وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

شیوه نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب)(Book Review)

شیوه نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب)

 (Book Review)

تهیه و تدوین: دکتر حسن بشیر

نقد و معرفی علمی کتاب (مرور کتاب) (Book Review) تابع شیوه ای است که می توان اصول آن را به طور خلاصه به شرح ذیل ارائه داد. بدیهی است علیرغم تاکید بر اصول ذیل، مرور هر کتاب منعکس کننده قدرت مرورگر است که می تواند تابعی از شناخت و تسلط به موضوع کتاب، شیوه نگارش، دقت نگاه علمی به کتاب، روش ارزیابی، و چگونگی نقد و ارائه توصیه های لازم برای بهره برداری از کتاب یا لزوم توجه به تعدیلات احتمالی آن باشد.

1-      تفاوت خلاصه کتاب با معرفی و نقد کتاب

خلاصه کتاب نوعی برداشت عینی، کلی و احیانا جزئی درباره آنچه که در یک کتاب آمده است، می باشد. به عبارت دیگر خلاصه کتاب، ارزیابی محتوایی، یا کشف رابطه میان محتوا در کتاب با دیدگاههای نویسنده در کتابهای دیگر وی، یا تبیین رابطه میان محتوای کتاب با کتابهایی که در همان موضوع نوشته شده است نمی باشد. به زبان ساده می توان گفت که خلاصه کتاب نوعی اسکن کردن مطالب کتاب است که این اسکن همراه با گزینش است. این گزینش بر دو مبنا متکی است. اول: نقاط مهم محتوایی که می توان موضوع و محتوای کتاب را به شکل خلاصه تر منعکس کند. دوم: خلاصه کننده که از دیدگاه وی چه چیزی در کتاب حائز اهمیت است. البته جهت گیری در مورد اهمیت مطالب کتاب گر چه تابعی از دیدگاه خلاصه کننده است ولی باید همزمان تابع مطالبی باشد که از دیدگاه نویسنده نیز به عنوان نقاط مهم محتوایی مطرح شده اند. به عبارت دیگر در اینجا باید نوعی از هم پوشانی و تلاقی میان نویسنده و خواننده بر نقاط مهم محتوایی کتاب وجود داشته باشد. در غیر این صورت خلاصه کتاب مفهومی نخواهد داشت و در صورتیکه بدون توجه به این موارد انجام گیرد نوعی از کپی برداری از کتاب به شکل خلاصه تر، و حذف برخی از صفحات و نگه داشتن برخی از صفحات خواهد بود.

2-      نقد و معرفی کتاب با آنچه که در بالا گفته شد از چندین بعد متفاوت می باشد. در موارد ذیل ابعاد مزبور مورد تشریح قرار خواهند گرفت.

3-      نقد کتاب به معنای حرکت نقادانه در سه جهت می باشد. اول: آیا ایده مادر یا ایده های مادر و مهم مطرح شده در کتاب به چه اندازه با آنچه که دیگران در این زمینه مطرح کرده اند همخوانی یا افتراق دارد. دوم: آیا ایده یا ایده های مادر و مهم مطرح شده در کتاب با آنچه که نویسنده در گذشته دور یا نزدیک در همین موضوع مطرح کرده است به چه اندازه همپوشانی، تفاوت، یا تمایز دارند. سوم: آیا ایده مادر یا ایده های مادر و مهم در کتاب با شیوه علمی و قابل قبول مطرح شده و از نظر روشی قابل پذیرش می باشند یا خیر؟ به عبارت دیگر تباین یا تطابق روش با نظریه به معنای مطابقت مبانی نظری با روشهای بکار گرفته برای تبیین، پذیرش یا رد مبانی مزبور به چه میزان می باشد و آیا می توان به آن شیوه علمی مورد قبول اطلاق کرد؟

4-      معرفی کتاب نیز در اینجا دارای مفهوم خاص خود می باشد. معرفی با خلاصه کردن و نقد کتاب متفاوت است. معرفی کتاب ایجاد نوعی از شناخت درباره کتاب است که شامل حوزه های ذیل می باشد. اول: معرفی نویسنده و مروری بر مهمترین آثار و دیدگاه های وی. دوم: معرفی جایگاه و ارزش کتاب از نظر موضوعی و محتوایی میان کتاب های مشابه. سوم: معرفی ایده های مادر و مهم کتاب. چهارم: معرفی موارد کلی کتاب مانند عنوان، قطع کتاب، تعداد صفحات، نوع جلد، ناشر، محل نشر، تعداد چاپ و غیره.

