه ی هجران تو آمیخت با رنجی بزرگ

با کدامین غصه باید ساخت در میعادها

در سکوتی تلخ، در بُهتی عمیق و دردناک

دانش آموزان تو هستند با اُستادها

بار الها مهدوی را با علی (ع) محشور کن

 آنکه یاران را دهد در روز حشر امدادها

*****

دکتر حسن بشیر

تهران- سه شنبه، روز ارتحال

93/7/29

لینکهای شعر بشیر در ارتحال آیت ا...مهدوی

خبرگزاری فارس

http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930730000706

ایکنا (خبرگزاری بین المللی قران)

http://www.iqna.ir/fa/News/1463029

انقلاب نیوز

http://www.enghelab-news.ir/shownews.php?idnews=31823

همشهری آنلاین

http://www.hamshahrionline.ir/%28S%28bhyusyrjhu0kae553r4wmi45%29%29/details/275533/Book/poetry

پایگاه تحلیلی- خبری 598

http://www.598.ir/fa/news/263253/%D8%B3%D9%88%DA%AF-%D8%B3%D8%B1%D9%88%D8%AF-%D8%A8%D8%B4%DB%8C%D8%B1-%D8%A8%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%DB%8C%D8%AA%E2%80%8C%D8%A7%D9%84%D9%84%D9%87-%D9%85%D9%87%D8%AF%D9%88%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C

 

تسلیت به مناسبت رحلت عالم ربانی، یار و یاور امام حضرت آیت ا...مهدوی کنی

رحلت عالم ربانی، یار و یاور امام، استاد

و پدر معنوی همه ما

حضرت آیت ا...مهدوی کنی (رحمت ا...علیه)

را به فرزند برومند ایشان، جناب آقای

دکتر محمدسعید مهدوی کنی،

خانواده معظم له، همه استادان، دانشجویان،

و امت بزرگوار ایران اسلامی

تسلیت عرض می کنم.

خداوند روح بلند ایشان را غریق رحمت کند

و با ائمه اطهار (علیهم السلام)

محشورش گرداند.


حسن بشیر

سه شنبه، 29/7/93

 

گفتگو با دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

گفتگو با دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران

 

شارا - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران : گفتگو با دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران


یکشنبه، 27 مهر 1393 - 08:08 کد خبر:13711


یکی از کارهای مهمی که تاکنون کنفرانس های روابط عمومی و از جمله کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که یازدهمین کنفرانس خود را در سال جاری برگزار می کند، توجه به همین واقع گرایی سازمانی و اطلاع رسانی بر اساس شفافیت و صداقت و گسترش اخلاق ارتباطی بر اساس آموزش، انتقال تجربیات، بحث و بررسی و تبادل نظر است.


 

در طول سال همایش‌های متعددی درباره روابط عمومی‌ها برگزار می‌شود. چه ضرورتی به برگزاری این همه همایش روابط عمومی وجود دارد و اساساً کارکرد این همایش‌ها چیست؟

پاسخ: روابط عمومی، قلب سازمان و در حقیقت مهمترین مرکز ارتباطی هر ساختار و تشکیلات در هر جامعه است. روابط عمومی با چنین تعریفی، نه تنها یک ضرورت است، بلکه بدون راه اندازی و مدیریت خوب آن، ساختارها و تشکیلات یک جامعه نمی توانند به شکل مناسب به فعالیت خود مشغول باشند. اصولا، جامعه بدون ارتباطات نمی تواند حیات اجتماعی خود را ادامه بدهد. ارتباطات، مهمترین عنصر تامین کننده حیات اجتماعی است. روابط عمومی که پل ارتباطی میان ساختار و جامعه است بر پایه ارتباطات استوار است. این پل ارتباطی، نه تنها فعالیت درون سازمانی را تنظیم می کند، بلکه تنظیم کننده فعالیت سازمان با متن جامعه است. به عنوان مثال، دولت که بالاترین قدرت اجرایی یک کشور است، بدون فعالیت مناسب روابط عمومی، با جامعه دچار مشکل می شود. ارتباط آن دچار اختلال می شود. اطلاع رسانی آن با مشکلات متعدد روبرو می شود. در یک سازمان یا نهاد و یا شرکت نیز بهمین ترتیب است. روابط عمومی ها، ارتباط دهنده درون سازمان با بیرون سازمان است. اگر این رابطه بر اساس منطق، شفافیت، اخلاق، فرهنگ و تعهد برقرار شود، قطعا قرین موفقیت خواهد بود.


