وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

سواد رسانه ای فهم رسانه است، نه نقد آن

سواد رسانه ای فهم رسانه است، نه نقد آن

منبع: پایگاه پژوهشی تحلیلی راهبردی

تاریخ: 19 مرداد 1394




توجه: این گفتگو را یکی از دانشجویان خوب و خوش فکر اینجانب در دانشگاه امام صادق (ع) انجام داده اند که به شدت در صدد تحقیق در مورد ابعاد مختلف سواد رسانه ای است. گفتگو خیلی دوستانه بود و بهمین شکل هم درج شده است. نه تجدید نظر جدی در آن صورت گرفته شده و نه از نظر انشایی نیز دستی در آن برده شده. و لذا همانگونه که صحبت شده تقریبا بازتولید شده است و این خودش نوعی از صداقت محتوایی را منعکس می کند. البته امیدوارم که مفید بوده باشد.

حسن بشیر.


یک عده فکر‌می کنند این سواد رسانه‌ای در مقابل نقد است. نه! احتمالا در مقابل فهم رسانه‌ای بوده است و نه در مقابل نقد رسانه. آمدند و تصور کردند باید فهم جدیدی ایجاد شود. حال سوال این بود که این فهم جدید چه بوده و مبتنی بر چیست؟

مروری بر مهمترین مسائل و موضوعات پژوهشی در حوزه سواد رسانه‌ای در مصاحبه با دکتر حسین بشیر

مسئله شناسی و اشراف بر موضوعات از حلقه های مفقوده بسیاری از پژوهش های ماست. همین آسیب شناسی بهانه ای شد تا به سراغ دکتر حسن بشیر عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق علیه السلام رفتیم تا در مورد مسائل و موضوعات پژوهشی در این حوزه صحبت کنیم. مصاحبه زیر نکات مفید و قابل تأملی برای ما داشت.

راهبردی: برای کسی که می‌خواهد در حوزه سواد رسانه‌ای به مطالعه و پژوهش بپردازد، چه سوالاتی باید مد نظر قرار گیرد؟

دکتر بشیر: دقیقا شما باید برای من بگویید این سواد رسانه‌ای یعنی چه؟ به چه زمانی بر‌می گردد؟ اولین کسی که آن را بیان کرده است کیست؟ به چه معنا گفته شده است؟ جواب به این سوالات نه فقط ناظر به خارج بلکه در ایران نیز باید بررسی شود. مثلا چه کسی در ایران برای اولین بار مساله سواد رسانه‌ای را مطرح کرده است؟ مثلا آقای دکتر شکرخواه بوده است یا نه؟!

سوالات دیگری که باید به آن توجه شود آن است در خارج از کشور چه کسانی در ابتدا از موضوع سواد رسانه‌ای سخن به میان آورده‌اند؟ برای اولین بار امریکایی‌ها گفته اند، انگلیسی‌ها گفته اند و یا فرانسوی‌ها گفته اند؟! این پرسش‌ها به این معنا است که شما باید در ابتدا کاملا تبار شناسی بکنید که سواد رسانه‌ای به چه معنا است و به چه منظوری مطرح شده است.

در موضوع سواد رسانه‌ای چه کارهایی انجام شده است؟ آیا در آن زمان کتابی نوشته شده بوده و یا مقاله‌ای بیان شده است؟ اولین کتابی نوشته شده است چیست و چه نکاتی را مطرح می‌کند؟ ما باید در بررسی مساله سواد رسانه‌ای و فهم پیدایش آن اولین کتاب‌ها را در بیاورریم و بررسی کنیم. ما متاسفانه در این امر دقت نمی‌کنیم و برداشت‌های نادرستی صورت می‌گیرد.

راهبردی: مثالی برای تبیین اهمیت این جستجوها و دقت‌ها در موضوع سواد رسانه‌ای می‌فرمایید؟

مثلا یک عده فکر‌می کنند این سواد رسانه‌ای در مقابل نقد است. نه! اول احتمالا در مقابل فهم رسانه‌ای بوده است و نه در مقابل نقد رسانه. اولین چیزی که مطرح بوده، فهم رسانه‌ای است. آمدند و دیدند اول رسانه امروزی چون متفاوت است با رسانه سنتی و با رسانه سنتی تفاوت بسیار پیدا کرده است؛ آمدند و تصور کردند باید فهم جدیدی ایجاد شود. حال سوال این بود که این فهم جدید چه بوده و مبتنی بر چیست؟

پس شما باید در ابتدا ببینید منظور « media studying » بوده است و نه «media literacy». پس باید جدای از بحث تبار شناسی، فرایند معناشناسی نیز مورد توجه قرار گیرد. فرایند معنا شناسی سواد رسانه‌ای چه بوده و به کجا رسیده است؟ چرا مفهوم education و literacy آمده است؟! شاید اصطلاحات دیگری هم وجود داشته باشد که ما از آن بی خبر هستیم و باید این اصطلاحات استخراج شود. باید ببینید آیا اصطلاحات دیگر مربوط هم وجود دارد و یا نه؟!