5-      بنابراین نقد و معرفی علمی یک کتاب (مرور کتاب) (Book Review) ایجاد نوعی از همخوانی و هم پوشانی میان خلاصه کردن، معرفی و نقد کتاب است. به عبارت دیگر ایجاد نوعی از توازن و تعادل میان این سه زمینه است که باید از نظر شیوه و حجم تابع روش و مقادیر ذیل باشد.

6-      معرفی و نقد کتاب (مرور کتاب) معمولا نباید کمتر از 1300 کلمه و بیش از 1500 کلمه باشد (تاکید می شود "معمولا"). در صورتیکه مجموعه ای از کتاب ها (حداکثر سه یا چهار کتاب همزمان) با موضوع مشترک مورد نقد و معرفی قرار می گیرند، تعداد کلمات می تواند میان 1800 تا 2000 کلمه باشد.

7-      معرفی و نقد چندگانه کتاب (مرور همزمان چند اثر مرتبط) باید دارای عنوانی مشخص باشد.

8-      معرفی و نقد کتاب باید شامل مجموعه ای از نقل قول های مستقیم و غیر مستقیم با استفاده از شیوه منبع گذاری (حداقل آن ذکر شماره صفحه در مورد نقل قول مستقیم) باشد. بنابراین نمی توان در مرور کتاب تنها به نقل قول مستقیم یا غیرمستقیم اکتفا کرد بلکه باید از هر دو شیوه استفاده کرد.

9-      بطور خلاصه حجم هر بخش تا اندازه زیادی باید تابع مقادیر ذیل باشد:

  • اطلاعاتی درباره­ی نویسنده­ی اثر (5 %): اطلاعاتی کلی درباره­ی نویسنده، دیدگاه­های علمی، فلسفی و احتمالاً سیاسی و نام آثار دیگر وی.
  • خلاصه­ای عمومی از اثر (5 %): خلاصه­ای از موضوع بحث کتاب با همان نگاه معرفی و نقد با مطرح کردن ایده های مادر و مهم کتاب.
  • تز و ایده­ یا ایده های اصلی نویسنده­ی کتاب در این اثر یا نتجه­گیری وی (35 %): نکته­ی اصلی و محوری که مولّف قصد پرداختن به آن را داشته است.
  • ایده­ی مرورگر درباره­ی رویکرد و ایده­ی مولف (35 %): موافقت یا مخالفت مرورگر با ایده­ی مولف و دلائل آن (نوعی از نقد محتوایی با توجه به محورهای مطرح شده فوق الذکر)
  • تفاوت ایده های اصلی نویسنده با ایده های گذشته وی یا دیگران در همان موضوع. (10%)
  • ارائه موارد کلی کتاب و توصیه­ها (10%): طرح کلیات کتاب مانند : عنوان، قطع کتاب، تعداد صفحات، نوع جلد، ناشر، محل نشر، تعداد چاپ و غیره. همچنین مروری بر نحوه ی ارائه کتابنامه، منابع، نمودارها یا تصاویر، انسجام اثر، روش شناسی، مستندات مناسب و اشاره کلی به نقاط ضعف و قوت با ارئه تصویه های لازم به عنوان مثال ضرورت بهره برداری از کتاب در حوزه های مختلف (مثلا درسی و غیره) می تواند از توصیه های مفید و قابل استفاده باشد. 
  • عمر انتشار کتاب هایی که نقد و معرفی می شوند نباید بیش از دو سال باشد. مناسبتر است که مرور کتاب فقط شامل کتاب های جدیدی باشد که در هر سال منتشر می شوند.
  • ذکر منابع و مآخذ به کار رفته در تهیه معرفی و نقد کتاب الزامی است.
  • ذکر نام، آدرس ایمیل، رتبه یا پایه علمی و وابستگی دانشگاهی مرورگر ضروری است.
  • یک توصیه در اینجا مورد تاکید قرار می گیرد که نقد و معرفی کتاب مناسبتر است در هر دو فرمت وورد (Word) و (Pdf) ارائه شود.
نظرات 19 + ارسال نظر
سارا مومنی دوشنبه 20 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 22:42

...
سلام دکتر.من سارا مومنی دانشجوی سال آخر رشته ی علوم ارتباطات دانشکده ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران هستم.برای کنکور ارشد بین دو رشته ی مدیریت رسانه و روابط بین الملل نمی تونم انتخاب درستی داشته باشم.اگه ممکنه کمک کنید.البته با این اطلاعات که با مدیر گروه هر دورشته صحبت کردم و هر دو انتخاب رو به خودم واگذار کردن.همچنین تابستون برای رشته ی روابط بین الملل خوندم تا دیروز که فهمیدم دانشگاه تهران مدیریت رسانه آورده و این رشته به رشته ی خودم هم نزدیک هست.اما به روابط بین الملل هم علاقه دارم.لطفا بفرمایید که در کدوم رشته می تونم موفق بشم و آیا می تونم یکی از رشته ها رو در کارشناسی ارشد و اون یکی رو انشالله در مقطع دکترا بخونم؟اگر می تونستم حضوری با شما مشاوره داشته باشم خیلی بهتر بود.ممنون.منتظر پاسخ شما هستم.

