وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

تجلیل از پژوهشگران برتر در هفته پژوهش



گزارش خبرگزاری ایکنا

http://www.iqna.ir/fa/news_detail.php?ProdID=1157416


گزارش خبرگزاری مهر


http://www.mehrnews.com/fa/NewsDetail.aspx?NewsID=1771016


گزارش خبرگزاری ایسنا


http://www.snn.ir/NSite/FullStory/News/?id=220704&Serv=4&SGr=14


بشیر در مراسم تقدیر از پژوهشگران برتر:

http://www.snn.ir/Images/redradio.pngرسانه‌ها می‌توانند دیپلماسی کشور را ترسیم و تغییر دهند

پژوهشگر برتر سال 90 گفت: رسانه‌ها در صحنه جهانی با حضور جدی که دارند می‌توانند دیپلماسی کشور را ترسیم و افکار عمومی را تغییر دهند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی «خبرگزاری دانشجو»، حسن بشیر در مراسم رونمایی از آثار پژوهشگران برتر که بعدازظهر امروز در سالن آمفی تئاتر دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد، در رابطه با ویژگی‌های کار پژوهشی و ارتباط پژوهش با رسانه سخنان خود را آغاز کرد و گفت:  ما در زمینه رسانه شاهد تحول بسیار خوبی از فضای بیرون رسانه ملی هستیم و در دانشگاهی مانند امام صادق (ع) شاهد اخلاق در رسانه از نظر علمی ونظریه پردازی هستیم.

 

این پژوهشگر برتر افزود: در علوم انسانی که شامل علوم ارتباطات و علوم اجتماعی است موضوع غنی‌سازی مباحث رسانه‌ای با حرکتی که در دانشگاه‌های امام صادق (ع) و باقر العلوم (ع) و تهران و همچنین با حضور اندیشمندان در حوزه رسانه و ارتباطات در بعد مجازی و موقعیت‌های جدید در استخدام فضای سایبری انجام شد از اقدامات جدی است.

 

وی یکی از اقدامات دیگر را ایجاد درون مناسب مطالعات رسانه‌های جهان و کشف ناگفته‌ها در ابعاد مختلف آن معرفی کرد به این معنا که علوم داری ابعاد ظاهری آشکار، ناگفته و پنهان هستند که باید کشف شوند.

 

بشیر با بیان اینکه تحلیل گفتمان فراتر از گفته‌های متن و کشف ناگفته‌ها و مفاهیم ناآشنا است، اظهار کرد: رسانه در صحنه جهانی باید حضوری جدی داشته که می‌تواند دیپلماسی کشور را ترسیم کند.

 

این استاد دانشگاه در پایان خاطرنشان کرد: دولت ها در عرصه کنونی برای تغییر افکار عمومی و دیپلماسی و همچنین اندیشه، فکر و عمل از این ابزار استفاده اساسی می‌برند.

 

کتاب تحلیل گفتمان رسانه های بیگانه پژوهش برتر شد


همزمان با رونمایی کتاب توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و فرماندار تهران

از جلد دوم کتاب «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان»  به عنوان پژوهش برتر سال تجلیل شد







جلد دوم کتاب «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» نوشته دکتر حسن بشیر که توسط انتشارات سیمای شرق به چاپ رسیده است، به عنوان پژوهش برتر سال 1391 انتخاب شد.

به گزارش روابط‌عمومی انتشارات سیمای شرق، عصر دیروز همزمان با هفته پژوهش، سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، معاون استاندار تهران و فرماندار تهران از این کتاب رونمایی کردند.

در این مراسم «سید سعیدرضا عاملی» در حوزه فرهنگ و «حسن بشیر» در حوزه رسانه به عنوان پژوهشگران برتر سال 90 از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد تقدیر قرار گرفتند.

همچنین کارهای «سید حسن حسینی» در حوزه رسانه «شایسته تقدیر» شناخته شدند.

در ادامه این مراسم از آثار پژوهشی برتر سال جاری شامل دو جلد اول و دوم کتاب «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» از مجموعه کتابهای تحلیل گفتمان رسانه های جهان، پژوهش 26 جلدی با عنوان «مطالعه عناصر هویت بخش استان تهران و طراحی مدل برای نهادهای اجتماعی استان»، «تهران از نگاه اسلام»، «مجموعه کتاب‌های رهنامه مدیریت فرهنگی» که از سوی اساتید دانشگاه‌ها و پژوهشگران استان تهران انجام شده است، رونمایی شد.

در حاشیه این مراسم، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفت‌وگویی با خبرنگاران، با تأکید براینکه باید در پژوهش جرأت و جسارت کافی وجود داشته باشد، گفت: امر پژوهش و تحقیقات ضرورت و نیاز جامعه است.

