وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

بشیر پژوهشگر برتر دانشگاه امام صادق (ع) در حوزه فرهنگ و ارتباطات در سال ۹۳ شد

بشیر پژوهشگر برتر دانشگاه امام صادق (ع) در حوزه فرهنگ و ارتباطات در سال ۹۳ شد


همشهری آنلاین

تاریخ : چهارشنبه 29 بهمن 1393 - 18:14:31 کد مطلب:287566

سرویس خبری: ارتباطات آموزش و پژوهش










همشهری آنلاین:

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) به عنوان پژوهشگر برتر حوزه فرهنگ و ارتباطات سال ۱۳۹۳ این دانشگاه انتخاب شد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر در آئین انتخاب پژوهشگران برتر دانشگاه امام صادق (ع) در سال 93 که با حضور دکتر سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهوری و سرپرست این دانشگاه برگزار شد، به عنوان پژوهشگر برتر حوزه فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق (ع) انتخاب شد.

بشیر دارای تالیفات متعدد کتاب و مقالات علمی در حوزه فرهنگ و ارتباطات است که برخی از کتاب‌های این عضو هیات علمی دانشگاه، شامل «دعوت اسلامی»، «مفاهیم بنیادین در فرهنگ اسلامی»، «فرهنگ وقف»، «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان- کتاب اول، دوم و سوم از مجموعه تحلیل گفتمان رسانه‌های جهان»، «تعامل دین و ارتباطات»، «تعامل فرهنگ و سیاست»، «خبر: تحلیل شبکه‌ای و تحلیل گفتمان» و «خبر، مفاهیم بنیادین در علوم انسانی اسلامی» است.

ترجمه کتاب‌هایی از قبیل «ضد جریان در اخبار جهانی»، «مرزهای نو در ارتباطات بین‌الملل» و «رسانه‌ها در کشورهای حاشیه خلیج فارس» از دیگر آثار بشیر است.

این عضو هیات علمی دانشگاه، در پروژه ملی تهیه دانشنامه علوم ارتباطات، اولین جلد این دانشنامه را تحت عنوان «ارتباطات عمومی» به تازگی روانه بازار نشر کرد.

حسن بشیر همچنین در مراسم روز پژوهش سال 92 در دانشگاه امام صادق (ع) که با حضور آیت‌الله مهدوی کنی رئیس فقید این دانشگاه برگزار شد، به عنوان «استاد پژوهشگر برتر دانشگاه امام صادق (ع)» معرفی شد.

لینک مطلب:


http://www.hamshahrionline.ir/details/287566


خبرگزاری آریا

http://aryanews.com/News.aspx?code=20150218175506660&svc=140

ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی

ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی

 

همشهری آنلاین          

تاریخ : شنبه 25 بهمن 1393 - 02:30:00 کد مطلب:287078

سرویس خبری: ارتباطات - رسانه‌ها

 

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) در گفت‌وگویی با فصل‌نامه اختصاصی تحول در علوم انسانی (فصل تحول) بر ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی تأکید کرد.

اگر بپذیریم رسانه‌ها نقش شایان توجهی در حوزه‌های گوناگون بحث دگرگونی اعم از ضرورت، امکان، ماهیت و محتوا دارند، در کدام یک از این حوزه‌ها نقش‌آفرینی بیشتری دارند؟ در واقع رسانه‌ها در بعد نرم‌افزاری (تولید مستقیم یا غیرمستقیم علم) واجد وظایف مهمتری هستند یا در بعد سخت‌افزاری (فرهنگ‌سازی و بسترسازی)؟

رسانه‌ها در هر دو حوزه تاثیرگذار هستند. فرهنگ یک حوزه نرم‌افزاری و یک ذهنیت فکرگرا است، در حالیکه ارتباطات، عینیت سخت‌افزاری بخشیدن به آن ذهنیت نرم‌افزاری است. به عبارت دیگر، رسانه‌ها هم در بعد ذهنیت و هم در بعد عینیت تاثیرگذار هستند. بعد ذهنیت از جنبه دیگر می‌تواند عینیت را به اشکال مختلف تحت تاثیر بگذارد و آن ساخت ذهنیت‌های دیگر بر اساس عینیت‌های به وجود آمده است. این مساله کاملاً رابطه عمیق و دو سویه فرهنگ و ارتباطات را مشخص می‌کند.