با سلام و احترام
بنده در روزهای شنبه بعد از ظهر در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران تدریس می کنم. اگر لازم بود بهر حال همان زمان قبل یا بعداز درس می توانم شما را ببینم.
در رابطه با ادامه تحصیل شما بنده معتقدم که رشته ارتباطات بین الملل و نه روابط بین الملل که فرمودید به رشته شما نزدیکتر است. بهر حال بهتر از شما همانگونه که فرمودید با اساتیدی مذاکره کنید که در طول تحصیل شما تا کنون با توانائی های شما آشناتر هستند.
موفق باشید

سارا مومنی سه‌شنبه 21 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 16:35

سلام دوباره و ممنون دکتر بابت اینکه جوابمو دادید.انشالله شنبه اگر شد میبینمتون.بازم ممنون.

غلامرضا آذری پنج‌شنبه 23 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:27 http://www.azari-gh.blogfa.com

با سلام حضور استاد محترم
جناب آقای دکتر بشیر

از این مطلب بسیار آموختم ودر کلاس های درس به تمامی دانشجویان علاقه مند از محاسن و نیاز ضروری به مطالعه آن سخن گفتم ... و فکر می کنم از این پس این موضوع به شدت بتواند پاسخ گوی پرسش دانشجویان در زمینه نقد و روش شناسی معرفی کتاب های علوم اجتماعی به خصوص حوزه ی
علم ارتباطات باشد. پاینده و پایدار باشید.
غ.ل.ر. آذری

استاد گرامی جناب آقای دکتر آذری
با سلام و احترام
از لطف جنابعالی سپاسگزارم.
امیدوارم که مطلب همانگونه که فرمودید برای دانشجویان و پژوهشگران مفید باشد.
بشیر

محمد کرمی جمعه 24 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 09:49 http://kiana2008.blogfa.com

با سلام خدمت استاد گرامی
با تشکر از شما .مطلب فوق الذکر خیلی مفید بود.
استاد کتاب معرفی شده (اطلاعات و ارتباطات جهانی.استاد مولانا) برای درس ارتباطات بین الملل و میان فرهنگی را شروع کردم تا صفحه ۵۰ را خواندم باور بفرمایید یک جمله را هم نفهمیدم از خودم ناامید شدم فکر کردم خنگ شدم .با همکلاسی ها یم تماس گرفتم امیدوار شدم چون بقیه هم همین مشکل را داشتند .توکل به خدا ما تلاش خودمان را می کنیم اما امان از این ترجمه های در پیت .....همان ترجمه نشه خیلی بهتره حداقل اصلیشو می خونی چند تا لغت انگلیسی یاد می گیری.

با سلام و احترام
ممنون هستم که علیرغم مشکلات در صدد مطالعه هستید و علیرغم مشکلات کتاب باز هم تلاش می کنید.
همانطور که عرض کردم اخیرا این کتاب توسط آقای برجیان ترجمه شده است که ترجمه خوبی است.
از ترجمه قبلی همانگونه که فرمودید باید به خدا پناه برد.
خسته نباشید
بشیر

صادق یزدانی شنبه 25 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 11:12 http://yazdanitv@gmail.com

سلام جناب آقای دکتر!
برای بنده که مطلب بسیار کاربردی و مهمی بود و خوشحال شدم که این مطلب به صورت مدون و مانند همه درس هایتان، روشن و قابل فهم، در وبلاگتان قرار گرفته است.
پاینده باشید و برقرار

با سلام و احترام
بسیار خوشحالم که دانشجویان من همیشه به یاد بنده هستند. از لطف شما ممنون.
بنده نیز همیشه به دانشجویان خوبی مانند شما واقعا افتخار می کنم.
بشیر

محمد جانی پور یکشنبه 26 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 13:58

با سلام و خسته نباشید
مدتی نبودم و از مطالب جدید شما خبری نداشتم. خدا را شکر امروز فرصت شد که مجدداْ مروری بر وبلاگ شما داشته باشم. مطالب شما همیشه برای بنده قابل استفاده بوده و از این بابت بسیار سپاسگذارم ....
یکی از استفاده های ویژه از مطالب شما برای من که دانشجوی کارشناسی ارشد الهیات هستم آشنایی با ایده های جدید و گفتمان های جدید در جامعه و فضای رشته فرهنگ و ارتباطات است. علاقه وافر بنده را به مطالعات بین رشته ای هم که می دانید. باز هم متشکرم و منتظر کتاب های جدید شما هستم.