وی پژوهش و تحقیقات را ضرورت و نیاز جامعه عنوان کرد و افزود: این ضرورت برای کشورهایی که در پی خودکفایی و استقلال‌اند از اهمیت بیشتری برخوردار است.

حسینی تصریح کرد: تقویت روحیه پژوهش جمعی میان پژوهشگران می تواند به دستاوردهای بیشتر در حوزه های مختلف منجر شود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: برای کاربردی‌تر شدن تحقیقات دانشگاهی، پایان نامه های دانشجویان متناسب با نیازهای سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید تهیه شود.

وی افزود: برای تحقق پیشرفت علم و دانش باید به تحقیق متوسل شد و لازم است تا تعامل و رابطه دو سویه میان پژوهشگران و دانشجویان با استادان و مدیران ایجاد شود.

گفتنی است کتاب دوم «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» نوشته دکتر حسن بشیر توسط انتشارات سیمای شرق با همکاری ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر و از روز گذشته روانه بازار کتاب شد.

در این کتاب 9 تحلیل در خصوص رویکردهای مختلف رسانه‌های بیگانه در مسائل روز به ویژه «نهضت بیداری اسلامی در جهان اسلام» به روش عملیاتی تحلیل گفتمان (پدام) که از طرف نویسنده طراحی و پیشنهاد شده، مورد تحلیل و بررسی قرار گرفته است.

تحلیل گفتمان مصاحبه لری کینگ با رئیس‌جمهوری ایران و مقایسه آن با سه‌رئیس‌جمهوری دیگر، مطالعه مقایسه‌ای رویکردهای‌ انتخاباتی: تحلیل گفتمان سرمقاله‌های جمهوری‌ اسلامی و کیهان درباره دومین مرحله‌ انتخابات مجلس هشتم، سقوط فرعون و دیپلماسی توطئه، تسخیر سفارتخانه‌ها، بیداری اسلامی و گفتمان مردمی، بیداری اسلامی و آگاهی مردمی: از فلسطین تا وال استریت، آمریکا و توهم دموکراسی، دیپلماسی علیه دیپلماسی، شکار جانور و دیپلماسی سه بعدی آمریکا، دیپلماسی دوشخصیتی و افسردگی سیاسی و از دیپلماسی سکوت تا پایان دیپلماسی عناوین تحلیل‌های ارائه شده در این کتاب هستند.

کتاب دوم «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» از سوی انتشارات سیمای شرق در 160 صفحه، تیراژ هزار جلد و بهای 100 هزار ریال منتشر شده است.

کتاب اول «رسانه‌های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان» نیز توسط این انتشارات منتشر شده بود که با استقبالی خوب از سوی اساتید، دانشجویان و علاقمندان به حوزه رسانه و ارتباطات مواجه شد.

علاقه‌مندان جهت تهیه این کتاب می‌توانند با مراجعه به سایت www.prshop.ir یا تماس تلفنی با شماره 88807453 نسبت به تهیه آن اقدام نمایند.

روابط‌عمومی انتشارات سیمای شرق

 

گزارش کامل برگزاری دومین کنگره جهانی روابط عمومی

گزارش کامل برگزاری دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی



http://www.irancpr.ir/fa/?current=news&newsrogsfaid=4769

کوتاهی رسانه ملی برای انعکاس اخبار دومین کنگره روابط عمومی

 

مراسم اختتامیه

بیداری اسلامی بزرگترین چالش سلطه جهانی غرب است.

حجت الاسلام ˈیوسف واعظیˈ وزیر مشاور رییس جمهوری افغانستان با بیان این که بیداری اسلامی در ایران به شکل نظام سیاسی رخ داد و سایر نظام های سیاسی جهان را متاثر کرد، گفت: بیداری اسلامی بزرگترین چالش سلطه جهانی غرب است.

حجت الاسلام ˈیوسف واعظیˈ در دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی که در تهران برگزار شد، افزود: بیداری اسلامی از حوزه نفوذ مدیریت سیاسی و دیپلماتیک غرب کاسته است و جدی ترین تهدید برای لیبرال دمکراسی است.

وی حضور قدرتمند بیداری اسلامی با محوریت جمهوری اسلامی ایران را متحول کننده معادلات قدرت در روابط بین الملل دانست و گفت: این الگو در شکل مردم سالاری دینی در نظام حاکم جهانی ظهور یافت.

واعظی به توطئه هایی که نظام سلطه در متوقف کردن نهضت بیداری اسلامی مورد استفاده قرار داده اشاره کرد و افزود: بی هویت سازی نهضت اسلامی و در هم شکستن اسلام سیاسی به گونه ای که رفتارهای اسلامی را در غالب تروریسم معرفی کند، یکی از توطئه های غرب است.

وزیر مشاور رییس جمهوری افغانستان، انقلاب اسلامی ایران را بر بنیاد ارزش های دینی با تکیه بر شیوه های دموکراسی توصیف کرد و افزود: این انقلاب الگوی مبارزه با استعمار را به نمایش گذاشت و برای اولین بار اصطلاح امت اسلامی را در ادبیات سیاسی جهان وارد کرد .
وی اضافه کرد: انقلاب اسلامی ایران الگویی است که با وجود حضور قدرت های سلطه گر به تقویت حوزه نفوذ خود ادامه داد و توانست حوزه نفوذ خود را از منطقه به جهان گسترش دهد.
وزیر مشاور رییس جمهور افغانستان با اشاره به حضور 10 ساله نظامی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی غرب در افغانستان اظهار کرد: با وجود حضور قدرتهای بیگانه در افغانستان هیچ گاه حاکمیت استعماری در این کشور تحقق پیدا نکرد و مردم دست از بیگانه ستیزی برنداشتند.
واعظی ادامه داد: نقطه آغاز بیداری مردم افغانستان، بیداری ایران اسلامی و کشور مصر به عنوان بخش های شیعی و سنی بیداری اسلامی بوده است.

 

کوتاهی رسانه ملی برای انعکاس اخبار کنگره

دبیر کمیته‌ی علمی دومین کنگره‌ی جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی معتقد است که رسانه‌ی ملی و بسیاری از خبرگزاری‌های بزرگ، برای انعکاس خبر این کنگره کوتاهی کردند.
حسن بشیر بیان کرد: بسیاری از همایش‌هایی که از این کنگره کوچک‌ترند توسط رسانه‌ها پوشش داده می‌شوند، اما کنگره‌ای با این وسعت مورد کم‌لطفی رسانه‌ها قرار گرفت.
وی با بیان این‌که این کنگره مقدمه‌ای برای ورود به بحث مهم روابط عمومی اسلامی است، اظهار کرد: تصور کمیته‌ی علمی این است که حرکت مهمی را به برکت نام اسلام انجام داده‌ایم. امیدواریم با تعهد و اعتقاد به اصول اسلامی این حرکت جهانی شود.
او با اشاره به وعده‌ی رییس مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی مبنی بر قانونمندی روابط عمومی‌ها، ادامه داد: مسأله‌ی رسیدگی قانونی اگر به‌صورت عملی اجرا شود، دستاورد بزرگی است.
بشیر با اشاره به توجه جدی دانشگاه‌ها و حوزه‌ی علمیه‌ی قم به این کنگره، گفت: روابط عمومی‌ها در این چند سال با حضور نداشتن مسئولان در جلسات روابط عمومی‌ها، با محرومیت روبه‌رو بوده‌اند. یکی از دستاوردهای این کنگره توجه به شناخت بافت‌های فرهنگی است که باید در روابط عمومی‌ها مورد توجه قرار گیرد.

او با اشاره به دو موضوع حقوق بشر و آزادی، اظهار کرد: این دو موضوع مهم به‌عنوان یک چالش اصلی در روابط عمومی‌ها وجود دارند و وظیفه‌ی ما این است که صدای بلند روابط عمومی‌ها به‌قدری بلند شود که بتواند چهره‌ی نورانی اسلام را روشن کند.

وی اضافه کرد: ایجاد یک شبکه‌ی مجازی برای توسعه‌ی روابط عمومی اسلامی الزامی است و با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود دارد، ما باید در این بخش سرآمد باشیم

در ادامه دکتر حسن بشیر دبیر کنگره در سخنانی با اشاره به شرکت نکردن مسئولان در این کنگره گفت: محرومیت روابط عمومی ها در ایران از نبود همین حضور مشخص می شود و به نظر من بد نبود سمیناری هم برای مدیران دولتی شاغل در بخش های غیر از روابط عمومی برگزار می شد تا صدای فعالان این بخش به گوششان برسد.

 بشیر همچنین با اشاره به ماجرای انتشار فیلم موهن به ساحت پیامبر اکرم(ص) گفت: وظیفه روابط عمومی ها در چنین مواردی تنها اعتراض نیست. آنها باید چهره متعالی اسلام را تبیین کنند و در کنار آن شناخت صحیح نسبت به اسلام هم از بعد اسلامی و هم از بعد درونی و بیرونی برای سایر جوامع ایجاد کنند.