فرهنگ، در حقیقت از یک سو، ارتباطات را به وجود می‌آورد یا بر اساس آن ارتباطات شکل می‌گیرند، و از سوی دیگر این ارتباطات خود می‌توانند فرهنگ‌های جدیدی را به وجود آوردند که می‌تواند تقویت‌کننده، توسعه‌دهنده، تغییرکننده، یا تخریب‌کننده فرهنگ قبلی باشند. در اینجا است که رسانه‌ها می‌توانند نقش‌های چندگانه بازی کنند. از طرفی انتقال‌دهنده فرهنگ برای ایجاد عینیت‌های ارتباطی و از سوی دیگر، با تصویرسازی عینی، عاملی برای ایجاد و گسترش فرهنگ‌های دیگر شوند. بنابراین، رسانه‌ها در هر دو حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به معنای فرهنگ و ارتباطات عمل می‌کنند و تاثیرگذار هستند.


ادامه مطلب ...

انقلاب معرفتی با «اعتدال علمی» چگونه حاصل می‌شود؟ همزیستی عقل و نقل

 

انقلاب معرفتی با «اعتدال علمی» چگونه حاصل می‌شود؟

همزیستی عقل و نقل

 

دکتر حسن بشیر

جامعه‌شناس ارتباطات بین‌الملل از دانشگاه لیستر انگلستان

 

منبع: روزنامه ایران- صفحه  اندیشه

کد خبر:52985
تاریخ خبر:1393/11/25
 

اخباری‌گری گونه‌ای از رویکرد کلان سلفی‌گری است که توان گسست از گذشته به‌هر قیمت را در خود نمی‌بیند. این رویکرد نه تنها خود را در گذشته محبوس می‌کند، بلکه به این وضعیت مباهات کرده و هویت خود را با چنین رویکردی بازتولید می‌کند.

اخباری‌گری و اخباری‌گرایی دو مفهوم به‌هم پیوسته است که اولی به مثابه یک مکتب و رویکرد و دومی به معنای پیروی و تبعیت از آن مکتب است.

در تاریخ بشر همیشه دو رویکرد «عقل‌گرا» و «سنت‌گرا» وجود داشته‌است که اولی به معنای بسنده‌نکردن به پارادایم‌های حاکم و نقدکننده همزمانی معنایی و قائل‌شدن به نوعی از درزمانی معنایی و دومی توقف در معنای گذشته و مقدس شمردن پارادایم‌های انتقال‌یافته از گذشتگان است که نوعی از سنت‌گرایی ایستا تلقی می‌شود.

در حوزه دین نیز نوعی از تعارض و کشمکش دائمی میان دو قرائت وجود داشته‌است که اولی بشدت «نقل» را عامل اساسی تولید معرفت‌دینی می‌داند و دیگری علاوه بر پذیرش نقل ارزیابی‌شده، «عقل» را نیز در این رابطه منشأ یا تکمیل‌کننده معرفت می‌شمارد و فراتر از آن، عقل را معیار روایی‌ نقل می‌‌پندارد. به عبارت دیگر، اگر رویکرد نقل‌گرا نوعی از توقف را در خبر و اخبار و روایت می‌داند، رویکرد عقل‌گرا، فهم و گزینش اصولی خبر و روایت را در شکل‌گیری معرفت و دانایی، سهیم بلکه ضروری می‌شمارد.

این دو رویکرد در فقه، دو مکتب عمده را ایجاد کرده‌است که در اینجا درصدد آن نیستیم که به آن بپردازیم. اما لازم است بدانیم که رویکرد «اخباری‌گری» یا «اخباری»، بر گروهی از فقهای شیعه اطلاق می‌شود که خط‌مشی عملی آنان در دستیابی به احکام شرعی و تکالیف الهی، پیروی از اخبار و احادیث است نه روش‌های اجتهادی و اصولی.

این رویکرد در شکل کلان آن در جهان اسلام به گونه‌ای با سلفی‌گری پیوند خورده‌است که در میان اهل سنت با گونه‌های مختلف آن‌که هم‌اکنون در شکل وهابیت تجلی یافته‌است، معروف شده‌است. در این رویکرد، خبر و روایت و به طور کلی «نقل» حتی بیش از آنکه در میان اخباریون مقدس بوده و منشأ معرفتی دارد، به مثابه تنها عامل معرفتی تلقی شده و عقل کاملاً تعطیل و فاقد اعتبار و روایی است.

در تاریخ معاصر و از قرن هجدهم میلادی تاکنون که تاریخ بشری با تحرک جدیدی در عرصه‌های مهم علمی و فکری روبه‌رو شده‌است، دو رویکرد «اخباری‌گری» و «اصولی‌گری» با تسامح به شکل دوگانه «مدرنیته» و «سنت» در جوامع غربی و شرقی مطرح شده‌است که در غرب، سنت یا دچار دگردیسی شد یا به‌طور کلی به نفع رویکرد مدرنیسم کنار رفت. در شرق نیز این مسأله به چالشی بزرگ بدل شد که تاکنون به شکل مناسب مورد حل و فصل قرار نگرفته‌است و معرفت انسانی در این جوامع با اختلالی نهادینه شده مواجه شده‌است.

پیروزی انقلاب اسلامی، نه تنها عقل‌گرایی فقهی و دینی به معنای اصول محوری و فقه پویا را به عنوان پیروز میدان مطرح کرد، بلکه اخباری‌گری شیعی و سلفی‌گرایی سنی را به‌مثابه رویکردهای ایستا و غیرعقلانی و حتی غیرمشروع مطرح نمود.

تاریخ چند ساله اخیر، درستی و اعتبار رویکرد انقلاب اسلامی بر پایه فهم خردمندانه و عقلگرایانه «خبر و روایت و نقل» نه تنها با پیروزی‌های مداوم در عرصه‌های مختلف حکومتی، اجتماعی و دینی بازنمایی کرد، بلکه با ظهور حرکت‌های تکفیری به‌دور از عقل و عقلانیت و خردورزی، روایی و اعتبار آن را بیش از گذشته و به شکل عینی برای جهان اسلام و جهانیان نمایان کرده‌است.

«اعتدال» در این رویکرد اصولی و عقلگرا، میزان و ترازوی سنجش صحت و سقم این حرکت تلقی می‌شود. در رویکرد اصولی، هیچگاه نقل و روایت به نفع عقل کنار زده نشده‌است، بلکه نقل تحقیق‌شده و با روش‌های علمی و فقهی و رجالی، درستی آن ثابت‌شده نه تنها مورد استناد است، بلکه خود تقویت‌کننده عقل‌گرایی و منشأ معرفت صحیح است.

بنابراین نوعی از «اعتدال علمی» در اینجا حاکم است که به دنبال ایجاد نوعی از همزیستی عقلانی میان عقل و نقل است.

حرکت عقلانی محور انقلاب که از طرفی اصول‌گرایی را به عنوان پایه حرکت فقهی و حکومتی می‌داند و از سویی اعتدال را به مثابه رویکرد عملیاتی و سیاستی تلقی می‌کند، بنیانگذار روشی از مدیریت اجتماعی و سیاسی است که در آینده نه چندان دور به یک نظریه سیاستی حاکم در جهان اسلام و یک رویکرد محکم مدیریت اجتماعی در سطح جهان مطرح خواهد شد.

با چنین وضعیتی، انقلاب معرفتی ما باید چگونه در میان رویکرد اصولی و حرکت اعتدالی تبیین شود؟ این خود یکی از چالش‌های بزرگی است که جامعه ما، بویژه جامعه علمی، با آن روبه‌رو است.

توقف در ایسم‌ها و پارادایم‌ها، حتی در دیسیپلین‌های علمی، در زمانی که تحول و جهش در آنها بشدت در حال انجام بوده‌است و بسیاری از آنها به گفته پوپر دچار انقلاب مداوم شده‌اند، یک عارضه خطرناک در حوزه علم و یک «سکته مغزی» در قلمرو دانش تلقی می‌شود.

در اینجا باید میان فهم تبارشناسی فرایند تولید علم و ساختار کنونی علم تفاوت جدی قائل شد. هیچگاه گفته نشده‌است که تبارشناسی علم را نباید در جهان مورد مطالعه و بررسی قرار داد، اما توقف و در جا زدن در این تبارشناسی و نهادن آن در جایگاه تولید علم و معرفت، حرکتی ضد علم و جهل محور است.

در اینجا است که حرکت اصولی و اعتدالی جدید که در حال تبدیل‌شدن به یک جریان جدید سیاسی- اجتماعی- فکری است، باید بخوبی به این مهم بپردازد. دانشگاه در این زمینه و دانشگاهیان در اینجا، مسئولیت بزرگی را به دوش می‌کشند که چگونه میان فهم پارادایم‌ها و دیسیپلین‌های گذشته و خلق و تولید جریان‌ها و رویکردهای جدید علمی تفکیک قائل شوند و از اخبارگری علمی و تحجر تحلیلی که ریشه در پارادایم‌های گذشته و سنت‌های دیرین علمی بویژه در حوزه‌های علوم‌انسانی و اجتماعی دارد، خود را آزاد کنند و در صدد تولید علم بر پایه معرفتی اصولی، اعتدالی و دینی باشند.

این وضعیت به معنای طرد کامل علم بر پایه پارادایم‌های نسبتاً ثابت یا تلقی‌شده به‌مثابه ثابت نیست، بلکه گزینش و تحلیل دائمی از وضعیت روایی و پایایی این پارادایم‌ها باید به شکل مداوم انجام شود و نقد مستمر آنها به عنوان یک پارادایم ثابت مورد تأکید قرار گیرد.

این حرکت جدید ارزیابی و نقد مداوم پارادایم‌ها و دیسیپلین‌های حاکم بر حوزه‌های علوم‌انسانی و اجتماعی که تاکنون توانسته‌اند، از طرفی ساختارهای گذشته را به چالش بکشانند و از سوی دیگر ساختارشکنی کرده و ساختارهای جدیدی را هژمونیک سازند، اگر نتواند خط مشی‌ها و دیسیپلین‌های جدید متکی بر اخلاق و معرفت‌شناسی مورد قبول جامعه ما که ریشه در انقلاب‌اسلامی دارد، در جامعه نهادینه کند و آن را به یک جریان غالب تبدیل نماید، خود دچار تعارض شده و معنای آن در طول زمان دچار اختلال می‌شود.

ایجاد جریان معنایی جدید بر پایه حرکت اصولی- اعتدالی و البته دینی بر اساس فقه پویا، نه تنها در طول زمان با حرکت مداوم اجتهادی معنای درزمانی را به مثابه یک اصل مسلم تلقی خواهدکرد و بر پایه آن، مشکلات اجتماعی و فرهنگی را به شکل جدی و عقلانی مورد توجه قرار خواهد داد، بلکه امید آن می‌رود که در حوزه‌های علوم‌انسانی و اجتماعی نیز دست به نوآوری‌های جدید بزند که خود منشأ علم‌جهانی شود و روایی مفهومی و عملیاتی آن با تجربه‌های ایجاد‌شده برای جهانیان ثابت شود.

لقای تو

لقای تو


آسوده خاطرم که نگاهم برای تو

در امتداد توست، همیشه، فدای تو

یک آسمان ستاره برای تو می شکفت

وقتی که می رسید به قلبم صدای تو

در لابلای عاطفه های شکوفه ها

بشکفت نغمه های بهار از صفای تو

در کوچه های عشق نسیمی نمی وزید

گر می وزد به نام تو و در هوای تو

من هر بلا زدوریت با جان خریده ام

تا روز وصل چون که شفا، در لقای تو

روزی که آفتاب تو بر من طلوع کرد

من سرزمین پاک شدم در ولای تو

*****

حسن بشیر-تهران

پنجشنبه 23/11/1393

شرح درس توسعه و جهانی سازی-دانشگاه امام صادق (ع)- نیمسال دوم-1393

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1393   نیمسال: دوم

عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)

روش ارزیابی و آزمون

امتحان نیم ترم

به صورت کتبی و از 20 خواهد بود.

امتحان پایان ترم

1-    مشارکت در مباحث کلاس: 1 نمره

2-    ارائه مقاله علمی: 5 نمره

3-    امتحان کتبی پایان ترم: 14 نمره

  -  ارائه یک مقاله تحقیقی (20 تا 25 صفحه) شامل 6000 تا 7500 (شش هزار تا هفت هزار و پانصد) کلمه ای در یکی ازموضوعات پیشنهادی یا در موضوعی که با مدرس توافق شده باشد.

 - دانشجویان در نوشتن مقاله درباره موضوعات پیشنهادی، باید نوآوری، توجیه منطقی و مسئله محور بودن را لحاظ کنند. (بعبارت دیگر مقاله در حدی باشد که بتوان آنرا در یکی از فصلنامه های علمی ارائه نمود.)


توجه: این درس امتحان نیم ترم ندارد.

 

عنوان درس: توسعه و جهانی سازی در فرهنگ و ارتباطات

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس: آشنایی دانشجویان با حوزه های مختلف توسعه و جهانی سازی با رویکردی فرهنگی، ارتباطی و اجتماعی.

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

bashir@isu.ac.ir  


عناوین سرفصل‌های درس:

هفته

عنوان درس

منابع

اول و دوم

معنا و روش شناسی نوسازی و دگرگونی سیاسی

-        1- مولانا، حمید، گذر از نوگرائی ارتباطات و دگرگونی جامعه، ترجمه: یونس شکرخواه، مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ها، چاپ اول، 1371. (صفحات: 36-29)

-        2- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، فصل اول "روش شناسی در زمینه مطالعات نوسازی و توسعه سیاسی"، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی، 1374. (صفحات:15-11)

-        3- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، فصل سوم "تحولات فکری و روش شناختی درباره نوسازی و دگرگونی سیاسی"، نشر قومس، چاپ دوم، 1373. (صفحات: 78-61)

سوم و چهارم

اهداف نوسازی و نظریه های توسعه سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

1- واینر، مایرون هانتینگتون، ساموئل (Myron Weiner and Samuel P. Huntington)،  درک توسعه سیاسی، "اهداف توسعه"، ترجمه: پژوهشکده مطالعات راهبردی، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1379. (صفحات:64-35)

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، نشر قومس،چاپ دوم، 1373، " نظریه های توسعه سیاسی"، (صفحات: 110-81)

3- قوام، سید عبدالعلی، نقد نظریه های نوسازی و توسعه سیاسی: بررسی مسائل نظریه پردازی در باب نوسازی و توسعه سیاسی در جهان سوم، "نظریه پردازی در غرب و تطابق آن با جهان سوم"، (صفحات: 37-17)

پنجم

” مفهوم توسعه سیاسی- اجتماعی

قوام، سید عبدالعلی، «چالش رهیافت ها در مطالعه و بررسی توسعه سیاسی»، چالش های توسعه سیاسی، چاپ اول، نشر قومس، صص 11- 25.

ششم

رسانه ها و نوسازی

1- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 78.- بشیر، حسن (1388) «رسانه ها و نوسازی: چارچوپ های نظری»، نقش مطبوعات در فرایند نوسازی سیاسی و اجتماعی ایران در دوره قاجاریه، انتشارات دانشگاه امام صادق (علیه السلام)، صص 33 78.

هفتم

ارتباطات توسعه

سمینار استاد مدعو

هشتم

”مکتب نوسازی“ (1)

(چشم انداز نوسازی)

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز نوسازی" ترجمه محمود حبیبی مظاهری، انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، چاپ اول، 1378. (صفحات: 52-27)

نهم و دهم

”مکتب نوسازی“ (2)

(مطالعات اولیه نوسازی)

سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات اولیه نوسازی"، (صفحات: 78-53).

یازدهم و دوازدهم

مکتب وابستگی

1- سو، آلوین، تغییر اجتماعی و توسعه، "چشم انداز وابستگی"،  صفحات: 137-115، و "مطالعات سنتی وابستگی" صفحات: 165-138، و "مطالعات وابستگی جدید" صفحات: 204-166. (جمعا صفحات: 204-115).

2- سیف زاده، سید حسین، نظریه های مختلف درباره راههای گوناگون نوسازی و دگرگونی سیاسی، "دیدگاه نظریه وابستگی نسبت به توسعه سیاسی"، (صفحات: 225-205)

سیزدهم

تجدید نظر در مکتب نوسازی

آلوین سو، تغییر اجتماعی و توسعه، "مطالعات نوسازی جدید"، (صفحات 113-79)

چهاردهم

چیستی جهانی شدن

1-    کتابهای گیدنز

2-    مقالات فصلنامه ارغنون، شماره 24، تابستان 1383.

3-    عاملی، سعید رضا، (1388) «جهانی شدن ها: مفاهیم و نظریه ها»، جهانی شدن: مجموعه مقالات، نویسندگان مختلف، سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

پانزدهم

جهانی شدن و دو فضائی شدن جهان

سمینار استاد مدعو

شانزدهم

جهانی شدن و فرهنگ

مقالات متفرقه


 

 

 

شرح درس اسلام و غرب در جهان معاصر- دانشگاه امام صادق (ع)-نیمسال دوم-1393

باسمه تعالی

معاونت آموزشی و تحصیلات تکمیلی

شورای‌آموزشی و تحصیلات تکمیلی

کاربرگ طرح درس و ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشجویان

سال تحصیلی:  1393   نیمسال: دوم

عنوان دانشکده: معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (ع)

عنوان درس: اسلام و غرب در جهان معاصر

تعداد واحد: 2

مقطع درس: کارشناسی ارشد

گروه آموزشی مسئول درس: ارتباطات و فرهنگ

زبان تدریس: فارسی

هدف درس:  آشنا شدن دانشجویان با مهمترین مسائل مربوط به اسلام و غرب

استاد درس: دکتر حسن بشیر

drhbashir100@gmail.com

کمک استاد: محمدحسین شعاعی

mhshoaee1392@gmail.com  

  

نحوه‌ی ارائه‌ی درس و هدف آن:

Ò   هدف از درس «اسلام و غرب در جهان معاصر» آشنا شدن دانشجویان محترم با مهمترین مسائل اسلام و غرب و تحلیل آنها است.

Ò    بنابراین، درس مزبور شامل دو بخش خواهد بود:

Ò    1- شناخت غرب (غرب شناسی)

Ò    فهم ویژگی های غرب برای تحلیل شناخت آنان از دیگران

Ò    2- چالش های اسلام و غرب

Ò    با محورهایی از قبیل:

Ò    رابطه اسلام و مسیحیت

Ò    اسلام هراسی

Ò    بازنمایی اسلام

Ò    تروریسم

 شیوه تقسیم بندی درسها و مقرری دانشجویان:

Ò    درسها به سه شکل ارائه خواهند شد: (1) توسط استاد درس، (2) استادان دیگر و (3) برخی از دانشجویان

Ò    به دلیل تعداد دانشجویان، سه نوع مقرری برای آنان در نظر گرفته شده است که با تعیین قبلی، هر دانشجو فقط یک مورد را انجام خواهد داد:

Ò    (1) ارائه سمینار درسی

Ò    (1) خلاصه کردن برخی از کتاب های تعیین شده.

Ò    (2) پیاده سازی سمینار اساتید و آماده سازی آن. 

شیوه نمره گذاری:

Ò    1- تهیه پاورپوینت مقاله: 2 نمره  

Ò    2- ارائه سمینار کلاسی از مقاله انتخاب شده: 3 نمره

Ò    3- پیاده سازی سمینار استادان و آماده سازی آن: 5

Ò    4- خلاصه کتاب تعیین شده، طبق شیوه نامه خلاصه کتاب: 5 نمره

Ò    5- دانشجویانی که علاقمند باشند مقاله ای برای درس بنویسند می توانند به جای خلاصه کتاب، مقاله را انتخاب کنند: 5 نمره

Ò    6- امتحان کتبی پایان ترم:  15 نمره

Ò    انتخابی: یا خلاصه کتاب یا تهیه مقاله علمی

 

عناوین سرفصل‌های درس:  اسلام و غرب در جهان معاصر

درس

عنوان درس

منبع

ارائه دهنده

1

معرفی درس، تقسیم بندی سمینارها، مقدمه ای در باره مهمترین محورهای درس

ندارد

استاد درس

2

اروپا محوری و آمریکا مرکزی

(بخش اول: اروپا محوری)

عاملی، سعیدرضا (1389) «اروپامحوری، آمریکا مرکزی و نگاه چند محوری به تمدنها»، در: جیمز ام. بلاوت  (1389) هشت تاریخدان اروپا محور، ترجمه: ارسطو میرانی و به یان رفیعی، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر. صص: 11-38.

استاد درس

3

اروپا محوری و آمریکا مرکزی

(بخش دوم: آمریکا محوری)

عاملی، سعیدرضا (1389) «اروپامحوری، آمریکا مرکزی و نگاه چند محوری به تمدنها»، در: جیمز ام. بلاوت (1389) هشت تاریخدان اروپا محور، ترجمه: ارسطو میرانی و به یان رفیعی، تهران: مؤسسه انتشارات امیر کبیر. صص: 11-38.

استاد درس

4

1-    ماکس وبر: عقلانیت غربی

2-    لین وایت: اروپاییان مبتکر

همان (فصول: دوم و سوم)

1-دانشجوی اول

2-دانشجوی دوم

5

1-    رابرت برنر: تونل زمان (مارکسیسم اروپامحور)

2-اریک ال. جونز: معجزة اروپایی

همان (فصول: چهارم و پنجم)

1-دانشجوی سوم

2-دانشجوی چهارم

6

1-    مایکل مان: توسعه اروپایی به سوی تبیین تاریخی: پیشروی تاریخ

2-    جان ای. هال: اروپاییان دموکراتیک

همان (فصول: ششم و هفتم)

1-دانشجوی پنجم

2-دانشجوی ششم

7

جارد دایاموند: اروپا گرایی محیطی

همان (فصل هشتم)

1-دانشجوی هفتم

8

1-    دیوید لندز: امپراتوری مقابه به مثل می کند

2-    سی دلیل برتری اروپاییان بر دیگران

3-    مدل

همان

 (فصول: نهم و دهم و یازدهم)

1-دانشجوی هشتم (فصل نهم)

2-دانشجوی نهم (فصول دهم و یازدهم)

9

جهان اسلام از دیدگاه غرب: دوره شناسی، هستی شناسی از دیدگاه غرب

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

10

غرب و جهان اسلام: سیاست ها و برنامه ها

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

11

اسلام هراسی: دیپلماسی ارعاب جهان

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

12

غرب و بیداری اسلامی: دیپلماسی عمومی و رسانه ای

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

13

اسلام و مسیحیت: گفتگوی بین الادیانی

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

14

بازنمایی اسلام در هالیوود

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

15

غرب و داعش

منبع با استاد سمینار دهنده

استاد مدعو

16

جمع بندی

-

استاد درس

 

ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی

ضرورت تحول اساسی در نگاه رسانه به علوم انسانی

این مصاحبه با اینجانب توسط فصل نامه اختصاصی تحول در علوم انسانی (فصل تحول) انجام شده که در شماره 10-9، سال سوم، تابستان و پائیز 1393 این فصلنامه منتشر شده است.

به کوشش: آرش جمالی


1-             اگر بپذیریم رسانه ها نقش شایان توجهی در حوزه های گوناگون بحث دگرگونی اعم از ضرورت، امکان، ماهیت و محتوا دارند، در کدام یک از این حوزه ها نقش آفرینی بیشتری دارند؟ در واقع رسانه ها در بعد نرم افزاری (تولید مستقیم یا غیر مستقیم علم) واجد وظایف مهمتری هستند یا در بعد سخت افزاری(فرهنگ سازی و بسترسازی)؟

پاسخ: در حقیقت رسانه ها در هر دو حوزه تاثیرگذار هستند. فرهنگ یک حوزه ی نرم افزاری و یک ذهنیت فکر گرا است، در حالیکه ارتباطات، عینیت سخت افزاری بخشیدن به آن ذهنیت نرم افزاری است. به عبارت دیگر، رسانه ها هم در بعد ذهنیت و هم در بعد عینیت تاثیرگذار می باشند. بعد ذهنیت از جنبه ی دیگر می تواند عینیت را به اشکال مختلف تحت تاثیر بگذارد و آن ساخت ذهنیت های دیگر بر اساس عینیت های به وجود آمده. این مساله کاملا رابطه عمیق و دو سویه فرهنگ و ارتباطات را مشخص می کند. فرهنگ، در حقیقت از یک سو، ارتباطات را به وجود می آورد یا بر اساس آن ارتباطات شکل می گیرند، و از سوی دیگر این ارتباطات خود می توانند فرهنگ های جدیدی را به وجود آوردند که می تواند تقویت کننده، توسعه دهنده، تغییر کننده، یا تخریب کننده  فرهنگ قبلی باشند. در اینجا است که رسانه ها می توانند نقش های چندگانه بازی کنند. از طرفی انتقال دهنده فرهنگ برای ایجاد عینیت های ارتباطی و از سوی دیگر، با تصویر سازی عینی، عاملی برای ایجاد و گسترش فرهنگ های دیگر شوند. بنابراین، رسانه ها در هر دو حوزه نرم افزاری و سخت افزاری به معنای فرهنگ وارتباطات عمل می کنند و تاثیر گذار هستند. 


ادامه مطلب ...

گزارشی درباره فقر آثار پژوهشی در حوزه ارتباطات

گزارشی درباره فقر آثار پژوهشی در حوزه ارتباطات

نبود بودجه پژوهشی و بی‌توجهی استادان، آسیب اصلی کتاب‌های رسانه

مدیریت ارتباطات(ما) آن‌لاین- 18/10/1393

ساره گودرزی در پنجاه‌وششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات در گزارشی به بررسی فقر آثار پژوهشی در حوزه ارتباطات پرداخته و در همین باره با پنج تن از فعالان حوزه رسانه گفت‌وگو کرده است. بخشی از دیدگاه‌های مجید امرایی، دکتر مجید رضاییان، دکتر حسن بشیر، دکتر امیدعلی مسعودی و امیر لعلی را در ذیل و متن کامل این گزارش را از اینجا تهیه و مطالعه فرمائید:

 

ادامه مطلب ...

«ارتباطات ریسک» از زبان حسن بشیر

 

«ارتباطات ریسک» از زبان حسن بشیر

 همشهری آنلاین

 تاریخ : چهارشنبه 1 بهمن 1393 - 19:07:30 کد مطلب:284970

سرویس خبری: ارتباطات > ارتباطات

دکتر بشیر با بیان اینکه ارتباطات ریسک ارتباطی است که باید در حوزه ارتباطات مؤثر مورد توجه قرار گیرد، گفت: ریسک حالتی است که اگر فرد یا جامعه در مورد آن بیش از اندازه حساسیت نشان دهد، به بحران تبدیل می‌شود.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر در سخنرانی با موضوع «ارتباطات ریسک؛ مدیریت معنا و رفتار ارتباطی» در هشتمین دوره کنفرانس توانمندسازی منابع انسانی با تمرکز بر نظام تایید صلاحیت و شایستگی منابع انسانی، ضمن تشریح رابطه ارتباطات ریسک، مدیریت ریسک و مدیریت بحران، و تفاوت میان آنها، گفت: ریسک وضعیتی است که پیش از بحران باید مورد توجه قرار گیرد.

دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) افزود: در حقیقت، ریسک، درک حساسیت‌های خطر در شرایط مختلف است. این وضعیت به شدت با نظریه اضطراب / عدم قطعیت گادیکانست بستگی دارد که ارتباطات را زمانی امکان‌پذیر می‌داند که در آستانه اضطراب / عدم قطعیت قرار گیرد. اگر اضطراب بیش از اندازه باشد یا عدم قطعیت در حد فراتر از معمول و متعارف برای هر فرد ایجاد شود، اصولاً هیچ ارتباطی برقرار نمی‌شود.

وی افزود: ریسک نیز، حالتی است که اگر فرد یا جامعه در مورد آن بیش از اندازه حساسیت نشان دهد، به بحران تبدیل می‌شود و از حالت ریسک خارج می‌شود و اگر کمتر از اندازه معقول مورد توجه قرار دهد، اصولاً به آن به عنوان ریسک فکر نخواهد کرد و در این صورت آن حالت می‌تواند به تدریج به بحران تبدیل شود.

به گفته دکتر بشیر، ارتباطات ریسک ارتباطی است که از منظر دیگر باید در حوزه ارتباطات مؤثر مورد توجه قرار داد. ارتباطات مؤثر ارتباطی است که باید نتیجه‌بخش و در حقیقت بازخورد مناسب را در پی داشته باشد. به همین دلیل باید در این رابطه موضوع «معنا» و «اشتراک معنا» بین مخاطبان و منابع تامین پیام ایجاد شود تا نوعی از «مدیریت معنا» در میان هر دو برای درک مناسب ریسک و حالت‌های مختلف آن ایجاد شود.

وی همچنین در اشاره به پنج مرحله مهم ایجاد ارتباطات مؤثر در حوزه ریسک، از اطمینان‌سازی (با کاهش اضطراب)، قطعیت‌سازی (با عدم تردید)، آستانه‌سازی (حرکت در آستانه اضطراب / عدم قطعیت)، اشتراک معنا (ایجاد اشتراک معنایی) و مدیریت معنا (مدیریت ارتباطی ریسک) نام برد.

دکتر بشیر، در ادامه وضعیت پرونده هسته‌ای را از منظر ریسک مورد بررسی قرار داد و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران با منطق و عقلانیت و انسان‌مداری تا کنون تلاش کرده است با ادبیات دینی- انسانی و حرکت در آستانه ارتباطات متکی به ایجاد حداقل اضطراب و حداکثر قطعیت مناسب با طرح فتوای تحریم تسلیحات هسته‌ای، اجازه دادن به بازرسان آژانس برای بازدید از سایت‌های هسته‌ای و تلاش در ادامه مذاکرات معقول تا تحقق اهداف مطلوب، وضعیتی از مدیریت معنا در سطح ملی و بین‌المللی و جهانی ایجاد کند که از طرفی هویت و عزت نظام اسلامی و مردم مسلمان ایران حفظ شود و هم جهان کنونی از اهداف مسالمت‌آمیز ایران در این زمینه آگاه شود که برخورداری از این دانش و تکنولوژی حق مسلّم همه کشورها است.

استاد ارتباطات بین‌الملل خاطرنشان کرد: علیرغم منطق و عقلانیتی که ایران در مذاکرات خود نشان می‌دهد، اما غرب به ویژه آمریکا در تلاش است که درجه اضطراب جهانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران را تصعید و وضعیت عدم قطعیت در این زمینه را افزایش دهد تا از سویی نتوان به نتایج قطعی در مذاکرات دست پیدا کرد و از طرف دیگر ایران، منطقه و حتی جهان در شرایط ریسک نزدیک به وضعیت بحران بسر برد تا نتوان به اهداف توسعه در سطح ملی و بین‌المللی دست یافت.

وی تاکید کرد : این وضعیت ریسک - بحران که به ویژه برخی از کشورهای غربی درگیر در مذاکرات هسته‌ای به دنبال آن هستند، قطعا نمی‌تواند به مدت طولانی ادامه یابد چون نگهداری جهان در این وضعیت بیش از آن که به ملت بزرگ ایران لطمه وارد سازد، وضعیت جهانی و منطقه‌ای را به ریسک‌ها و بحران‌های گوناگون خواهد کشاند که وضعیت برد - برد در سه سطح ملی، منطقه‌ای و جهانی را به شدت تحت تاثیر قرار خواهد داد و در آن صورت غرب باید مسئولیت وضعیت جدید را بطور کامل پذیرا باشد و تاوان آن را بدهد.

لینک خبر

http://www.hamshahrionline.ir/details/284970