وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

اصول کلی نگارش مقاله درس نظریه های فرهنگ و ارتباطات

دانشجویان عزیز، با سلام و احترام

همانگونه که در کلاس توضیح داده شد، مقاله تهیه شده برای درس "نظریه های فرهنگ و ارتباطات" باید به گونه ای باشد که حداقل در یک فصلنامه علمی- ترویجی مانند "فصلنامه رسانه" چاپ گردد. لذا بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه نگارش مقاله مراجعه به فصلنامه مزبور است. در آنجا شیوه نگارش مقاله نوشته شده است. اما شیوه اجمالی آن نیز در اینجا جهت اطلاع بیشتر مطرح می گردد. امیدوارم که یادتان باشد که این مقاله نه تنها برای نمره درس شما حائز اهمیت است، بلکه توانمندی شما را در تولید یک مقاله علمی نیز می سنجد. حتما این مقالات باید به گونه ای باشند که اگر برای فصلنامه های علمی- ترویجی ارسال شوند، مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. بدیهی است که مقالات توسط دو نفر که بنده یکی از آنان خواهم بود، ارزیابی می شوند. توفیق شما را از خداوند متعال خواهانم.

حسن بشیر

 

(اصول کلی نگارش مقاله درس نظریه های فرهنگ و ارتباطات)

این مقاله باید مبتنی بر مقاله انگلیسی کتاب درسی باشد که هر دانشجو بر مبنای آن مقاله و نظریه مطرح شده در آن، در کلاس درس سمینار آن را ارائه داده است. آنچه که در اینجا مورد تاکید است، تهیه مقاله علمی- ترویجی بر مبنای همان سمینار است. البته با اضافه کردن مطالعات جنبی از کتابهای دیگر، افزایش بخش مطالعه موردی با توجه به نظریه مزبور، نقد و ارزیابی نظریه از دیدگاههای مختلف و نهایتا تولید یک مقاله جدید، با محوریت نظریه مورد ارائه شده در سمینارهای مزبور. نکات ذیل می توانند برای تولید این مقاله مفید باشند.

 

1-      عنوان مقاله: باید به گونه ای باشد که گویا، کوتاه و جامع باشد.

2-      چکیده: حدود 150تا 250 کلمه: حاوی اصول کلی ، روشی، نظری، نتایج به زبان فارسی و انگلیسی (ترجمه انگلیسی چکیده نیز لازم است ارائه گردد.)

3-      کلید واژه ها: با چه کلماتی این مقاله رامی توان پیداکرد.

4-      مقدمه: شامل: ضرورت + هدف + مسئله + فرضیه + خلاصه (روش، نظریه و دست آوردها)

5-      مبانی نظری : تبیین کامل نظریه از دیدگاه های مختلف، دیدگاههای مختلف، مفروضات نظریه، فراتئوریها و تئوریهای مورد استناد نظریه، منابع درگیر، حوزه معنا، محدوده نظریه، کاربرد نظریه و...

6-      دیدگاه های مختلف (نقد نظریه)جمع آوری انتقادات وارده با ارائه نظرات خودتان در حد امکان و با استدلال علمی.

7-      مطالعه موردی: بازسازی یکCase  که با آن آشنا هستیم. (این مطالعه موردی می تواند یک کار و یا اقدام عملی باشد که خودتان درگیر آن هستید. یا مثلا بازسازی اجمالی پایان نامه کارشناسی ارشد بر مبنای نظریه مورد نظر باشد.)

8-      نتیجه گیری.

9-      منابع (حتما منابع به دو زبان فارسی و انگلیسی و شامل کتابها، مقالات و سایت ها باشند. هر چه منابع بیشتر و متنوعتر باشند، مقاله غنی تر خواهد بود. حتما دقت شود که فقط منابعی در پایان مقاله آورده شوند که در متن مقاله از آنها استفاده شده است.)

10-   لطفا توجه شود که شیوه منبع گذاری در متن مقاله به گونه ای باشد که اگر منبع فارسی است، نام خانوادگی مولف و سال انتشار و صفحه اثر به فارسی و اگر انگلیسی باشد این موارد به انگلیسی باشند.)