صلوات... یکشنبه 26 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 15:16 http://ندارم دات کام

با سلام خدمت استاد گرامی:
چه اشکالی داشت اگر متن کامل را در ایمیل هم می آوردید؟
شاید بعضی از دوستان نخواهند به وبلاگ شما سر بزنند ...

با سلام و احترام
این دوستان محترم که نمی خواهند به وبلاگ بنده سر بزنند چه اصراری هست این مطلب را بخوانند. از خیر این نیز باید بگذرند. هیچ مشکلی هم به وجود نمی آید. ای میل معنای خود را دارد و بودن مطلب در یک جای دیگر معنای خود. لینک کردن در اینترنت همین را می رساند. امیدوارم که باعث سوء تفاهم نشود.
ممنون

سارا مومنی یکشنبه 26 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 21:42

دکتر سلام.دیروز اومدم دانشکده اما متاسفانه موفق نشدم ببینمتون.خواستم خبر بدم که تصمیم گرفتم مدیریت رسانه بخونم.دوست دارم نظر شما رو در خصوص این رشته بدونم.دکتر در مورد ارتباطات بین الملل سرچ کردم اما چیزی عایدم نشد هرچی بود در مورد روابط بین الملل بود.فکر کنم این رشته تو ایران نیست.نمی دونم.

با سلام و احترام
بنده تا ۴۵/۴ در دانشکده بودم. بهر حال کار خوبی می کنید. شاید این رشته برای شما مشخصتر باشد.
موفق باشید

یه دانشجوی مشتاق جمعه 29 آبان‌ماه سال 1388 ساعت 15:10

استاد ، می بخشین می خواستم راجع به دانشکده های معتبر تو انگلستان در زمینه ی روابط و ارتباطات بین الملل اطلاعاتی کسب کنم!
خواهشا ضمن معرفی اسم دانشکده و دانشگاه خودتون در انگلستان، و رشته های مرتبط مورد علاقه ی بنده در دانشکده خودتون تو انگلیس، منو تو این زمینه کمک کنین

با سلام و احترام
هم در دانشکده گلدسمیث دانشگاه لندن و هم در دانشگاه لیستر تحصیل کرده ام.
دانشکده روابط بین الملل با دانشکده ارتباطات متفاوت است. در مورد ارتباطات دانشگاههای لیستر- گلدسمیث- وست مینستر- وارویک- معروف هستند. البته بهتر است که شما لیست این دانشگاهها که درجه اعتبار دقیق آنها مشخص است از وزارت علوم یگیرید.

[ بدون نام ] پنج‌شنبه 25 اسفند‌ماه سال 1390 ساعت 17:03

بسمه تعالی
سلام استاد
وقت شما بخیر
خدا خیرتون بده که این مطلب رو نوشتید. یکی از اساتیدمون از ما معرفی و نقد کتاب خواسته بود توضیح هم داد چکار کنیم ولی باز من مشکل داشتم این مطلب رو که خوندم مشتاق نقد و معرفی شدم...واقعا خدا خیرتون بده
با تشکر
خدا نگه دار

با سلام و احترام
خداوند به شما هم خیر بدهد که به دنبال یادگیری هستید.
موفق و موید باشید
بشیر

حسین نعیم آبادی شنبه 14 مرداد‌ماه سال 1391 ساعت 16:42 http://www.hnaeimabadi.ir

آقای دکتر سلام عرض میکنم.
من هم خیلی از مطلب شما استفاده کردم. من دانشجوی دکتری شیعه شناسی هستم و به دنبال روش های به روز دنیا برای معرفی و نقد منابع اصلی میگشتم که مطلب شما به چشمم خورد و در مورد نقد کتب معاصر بسیار برام قابل استفاده بود. خواستم ببینم که شما که با روش های روز آمد review در دنیا آشنا هستید آیا منبع خوبی برای یادگیری این روش در مورد منابع اصلی سراغ دارید؟ لازم به ذکر است که در حال حاضر من تصمیم دارم که تعدادی از منابع اصلی تاریخ کلام و فرق اسلامی مثل فرق الشیعه و المقالات و الفرق و مقالات الاسلامیین (ق3و 4) رو معرفی و نقد کنم.
بسیار از لطف شما ممنونم که با مشغله زیادتون برای پاسخ به سوال من وقت می گذارید.
با تشکر نعیم آبادی

