وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

خلاصه کتاب: یک جهان چندین صدا

 (هر هفته خلاصه یک کتاب در وب نما)

با سلام

خلاصه کردن کتاب های مختلف یکی از معدود اقدامات است که از دانشجویان برای کارهای درسی خواسته می شود. «وب نما» برای بهره برداری علاقمندان از خلاصه های مزبور که می تواند زمان آشنائی با محتوای کتاب های مختلف را کاهش دهد، خلاصه برخی از این کتاب ها را منتشر می کند.

لازم به ذکر است که این خلاصه ها به معنای پوشش علمی و کامل کتاب های مزبور نبوده اما می توان آنها را به عنوان نمونه های خوب از این کار مهم علمی تلقی نمود.

پیشاپیش از دانشجویان خوب خودم که در درس های اینجانب زحمات خلاصه کردن این کتاب ها را کشیده اند سپاسگزاری می کنم. 

حسن بشیر

خلاصه کتاب: یک جهان چندین صدا

میثم فرخی

دانشجوی دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

کد: 1383

منبع

ابل الی(و دیگران)،یک جهان چندین صدا،ایرج پاد،تهران:سروش،چاپ اول،1369

ادامه مطلب ...

شیوه نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب)(Book Review)

شیوه نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب)

 (Book Review)

تهیه و تدوین: دکتر حسن بشیر

نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب) (Book Review) تابع شیوه ای است که می توان اصول آن را به طور خلاصه به شرح ذیل ارائه داد. بدیهی است علیرغم تاکید بر اصول ذیل، مرور هر کتاب منعکس کننده قدرت مرورگر است که می تواند تابعی از شناخت و تسلط به موضوع کتاب، شیوه نگارش، دقت نگاه علمی به کتاب، روش ارزیابی، و چگونگی نقد و ارائه توصیه های لازم برای بهره برداری از کتاب یا لزوم توجه به تعدیلات احتمالی آن باشد.

ادامه مطلب ...

صبحانه ای آمیخته با صفای شعر

صبحانه ای آمیخته با صفای شعر

امروز از آن روزهای بیاد ماندنی و زیبائی بود که خداوند بزرگ به من عطا کرد. گاهی انسان در این زندگی پر از دود و دم،‌حتی یک نفس راحت نمی تواند بکشد. اما این لطف اوست که عنایت می کند و ما را زیر بال رحمت خود می گیرد. سپاس فراوان به خداوندی که سپاس او را نتوان گفت. هر چه داریم خود داده است و اوست که تجلی می یابد و ما تنها سایه ای از عدم هستیم که احساس وجود می کنیم. بگذریم.

صبح امروز، یکشنبه مبارک 19/7/1388 با دانشجویان خوب و صمیمی و قدردان خودم (دانشجویان کد 85 دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق –ع-)  در محل خوابگاه آنان گعده ای داشتیم و صبحانه ای که هر لحظه آن پر از طراوت و صفا و صمیمت بود. هیچگاه در سالهای اخیر این چنین دیدار و ملاقاتی را به خود ندیده بودم. از صحبت غیر در این دیدار خبری نبود. از های و هوی درس و بحث و مدرسه و دانشکده چیزی گفته نشد. از گله و گله گذاری و مسائلی که تصور می شود دانشجو همین را فقط می بیند خبری نبود. هر چه بود همان بود که در سینه و ذهن و روح آنان از صفا و صمیمت و محبت و اخلاص و ذوق و احساس بلند بود موج می زد. و این خود همه آنچه بود که بنده را غرق این اقیانوس بزرگ کرد و چه لذت بخش بود.

دانشجویان ما واقعا دانشجویان بی نظیری هستند. آنچه که گاهی دیده نمی شود، توانائی ها، توانمندی ها، تلاش و بزرگی آنها در حوزه های گوناگون است. در این گعده دوستانه و بسیار صمیمی که واقعا در آن احساس یگانگی با این جمع با صفا کردم، شعر خوانده شد. از ادبیات بحث شد. از مثنوی و حافظ گفته شد. اشعاری از دانشجویان شنیده شد که واقعا مایه افتخار است. یکی نیز به اصرار دوستان شعر حافظ را با لحن دلنشینی خواند.

در همین دیدار دوستانه، پیشنهاد انجمنی برای شعر و ادب دانشجویان دانشکده داده شد که بنظر می رسد با ا ستقبال دانشجویان روبرو شد. قطعا این روح و احساس بلند دانشجویان را باید ارج نهاد و به آن بهای بیشتر داد. ما هنوز نیمه پنهان این  دانشجویان را نمی شناسیم. البته این نیمه پنهان، نیمه پنهانی است که بجز خیر و برکت و لطف و تعهد در آن خبری نیست. و ما به این نیمه پنهان دانشجویان باید بهای کافی بدهیم. داستان مثنوی که در این دیدار خوانده شد داستان آغازین مثنوی بود که سخن از عشق و گداختن و علاج و وصال در آن رفته بود. این خود سرآغازی است برای بسیاری از تعامل ها، ‌ارتباطات، گفتگوها و بالاخره بازنگری های جدی در شناخت متقابل است. باید با بصیرت هر چه تمامتر اغیاری که چون بت های عیار هر روز به رنگی بر ما سایه می اندازند با عشق و عقل و درایت و معنویت از خود دور سازیم و خود را با شناخت مجددی از خودمان، باز شناسیم.

از همه این عزیزان تشکر می کنم که طعم و درک بودن با دانشجویان خوب را امروز به من چشاندند. امیدوارم که همیشه این لذت معنوی همراه ما باشد.

حسن بشیر

یکشنبه- 19/7/1388

میلاد: شاعری که می شناسم

میلاد، شاعری که می شناسم

(نقبی به شعرهای میلاد عرفان پور)

حسن بشیر

جمعه 17/7/1388

برخی را فقط با یکبار دیدن می شناسی. برخی را با هزاران بار تنها نام و شکل آنها را به خاطر می سپاری. آنانکه می شناسی، گاهی نیازی به دیدن مداوم آنها نداری، همان اولین دیدار پیوندی را به وجود می آورند که همیشه با تو همراه است و همواره با تو نفس می کشد، همیشه زنده زنده است.

ادامه مطلب ...

مصاحبه با خبرگزاری قران کریم درباره ارتباطات دینی و قرانی

 خبرگزاری قران کریم (ایکنا)

دوشنبه 23 شهریور 1388 17:04:31             شماره‌ خبر :464723

مخاطب‌محوری در کتاب‌های قرآنی و دینی/130
رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع):
 

 

ارتباطات دینی و قرآنی هیچ‌گاه دچار ریزش مخاطب نمی‌شود

گروه ادب: رئیس دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق(ع) با تأکید بر ضرورت توجه مخاطب در فرایند ارتباطات دینی گفت: ارتباطات دینی و قرآنی هیچ‌گاه دچار ریزش مخاطب نمی‌شود، بلکه این ارتباط‌گران هستند که دچار مشکل انتقال پیام شده و به لحاظ اینکه نمی‌توانند شرایط و موقعیت‌های مناسب و به موقع تولید پیام دینی را درک کنند، مخاطبان خود را از دست می‌دهند.

ادامه مطلب ...

سرفصلهای درس توسعه و جهانی سازی/جهانی شدن-۱۳۸۸

باسمه تعالی

سرفصلهای درس توسعه و جهانی سازی

(توسعه و نوسازی اجتماعی،  سیاسی . فرهنگی و جهانی شدن)

دانشکده معارف اسلامی و فرهنگ و ارتباطات

دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

نیمسال اول 1388

نام درس: توسعه و جهانی سازی

تعداد واحد: 2

مدرس: دکتر حسن بشیر

تلفن مستقیم: 88094913 ، تلفن همراه:‌ 09122574418  

پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com

سایت: www.hbashir.blogsky.com

درآمد:

هدف اصلی این درس آشناسازی علمی دانشجویان با مفاهیم، نظریات و انتقادات مربوط به توسعه، نوسازی (مدرنیته) و نیز جهانی سازی/جهانی شدن است.

ادامه مطلب ...

سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی-صدا و سیما-۱۳۸۸

باسمه تعالی

سرفصلهای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی

کارشناسی ارشد دانشکده صدا و سیما

نیمسال اول- 1388

نام درس: ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی

تعداد واحد: 3

نوع واحد: نظری

پیش نیاز: مبانی علم سیاست و ارتباط جمعی

مدرس: دکتر حسن بشیر

تلفن مستقیم: 88094913 ، تلفن همراه:‌ 09122574418  

پست الکترونیکی: drhbashir@gmail.com

سایت: www.hbashir.blogsky.com

درآمد:

این درس شامل دو حوزه مطالعاتی "ارتباطات بین الملل" و "ارتباطات میان فرهنگی" است که در 16 جلسه ارائه خواهند شد. توجه به مفاهیم اساسی این دو حوزه مطالعاتی، ساختارها و کارکردها از اهم موضوعاتی است که مورد مطالعه و بررسی قرار خواهند گرفت.

ادامه مطلب ...

عکس های چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک-۱۳۸۸

عکس ها و مقاله(پاورپوینت) اینجانب با عنوان: 

روابط عمومی الکترونیک و نظام های اطلاع رسانی 

در چهارمین همایش روابط عمومی الکترونیک 

اردیبهشت ۱۳۸۸ 

http://www.eprcenter.ir/UserDir/gallery4