با چنین ضرورتی از داشتن روابط عمومی بهینه در ساختارهای مختلف کشور، بحث کردن درباره آن نیز یک ضرورت است. این ضرورت از آنجا ناشی می شود که این بحث و مذاکره به دنبال این است که سطح ارتباطات موجود در روابط عمومی ها به سطح مطلوب برسد. برگزاری کنفرانس ها، همایش ها و سمینارها اصولا برای بحث، بررسی، مذاکره، تبادل نظر و بهینه سازی مسائل و مواردی است که به عنوان هدف آنها تعریف می شوند. شاید بطور قطعی می توان گفت که شاید در کنار بحث های دانشگاهی، بهترین جایگاهی که بتوان به بحث و بررسی و تبادل نظر پرداخت برگزاری همین کنفرانس ها است.


با توجه به اینکه روابط عمومی یک جریان مداوم ارتباطی در جامعه است و بهیچ وجه هیچگاه نه تنها کار و فعالیت آن متوقف نمی شود، بلکه هر روز بیش از روز گذشته نیازمند گسترش و به روز رسانی است، بنابراین برگزاری نه تنها سالیانه، بلکه ماهیانه و حتی هفتگی کنفرانس ها و همایش های مرتبط نه تنها مطلوب بلکه یک ضرورت می باشد. امروزه روابط عمومی ها با گسترش وسیع رسانه های دیجیتالی، با یک انقلاب ارتباطی روبرو شده اند، بنابراین نیازمند به روز رسانی اطلاعات خود و بکارگیری آنها به شکل مناسب است. از طرف دیگر، نیاز جامعه به ساختارهای بهینه و اطلاع رسانی مداوم به دلیل رشد آگاهی در حال افزایش است. روابط عمومی ها باید روش های مناسب این اطلاع رسانی را بخوبی شناسایی و بکار گیرند. این فرایند نیازمند آموزش مداوم، تبادل فکری مستمر و انتقال تجربیات است. کنفرانس ها و همایش ها در این زمینه به دلیل مشارکت بسیاری از اندیشمندان، کارشناسان، مدیران و علاقمندان در یک حوزه خاص، که در اینجا روابط عمومی مورد نظر است، از بهترین ساختارهای موثر در انتقال این اطلاعات و تجربیات برای افزایش سطح مطلوبیت ارتباطی میان سازمان و جامعه است.


اساساً وظیفه روابط عمومی چیست و آیا روابط عمومی‌ها در جایگاه صحیح خود نشسته‌اند؟

پاسخ: همانگونه که در پاسخ سوال قبلی نیز توضیح داده شد، روابط عمومی، قلب تنظیم کننده رابطه سازمان و جامعه است. رسانه ها در یک کشور، مهمترین ساختارهای ارتباطی و اطلاع رسانی درون و بیرون کشور هستند. به عبارت دیگر، مثلا رسانه ملی، مهمترین ساختار ارتباطی میان آنچه که درون کشور انجام می گیرد و آنچه که باید جهان درباره آن اطلاع پیدا کنند. لذا، رسانه ملی در حقیقت، رابط اصلی اطلاع رسانی یک کشور، البته هم برای جامعه آن کشور و هم برای جوامع دیگر می باشند.


رسانه های یک جامعه نیز بهمین شکل، با اطلاع رسانی مداوم، شفاف سازی، اولویت پردازی به مسائل مهم جامعه، نقد و مستندسازی مسائل جاری جامعه مهمترین مسئولیت اجتماعی را در این زمینه متحمل شده و در ساخت یک جامعه سالم و آگاه تاثیرگذار هستند.


در حقیقت، همه سازمان روابط عمومی و همه روابط عمومی، سازمان می باشند. این مساله نیازمند توضیح بیشتر است. یک سازمان، چه دولت در شکل کلان خود، چه یک نهاد سیاسی یا اجتماعی و یا یک شرکت خصوصی، آنچه که این ساختارها در صدد آن هستند، انجام یک سری فعالیت در شکل سیاست گذاری، تصمیم گیری، یا تولیدات مختلف می باشد. این فعالیت ها، به دو رویکرد مهم نیازمند هستند: اول: کشف نیازهای جامعه و طراحی مناسبترین راههای تحقق نیازهای مزبور و دوم: اطلاع رسانی به جامعه در مورد اقدامات انجام شده. هر دو رویکرد بجز از طریق یک روابط عمومی فعال و مطلوب از راه دیگری انجام نمی گیرند. در اینجا است که باز هم تاکید می شود که اگر یک سازمان، روابط عمومی منسجم، فعال و آگاه و به روز نداشته باشد، نه تنها نمی تواند نیازهای جامعه را کشف نماید، بلکه حتی نمی تواند که فعالیت های خود را بخوبی به جامعه منعکس کند. و این یعنی شکست یک سازمان است. پایان یک ساختار است. بنابراین، می توان ادعا کرد که یک سازمان در روابط عمومی می تواند خلاصه شود و روابط عمومی در حقیقت، نماینده و منعکس کننده یک سازمان است.


در اینجا است که به یک مساله مهمتر در این زمینه باید اشاره کرد؟ با چنین تعریف از جایگاه روابط عمومی، واقعا روابط عمومی ها، مخصوصا در ایران، در جایگاه واقعی خود قرار دارند؟ البته به این سوال مهم می توان به دو صورت پاسخ داد؟ یک پاسخ صوری و یک پاسخ اساسی و عمیق. شاید بتوان گفت هر دو پاسخ نیز به نحوی و تا اندازه ای توانسته اند تامین کننده بخشی از اهداف هر سازمان می باشند. در رابطه با پاسخ صوری می توان گفت که برخی از سازمان چه بخواهیم و چه نخواهیم به دنبال این هستند که از روابط عمومی یک ابزار تبلیغاتی به نفع مدیر و یک یا سازمان بهر قیمت بسازند. این مساله در کشور کم و بیش جا افتاده است که روابط عمومی در حقیقت مجیزگوی مدیر است، تبلغاتچی سازمان است و منعکس کننده کارهای شده و نشده یک سازمان است. این واقعیت، در کشور وجود داشته، اما کم کم به دلیل فعالیت همین کنفرانس ها و گسترش مباحث مربوط به روابط عمومی در حال کم رنگ شدن است. توسعه آگاهی در مورد حوزه های واقعی فعالیت روابط عمومی ها باعث شده است که سطح فعالیت های صوری روابط عمومی کاهش یافته و به کارهای اساسی تر و واقعی تر پرداخته شود.


پاسخ واقعی نیز، با توضیح پاسخ صوری مشخص می شود. فعالیت واقعی روابط عمومی، جایگاه واقعی آن را نیز مشخص می کند. روابط عمومی ها اگر به واقعیت ها بپردازند، جایگاه واقعی نیز پیدا می کنند و این جایگاه، می تواند، در تثبیت و استمرار سازمان تاثیرگذار باشند. مدیران سازمان ها در کشور باید بخوبی بدانند که یک روابط عمومی مطلوب روابط عمومی تبلیغاتی بهر قیمت نیست، بلکه اطلاع رسانی واقعی است که سازمان را به شکل واقعی و به دور از دروغ و مبالغه و گزافه گویی معرفی می کند و در جامعه برای آن اعتمادسازی می کند.


یکی از کارهای مهمی که تا کنون کنفرانس های روابط عمومی و از جمله کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران که یازدهمین کنفرانس خود را در سال جاری برگزار می کند، توجه به همین واقع گرایی سازمانی و اطلاع رسانی بر اساس شفافیت و صداقت و گسترش اخلاق ارتباطی بر اساس آموزش، انتقال تجربیات، بحث و بررسی و تبادل نظر است.


 در حالی که هر لحظه میلیاردها نفر به فیس‌بوک، اینترنت و... دسترسی دارند وگسترش آنها به‌روز شده است، نقش روابط عمومی در شبکه‌های مجازی چیست؟

پاسخ: شبکه های اجتماعی و مجازی از بهترین ابزارهای ارتباطی هستند که اگر به شکل مناسب و به دور از فساد و بی اخلاقی باشند، قطعا می توانند تقویت کننده رابطه سازمان با جامعه باشند. اگر سازمان را به عنوان مثال یک سازمان کلان در حد یک کشور بدانیم، ساختارهای ارتباطی به ویژه در شکل مجازی، می توانند منعکس کننده بسیاری از فعالیت ها جاری ان کشور برای جامعه و برای سایر ملل و کشورهای دیگر باشند. بنابراین، با توسعه شبکه های ارتباطی و تحول در ساختارها، شبکه روابط عمومی ها نیز گسترش یافته اند. اگر اطلاع یافتن از نیازها مردم در گذشته با سختی انجام می گرفت، هم اکنون با وجود شبکه های ارتباطی وسیع دیجیتالی، می توان در کوتاهترین به این نیازها دست یافت و برای آنها برنامه ریزی کرد. از طرف دیگر با وجود چنین ساختارهای ارتباطی، اطلاع رسانی فوری و آنی نیز امکان پذیر می شود و جامعه در خلأ قرار نمی گیرد. این مساله زمانی اهمیت حیاتی پیدا می کند که به عنوان یک مثال یک خطر و یا یک بحران متوجه یک کشور، یا یک سازمان شود. اطلاع رسانی آنی و فوری در این زمینه نیز حیاتی می شود. شبکه های اجتماعی به شکل های مختلف می توانند بخوبی به این مهم بپردازند و مسئولیت اطلاع رسانی را بخوبی انجام دهند. اما در این زمینه به یک مساله مهم و حساس نیز باید اشاره کرده و به ان توجه نمود و آن «اخلاق ارتباطی» و «فرهنگ رسانه ای» است. این اخلاق و فرهنگ نیز در جامعه ما باید ریشه در فرهنگ و اخلاق اسلامی داشته باشد. بدیهی است که با عدم امکان کنترل همه جانبه جهان مجازی باید در تقویت اخلاق و فرهنگ جدیت کرد. این مساله نه تنها در بهینه سازی جهان مجازی تاثیرگذار است، بلکه می تواند جامعه را نیز با اخلاق و فرهنگ مطلوب آشناتر سازد و موجب استمراریت آنها گردد.


اگر بخواهیم روابط عمومی ایران را با سایر کشورها مقایسه کنیم، به نظر شما نقاط ضعف و قوت آنها را چگونه تشریح می‌کنید؟

پاسخ: در سطح جهان روابط عمومی در حال تحول سریع و گسترده هستند. اگر جهانی شدن را با هر دو رویکرد فرایندی یا پروژه ای یک واقعیت بپذیریم و گسترش همه جانبه جهان مجازی را با اینترنت به مثابه یک واقعیت ارتباطی همه جانبه قبول داشته باشیم، بنابراین می توان گفت که جهان با چنین امکاناتی نمی تواند یک جهان به دور از واقعیت های موجود باشد و انعکاس این واقعیت ها به یک امر قطعی و یک ضرورت تبدیل شده است. البته این مساله به این معنا نیست که مثلا سازمان های رسانه ای، به عنوان مثال، به دنبال شفاف سازی واقعی هستند و همه آنها واقعیت ها را منعکس می کنند. قطعا اینطور نیست. اما به دلیل آگاهی گسترده جهانی این و اقعیت ها است که خودشان را تحمیل خواهند کرد و شفاف سازی تنها راه واقع گرایی در آینده است.

روابط عمومی های جهان در جوامع خود به دنبال این هستند که به هر شکل ممکن جامعه را با واقعیت های مطلوبی که حتی خود آنها را ساخته اند آشنا سازند و آنها را به سمت خود بکشانند. از طرف آگاهی عمومی جامعه نیز به دنبال این است که واقعیت ها را به شکل جدی کشف و مورد شناسایی قرار دهد. برایند این دو حرکت، ایجاد نوعی از تعادل در اطلاع رسانی است. این واقعیت در جامعه ما نیز باید به شکل مطلوب و بر اساس فرهنگ، اخلاق، امنیت و دین تعریف شود. با چنین وضعیت می توان گفت که حرکت روابط عمومی در جهان به یک حرکت همه گیر وسیع تبدیل شده است که ایران، تا کنون گر چه تلاش کرده است که در سطح مناسب و مطلوب قرار گیرد، اما هنوز گامهای بلند دیگری مورد نیاز است که تا سطح مطلوب برسد. این سطح مطلوب به معنای دور شدن از اخلاق و غرق شدن در منفعت گرایی نیست، بلکه پیروی از اخلاق و فضیلت و تکیه بر منافع ملی و اساسی است که می تواند روابط عمومی ها را در سطح مناسب قرار دهد.


ارتباط، شناخت و تعامل روابط عمومی‌ها با رسانه‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: روابط عمومی ها بخشی از رسانه ها و رسانه ها بخشی از روابط عمومی ها هستند. به عبارت دیگر، روابط عمومی خود یک رسانه است. رسانه ها نیز خود روابط عمومی هستند که به امر اطلاع رسانی مشغول هستند. بنابراین، نمی توان تفکیکی میان روابط عمومی ها و رسانه ها قائل شد. هر دو در امر اطلاع رسانی و خبررسانی و آگاهی سازی مشغول هستند. آنچه که در این رابطه مهم است، ایجاد یک رابطه موثر، فعال، مطلوب و بهینه میان تولید کننده اطلاعات و توزیع کننده اطلاعات است. اگر بپذیریم که روابط عمومی ها در اصل تولید کننده اطلاعات هستند، و رسانه ها توزیع کننده این اطلاعات هستند، بنابراین می توان گفت طبق نظریه همگرا در تولید و توزیع که هر دو را به شکل متعادل بهم وابسته می داند، باید این دو ساختار با همدیگر تعامل، تعاون و همکاری داشته باشند. البته امروز با وجود جهان مجازی و دنیای اینترنت، تفکیک میان ساختارهای تولید کننده و توزیع کننده خبر و گزارش و تحلیل و امثالهم، یک تفکیک واقعی نیست. اما بهر حال این مساله تابع امکانات ساختارهای مختلف و قدرت اطلاع رسانی آنها است که در اینجا چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسانه ها بیش از روابط عمومی ها می توانند به شکل بهتر و وسیعتر توزیع کننده اطلاعات باشند. با این وضعیت، چاره این وجود ندارد که روابط عمومی ها همکاری نزدیک و صمیمانه ای باید با رسانه ها داشته باشند. این مساله نه فقط به نفع سازمان ها است ، بلکه یک ضرورت اطلاع رسانی برای تقویت سازمان ها و شفاف سازی هر چه بیشتر است.


چه راهکارهای مؤثری برای پررنگ شدن و فعال شدن هر چه بیشتر روابط عمومی‌ها به عنوان پل ارتباطی مردم با دستگاه‌های اجرایی توصیه می‌کنید؟

پاسخ: مهمترین مساله تلاش در انتقال واقعیت ها به مردم است. همانگونه که گفته شد، شفاف سازی، صداقت، واقع گرایی، و بکارگیری اخلاق فضیلت محور می توانند دستگاه های اجرایی را با مردم پیوند بدهند. این پیوند، یک پیوند واقعی است که از دروغ و مبالغه به دور است و مبتنی بر پاکی رفتاری است. بنظر می رسد که این مساله مهمترین امر در اعتماد سازی میان دستگاهها و ساختارهای اجرایی و جامعه است.


روابط عمومی‌ها در ایران به نظر می‌رسد بیشتر نقش روابط با مدیران را اجرا می‌کنند تا روابط با عموم و به همین دلیل ابزار تبلیغات محسوب می‌شوند در صورتی که وظایف آنها ذاتاً وجه دوسویه دارد که یک سوی آن مردمند. به نظر شما چگونه می‌توان روابط عمومی‌ها را در نقش واقعی‌شان قرار دارد؟

پاسخ: اگر چه تا اندازه زیادی به این سوال قبلا پاسخ داده شده است، اما باید تاکید کرد که جایگاه واقعی و نقش اساسی روابط عمومی ها را می توان با برخی از رویکردها و موارد ذیل تقویت نمود:

(1) دور کردن روابط عمومی از نگاه ابزاری به نگاه فرهنگی و فرهنگ ساز.

(2) تبدیل کردن روابط عمومی به یک نهاد مردمی، اخلاق محور، واقع گرا، شفاف ساز و صادق.

(3) فعال سازی روابط عمومی در حوزه کشف نیازهای واقعی جامعه و انعکاس واقعی آنها به سازمان

(4) گفتمان سازی مدوام روابط عمومی با مردم در جهت بهینه سازی دورنی سازمان و اطلاع رسانی مناسب به جامعه

(5) مطلوب سازی روابط عمومی بر پایه نظارت مداوم، آموزش مستمر و استفاده از تجربیات و آرای مختلف در این حوزه مهم ارتباطی


انتشار ویژه نامه یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران-1393

انتشار ویژه نامه یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران-1393

شارا - شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران : انتشار ویژه نامه یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران


یکشنبه، 27 مهر 1393 - 11:33 کد خبر:13734


سرمقاله این نشریه را دکتر محمدمهدی مظاهری رئیس یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در باره «روابط عمومی دیجیتال؛ تشدید کننده مسئولیت است نه رافع آن!» است. وی در این سرمقاله آورده است «در زمانه ای که ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه های گروهی، رشد و تغییر فرم و محتوای مشهود و غیرقابل تصوری را تجربه کرده و به هیچ وجه با شرایط یک دهه پیش خود قابل قیاسی نیستند...


شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- سی و سومین شماره فصلنامه «کارگزار روابط عمومی» ویژه یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران منتشر شد.


به گزارش ستاد خبری کنفرانس، سرمقاله این نشریه را دکتر محمدمهدی مظاهری رئیس یازدهمین کنفرانس بین المللی روابط عمومی ایران در باره «روابط عمومی دیجیتال؛ تشدید کننده مسئولیت است نه رافع آن!» است. وی در این سرمقاله آورده است «در زمانه ای که ابزارهای ارتباط جمعی و رسانه های گروهی، رشد و تغییر فرم و محتوای مشهود و غیرقابل تصوری را تجربه کرده و به هیچ وجه با شرایط یک دهه پیش خود قابل قیاسی نیستند، روابط عمومی ها به عنوان عناصر پیشتاز و سردمدار یک مجموعه نمی توانند از قافله پرشتاب این تغییر عقب بمانند چرا که کناره گیری به هر بهانه و به هر دلیل، بیش از همه منافع سازمان را هدف می گیرد.»

همچنین دکتر حسن بشیر دبیر کمیته علمی کنفرانس در یادداشتی دهه دوم تحول در حوزه روابط عمومی را بررسی می کند. وی در این یادداشت، روابط عمومی را به عنوان یک فلسفه و یک تفکر مبتنی بر «انسان محوری»، «اخلاق محوری» و «هویت محوری» معرفی می کند.

 

ادامه مطلب ...

چرا دور شدی؟

چرا دور شدی؟

ای عشق بگو چرا ز من دور شدی؟

با هر که به غیر از دل من جور شدی

عمری است تو را می نگرم اما تو

دیدی همه را، برای من کور شدی

*****

حسن بشیر، جمعه 25/7/1393

انتشار نخستین کتاب روابط عمومی اسلامی در ایران

 

انتشار نخستین کتاب روابط عمومی اسلامی در ایران


 

همشهری آنلاین

تاریخ : شنبه 12 مهر 1393 - 00:05:00 کد مطلب:273884

سرویس خبری: کتاب  ، چاپ‌ اول

 

کتاب روابط عمومی اسلامی، بکوشش حسن بشیر و مهدی باقریان توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی منتشر ‌شد.

در این اثر، 21 مقاله تخصصی ارایه شده در نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی در قالب کتاب عرضه شده است.

این کتاب با شمارگان یک هزار نسخه در 396 صفحه در قطع وزیری منتشر شد.

فهرست مطالب

پیشگفتار، مهدی باقریان

مقدمه، حسن بشیر

فصل اول

روابطعمومی اسلامی|  زهرا احمدی

نگاهی به روابطعمومی در ارتباطاتاسلامی: مطالعهای در سیرهتبلیغی پیامبر اکرم(ص)|دکتر محمود یوسف مصطفی

قرآن کریم و روابطعمومی|احمدعلی قانع

مقدمه‌ای بر وظایف روابطعمومی اسلامی از منظر قرآن  کریم|دکتر عباس مصلاییپور

روابطعمومی اسلامی در روش و سیره پیامبراسلام(ص)|دکتر امیدعلی مسعودی

ارزش ‏های بنیادی روابطعمومی در کلام امامعلی(ع)|  دکتر احمد یحیایی ایلهای

اخلاق و مسئولیتپذیری در روزنامهنگاری: دیدگاه اسلامی|محمد  ا. صدیقی

روابطعمومی اسلامی، جامعه و اخلاق حرفهای|دکتر سیدحسین شرفالدین

اخلاق حرفهای خبر در اسلام|دکتر پیمان جبلی

روابطعمومی اسلامی و جنگ نرم|مهناز امیرپورـهادی زارعی

بازاریابی اجتماعی؛ زمینه ساز توسعه نقش کاربردی روابط عمومی در سازمان ها (یک مدل مفهومی)|دکتر نادر جعفری

نقش روابط عمومی در ترویج بانکداری اسلامی|دکتر غلامحسن تقینتّاج  ـدکترنادرجعفری

روابطعمومی اسلامی، رسانه اجتماعی و بازاریابی توانمندسازی عمومیـبا یادگیری از وضعیت اندونزی|شفیق بصریاسگاف

نقش روابطعمومی در ترویج محصولات اسلامی در سطح جهان (تجارب دولت مالزی)| دکتر جمیله احمد

شهر الکترونیک ابزاری جهت ارتقاء روابطعمومی زنان شهرهای اسلامی با تاکید بر مبانی ناب اسلامی عفاف|  دکتر مهدی جمالینژاد ـ سیدمحمدرضا طلاکش

ارتباطات انسانی: بحث درباره لزوم نوسازی فرهنگ اسلامی در عصر پُستمدرن|شمیم عبدالجلیل

رسانه های اجتماعی و تأثیرات آن در جوامع اسلامی|دکترعبدالله عسکری

روابطعمومی، بازار پیام و جهان اسلام|بلال محمد مجید

بهبود حمایت از ایده های اسلامی|   اُنایگول تورژان

جایگاه روابطعمومی در سازمانهای دولتی و غیردولتی کشور جمهوری اسلامی افغانستان|  خدیجه مختارزاده

روابطعمومی اسلامی و نقش انقلاباسلامی در بیداری اسلامی|حجتالسلام   والمسلمین محمد واعظی

فصل دوم

وقایعنگاری نخستین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی

مروری بر شکلگیری انجمن جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی

گزارش کامل برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابطعمومی

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/273884

  

 

یا علی

عید غدیر بر همه مسلمانان مبارک

 

یا علی

در سینه ام ز عشق تو نور است، یا علی

هر کس ندید نور تو، کور است، یا علی

تا روز حشر هر که ندارد هوای تو

هر چند زنده، زنده به گور است، یا علی

*****

حسن بشیر

تهران- چهارشنبه 16/7/93

ای هادی امت محمد (ص)

ای هادی امت محمد (ص)


(به مناسبت میلاد حضرت امام علی النقی الهادی علیه السلام

و تبریک به همه مسلمانان به این مناسب)


ای هـادی امــت محـمد (ص)

و ای نـور هدایـت مسـدّد

همچون پدران خویش معصوم

پاکـیّ و طهارت تـو بیـحد

صبر تو زبانزد خواص است

علـم تو بود فزونـتر از حـد

آنکس که تو را شناخت، دانست

نـور تـو شـده ز حق مخـلّد

و آنکس که تو را نمی شناسد

در هر چه که هست او مردّد

آنانـکه تو را بحق شناسـند

در هر دو جهـان زحق مـؤید

در مولد تو جهان بود شاد

ای هادی امت محمد (ص)

*****

حسن بشیر

تهران- پنجشنبه

شب میلاد حضرت هادی (ع)

17/7/93

«همه آنها بودی»

«همه آنها بودی»


باز هم روز شد و یاد تو در دل افتاد

نکند در شب تاریک به یغما بودی

هر چه با دل سخن از غیر تو می گویم من

او سراغ تو رود، بس که فریبا بودی

هر نگاهی که بدون تو نمودم ای دوست

چشم وا کردم و دیدم همه آنها بودی

همه شب محو تماشایم و حیران نگاه

بس که ای ماه تمام آن همه زیبا بودی

می پذیرم که دلم صید تو گردید ولی

 تو در این دام، انیس من تنها بودی

*****

حسن بشیر

تهران-دوشنبه- 14/7/93

در دل آتش

در دل آتش

 

من چون خلیل در دل آتش نشسته ام

آیا بهشت تر ز چنین جای، جای هست؟

شکر خدا که ذبح منا شد وجود من

بهتر از این خدا،‌ به جهان هم خدای هست؟

من مانده ام اگر که بهشتش چنین بود

دیگر برای ما به از آتش سرای هست؟

من راضیم به هر دو جهان با بهشت او

یا با جهنمش که درونش رضای هست

*****

حسن بشیر

تهران،‌ روز عید قربان

یکشنبه 13/7/1393