وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

شرح درس شیوه های نوین ارتباطی-دکتری-مدیریت تهران-1-94

به نام خدا

دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران- 1-1394


عنوان درس: شیوه های نوین ارتباطی

تعداد واحد: 2

مقطع درس: دکتری

گروه آموزشی مسئول درس: مدیریت رسانه

زبان تدریس: فارسی

1.    هدف درس: آشنایی و شناخت نظری و عملی دانشجویان با روش‌های نوین کیفی  

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

  

نحوه‌ی ارائه‌ی درس:

1.      توجه یکسان و همزمان در طول ترم به مباحث تئوریک و عملیاتی

2.      ایجاد قابلیت در دانشجویان نسبت به پیاده‌سازی روش‌ها به شکل سمیناری و در انجام یک تحقیق

تقسیم‌ بندی کلی کلاس‌:

1.        مباحث نظری روش

2.       مباحث عملی با ارائه مقالات و پژوهشهای انجام شده

          دانشجویان محترم برای هر روش، یک هفته مباحث نظری و هفته بعد باید یک مقاله یا یک پژوهش در همان روش را ارائه نمایند. این   ارائه حتما باید به شکل پاورپوینت انجام گیرد و مطالب آن قبل از کلاس برای استاد درس ایمیل شوند.

       در آغاز درس برای هر دانشجو روشی تعیین خواهد شد که باید کارهای مربوطه در مورد آن روش توسط دانشجو انجام گیرد.

روش ارزیابی درس:

·    امتحان میان ترم:‌ ندارد 

·     امتحان پایان‌ترم: نمره از 20 به شرح ذیل: (امتحان کتبی ندارد. اما مقاله تفصیلی در مورد تشریح روش در روز امتحان باید ارائه شود. مقاله علمی-پژوهشی یک ماه پس از پایان امتحانات ترم اول باید به ایمیل استاد ارسال شود.)

1- ارائه سمینار در مورد مباحث نظری و عملی روش (6 نمره)

2- تدوین تفصیلی روش های تعیین شده برای هر دانشجو (7 نمره)

3- ارائه یک مقاله علمی-پژوهشی در روش تعیین شده با انجام یک پژوهش (7 نمره)

 

عناوین و سرفصلهای درس برای 16 جلسه


1-    معرفی درس و تفاوت روشهای کمی و کیفی

2-    نمونه برداری در روش های کمی و کیفی

3-    تحلیل محتوای کمی

4-    تحلیل محتوای کمی

5-    روش تحلیل محتوای کیفی

6-    روش تحلیل محتوای کیفی

7-    روش فراتحلیل

8-    روش فراتحلیل

9-    روش تحلیل نشانه شناسی

10-                    روش تحلیل نشانه شناسی

11-                    روش تحلیل گفتمان

12-                    روش تحلیل گفتمان

13-                    روش تحلیل گفتمان

14-                    روش تحلیل گفتمان

15-                    روش تحلیل شبکه ای

16-                    روش تحلیل شبکه ای

 

منابع پیشنهادی درس:

1.      لیندلف، تامس و تیلور، برایان (1388) روش‌های تحقیق کیفی در علوم ارتباطات، ترجمة عبد الله گیویان، تهران:‌ همشهری.

2.      فلیک، اووه (1391) درآمدی بر تحقیق کیفی، ترجمة هادی جلیلی، تهران:‌ نشر نی.

3.      ویمر، راجر دی و دومینیک،‌ جوزف آر (1384) تحقیق در رسانه‌های جمعی، ترجمة کاووس سید امامی، تهران: سروش.

4.      عاملی، سعیدرضا (1392) روش های تحقیق در مطالعات فرهنگی و رسانه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

5.      محمدپور، احمد (1389) فرا روش، تهران: انتشارات جامعه شناسان.

5.      محمدپور، احمد (1392) روش تحقیق کیفی؛ ضدروش2، تهران:‌ جامعه‌شناسان.

6.      استراوس، آنسلم و کوربین، جولیت‌ام(1387) اصول روش تحقیق کیفی: نظریه مبنایی، رویه‌ها و شیوه‌ها، ترجمة: بیوک محمدی، تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی.

7.      بشیر، حسن و همکاران (1389) خبر، تحلیل شبکه ای و تحلیل گفتمان، تهران: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع).

8.      - بشیر، حسن (1390) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب اول)، چاپ اول، پائیز 1390، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

9.      بشیر، حسن (1391) رسانه های بیگانه: ‌قرائتی با تحلیل گفتمان، از:‌ مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب دوم)، چاپ اول، پائیز 1391، تهران:‌ انتشارات سیمای شرق و ماهنامه مدیریت ارتباطات.

10.   کوثری،مسعود (1387) نشانه‌شناسی رسانه‌های جمعی، رسانه، شماره‌ی 73، صص 31-56.

10 تاکتیک رسانه‌ای برای پیگیری کوتاهی آل‌سعود

 

10 تاکتیک رسانه‌ای برای پیگیری کوتاهی آل‌سعود

پمپاژ خبری، استناد به سوابق آل‌سعود و پردازش همه‌جانبه برای خنثی‌سازی جوسازی رسانه‌ای


منبع: روزنامه وطن امروز

کد خبر: 146619تاریخ: 1394/7/14 00:00


کارشناسان و اساتید علم ارتباطات در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» تشریح کردند

10 تاکتیک رسانه‌ای برای پیگیری کوتاهی آل‌سعود

پمپاژ خبری، استناد به سوابق آل‌سعود و پردازش همه‌جانبه برای خنثی‌سازی جوسازی رسانه‌ای

 

 حسین کرمانی: در شرایطی که فاجعه منا و آمار بالای جان‌باختگان این واقعه تلخ، مردم 18کشور اسلامی و بویژه ایران را داغدار کرده است، سعودی‌ها با تغییر محسوس آرایش رسانه‌ای و بهره‌گیری از انواع شگردهای ارتباطی با توسل به دنیای رسانه‌ای در تلاش هستند با ایجاد بایکوت خبری نه‌تنها بر بی‌کفایتی خود سرپوش بگذارند بلکه خطای انسانی را به عنوان دلیل اصلی مرگ بیش از 4هزار تن از حجاج معرفی کنند. این درحالی است که شبکه‌های عربی و برخی رسانه‌های غربی نیز با کمک شبکه‌های اجتماعی در این مسیر با دولت عربستان همراه شده و در عمل کارزار رسانه‌ای را ایجاد کرده‌اند که در این شرایط وظیفه رسانه‌های داخلی و شبکه‌های برون‌مرزی ایران را برای انعکاس واقعیت‌ها و اثبات سوءمدیریت سعودی‌ها حساس‌تر کرده است. بی‌شک در این شرایط بهره‌گیری از انواع تاکتیک‌های رسانه‌ای با توسل به شیوه‌های روز علم ارتباطات باید در اولویت فعالیت‌های رسانه‌های داخلی و برون‌مرزی ایران قرار گیرد تا بتوان بهتر و بیشتر از گذشته در راستای اثبات محکومیت و مقصر بودن دولت آل‌سعود در فاجعه منا به مردم دیگر کشور‌ها گام‌های موثری برداشت. این موضوعی است که کارشناسان و اساتید حوزه ارتباطات و رسانه در گفت‌وگو با «وطن امروز» بر آن تاکید داشته و در مجموع به معرفی 10 اصولی پرداخته‌اند که باید به عنوان خط مشی مورد توجه رسانه‌های داخلی قرارگیرد تا ضمن انعکاس جهانی سوءمدیریت آل‌سعود، زمینه‌ساز شکل‌گیری مدیریت شورایی در اداره حج شود.

پرداخت چندوجهی در ابعاد گوناگون

هرچند وقوع حوادثی مانند آنچه در منا برای زائران به وقوع پیوست از نظر احساسی تاثیرگذار است اما پرداختن رسانه‌ها به شیوه احساسی می‌تواند به نقطه ضعفی در برابر اخبار و موج خبری شبکه‌های عربی تبدیل شود. امیدعلی مسعودی، کارشناس ارتباطات و رسانه در این باره به «وطن امروز» بیان داشت: خط‌مشی رسانه‌های داخلی باید دنبال کردن حقوق از دست رفته انسان‌ها و بویژه حقوق بشر اسلامی به شیوه‌های غیراحساسی باشد. به گفته وی، اطلاع‌رسانی مداوم به صورت انعکاس اخبار لحظه به لحظه از فجایع عربستان و استفاده از نظر کارشناسان و تحلیل خبرها می‌تواند به عنوان یکی از روش‌های رسانه‌ای مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس ارتباطات وظیفه شبکه‌های برون‌مرزی را سنگین‌تر عنوان کرد و افزود: رسانه‌های برون‌مرزی باید به صورت چندوجهی و پرداختن به ابعاد گوناگون فاجعه جنایت علیه شریف‌ترین انسان‌ها را دنبال کنند و تنها به جان‌باختگان ایرانی متمرکز نشوند بلکه باید با دعوت از صاحب‌نظران جهان اسلام، حوادث حج را به عنوان یک مطالبه جهانی پوشش دهند.


نکته‌ای فراموش‌شده به نام گفتمان‌سازی
بررسی عملکرد رسانه‌های داخلی در مواجهه با فاجعه منا از دیگر موضوعاتی است که مورد واکاوی قرار گرفته است. ابراهیم فیاض، جامعه‌شناس، ارزیابی خود از عملکرد رسانه‌های داخلی را ضعیف بیان کرد و یادآورشد: در علوم ارتباطات و فن رسانه هر کس اول خبر را انتقال دهد نبض جریان رسانه‌ای را در دست می‌گیرد که متاسفانه درباره حوادث عربستان این سعودی‌ها بودند که اولین خبرها را منتشر کردند. فیاض با تاکید بر ضرورت تغییر آرایش رسانه‌های داخلی یادآور شد: در شرایط اینچنینی رسانه‌های داخلی نیازمند یک سازمان فکری هستند تا بتوانند ارتباط برقرار کنند، بنابراین با همسو کردن رسانه‌های کشورهای دیگر و با تکیه بر پردازش‌های قوی باید طلبکارانه صحبت کنیم و پیام‌مان را انتقال دهیم. به باور این جامعه‌شناس، شبکه‌های برون‌مرزی نقش وکالت جان‌باختگان را عهده‌دار هستند و باید با شناخت جامع از حقوق آنها به سمت گفتمان‌سازی حرکت کنند تا با استفاده از این روش، جریان‌سازی سعودی‌ها درباره حوادث خنثی شود.

نقل سابقه خبر، پمپاژ و حمایت از NGOها

جالب اینجاست که بیشتر شبکه‌های خبری و فعالان رسانه‌ای برای اثبات سوءمدیریت و نالایقی عربستان در میزبانی از حجاج بر فجایع حج سال جاری متمرکز شده و از حوادث مشابه سال‌های قبل غافل هستند. این موضوعی است که محمدرضاجمالی، از دیگر کارشناسان ارتباطات و رسانه از آن به عنوان محکمه‌پسند‌ترین دلیل برای اثبات بی‌کفایتی آل‌سعود یاد کرده است. جمالی با تشریح شیوه‌های رسانه‌ای برای انعکاس سوءمدیریت آل‌سعود اظهارداشت: تکیه بر سابقه خبر و نقل اتفاقاتی مانند آتش‌سوزی در سال 54 و حوادث مکرر در منا می‌تواند دستاویز رسانه‌ها برای اثبات ضعف مدیریت سعودی‌ها باشد. به باور این کارشناس، پمپاژ دائم اخبار مربوط به سوءمدیریت فعلی و فاجعه منا نیز باید به عنوان اهرمی برای فشار به دولت عربستان ادامه پیدا کند تا مکمل روش اول باشد. وی سومین شیوه رسانه‌ای در این برهه از زمان را حمایت رسانه‌ای از NGOها و گروه‌های داوطلب مردمی جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: انتقال پیام از زبان گروه‌های مردمی و NGOها که انتقال مدیریت حرمین شریفین را خواستارند دارای تاثیرگذاری بیشتری است.

طرح‌ریزی 6 استراتژی مهم

 «خبررسانی بحران یا اطلاع‌رسانی در زمان بحران یک برنامه عملیاتی و تجربه‌ای متکی بر دانش است که این وضعیت در کشور هنوز به سروسامان نرسیده است». حسن بشیر، استاد ارتباطات بین‌الملل با بیان این مطلب اظهارداشت: در روزهای اول حادثه منا، رسانه‌های ما در حالتی میان «شوک» و «ابهام» قرار گرفته بودند که وجود این وضعیت نه‌تنها رسانه‌های داخلی را دچار «اضطراب خبری» کرد، بلکه باعث شد رسانه‌های خارجی و از جمله بی‌بی‌سی از همان روز اول روی موضوع قدرت مدیریت رژیم سعودی مانور دهند.
بشیر با اشاره به سخنان رهبر انقلاب خطاب به دولت عربستان عنوان کرد:  اولین واکنش رسانه‌ای پس از این سخنان، ابلاغ پیام تسلیت پادشاه سعودی توسط وزیر بهداشت بود. انعکاس خبری این سخنان در سطح جهانی نیز وضعیت جدیدی را به وجود آورد که می‌تواند به مثابه یک «سیاست رسانه‌ای» مطرح شود. وی خاطرنشان کرد: در این زمان باید 6 شیوه دیپلماسی اقتدار، دیپلماسی قدرتمند سیاسی، دیپلماسی فشار، دیپلماسی مجرم‌سازی رژیم سعودی، دیپلماسی برجسته‌سازی بحران امنیت در زمان حج و دیپلماسی جلوگیری از گسترش توطئه  را هم در حوزه سیاسی و هم رسانه‌ای به کار گرفت.

لینک خبر:

http://www.vatanemrooz.ir/?nid=1716&pid=4&type=0