جناب آقای نعیم آبادی
با سلام و احترام
بنظرم بهترین کار مراجعه به مقالاتی است که عملا کار مرور بر کتابها را انجام داده و آنها را معرفی کرده اند. هم به فارسی و هم به انگلیسی مقالات زیادی هستند که می توانید از طریق اینترنت مشاهده کنید. با مطالعه این مقالات می شود شیوه مناسب را به دست آورد که معمولا با هنرمندی و شناخت شما دقیقتر و مناسبتر خواهد بود.
امیدوارم که مطلبی که گفته شد مفید باشد. بهر حال اگر سوال دیگری هست خوشحال می شوم با ای میل بنده در تماس باشید.
با تشکر
بشیر
drhbashir@gmail.com

جعفری جمعه 10 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 16:42

با عرض سلام
با تشکر از مطلب خوبتون.راستش من به طور اتفاقی وارد وبلاگ شما شدم.من و دوستانم قصد داریم برای افزایش میزان مطالعه ی هم دانشگاهی هامون چند تا کتاب رو تهیه کنیم تا افراد مطالعه کنند و به طور ماهانه جلسات نقد و بررسی یک کتاب رو داشته باشیم.اما من خیلی نمیدونم این جلسات باید چطور برگزار بشه؟و اطلاعاتی راجع به این کار ندارم.این بود که تصمیم گرفتم توی این تابستون درباره ی شیوه های نقد کتاب اطلاعاتی کسب کنم.اگر راهنماییم کنید و در این زمینه مطالب بیشتری بزارید،ازتون سپاسگذار میشم.باتشکر

با سلام و احترام
انشاء الله تلاش می کنم اگر مطلب مفیدی در این زمینه تهیه شد اقدام کنم.
موفق باشید
بشیر

حمید مدنی سه‌شنبه 6 آبان‌ماه سال 1393 ساعت 03:12

واقعا متشکرم مفید بود و استفاده بردم

تسنیم دوشنبه 12 مهر‌ماه سال 1395 ساعت 00:08

با عرض سلام...
واقعا مطلب عالی و بسیار کاربردی بود،متشکرم!

سمیه یکشنبه 1 اسفند‌ماه سال 1395 ساعت 15:01

عالی بود سپاس

ممنون

ا.ش دوشنبه 24 مهر‌ماه سال 1396 ساعت 11:39

سلام آقای دکتر. ممنون از مباحث ارزشمندتان در ارتباط با Book Review
در صورت امکان چند منبع فارسی و یا انگلیسی در ارتباط با Book Review معرفی نمایید. با تشکر فراوان

با سلام. درباره مرور کتاب معمولا در نشریات شیوه هایی درج می شوند. کتاب خاصی ندیدم. در انگلیسی هم خیلی بررسی نکرده ام. احتمالا باید باشد. می شود سرچ کرد.

رویا یدالهی چهارشنبه 17 آبان‌ماه سال 1396 ساعت 16:43

خدا به شما خیر بدهد. یک سری مشکلات نگارشی دارد نوشته‌تان، ولی خیلی مفید است و من با اجازه‌تان به اشتراک می‌گذارم.

با سلام و احترام. ممنون. اگر مشکلات را بفرمایید استفاده می کنم و رفع می کنم.
با تشکر

محمدرضا دوشنبه 3 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 00:08

سلام آقای دکتر وقت بخیر . جسارتا در رابطه با book review سوال دارم . آیا نیازی هست از نویسنده و یا انتشاراتی جهت نوشتن رویو اجازه گرفته شود ؟ اگه اجازه گرفته نشه این نوشتن رویو غیر قانونی هست ؟ متشکر میشم جواب بدید . وقت بخیر

با سلام و احترام و عذرخواهی از تاخیر. مدتی بود که به وبلاگ سر نمی زدم.
من نشنیده ام که نیاز به اجازه دارد. حتی نشریاتی مانند نقد کتاب که توسط وزارت ارشاد منتشر می شوند برای نقد کتاب ها از ناشر یا نویسنده اجازه نمی گیرند. لذا امکان نقد و انتشار رویو وجود دارد.
ارادتمند. بشیر

Azim omarzad شنبه 22 اردیبهشت‌ماه سال 1397 ساعت 15:55 http://ceo.gov.af

uyjuhyk

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد