وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

آقای تقی پور و هدیه ارزشمند نوروزی

آقای تقی پور و هدیه ارزشمند نوروزی

سلام و سال نو مبارک
دانلود رایگان 6 شماره اول ماهنامه مدیریت ارتباطات، هدیه نوروزی به علاقمندان روابط عمومی، تبلیغات، رسانه و جامعه اطلاعاتی
لطفاً به آگاهی سایر استادان، کارشناسان و دانشجویان محترم برسانید
ذکر منبع به هنگام استفاده از مطالب، موجب امتنان است
به سایت ذیل مراجعه و نسخه پی دی اف شش شماره اول ماهنامه مدیریت ارتباطات را دانلود کنید


www.cmmagazine.ir

برای دریافت فراخوان مقاله و ثبت نام در هفتمین همایش روابط عمومی الکترونیک به سایت ذیل مراجعه نمائید



با ارادت
امیر عباس تقی پور

انتشار ویژه نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات

ماهنامه مدیریت ارتباطات تحولی قابل تقدیر در حوزه اطلاعات و ارتباطات

ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد


ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات- اسفند 90 و فروردین 91- به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی، در 168 صفحه منتشر شد.

«بهاریه ارتباطات»، «چهره سال رسانه»، «چهره سال جامعه اطلاعاتی»، «موسیقی»، «سینما»، «تحلیل ماه»، «رویدادهای سال در حوزه ارتباطات»، «ادبیات» و «اندیشه» از پرونده‌ها و سرفصل‌های مطالب این ویژه‌نامه نوروزی است. همچنین در این ماهنامه، پرونده‌ای به مناسبت سالگرد زلزله و سونامی ژاپن با عنوان «اطلاع‌رسانی در بحران» منتشر شده است.

ضرورت اقدام‌پژوهی در حوزه «مدیریت ارتباطات» عنوان سرمقاله این شماره «مدیریت ارتباطات» به قلم مدیرمسؤول است.

در این ویژه‌نامه یادداشت‌های اختصاصی پروفسورکاظم معتمد‌نژاد، پروفسور یحیی کمالی‌پور، دکتر سعیدرضا عاملی، دکتر شهیندخت خوارزمی، دکتر یونس شکرخواه، دکتر امیدعلی مسعودی، دکتر فریدون وردی‌نژاد، دکتر علی اصغر محکی، دکتر اسماعیل قدیمی، دکتر مجید رضاییان، دکتر داوود زارعیان، دکتر مهدی کرباسیان، غلامرضا کاظمی‌ دینان، محسن پاک‌آیین، دکتر محمود ترابیان، ابراهیم رستمیان مقدم، محمود احمدی، نگین حسینی، دکتر حمید ضیایی‌پرور، سعید معادی، علی حیدری، دکتر امیر مسعود مظاهری و سعید شهبازی در قالب «بهاریه‌ ارتباطات» منتشر شده است.

«چهره سال فعالان رسانه‌ای کیست؟» و «چهره سال فعالان جامعه اطلاعاتی کیست؟» پرسش‌های مربوط به مطالبی است که توسط مریم محبی و سید تقی کمالی تهیه شده و با درج نظرات 117 نفر از اساتید، کارشناسان و فعالان این دو حوزه در مورد انتخاب چهره‌های برتر رسانه و جامعه اطلاعاتی در سال 90 و دلایل انتخاب آنهاست.

اما دکتر حسن بشیر نیز در سلسله مطالب خود در «مدیریت ارتباطات» که با عنوان «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمانی» منتشر می‌شود، مهم‌ترین محورهای گفتمانی رسانه‌های بیگانه در سال 1390 را بر مبنای گزارش‌های خبری مورد بررسی و تحلیل قرار داده است.

«جایگاه تبلیغات تجاری در اقتصاد امروز ایران» عنوان پژوهش دکتر محمود دهقان طزرجانی است که برای نخستین بار در «مدیریت ارتباطات» منتشر شده است. او در این پژوهش ابتدا نگاهی گذرا بر اصول حاکم بر سه مکتب اقتصاد دولتی، اقتصاد سرمایه‌داری و اقتصاد اسلامی داشته و سپس به جایگاه تبلیغات تجاری در این سه مکتب اقتصادی پرداخته است.

«تقدیس الفبای فارسی در تاجیکستان»، تیتر انتخاب شده برای گفت‌وگوی امیرعباس تقی‌پور با دکتر علی‌اصغر شعردوست، سفیر ایران در دوشنبه است. شعردوست در گفت‌وگوی اختصاصی با ماهنامه مدیریت ارتباطات به بیان زوایایی از اهمیت توسعه زبان فارسی در این کشور و دلایل روی آوردن برخی از کشورهای حوزه قفقاز و آسیای مرکزی به الفبای لاتین پرداخته است.

«رویدادهای مهم رسانه‌ای و ارتباطی در سال 90؛ هر ماه یک رویداد» از دیگر مطالب این ویژه نامه به قلم فاطمه عسگری آزاد است. پدیده رسانه‌های اجتماعی: جنگ دو قطب، ویکی‌لیکس: هیاهوی بسیار برای هیچ، افزایش شبکه‌های تلویزیونی صداوسیما، سوهان اعصابی به نام تلویزیون، حضور هنرمندان ایرانی در سطح جهان و حواشی آن، کلمه‌ها روی لوح‌ها جان می‌گیرند؟، ازدواج سلطنتی بریتانیا؛ بزرگ‌ترین شوی دنیا، افتخار رسانه‌ای نشاندن پهپاد نصیب العالم شد، پ نه پ! گسترش هم پیدا نکنم؟ تقلید از شبکه‌های ماهواره‌ای در رسانه‌های داخلی، رونق فیلم‌های سه بعدی: می‌خواهم زنده بمانم و حضورستارگان سینما روی صحنه از رویدادهای مهمی است که نویسنده به اختصار پیرامون هر یک از آنها به ارائه دیدگاه خود پرداخته است.

«تک‌نگاری بر سینمای امروز، از هنر تا صنعت» عنوان مطلب ورودی به پرونده «سینما»ی این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات است که به همت رضا قربانی و همکارانش، آماده شده و در آن زوایای مختلف این صنعت مورد توجه قرار گرفته است. بررسی صنعت سینما در گفت‌وگوی فاطمه عسگری آزاد و رضا قربانی با محمدعلی حسین‌نژاد -تهیه‌کننده و محقق اقتصاد سینما، گفت‌وگوی لیلا مقدم‌فر با پرویز اجلالی -جامعه‌شناس- در مورد سینما و چالش‌های تغییر سبک زندگی، بررسی آسیب‌ها و فرصت‌های تولید و توزیع در سینمای ایران نوشته‌ مریم محبی، گزارش محمدجواد هنرمند ساری و گفت‌وگوی وی با داوران جشنواره فیلم فجر درباره افت محسوس مخاطبان سینما و اظهارات داود رشیدی، جمال شورجه، علیرضا رئیسیان و داود میرباقری در این خصوص، آشنایی با معروف‌ترین وب سایت سینمایی کل جهان، گفت‌وگوی قاسم سرافرازی بادکتر ابراهیم فیاض استاد دانشگاه تهران در مورد سینمای ایران، بررسی کتاب ستارگی: صنعت میل و طلب توسط محمد معماریان، بررسی 10 فیلم ایرانی که که بیشترین فروش سینمای بعد از انقلاب را داشته‌اند توسط مینا والی، تجزیه و تحلیل زنجیره ارزش صنعت سینما از شکل‌گیری ایده تا دیده شدن فیلم توسط محمدجواد هنرمند ساری، فن‌آوری چه بر سر صنعت سینما می‌آورد، بررسی آماری دلایل کم رونقی سینمای ایران و طبع متفاوت مردم و منتقدان سینمایی در کنار یادداشت نگین حسینی با موضوع سینمای اسکاری اصغر فرهادی از نگاه ارتباطاتی از مطالب این پرونده است.

منوچهر دین‌پرست در سرویس اندیشه ماهنامه مدیریت ارتباطات به اتفاق همکارانش به بررسی زوایای زندگی «مارشال مک ‌لوهان» پرداخته است. نگاهی به زندگی و آثار مارشال مک‌لوهان نوشته‌ محسن آزموده، رسانه گرم و سرد به روایت مک لوهان ترجمه جمشید زمانی، گفت‌وگوی فاطمه باباخانی با دکتر غلامرضا آذری، درباره مک‌لوهان و آثارش در ایران، واکاوی ایده «دهکده جهانی» در گفت‌وگوی وی با دکتر هوشنگ عباس‌زاده، گفت‌وگوی ابراهیم عبدالله‌زاده با دکتر منصور ساعی درباره اندیشه‌های مارشال مک لوهان و ترجمه گفت‌وگو با مارشال مک‌لوهان با عنوان رسانه هنوز هم پیام است توسط محمد میرزایی عناوین مطالب این پرونده است.

موسیقی و شکل‌گیری ارتباطات با مخاطب عنوان پرونده هنری ویژه‌نامه‌ »مدیریت ارتباطات» است. در این پرونده با لوریس چکناواریان آهنگساز و رهبر ارکستر، پری ملکی، کیوان ساکت آهنگساز و نوازنده تار، مجید انتظامی آهنگساز، محمدرضا لطفی آهنگساز و نوازنده تار، اعضای گروه کامکارها، ارسلان کامکار آهنگساز، فرهاد فخرالدینی آهنگساز، داریوش پیرنیاکان نوازنده تار و سه‌تار، درویش‌رضا منظمی نوازنده کمانچه، همایون خرم آهنگساز و نوازنده ویولون، صدیق تعریف خواننده، حسن ناهید نوازنده نی و هوشنگ ظریف نوازنده تار، گفت‌وگو شده است. این گفت‌وگوها را یاسر یگانه، محمد صفاجویی، آمن خادمی و مجتبی دانشی انجام داده‌اند.

همچنین در این شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات، پرونده‌ای به نویسندگی و مترجمی نگین حسینی به مناسبت سالگرد زلزله و سونامی ژاپن در اسفندماه گذشته منتشر شده که در آن نگاهی عمیق به عملکرد رسانه‌های جمعی ژاپن و آمریکا در این حادثه شده است. رسانه‌ها روی فرمان خوابشان برد، رکورد تلویزیونی برای زلزله و سونامی ژاپن، دو ضرورت در پوشش خبری بحران، گفت‌وگو با رئیس مرکز ملی آمادگی بلایا در دانشگاه کلمبیا در مورد خبرنگاری در زمان زلزله و گفت‌وگو با افشین والی‌نژاد، خبرنگار ایرانی مستقر در توکیو، مطالب این پرونده را تشکیل می‌دهند.

اما تأملی بر سبک زندگی در عصر فن‌آوری‌های مدرن، موضوع اصلی پرونده جامعه اطلاعاتی را تشکیل می دهد. موضوعات این پرونده عبارتند از: به کدام شیوه زندگی را زندگی می‌کنید؟ نوشته‌ سیدتقی کمالی، انقلاب ارتباطات یا واژگونی سبک زندگی؟ نوشته‌ آزاده مرنی، سبک زندگی مجازی در آمریکا: کلیسای سایبری ترجمه‌ی زهره خوارزمی، بررسی «انقلاب فن‌آورانه در عصر اطلاعات» در گفت‌وگوی سیدتقی کمالی و الهه حسینی با نانسی بایم استاد دانشگاه کانزاس آمریکا، گفت‌وگوی هاجر شادمانی با اردشیر انتظاری استاد جامعه‌شناسی با عنوان بی‌هنجاری، بیماری اجتماع ایرانی در عصر اطلاعات، بررسی تأثیر تبلیغات در تغییر سبک زندگی مخاطبان در گفت‌وگو با علیرضا حسینی پاکدهی توسط ناصر غضنفری، گفت‌وگوی الهه حسینی با پروفسور حسین باهر با عنوان سبک زندگی به صورت ظواهر تمدن و بواطن فرهنگ نمایان می‌شود، بازخوانی سبک زندگی در دنیای ارتباطات توسط سیدفریبرز موسوی، شبکه‌های اجتماعی آنلاین و گسترش سبک زندگی جهان‏وطنانه نوشته محمد مهدی مولایی، گفت‌وگوی هاجر شادمانی با دکتر نعمت‌الله فاضلی با موضوع بازاندیشی مثبت رسانه‌ای و تغییر سبک زندگی ایرانی، گفت‌گو با دکتر ناصر فکوهی توسط نجیبه محبی و تشریح آثار و پیامدهای فن‌آوری‌های نوین بر جامعه ایرانی توسط دکتر علی‌اصغرکیا.

«خاطرات؛ رسانه‌های صبور» نیز در پرونده‌ ادبیات و به همت حمید نورشمسی منتشر شده است. نظرسنجی درباره برترین آثار مکتوب مستند در دهه 80 توسط صادق وفایی، درباره خاطره و داستان نوشته محسن فرجی، عطش و آتش خاطرات نوشته‌ی سید قاسم یاحسینی و داستان روی شانه‌های خاطره سوار است نوشته‌ علی‌الله سلیمی را می‌توانید در این پرونده بخوانید.

همچنین بخش شانزدهم ترجمه‌ کتاب «نگارش در روابط‌عمومی» نوشته‌ی تامس.اچ.بیوینز با ترجمه علیرضا باستانی در این شماره منتشر شده است.

اما پایان بخش ویژه‌نامه نوروزی ماهنامه مدیریت ارتباطات، قسمت اول خاطرات علی‌اکبر عبدالرشیدی با عنوان قصه ناتمام است.

این ویژه‌نامه از شانزدهم اسفند ماه و از طریق پیشخوان مطبوعات و یا سایت www.prshop.ir  قابل تهیه است.

 

انتشار مقاله جدید: اخلاق وبلاگ نویسی

 

انتشار مقاله جدید:

 

«اخلاق وبلاگ نویسی»

 

نوشته: دکتر حسن بشیر و سمانه آذرپور

 

منبع: دوفصلنامه علمی-پژوهشی «رسانه و فرهنگ»

سال اول، شماره دوم، پائیز و زمستان 1390

 

چکیده:

اکنون انسان در عصر ارتباطات و با وجود پدیده هایی از قبیل وبلاگ ها می تواند به دور از محدودیت های رسانه های پیشین، آزادانه تصورات و نگاه خود را به درون و برون در فضای مجازی اینترنت تولید کند و بسط دهد. وبلاگ ها در دنیای امروز به عنوان رسانه ای مطرح شده اند که نهادهای حکومتی بر آنها نظارت و کنترل تام ندارند و به دلیل ویژگی های خود توانسته اند محدودیت و موانع رسانه های پیشین را حذف و از توان و آزادی بیشتری در ارائه اطلاعات و تبادل آراء برخوردار شوند. بنابراین با وجود اینکه وبلاگ نویسی توجه علم را به خود جلب کرده است، اما کار کمی در مورد اخلاق وبلاگ نویسی انجام شده است و برخی از آن ها با محدودیت هایی روبرو بوده اند. در این مقاله از روش کتابخانه ای برای گردآوری داده ها و بررسی جایگاه اخلاق در وبلاگ استفاده شده است. در نهایت، کدهای اخلاقی وبلاگ نویسی، در چهار زمینه ی گفتن حقیقت[1]، پاسخگویی[2]، به حداقل رساندن آسیب[3] و نسبت دادن (تخصیص)[4] ، شناسایی شدند.

 

واژگان کلیدی: اخلاق، وبلاگ، اخلاق رسانه، اخلاق حرفه ای روزنامه نگاری، اخلاق وبلاگ نویسی

 

 



[1] truth telling

[2] accountability

[3] minimizing harm

[4] attribution

درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی-دانشکده مدیریت-2-90

سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی

کارشناسی ارشد دانشکده مدیریت- دانشگاه تهران

نیمسال دوم- 1390

نام درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی

تعداد واحد: 3

زمان: نیمسال دوم 1390

مدرس: دکتر حسن بشیر

تلفاکس: دفتر: 88094913      

پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com

سایت: www.hbashir.blogsky.com

درآمد:

این درس شامل دو حوزه مطالعاتی "ارتباطات بین الملل" و "ارتباطات میان فرهنگی" است که در یک ترم تحصیلی ارائه خواهند شد. توجه به مفاهیم اساسی این دو حوزه مطالعاتی، ساختارها و کارکردها از اهم موضوعاتی است که مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.

ادامه مطلب ...

مقاله کارکردهای رسانه های اجتماعی در ایران

انتشار مقاله جدید: 

«کارکرد رسانه های اجتماعی در ایران» 

نوشته: دکتر حسن بشیر و محمدصادق افراسیابی 

منبع: نشریه علمی-ترویجی «رسانه» 

سال 21، شماره 3 و 4، شماره پیاپی: 83، پائیز و زمستان 1390، صص 5-31 

چکیده: 

در این مقاله تلاش شده است تا از طریق مطالعه پیمایشی میان اعضای بزرگترین جامعه مجازی ایرانیان (کلوب) کارکرد اصلی رسانه های اجتماعی در بین کاربران ایرانی مشخص گردد و به این سوال پاسخ داده شود که بیشترین استفاده جوانان از رسانه های اجتماعی شامل چه مواردی است؟ در همین راستا برای سنجش جایگاه شبکه های اجتماعی اینترنتی به عنوان تکامل یافته ترین رسانه های اجتماعی عصر حاضر در زندگی افراد و تعیین کارکردهای اصلی شبکه های مذکور، از روش پیمایش اینترنتی و ارسال پرسشنامه به صورت برخط (آنلاین) برای کاربران فعال جامعه مجازی ایرانیان استفاده کرده ایم. در مجموع با هدف جمع آوری 380 پرسشنامه تکمیل شده و قابل استفاده، طی مدت 2 ماه در زمانهای مختلف روز شامل ساعت 1 بامداد تا 7صبح ، 7 صبح تا 12 ظهر، 12 تا 4 بعداز ظهر، 4 بعداز ظهر تا 8 شب، 8 شب تا 1 بامداد، 9000 درخواست به اعضای آنلاین کلوب ارسال شده است. یافته­ها نشان می­دهد که اولا جوانان مهمترین استفاده کنندگان از شبکه های اجتماعی اینترنتی هستند، ثانیا استفاده از اینترنت و شبکه­های اجتماعی اینترنتی نه تنها مهمترین فعالیت ایشان در اوقات فراغت است، بلکه اکثر جوانان وقت قابل توجهی را به حضور در جوامع مجازی نسبت به سایر فعالیتهای اجتماعی اختصاص می دهند. همچنین بر اساس نتایج این مطالعه مشارکت در بحثهای گروهی، سرگرمی و دوست یابی به ترتیب بیشترین فروانی را به عنوان اولویت اول کارکردهای جوامع مجازی برای افراد دارا هستند.

واژگان کلیدی: رسانه های اجتماعی، اینترنت، جوانان، شبکه های اجتماعی، جامعه مجازی ایرانیان،کارکردها

انتشار مقاله جدید: فرهنگ سازی و بازنمایی نهاد خانواده

انتشار مقاله جدید 

«فرهنگ سازی و بازنمایی نهاد خانواده در تلویزیون با توجه به سند چشم انداز ج.ا.ا» 

نوشته: دکتر حسن بشیر و علی اسکندری 

منبع: فصلنامه تحقیقات فرهنگی «نامه پژوهش فرهنگی» 

سال دوازدهم، شماره مسلسل 46، تابستان 1390 ، صص 7-25  

چکیده: 

امروزه رسانه های جمعی به عنصری مهم تبدیل شده و بر همة عرصه های زندگی اعم از اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی نفوذی غیر قابل انکار داشته اند. تلویزیون ایران که درسطحی کلان هدف خود را انسان سازی و ایفای نقش دانشگاهی بزرگ معرفی کرده می بایست در ایفای نقشی فرهنگ ساز به شکل جدی ورود پیدا کند.

از این رو در این مقاله ابتدا به چگونگی فرهنگ سازی رسانه ها در ابعاد مختلف فرهنگ پرداخته می شود و در ادامه با توجه به اهمیت نهاد خانواده در جوامع امروزی به چگونگی بازنمایی آن در متون تلویزیونی خواهیم پرداخت. از همین رو در ابتدا پس از بیان تقسیم بندی هایی از فرهنگ، آن را به سه حیطه اصلی باورهای بنیادین، ارزش هاو هنجارها و رفتارها تقسیم کرده، سپس نحوه ورود رسانه در هریک از این ابعاد با توجه به اصول سند چشم انداز را مورد مداقه قرار خواهیم داد. در نهایت آنچه حاصل می آید اینکه رسانه ها به منظور فرهنگ سازی در جامعه و بخصوص نهاد خانواده می بایست تغییراتی را سطح باورهای بنیادین در گام نخست و در ادامه در سطح ارزش ها و درپی آن هنجارها  بوجود آورند؛ همچنین برنامه ریزی بر روی باورهای بنیادین که در قاعده هرم قرار دارد بسیار تاثیر گذارتر از دیگر قسم های هرم خواهد بود چراکه این بعد از فرهنگ اگرچه ممکن است کمرنگ شود اما هیچگاه از بین نخواهد رفت.

کلید واژه ها: تلویزیون، سند چشم انداز بیست ساله، فرهنگ سازی، بازنمایی، خانواده