بشیر همچنین خواستار ایجاد شبکه مجازی برای روابط عمومی های اسلامی و نیز تشکیل اتحادیه روابط عمومی های مسلمان وتبیین منشور اخلاقی برای آنها شد و گفت: امیدوارم در کنار بیداری اسلامی شاهد بیداری فرهنگی و ارتباطی اسلامی نیز در جهان باشیم و روز به روز حمایت کشورهای اسلامی بیشتری را از توسعه حوزه ارتباطات ببینیم.

بقیه گزارش اختتامیه


http://www.irancpr.ir/fa/?current=news&newsrogsfaid=4769

انتشار دومین کتاب مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان


منبع: بشیر، حسن (1391) رسانه های بیگانه: قرائتی با تحلیل گفتمان (کتاب دوم: مجموعه تحلیل گفتمان رسانه های جهان)، تهران: انتشارات سیمای شرق.



فهرست مطالب

1-    تحلیل اول: تحلیل گفتمان مصاحبه لری کینگ با رئیس جمهور ایران و مقایسه آن با  سه رئیس جمهور دیگر

2-    تحلیل دوم: مطالعه مقایسه ای رویکردهای انتخاباتی: تحلیل گفتمان سرمقاله های جمهوری اسلامی و کیهان درباره دومین مرحله انتخابات مجلس هشتم (از 25 اسفند 1386 تا 6 اردیبهشت 1387)

3-    تحلیل سوم: سقوط فرعون و دیپلماسی توطئه

4-    تحلیل چهارم: تسخیر سفارتخانه ها،‌ بیداری اسلامی و گفتمان مردمی

5-    تحلیل پنجم: بیداری اسلامی و آگاهی مردمی: از فلسطین تا وال استریت

6-     تحلیل ششم:  آمریکا و توهم دموکراسی: دیپلماسی علیه دیپلماسی

7-    تحلیل هفتم:  شکار «جانور» و دیپلماسی سه بعدی آمریکا

8-    تحلیل هشتم: «دیپلماسی دوشخصیتی» و «افسردگی سیاسی»

9-    تحلیل نهم:  یک سال گذشت: از «دیپلماسی سکوت» تا «پایان دیپلماسی»

 

اعتراض به رسانه ملی در اختتامیه کنگره کارگزارن مسلمان روابط عموم

اعتراض به رسانه ملی در اختتامیه کنگره کارگزارن مسلمان روابط عمومی

لطفا به لینک ذیل مراجعه کنید

http://www.irancpr.ir/fa/?current=news&newsrogsfaid=4657

قطعنامه دومین کنگره جهانی کارگزاران مسلمان روابط عمومی منتشر شد


به گزارش شارا، در پایان دومین کنگره کارگزاران مسلمان روابط عمومی، قطعنامه‌ای در شش بند تنظیم شد که به شرح زیر است:
1- اسلام دین ارتباطات و پیامبر اکرم(ص) بانی روابط عمومی اسلامی است. ایمان به خداوند متعال، محبت، وحدت و اخلاق، محور اساسی این روابط و ارتباطات اسلامی برای تحقق کرامت انسانی است.
2- گسترش مناسبات و ارتباطات اسلامی، بر پایه وحدت گرایی و استقلال محوری در میان امت واحده اسلامی و احترام به حقوق دیگران، باید به یک اصل اساسی و بنیادی در تمامی مناسبات سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و بین المللی در سطح جهان تبدیل شود.

ادامه مطلب ...

انتشار سی و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات

سی‌ و یکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات منتشر شد



سی‌ویکمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات ویژه آذر ماه 91 با مطالب و پرونده‌های متنوعی به مدیرمسؤولی امیرعباس تقی‌پور و سردبیری امیر لعلی منتشر شد.

فریاد، نتیجه نشنیدن صداهای متفاوت، عنوان سرمقاله این شماره است که به قلم مدیرمسؤول و در واکنش به تداوم حذف شبکه‌های ایرانی از «ماهواره» و دو بار حمله رژیم صهیونیستی به ساختمان‌های محل استقرار رسانه‌ها در غزه، نگارش شده است.

در بخش تحلیل گفتمانی رسانه‌های بیگانه، دکتر حسن بشیر،  انتخابات آمریکا و مسأله ایران و  پرواز هواپیمای بدون سرنشین بر فراز اسرائیل را مورد توجه قرار داده است.

ابرطوفان سندی و انتخابات ریاست جمهوری امریکا عنوان یادداشت نگین حسینی پژوهشگر ارتباطات است از منظر دیگری انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا را مورد توجه و ارزیابی قرار داده است.

ادامه مطلب ...