وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

نتایج تحلیل گفتمان چهار رسانه بین‌المللی در انتخابات ۷ اسفند توسط دکتر بشیر

نتایج تحلیل گفتمان چهار رسانه بین‌المللی در انتخابات ۷ اسفند توسط دکتر بشیر

 

ارتباطات >  ارتباطات و روزنامه‌نگاری - همشهری آنلاین:

دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در مقاله‌ای، دیپلماسی گفتمانی چهار رسانه بین‌المللی درباره دو انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را به روش تحلیل گفتمان، مورد تحلیل قرار داد.

به گزارش همشهری آنلاین، حسن بشیر در این تحلیل گفتمان، به تحلیل دیپلماسی گفتمانی چهار رسانه بین‌المللی شامل اکونومیست، المانیتور، وال استریت ژورنال و فایننشیال تایمز درباره دو انتخابات اخیر مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی با روش پدام که روش پیشنهادی وی به عنوان یک روش عملیاتی تحلیل گفتمان است مورد تحلیل قرار داده است.

 

دکتر بشیر، این دیپلماسی را در چهار حوزه مورد شناسائی قرار داده که دو حوزه مهم آن «ایجاد شکاف در میان روحانیون و دولتمردان ایران» و «تضعیف انتخابات و کاهش مشارکت مردم» است.

 

بر اساس تحلیل گفتمان صورت گرفته، هر یک از این چهار رسانه مورد مطالعه، در تلاش بوده‌اند که به گونه‌ای دیپلماسی گفتمانی ویژه‌ای در مورد انتخابات ایران داشته باشند که به نحوی می‌توان گفت تقسیم کار در طرح مسائل مزبور بوده است.

 

کشف دیپلماسی گفتمانی با روش تحلیل گفتمان (پدام) شیوه‌ای است که توسط دکتر بشیر به عنوان دیپلماسی جدید جهانی برای تسخیر افکار عمومی جهانیان مطرح شده است که بیش از هر چیز بر پایه ساخت گفتمان‌های مختلف و ایجاد ضد جریان‌های گفتمانی متکی است.

 

دکتر بشیر در ضمن ارائه مقاله «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه‌های جهان» در همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و در تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری راهبردی، در این باره گفت: رسانه‌های جهانی که منعکس‌کننده سیاست‌ها و برنامه‌های دولت‌های قدرتمند هستند با تولید محتواهای مختلف رسانه‌ای و گفتمان‌سازی جهانی همیشه در صدد هستند که گفتمان‌سازی‌های جدید را در جهان مطرح کنند که نتیجه آنها تسخیر افکار عمومی جهانیان است.

 

مقاله دکتر حسن بشیر با عنوان «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه‌های جهان» به عنوان دومین مقاله برگزیده همایش ملی روش‌های تحلیل اطلاعات و تصمیم‌گیری راهبردی که در سالن همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار شد، مورد تقدیر قرار گرفت.

لینک خبر:

http://hamshahrionline.ir/details/336152/Communication/Journalismcommunicational

امروز بیش از «سواد رسانه ای» به «سواد تحلیل رسانه ای» نیازمندیم

امروز بیش از «سواد رسانه ای» به «سواد تحلیل رسانه ای» نیازمندیم


 دوشنبه، 17 خرداد 1395 - 10:49 کد خبر:23927

 امروز نیاز ما به «سواد تحلیل رسانه ای» بیش از رویکرد «سواد رسانه ای» است. آنچه که در فهم رسانه ها اتفاق می افتد،‌ فهم مبتنی بر تحلیل محتوای آنها است.


 شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- روز گذشته (یکشنبه ۱۶/۳/۱۳۹۵) دکتر حسن بشیر، دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در «همایش ملی روشهای تحلیل اطلاعات» که در سالن همایش های بین المللی سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار گردید، با ارائه مقاله ای با عنوان «دیپلماسی گفتمانی انتخابات و رسانه های جهان» ضمن بررسی چهار رسانه بین المللی (اکونومیست، المانیتور، وال استریت ژورنال، فایننشیال تایمز) درباره دو انتخابات اخیر خبرگان و مجلس شورای اسلامی با روش پدام که روش پیشنهادی دکتر بشیر برای روش عملیاتی تحلیل گفتمان است، گفتمان پنهانی این رسانه ها که به مثابه «دیپلماسی گفتمانی» برای تسخیر افکار عمومی جهانیان می باشد، مورد تحلیل قرار داد

بشیر، ضمن آشکار سازی گفتمان پنهانی این رسانه های جهانی، تاکید کرد که امروز نیاز ما به «سواد تحلیل رسانه ای» بیش از رویکرد «سواد رسانه ای» است. آنچه که در فهم رسانه ها اتفاق می افتد،‌ فهم مبتنی بر تحلیل محتوای آنها است.

وی تاکید کرد که «فهم گفتمانی» محتوای رسانه ها حائز اهمیت است. باید از متون مختلف رسانه ها به گفتمان های مطرح شده توسط آنها پی برد و این خود اقدامی است که نیازمند آموزش های و عمیق در سطح جامعه است.

دکتر بشیر، تاکید کرد که امروزه داشتن «سواد تحلیل گفتمان رسانه ای» به عنوان یک راهبرد فکری- عملیاتی برای تشخیص گفتمان های گوناگون نه تنها برای جامعه ما ضروری است،‌ بلکه با تنوع و گسترش گفتمان های مختلف، یک امر حیاتی و الزامی است.

فهم رسانه ای جامعه، نیازمند فهم عمیق گفتمانی است که این فهم مبتنی بر شناخت معنایی و تحلیل گفتمانی است.

دکتر بشیر، برای تحقق این فهم جدید رسانه ای، نقش دانشگاه ها، مراکز علمی و نیز رسانه ها را در آموزش اینگونه سواد را مورد تاکید قرار داد و بیان داشت که امروزه سطح آموزش های رسانه ای باید فراتر از انتخاب رسانه مناسب یا تعیین چه چیزی باید خوانده شود باشد و این امر بجز با تحلیل محتوای رسانه ای و سواد تحلیلی امکان پذیر نیست.

در این همایش، مقاله دکتر بشیر به عنوان یکی از مقالات برگزیده این همایش انتخاب و مورد تقدیر قرار گرفت.

لینک خبر:

http://www.shara.ir/view/23927

تاسیس انجمن علمی روابط فرهنگی بین‌المللی

 روزنامه فرهیختگان

شماره : 1957

تاریخ : 1395/3/11

صفحه نخست فرهیختگان آنلاین آرشیو روزنامه آرشیو ویژه نامه سازمان آگهی ها و بازرگانی

  

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خبر داد


تاسیس انجمن علمی روابط فرهنگی بین‌المللی


 

«به‌منظور گسترش و ارتقای علمی روابط فرهنگی بین‌المللی، انجمن علمی روابط فرهنگی بین‌المللی با همکاری استادان متخصص در حوزه فرهنگ و ارتباطات و روابط بین‌الملل که در حوزه تخصص روابط فرهنگی و بین‌المللی فعالیت‌های علمی و پژوهشی خواهند داشت، تاسیس خواهد شد.» این خبر را محمدعلی ربانی، رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اعلام کرد. او عمده فعالیت این انجمن را ارائه خدمات پژوهشی و آموزشی در عرصه روابط فرهنگی بین‌المللی برشمرد و در این‌باره این‌گونه توضیح داد: «تشریفات اداری مربوط به ثبت این انجمن از سوی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در دست اقدام است.» او ادامه داد: «دیپلماسی فرهنگی امروزه یکی از حوزه‌های تخصصی و حرفه‌ای است و متاسفانه به‌رغم اهمیت آن در کشور ما نگاه و رویکرد علمی چندانی به آن صورت نگرفته است و تشکیلات تخصصی علمی در این مورد وجود ندارد؛ از این رو با توجه به پیچیدگی‌هایی که امروزه در عرصه بین‌المللی شاهدیم تشکیل این انجمن و بهره‌گیری از ظرفیت علمی نخبگان کشور در حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی می‌تواند نتایج و سودمندی‌های بسیاری را به دنبال داشته باشد.» رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: «گفتمان و رویکردهای روابط فرهنگی متفاوت از حوزه‌های سیاسی و اقتصادی است و این ویژگی به دلیل گستردگی و تنوع موجود در حوزه فرهنگ ایجاب می‌کند در قالب یک رویکرد علمی از ظرفیت فرهنگ بیش از هر زمان دیگر در توسعه و تقویت مناسبات با سایر جوامع سود برد و این مهم ضرورتا باید با بهره‌گیری از پشتوانه‌های فکری و علمی کشور و در قالب انجمن علمی و همکاری‌های مشترک با دانشگاه‌های کشور سامان یابد.» او درباره فعالیت‌های این انجمن افزود: «انجام تحقیقات علمی مرتبط با حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی، ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی، برگزاری نشست‌ها و همایش‌های بین‌المللی و فرهنگی، انتشار کتاب و فصلنامه در حوزه روابط فرهنگی بین‌المللی ازجمله فعالیت‌های این انجمن خواهد بود.»

رئیس مرکز مطالعات فرهنگی و بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان درباره اعضای هیات‌موسس این انجمن گفت: «اعضای هیات‌موسس این انجمن از میان استادان صاحب‌نظر در حوزه روابط بین‌الملل و ارتباطات فرهنگی هستند که عبارتند از حسام‌الدین آشنا استاد فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام‌صادق(ع)، سیدوحید عقیلی رئیس دانشکده ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی، حسن بشیر استاد دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام‌صادق(ع)، حسین پناهی استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه‌طباطبایی، عباس خامه‌یار معاون بین‌الملل سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، جلال درخشه استاد علوم سیاسی دانشگاه امام‌صادق(ع) و جلال‌الدین کلانتری استاد علوم اجتماعی دانشکده دانشگاه تهران و ضیایی رایزن فرهنگی ج.ا.ا در مالزی از اعضای هیات‌موسس این انجمن هستند.»

آدرس مطلب:

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1957/3/77682/0