پس از جواب به این سوالات، نکته دیگری که باید توجه کرد آن است که در طی زمان، فرایند این معنای فهم چه شده است و این جا است که بحث ارزیابی مطرح می‌شود. باید بررسی شود که آیا فهم مردم غلط است و یا این که رسانه در فهم مردم دخالت‌می کند و مغالطه انجام می‌دهد. پس بین غلط فهمیدن و مغالطه باید تفاوت قائل شد. من‌ به عنوان مثال می‌خواهم ببینم مغالطه می کند، مبالغه می آید و یا فرا واقعیت است؟

راهبردی: به نظر شما بهترین موضوعات پژوهش در این حوزه چه می‌تواند باشد؟

دکتر بشیر: یکی دیگر از بهترین کارهایی که می توان انجام داد آن است که سواد رسانه‌ای در ایران کار شود و تحلیل سواد رسانه‌ای در ایران صورت پذیرد. ما در این موضوع باید بسیار تلاش کرده و سعی کنیم در بحث سواد رسانه‌ای در ایران مدل در بیاوریم.

نکاتی که تا این جا بیان شد با توجه به این نکته بود که من تاکید دارم بررسی ما باید منطقی پیش رود و به نظرم به این شکل منطقی و دقیق‌تر خواهد بود. پس تا این جا ما بحث تبار شناسی، بحث معنا شناسی، بحث فرایند تغییر و بحث ارزیابی را اشاره کرده‌ایم.

راهبردی: مراحل دیگر چیست؟

دکتر بشیر: بعد از آن می‌آییم و‌ می‌گوییم اگر مغالطه می‌کند یعنی چه کار‌می کند؟! اگر دارد فرا واقعیت عمل‌می کند دقیقا یعنی دارد چه کاری‌می کند؟! اگر مبالغه انجام می‌گیرد، چگونه است؟ در این جا است که باید به این سوال پاسخ داد که قدرت رسانه چگونه است؟ یعنی باید بر روی نحوه معنا کردن رسانه و قدرت معنایی رسانه دقت کنید.

بحث سوم این است که آیا این قدرت را مردم می‌فهمند یا نه؟ آیا این فهم غلطی که رسانه انجام می‌دهد را مرد‌م می‌فهمند وتوانایی درک آن را دارند یا نه؟! در این جا است که نظریاتی همچون نظریه کاشت مطرح می‌شود.

مثلا در همین موضوع نظریه کاشت من یک مقاله دیدم که در مورد تصویر تلویزیون از فلسطین و تلقی مردم کار کرده بود. در این مقاله اشاره شده بود مردم همان تلقی را دارند که تلویزیون گفته است و نتیجه گرفته بود که همان چیزی تلقی مردم است که تلویزیون بیان‌ می‌کند. از همین چیز در نظریه کاشت استفاده کرده است که صدا و سیما ما یک رسانه موفق بوده است. موفقیت در چه چیزی؟ این مقاله موفقیتی ندارد زیرا آمده گفته است که آن نظریه در این مصداق صحت داشته است. این موفقیت شما نیست. این مانند آن است که مثلا دانشجویان نظریات را حفظ می کنند اما این به عنوان موفقیتی محسوب نمی‌شود. امروزه در مطالعات و پژوهش‌ها به ویژه د سواد رسانه‌ای باید تولید متن صورت گرفته و مساله دیگری بررسی شود. این معنا این است که درک کرده است و فهمیده است مطلب را و نه این که به موفقیتی رسیده است. اگر بخواهیم ارزش گذاری هم داشته باشیم می گوییم ارزش تلویزیون به این گونه است. لذا مقاله خیلی عالی اما نتیجه آن بی‌ارزش است، حتی اگر بهترین مقاله باشد.

هر کدام از این بحث هایی که من اشاره کردم هر کدام از آن کار ‌می‌برد و یک شاخه مهم است و باید کار شود.

باید بر روی چیستی سواد رسانه‌ای کار شود. بعد از آن شما باید ببیند اگر مغالطه است کجا است؟ مبالغه یعنی چه چیزی؟ ساخت ذهنیت به چه معنا است و چگونه شکل‌می گیرد؟ نکته و موضوع مهم دیگر آن است که مشخص کنید چه چیزی واقعیت است و چه چیزی حقیقت؟ رسانه چگونه در شکل گیری و القای واقعیت عمل می‌کند؟

به عنوان مثال من در برخورد با شما، واقعیتی را که از شما و عملکرد شما برداشت کرده‌ام دارم منعکس می‌کنم. اما امکان دارد شما هدف دیگری را نیز‌ از عکس العمل خود داشته باشید که من ندانم. در این جا من بخشی از واقعیت را فهمیده‌ام. حال در نتیجه من در خبرنگاری و تصویر سازی باید به این نکته درک واقعیت توجه کنم و به میزان درک آن دقت کنم. این مثالی که بیان شد از مباحث و نکته های دیگری است که در بحث سواد رسانه‌ای مسائل ما را پوشش‌می دهد و باید به آن توجه کرد.

بعد از آن ما باید اثر رسانه‌ها را بررسی کنیم. آیا مخاطبان قدرت فهم دارند؟ قدرت مقایسه دارند؟ و یا این که نداشته و تحت الشعاع رسانه قرار‌می‌گیرند. این جا است که بحث‌هایی مانند مباحث مربوط به مکتب فرانکفورت مطرح می‌شود. توجه به این مساله از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۷۰ بیشتر شد و مورد توجه قرار گرفت. این‌ها می‌گویند انسان قادر نیست با رسانه رقابت کرده و رسانه بیشتر از دیگران قدرت دارد و یا بیان می‌کردند که رسانه گاهی سوء استفاده می‌کند.

حال ما باید بیاییم و بررسی کنیم قدرت رسانه در چیست؟ آیا در بازنمایی است و یا در تصویر سازی رسانه است؟ قدرت در تصویر چیست که واقعیت را منحرف می کند و مخاطب را گول‌می زند؟!

آهسته آهسته باید این نکات را مورد بررسی قرار داد و حال برسیم در ایران و این موضوعات و مسائل را ناظر بر کشور خودمان بررسی کنیم.

نکته دیگر که باید مورد بررسی قرار گیرد آن است که آیا رسانه‌های جدید همه قابل قرائت هستند؟! یعنی در این جا موضوع سواد ‌می رود روی بحث قرائت. قرائت یک بار به معنای دسترسی است، یک بار به معنای امکان خواندن است. یعنی زبان و ادبیات قابل استفاده است یا نه؟! مثلا زبان چینی است یا زبان انگلیسی و یا زبان فارسی است؟ و در درجه سوم یک بار باید به چیستی خود مطلب توجه و به محتوای متن و مطلب و درجه قرائت از متن توجه شود.

به عنوان مثال در شبکه های اجتماعی آیا باید سواد استفاده از آن را داشته باشیم؟ حال این سواد در جایی به این معنا است که بلد باشم باز بکنم و در حوزه سواد تکنیکی مطرح می شود و یک بار سواد محتوایی است به این معنا که من چه چیزی می‌خواهم و چه چیزی را باید پیدا کنم و در کدام سایت و در کدام منبع بهتر و سریع‌تر می‌توانم به اطلاعات دست پیدا کنم؟ یعنی یک بار منظور access است و یک بار به معنای search است. در جایی دیگر این سوال مطرح می‌شود که من کجا را جستجو کنم و چگونه ارزیابی و انتخاب کنم. یعنی بحث selectionمطرح است. الان در شبکه های اجتماعی مساله دسترسی چگونه است و حکومت چه برنامه هایی دارد؟ مسائلی که مطرح می‌شود در واقع سعی داریم سرفصل هایی که مهم است را بیان کرده و سوالات را در بیاورم.

راهبردی: در رابطه با جایگاه حاکمیت در بحث سواد رسانه ای چه مسئالی را باید مورد توجه قرار داد؟

دکتر بشیر: موضوع آموزش و سواد رسانه‌ای و بحث حاکمیت از دیگر مسائل مهم است. ما باید مشخص کنیم که چیزی را باید بگوید به معنای حاکمیت است. سوال دیگر این است که منظور از سواد رسانه‌ای چیست؟ آیا به طور مثال فیلترینگ ضمن سواد رسانه‌ای است. آیا سواد رسانه‌ای ضد تحول و آموزش است؟ پس باید مشخص کنیم فیلترینگ ضد و یا تصحیح کننده چه چیزی است؟! مساله دیگر آن که وقتی که شما ضمن فیلترینگ‌ فیلتر شکن وجود دارد چه چیزی در این جا دارید؟! آیا احساس نیاز‌می کنید که سواد دارد تقلیل پیدا‌می کند و یا اینکه آزادی دارد تقلییل پیدا‌می کند؟ حال رابطه آزادی و سواد رسانه‌ای چیست؟!

راهبردی: از کجا می‌توانیم معیاری برای این سواد رسانه‌ای در نظر بگیریم؟

دکتر بشیر: مساله بعدی آن است که چه کسی این سواد را تعیین می کند؟ از طریق چه معیاری مشخص می شود که این سواد است و یا اینکه سواد نیست؟! این معیار یک دیدگاه جهانی است یا داخلی؟ پس تعیین معیارهای سواد یک مساله بسیار مهم است. با این توضیحاتی که بیان شد مشخص می‌شود که مساله چقدر حساس است!

با در نظر گرفتن مسائل و موضوعاتی که مطرح شد می‌توان کلی مدل استخراج کرد و به تحلییل و شناخت درست در حوزه سواد رسانه‌ای دست یافت.

راهبردی: اگر در پایان نکته‌ای مد نظر هست بفرمایید.

دکتر بشیر: به طور خلاصه سواد رسانه‌ای رابطه رسانه و انسان و تجدید نظر در رابطه با رسانه و انسان است، زیرا خیلی جایگاه رسانه دارد بالا‌می رود و خیلی دارد گسترده می شود و مسائل زیادی را به وجود آورده و امروزه رسانه تقدس پیدا کرده و این باعث ایجاد جایگاه ویژه‌ای برای رسانه شده است که باید مورد توجه محققان و دانشمندان قرار گیرد.

لینک:

http://rahbordi.ir/archives/15098 

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از تحقیقات توسط بانک‌ها و بخش خصوصی

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از تحقیقات توسط بانک‌ها و بخش خصوصی

همشهری آنلاین:

تاریخ : سه شنبه 20 مرداد 1394 - 00:35:00 کد مطلب:303598

سرویس خبری: آموزش > پژوهش


در آئین رونمایی از دانشنامه روابط عمومی مطرح شد:

پیشنهاد راه‌اندازی صندوق حمایت از تحقیقات توسط بانک‌ها و بخش خصوصی

دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع)، با ارائه طرح راه‌اندازی «صندوق حمایت از تحقیقات کشور با حمایت بانک‌ها و بخش‌ خصوصی در کشور»، گفت: راه‌اندازی این صندوق با مشارکت بخش خصوصی منجر می‌شود تا همه بار تحقیقاتی کشور بر دوش دولت نباشد.

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حسن بشیر در مراسم رونمایی از دومین جلد دانشنامه علوم ارتباطات در حوزه روابط عمومی که همزمان با آئین گرامیداشت روز خبرنگار در بانک تجارت برگزار شد، بر ضرورت تعامل بخش‌های غیردولتی با مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور تأکید کرد و گفت: در بسیاری از نقط جهان بخصوص در غرب، تعامل بخش خصوصی با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی یکی از عوامل مهم توسعه علم است که این رویکرد هنوز در ایران به طور مناسبی شکل نگرفته است.

بشیر در بخش دیگر سخنانش درباره «دانشنامه روابط عمومی» از مجموعه دانشنامه‌های علوم ارتباطات که توسط انتشارات کارگزار روابط عمومی و با حمایت بانک تجارت منتشر شده است، گفت: تدوین این دانشنامه که رویکرد مطالعات بومی دارد، نتیجه مطالعه و مستندسازی بیش از 600 کتاب در حوزه روابط عمومی است.

عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) افزود: «دانشنامه روابط عمومی» تلاش کرده است تا دیدگاه‌ها، تعاریف، نظریات، رویکردها، نقاط قوت و ضعف و بسیاری از موارد مربوط به روابط عمومی را از دیدگاه اندیشمندان داخلی و خارجی به شکل مستند تدوین کند.

وی تاکید کرد: با طرح دیدگاه‌های اندیشمندان و محققان ایرانی در «دانشنامه روابط عمومی»، این دیدگاه‌ها در کنار سایر رویکردها مطرح خواهند شد و به نوعی چهره‌سازی برای اندیشمندان داخلی و نیز بومی‌سازی علمی صورت می‌گیرد.

مراسم رونمایی از دومین جلد دانشنامه علوم ارتباطات در حوزه روابط عمومی و آئین گرامیداشت روز خبرنگار در بانک تجارت با حضور محمدابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت، محمدعلی کریمی مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، سید مالک حسینی مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت امور اقتصاد و دارایی و جمعی از اهالی رسانه در مجتمع فرهنگی ورزشی 15 خرداد برگزار شد.

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/303598

رونمایی از دانشنامه علوم ارتباطات- با میزبانی بانک تجارت

آئین رونمایی از جلد دوم نخستین دانشنامه تخصصی علوم ارتباطات همزمان با مراسم تجلیل از خبرنگاران رسانه های گروهی کشور برگزار شد .



۱۲:۲۱ - ۱۳۹۴/۵/۱۹کد خبر: 118510Banker - به میزبانی بانک تجارت ،

به گزارش بنکر (Banker)،  در این مراسم که شامگاه یکشنبه هجدهم مردادماه با حضور گروه زیادی از خبرنگاران و مدیران رسانه های گروهی و صاحب‌نظران و فعالان برجسته تشکل‌های روابط عمومی کشور برگزار شد محمد ابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اینکه روز خبرنگار فرصتی برای تجلیل از اصحاب فرهیخته ، تلاشگر و متعهد رسانه در کشور است یادآور شد : بهره‌گیری از دانش و دیدگاه‌های ارزشمند خبرنگاران و مدیران رسانه‌ها سازمان‌های خدمت‌رسان به مردم به ویژه بنگاه‌های اقتصادی را یاری می‌کند تا با شناخت بهتر مشکلات و تنگناها و نقاط ضعف عملکرد خود ، خدمتگزاران بهتری برای هم میهنان بوده و در مسیر درست تری گام بردارند .

مدیرعامل بانک تجارت با اشاره به اهمیت اتخاذ رویکردهای کارشناسانه و دانش محور در حل مشکلات کشور و طراحی و اجرای برنامه های آتی توسعه گفت : امروز بخش اجرایی کشور بیش از همیشه نیازمند بهره مندی از اطلاعات دقیق  وتصویر واقعی از وضعیت موجود و چشم اندازهای آتی حوزه های مختلف کسب و کار در کشور است و نگاه تیزبین و هوشمند رسانه‌ها می‌تواند مدیران کشور را در استفاده بهینه از منابع و به حداقل رساندن اشتباهات یاری کند .

مقدم در بخش پایانی سخنان خود به گردآوری نخستین دانشنامه علوم ارتباطات در کشور توسط آقای دکتر بشیر اشاره کرد و یادآور شد: امروز جمهوری اسلامی ایران به لطف بهره گیری از اساتید و کارشناسان خبره و کارآزموده، پیشرفت‌های ارزشمندی در علوم ارتباطات و تولید محتوای تخصصی در آن به دست آورده و این امیدواری وجود دارد تا با تعمیق دانش و توانمندی دانشجویان و فعالان جوان کشور در حوزه ارتباطات و روابط عمومی مسیر پیشرفت کشور در این حوزه هموارتر شود.

در ادامه این مراسم آئین رونمایی از جلد دوم نخستین دانشنامه علوم ارتباطات برگزار شد . دکتر حسن بشیر مولف این کتاب با قدردانی از حمایت بانک تجارت از انتشار دانشنامه تخصصی علوم ارتباطات گفت: گردآوری این دانشنامه در هشت جلد با هدف ارائه نخستین مرجع جامع و بومی سازی شده علوم ارتباطات برای متخصصان ، فعالان و دانش پژوهان این حوزه در کشور است .

بشیر در ادامه تاکید کرد: برای تالیف این اثر محتوای 600 کتاب مهم حوزه ارتباطات مطالعه و بررسی شده و نکات مهم آنها استخراج و مستندسازی شده است و امیدواریم ارائه این کتاب سرآغازی برای تدوین دانشنامه‌های بومی در دیگر حوزه‌های علوم با همت صاحبنظران و متخصصین ایرانی باشد .

گفتنی است در ادامه این مراسم از خبرنگاران اقتصادی رسانه های گروهی کشور با اهدای لوح یادبود از سوی مدیرعامل بانک تجارت تجلیل شد . این مراسم با قرائت قطعه شعری از سوی روزنامه نگار پیشکسوت ناصر یمین مردوخی پایان یافت.

لینک:

http://banker.ir/news/118510/%D8%AA%D8%AC%D9%84%DB%8C%D9%84-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%A8%D8%B1%D9%86%DA%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D9%87%D8%A7

*************

رونمایی از دانشنامه علوم ارتباطات با میزبانی بانک تجارت

سایت بانک تجارت

تاریخ انتشار: ۱۳۹۴/۰۵/۱۹|تعداد بازدید: 8

رونمایی از دانشنامه علوم ارتباطات با میزبانی بانک تجارت

به میزبانی بانک تجارت ، آئین رونمایی از جلد دوم نخستین دانشنامه تخصصی علوم ارتباطات برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی بانک تجارت در آئین معرفی این کتاب که شامگاه روز یکشنبه هجدهم مردادماه با حضور گروه زیادی از خبرنگاران و مدیران رسانه های گروهی و صاحب‌نظران و فعالان برجسته تشکل‌های روابط عمومی کشور برگزار شد ، محمد ابراهیم مقدم مدیرعامل بانک تجارت گردآوری نخستین دانشنامه علوم ارتباطات توسط دکتر حسن بشیر را اتفاقی بسیار ارزشمند در فضای مطالعاتی کشور عنوان کرد و یادآور شد: امروز جمهوری اسلامی ایران به لطف بهره گیری از اساتید و کارشناسان خبره و کارآزموده، پیشرفت‌های ارزشمندی در علوم ارتباطات و تولید محتوای تخصصی در آن به دست آورده و این امیدواری وجود دارد تا با تعمیق دانش و توانمندی دانشجویان و فعالان جوان کشور در حوزه ارتباطات و روابط عمومی مسیر پیشرفت کشور در این حوزه هموارتر شود.

در ادامه این مراسم آئین رونمایی از جلد دوم نخستین دانشنامه علوم ارتباطات برگزار شد . دکتر حسن بشیر مولف این کتاب با قدردانی از حمایت بانک تجارت از انتشار دانشنامه تخصصی علوم ارتباطات گفت: گردآوری این دانشنامه در هشت جلد با هدف ارائه نخستین مرجع جامع و بومی سازی شده علوم ارتباطات برای متخصصان ، فعالان و دانش پژوهان این حوزه در کشور است .

بشیر در ادامه تاکید کرد: برای تالیف این اثر محتوای 600 کتاب مهم حوزه ارتباطات مطالعه و بررسی شده و نکات مهم آنها استخراج و مستندسازی شده است و امیدواریم ارائه این کتاب سرآغازی برای تدوین دانشنامه‌های بومی در دیگر حوزه‌های علوم با همت صاحبنظران و متخصصین ایرانی باشد .

گفتنی است جلد دوم دانشنامه علوم ارتباطات را انجمن کارگزاران روابط عمومی با حمایت مالی بانک تجارت در تیراژ 3000 نسخه منتشر کرده است .

لینک:

http://www.tejaratbank.ir/news/1588552-%D8%B1%D9%88%D9%86%D9%85%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%AF%D8%A7%D9%86%D8%B4%D9%86%D8%A7%D9%85%D9%87-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%B1%D8%AA%D8%A8%D8%A7%D8%B7%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86%DB%8C-%D8%A8%D8%A7%D9%86%DA%A9-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA.html

 

معرفی کتاب: دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌‎ها و برنامه‌های جهانی

معرفی کتاب: دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی

همشهری آنلاین:

تاریخ : جمعه 16 مرداد 1394 - 17:25:36 کد مطلب:303302

سرویس خبری: کتاب> چاپ‌ اول

معرفی کتاب: دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی


کتاب «دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی» با گردآوری و ترجمه دکتر حسن بشیر دانشیار دانشگاه امام صادق (ع) توسط انتشارات این دانشگاه روانه بازار نشر شد.

کتاب «دیپلماسی عمومی؛ سیاست‌ها و برنامه‌های جهانی» در 9 فصل با عناوین زیر تدوین شده است:

دیپلماسی عمومی و قدرت نرم

آیا دیپلماسی عمومی شکست خورده است؟

نظریه‌پردازی دیپلماسی عمومی رسانه‌ای شده: مطالعه مورد ایالات متحده آمریکا

دیپلماسی عمومی آمریکا در کشورهای عربی: اعتبار خبری رادیو سوا و تلویزیون الحره در 5 کشور عربی

دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه: رویکردی فرهنگی انتقادی

دیپلماسی فرهنگی ژاپن در فیلیپین در 50 سال اخیر

دیپلماسی عمومی و افزایش قدرت نرم چینی‌ها

دیپلماسی عمومی جدید: مقایسه بریتانیا و کانادا

آینده دیپلماسی عمومی ایالات متحده در برزیل

در فصل دیپلماسی عمومی و قدرت نرم به تشریح توسعه دیپلماسی عمومی، دیپلماسی عمومی در عصر اطلاعات و ابعاد دیپلماسی عمومی کنونی پرداخته شده است.

در فصل آیا دیپلماسی عمومی شکست خورده است؟ نیز به استراتژی رسانه‌ای آمریکا نسبت به خاورمیانه و درک منطقه‌ای دیپلماسی عمومی آمریکا پرداخته شده و علاوه بر مرور سابقه عملگرایی، متغیرهای مداخله‌ای در دیپلماسی عمومی مورد بحث قرار گرفته است.

در فصل‌های دیگر نیز با ارائه تصویر آمریکا در جهان عرب، به موضوعاتی نظیر «استفاده از رسانه و اعتبار ادراکی»، «تئوری کنش ارتباطی»، «منافع ایالات متحده در خاورمیانه»، «پروپاگاندا و جمعیت روستایی»، «پروپاگاندا و نخبگان ملی»، «برداشت چینی از دیپلماسی عمومی»، «عملکرد دیپلماسی عمومی چین»، «قدرت نرم و رشد مسالت‌آمیز چین»، «عملکرد و استراتژی دیپلماسی عمومی چین»، «از قدرت نرم به پیشرفت نرم» و ... پرداخته شده است.

لینک مطلب:

http://www.hamshahrionline.ir/details/303302

دور می شوی

دور می شوی

امروز گذشت، ولی باز وعده می دهی

ای بی وفا، ز هر چه صفا دور می شوی

من با تو عهد بسته ام و دل نمی کنم

اما تو باز از من و ما دور می شوی

آیا کسی است در پس این ناز بی امان

گر نیست پس چرا تو چرا دور می شوی

گاهی فقط صدای تو از دور می رسد

گاهی بدون همهمه، بی صدا دور می شوی

الحق که رمز و راز تو افزون ز عالم است

هر روز بیشتر، ولی به کجا دور می شوی

من در همین حوالی و در انتظار تو

ما عاشق توییم، گر چه ز ما دور می شوی

*****

حسن بشیر، پنجشنبه

15/5/1394

انتشار کتاب دیپلماسی عمومی؛ سیاست ها و برنامه های جهانی

انتشار کتاب

دیپلماسی عمومی؛

سیاست ها و برنامه های جهانی

گردآوری و ترجمه: حسن بشیر

ناشر: انتشارات دانشگاه امام صادق (ع)




فهرست مطالب

مقدمه

 فصل اول:‌ دیپلماسی عمومی و قدرت نرم/ ژوزف نای

توسعه دیپلماسی عمومی

دیپلماسی عمومی در عصر اطلاعات

ابعاد دیپلماسی عمومی کنونی

نتایج

پی نوشت ها

منابع

فصل دوم: آیا دیپلماسی عمومی شکست خورده است؟ استراتژی رسانه ای آمریکا نسبت به  خاورمیانه و درک منطقه ای دیپلماسی عمومی آمریکا/ کارولا ریچتر

سابقه عملگرایی

مرحله ی احساسی کردن مجدد

دیپلماسی عمومی : تلاش برای درک مثبت

ارتباط با حقیقت: توسعه دیپلماسی عمومی در ایالات متحده

اولین متغیر مداخله ای در دیپلماسی عمومی: واقعیت تخیلی و تصاویر واقعی

متغیر مداخله ای دوم در دیپلماسی عمومی: ساده سازی و تصاویر دشمن

سیاست های بد، موسیقی خوب: پخش خارجی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه

رادیو سوا و شبکه تلویزیونی الحره

نتیجه گیری

منابع

فصل سوم: نظریه‌پردازی دیپلماسی عمومی رسانه ای شده: مطالعه مورد ایالات

متحده/ رابرت ام انتمن 

چکیده

پی‌نوشت‌ها

منابع

فصل چهارم: دیپلماسی عمومی امریکا در کشورهای عربی: اعتبارخبری رادیو سوا

و تلویزیون الحره در 5 کشور عربی/ محمد النواوی

چکیده

مقدمه

هدفِ مطالعه

اهمیت پژوهش

مرور ادبیات: تصویر امریکا در جهان عرب

دیپلماسی عمومی

رادیو سوا

تلویزیون الحره

پیمایش­هایِ پیشینِ مربوط به الحره

موضوع مهم اعتبار

استفاده از رسانه و اعتبار ادراکی

سوالات پژوهش

روش­شناسی

پیمایش و نمونه

ابزار و شیوه

نتایج

خلاصه­های آماری

سوالات پژوهش

بحث و نتیجه­گیری

منابع

فصل پنجم: دیپلماسی عمومی ایالات متحده آمریکا در خاورمیانه: رویکردی

فرهنگی انتقادی/ موهان جی. دوتا- برگمن

چکیده

دیپلماسی عمومی

تئوری کنش ارتباطی

روش

تحلیل داده‌ها

یافته ها

منافع ایالات متحده در خاورمیانه

نفوذ در دیگران

برنامه های پنهان

پروپاگاندا و جمعیت روستایی

پروپاگاندا و نخبگان ملی

بحث و گفتگو

یک رویکرد فرهنگ محور

پی نوشت ها

منابع

فصل ششم: دیپلماسی فرهنگی ژاپن در فیلیپین در 50 سال اخیر:  یک ارزیابی/ ان. یو اوسه لیدیا

چکیده

مقدمه

قدرت نرم ژاپن در مقابل فیلیپین: قدرت اقتصادی نرم و فرهنگ

دارایی ها و بدهی های فرهنگی ژاپن در فیلیپین

تصویب پیمان های صلح و معاهدات دریافت غرامت

مذاکره بر سر یک پیمان تجاری

قوانین حکومت نظامی ودکترین فوکودا

جذب نخبگان و عوام به ژاپن

توافقنامه مشارکت اقتصادی ژاپن-فیلیپین

نتیجه گیری

منابع

فصل هفتم: دیپلماسی عمومی و افزایش قدرت نرم چینی ها/ ییوی وانگ

چکیده

برداشت چینی از دیپلماسی عمومی

عملکرد دیپلماسی عمومی چین

قدرت نرم و رشد مسالت آمیز چین

عملکرد و استراتژی دیپلماسی عمومی چین

نتیجه گیری : از قدرت نرم به پیشرفت نرم

پی نوشت ها

منابع

فصل هشتم: دیپلماسی عمومی جدید: مقایسه بریتانیا و کانادا/ ریانون ویکرز

چکیده

تاثیر تغییرات متقابل بر دیپلماسی

بُعد عمومی دیپلماسی در کانادا

بُعد عمومی دیپلماسی در دولت جدید کارگری بریتانیا 

نتیجه گیری

پی نوشت ها

منابع

فصل نهم: آینده دیپلماسی عمومی ایالات متحده در برزیل/ بلر رپالیا

چکیده

افکار عمومی برزیل دربارة آمریکا

زمینه های مشترک

تمرین دیپلماسی عمومی آمریکا در برزیل

استراتژی کنونی دیپلماسی عمومی

مخاطب

برنامه‏ها

تحلیل

مطالعه تداوم بودجه دیپلماسی عمومی در برزیل

اهمیت استراتژیک برزیل در نیمکره غربی

نتیجه گیری و پیشنهادات

پی نوشت ها

منابع

انتشار کتاب تحلیل گفتمان رسانه های جهان (کتاب اول)

انتشار کتاب

تحلیل گفتمان رسانه های جهان

(کتاب اول)

تالیف: حسن بشیر

ناشر: انتشارات مشق شب






فهرست مطالب

مقدمه

بخش اول: رسانه ها و دهمین انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران در سال 1388

تحلیل اول: تحلیل گفتمان سرمقاله‌های کیهان، اطلاعات و جمهوری اسلامی، درباره حوادث پس از انتخابات دهم ریاست جمهوری اسلامی ایران (از 23 ‏خرداد تا 31 تیر 1388)

تحلیل دوم: بازنمایی انتخا بات ایران در رسانه های غرب : تحلیل گفتمان  اخبار سایت های بی بی سی فارسی و رادیو فردا پیرامون دهمین دوره انتخابات  ریاست جمهوری (خرداد 1388)

تحلیل سوم: مطالعه تطبیقی اخبار دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران در خبرگزاریهای آسوشیتدپرس و فرانس پرس (از تاریخ 15 خرداد 1388 تا 5 تیر 1388)

بخش دوم: بیداری اسلامی و رسانه های جهان

تحلیل چهارم: مقایسه گفتمان خبری وبسایت های فارسی صدای آمریکا و العربیه درباره نقش ج.ا.ایران در تحولات خاورمیانه (2011و2012م)

تحلیل پنجم: بازنمایی تحولات اخیر جهان اسلام در گفتمان شبکه پرس تی وی

تحلیل ششم: تحلیل گفتمان رسانه های جهان: تونس و دیپلماسی ناکارآمدی

تحلیل هفتم: بیداری اسلامی مصر و گفتمان رسانه ای جهان: تحلیل گفتمان نشریات کشورهای خارجی(6 بهمن تا 16 اردیبهشت)

تحلیل هشتم: تحلیل گفتمان رسانه های جهان: مصر: دیپلماسی عبور از دموکراسی

تحلیل نهم: بازنمایی  و مدیریت رسانه ای بحران در بحرین: تحلیل گفتمان نشریات عربی زبان خاورمیانه (از 7 مارس  تا 8 ژوئن 2011)

 

بخش سوم: سوریه و بحران سازی رسانه های جهان

تحلیل دهم: تحلیل گفتمان رسانه های جهان: سوریه: دیپلماسی سیاسی و تنوع سازی بحران؛ قرائتی دوسالانه

 

تحلیل یازدهم: دیپلماسی رسانه ای ایران، انگلیس و عربستان درباره بحران سوریه: تحلیل گفتمان وبسایتهای خبرگزاری جمهوری اسلامی، بی بی سی فارسی و العربیه (از 17/10/90 تا 17/4/91)

تحلیل دوازدهم: بازنمایی رسانه‌ای بحران سوریه در وب‌سایت‌های بی‌بی‌سی عربی، العربیه و العالم

بخش چهارم: بیداری اسلامی، جنبش وال استریت و دیپلماسی آمریکا

تحلیل سیزدهم: دیپلماسی رسانه­ای آمریکا در قبال بیداری اسلامی سال 2011؛ تحلیل محتوای کیفی سایت فارسی صدای آمریکا (از  1 ژانویه 2011 تا 1 ژوئیه 2011)

تحلیل چهاردهم: جنبش اشغال وال استریت:‌ تحلیل گفتمان پوشش خبری سایت های بی بی سی، پرس تی وی و صدای آمریکا در پائیز 1390

 

 

 

بشنو از من چون حکایت می کنم

(بشنو از من چون حکایت می کنم)


 بشنو از من چون حکایت می کنم

و از جدایی ها شکایت می کنم

 چون مرا از آسمان انداختند

حوریان از دوریم بگداختند

مادرم چون سیب را می آزمود

رویکرد دیگری بر می گشود

چون پدر با مادرم همراه شد

یک جهان از کار او گمراه شد

گمرهی در راه، بیراهی فزود

ره چو کج گردید، گمراهی فزود

الغرض اکنون من و تو در جهان

کنده گشتیم از صفای آسمان

آسمان ما، زمین ما شده

این زمین از آسمان بر پا شده

در زمینیم و سما در ماستی

در سمائیم و زمین بر ماستی

این زمین و آسمان از آن ماست

در ظهور ماست، در پنهان ماست

ما ظهور آسمان اندر زمین

ما ز ناپیدای او پیدا چنین

شاهد ما در شهودِ آشکار

غیب در ما می نهد لیل و نهار

سرّ ما اسرار غیب ناپدید

هر چه او آموخت می آید پدید

او سخن در ما گشود از نای خویش

جای ما بنمود اندر جای خویش

ما به جای او جهان بگشوده ایم

چونکه راه او بجد پیموده ایم

ما سخن از ناکجاها گفته ایم

هر چه او می گفت از آنجا گفته ایم

گفته های ما، سخن از غیب نیست

هر چه او آموخت خود بی عیب نیست

عیب ها از ماست، عالَم کامل است

عالِم کامل، از این رو قابل است

قابلیت ها درون آدم است

آدمی با قابلیت، همدم است

 همدمی کن تا از او قابل شوی

از دم او آدمِ کامل شوی

 وحدت عالم ز توحید خدا است

هر که این وحدت نبیند بی بها است

*****

حسن بشیر

تهران- مهرماه- 1393