چند یادآوری

1-                  مجددا یادآوری می شود که مقاله باید حدود 25 صفحه باشد (حداقل 20 صفحه و حداکثر 30 صفحه). (کلمات مقاله حدود 7000 کلمه باشد)

2-                  باز هم تاکید می شود که مقاله باید اول شهریور به ای میل اینجانب drhbashir@gmail.com   برای ارزیابی اولیه ارسال، تا اگر لازم باشد، توصیه های ضروری اعلام و برای تعدیل مجددا ارسال گردد و نهایتا، مقاله به صورت پرینت شده و بر روی سی دی، حداکثر تا روز پانزدهم مهر ماه 1387 به دفتر دانشکده باید تحویل گردد. بدیهی است مقالاتی که به شکل مزبور پس از آن تاریخ تحویل گردند، نمره ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

3-                  مقاله باید به گونه ای باشد، که در حدی باشد که بتوان نام استاد درس و دانشجوی تهیه کننده مقاله بر آن گذاشته شود. بدیهی است که مقاله نهایتا برای انتشار ویراستاری لازم خواهد شد.

4-                  امیدوارم که تعطیلات خوبی را بگذرانید، و فرصت لازم برای تولید مقاله مزبور داشته باشید.

5-                  بنده برای هر گونه راهنمایی و مشاوره در این زمینه آمادگی داشته و از پاسخ لازم دریغ نخواهم کرد.

 

چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟ نوشته: دکتر فرخ سلیم

 

 

مطلب زیر ، نوشته یک روزنامه نگار پاکستانی است .

چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟ نوشته: دکتر فرخ سلیم

نویسنده ، یک روزنامه نگارمستقل اسلام آبادی است.

چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟

در تمام دنیا تنها 14میلیون یهودی وجود دارد ؛ هفت میلیون در آمریکا، پنج میلیون در آسیا، دو میلیون در اروپا و یکصد هزار نفر در آفریقا.

در برابر هر یهودی در دنیا ، یکصد نفر مسلمان وجود دارد.با اینحال یهودیان بیشتر از یکصد برابر قدرتمندتر از تمام مسلمانان هستند.آیا هرگزمتعجب نشده اید که چرا؟

عیسای ناصری یهودی بود. آلبرت اینشتین ، بانفوذترین و تأثیرگذارترین دانشمند تمام دوران و «مرد قرن» به انتخاب مجله تایم ، یک یهودی بود.زیگموند فروید ، پدر روانکاوی یک یهودی بود. به همین ترتیب کارل مارکس، پل ساموئلسون و میلتون فریدمن .اینها عده دیگری از یهودیانی هستند که حاصل خرد و روشنفکریشان ، به تمام بشریت رسیده است :

بنجامین روبین سرنگ واکسیناسیون را به بشر ارزانی داشت. یوناس سالک اولین واکسن فلج اطفال را تهیه کرد.آلبرت سابین واکسن فلج اطفال مؤثر و بهبود یافته را تهیه کرد. گرترود الیون ، داروی مبارزه با سرطان خون را به ما هدیه کرد. باروخ بلومبرگ ، واکسیناسیون هپاتیت بی را مهیا کرد. پل الریخ ، درمان سیفیلیس را کشف کرد (سیفیلیس : یک بیماری مسری جنسی).الی مچنیکوف ، یک جایزه نوبل را در بیماریهای عفونی بدست آورد.برنارد کاتز، یک جایزه نوبل را در انتقال عصبی-عضلانی کسب کرد.آندرو شالی ، برنده جایزه نوبل در غدد ترشح کننده داخلی شد (اختلال سیستم غدد درون ریز؛ دیابت ،پرکاری تیروئید).آرون بک ، درمان شناختی را کشف کرد (روان درمانی برای معالجه اختلالات روانی ، افسردگی و فوبیا). گرگوری پینکاس ، اولین قرص ضد حاملگی خوراکی را تهیه کرد. جورج والد ، یک جایزه نوبل به خاطر پیشبرد دانش و ادراک ما از چشم انسان ، کسب کرد. استنلی کوهن ، برنده یک جایزه نوبل در جنین شناسی (مطالعه جنینها و رشد آنها) شد. ویلم کولف ، با ماشین دیالیز کلیه مطرح شد.

در طول 105 سال گذشته ، 14 میلیون یهودی ، 15 دوجین از جوایز نوبل را کسب کرده اند در حالی که تنها 3 جایزه نوبل توسط 4/1 میلیارد مسلمان کسب شده است(غیر از جوایز صلح). چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟

استنلی میزور ، اولین تراشه میکرو پروسسور (ریزپردازنده) را اختراع کرد. لئو سیلارد ، اولین راکتور هسته ای زنجیره ای را ساخت. پیتر شولتز ، کابل فیبر نوری ؛ چارلز آدلر ، چراغ راهنما ؛ بنو استراوس ، فولاد ضد زنگ ؛ آیسادور کایسی ، سینمای مصوت (همراه با صدا) ؛ امیل برلینر ، میکروفون (دهنی) تلفن و چارلز گینسبورگ ، ضبط نوار ویدئویی.

سرمایه داران شهیر در دنیای تجارت که به مذهب یهودیت تعلق دارند عبارتند از رالف لورن (Polo) ، لویس استراوس (Levi's jeans)، هوارد شولتز (Starbuck's)،سرگی برین (Google)، میشل دل (Dell computers)، لری الیسون (Oracle)، دونا کاران (DKNY)، ایرو روبینز (Baskins & Robbins) و بیل روزنبرگ (Dunkin Donuts).

ریچارد لوین، رئیس دانشگاه یال ، یک یهودی است. همچنین هنری کیسینجر(وزیر آمریکایی)،آلن گرینسپن(رئیس مجلس در دوران ریگان،بوش،کلینتون و بوش) ، جوزف لیبرمن ، مادلین آلبرایت (وزیر آمریکایی) ، کاسپر وینبرگر (وزیر دفاع آمریکا) ، ماکسیم لیتوینوف (وزیر امور خارجه شوروی سابق) ، دیوید مارشال (نخست وزیر سنگاپور) ، ایساک ایساکس (فرماندار کل استرالیا) ، بنجامین دیسرایلی (سیاستمدار و نویسنده بریتانیایی) ، یوگنی پریماکوف (نخست وزیر روسیه) ، بری گلدواتر، خورخه سامپایو (رئیس جمهور پرتغال) ، جان دویچ (مدیر سیا) ، هرب گری (قائم مقام نخست وزیر کانادا) ، پیر مندز (نخست وزیر فرانسه) ، مایکل هوارد (وزیر کشور بریتانیایی) ، برونو کریسکی (صدر اعظم اتریش) و روبرت روبین (وزیر خزانه داری آمریکا) نیز یهودی هستند.

در عرصه رسانه ، یهودیان سرشناس شامل وولف بلیتزر (CNN) ، باربارا والترز (ABC News) ، یوجین مه یر (واشینگتن پست) ، هنری گرونوالد (سر ویراستار تایم) ، کاترین گراهام (ناشر واشینگتن پست) ، جوزف للیلد (ویراستار اجرایی ، نیویورک تایمز) و ماکس فرانکل (نیویورک تایمز) می باشند.

آیا می توانید نوعدوست ترین نیکوکار در طول تاریخ جهان را نام ببرید؟

نامش جورج سوروس است ، یک یهودی ، که تاکنون بیش از 4 میلیارد دلار اهدا کرده که بیشتر آن برای کمک به دانشمندان و دانشگاههای سراسر دنیا صرف شده است.

پس از جورج سوروس ، والتر آننبرگ ، یک یهودی دیگر، قرار دارد که یکصد کتابخانه را با بخشش تقریباً 2 میلیارد دلار ساخته است.

در المپیکها ، مارک اسپیتز ، با بردن هفت مدال طلا ، یک رکورد ثبت کرد. لنی کرایزلبرگ برنده سه مدال طلای المپیک است. اسپیتز، کرایزلبرگ و بوریس بکر همه یهودیند.

آیا می دانستید که هریسون فورد ، جورج برنز ، تونی کورتیس ، چارلز برنسون ، ساندرا بولاک ، بیلی کریستال ، وودی آلن ، پل نیومن ، پیتر سلرز ، داستین هافمن ، مایکل داگلاس ، بن کینگزلی ، کرک داگلاس ، گلدی هاون ، کری گرانت ، ویلیام شاتنر ، جری لوییس و پیتر فالک همه یهودیند؟

حقیقت امر این است که خود هالیوود به دست یک یهودی بنیان نهاده شد. در بین کارگردانها و تهیه کننده ها ، استیون اسپیلبرگ ، مل بروکس ، الیور استون ، آرون اسپلینگ (بورلی هیلز 90210) ، نیل سیمون ، آندرو واینا (رامبو 1/2/3) ، مایکل مان ، میلوس فورمن (پرواز بر فراز آشیانه فاخته) ، داگلاس فیربنکس (دزد بغداد) و ایوان ریتمن همگی یهودیند.

جهت اطمینان ، واشینگتن پایتختی مهم است و در واشینگتن لابی ای که از اهمیت برخوردار است ، انجمن امور عمومی اسراییل آمریکایی یا AIPACاست.

واشنگتن می داند که اگر نخست وزیر ایهود اولمرت کشف می کرد که زمین صاف است ، AIPAC ، یکصدو نهمین کنگره را واداربه تصویب مصوبه ای جهت قدردانی از اولمرت به خاطر این اکتشاف می کرد.

ویلیام جیمز سیدیس ، با ضریب هوشی 300-250 ، تابناکترین و هوشمندترین بشری است که تاکنون وجود داشته است.

حدس بزنید که او به چه دینی تعلق داشت؟

سئوال : حالا، چرا یهودیان اینقدر قدرتمندند؟

جواب : آموزش و پرورش.

چرا مسلمانان اینقدر کم توانند؟

بطور تخمینی در حدود 1476233470 مسلمان برسطح سیاره زمین قرار دارند: یک میلیارد در آسیا ، 400 میلیون در آفریقا ، 44 میلیون در اروپا و شش میلیون در آمریکا.

یک پنجم تمام انسانها ، مسلمانند ؛ به ازای هر نفر هندو ، دونفر مسلمان وجود دارد ، در مقابل هر نفر بودایی ، دو نفر مسلمان و در برابر هر نفر یهودی ، یکصد نفر مسلمان وجود دارد. هیچ فکر کرده اید که چرا مسلمانان اینقدر ضعیفند؟ دلیلش اینجاست:

57 کشورعضو در سازمان کنفرانس اسلامی (OIC) عضویت دارند ، و تمام آنها بر روی هم در حدود 500 دانشگاه دارند ؛ یک دانشگاه به ازای هر سه میلیون مسلمان.

ایالات متحده 5758 دانشگاه و هند 8407 دانشگاه دارند.در سال 2004 ، دانشگاه شانگهای جیائو تونگ ، یک «رده بندی علمی دانشگاههای جهان» را گردآوری کرد ، وهیچ دانشگاهی از کشورهای با اکثریت جمعیت مسلمان ، در جمع 500 دانشگاه برتر قرار نداشت.

مطابق اطلاعاتی که توسط UNDP جمع آوری شده است ، درصد باسوادی در دنیای مسیحیت ، در حدود 90 درصد می باشد و 15 کشور با اکثریت جمعیت مسیحی دارای نرخ باسوادی 100 درصد بوده اند. یک کشور با اکثریت جمعیت مسلمان ، در بالاترین حالت تمایز (کنتراست) ، میانگین نرخ باسوادی در حدود 40 درصد داشته و هیچ کشوربا اکثریت جمعیت مسلمان ، با نرخ باسوادی 100 درصد وجود ندارد.

حدود 98 درصد از باسوادان در دنیای مسیحیت ، مقطع ابتدایی (دبستان) را به پایان رسانده اند در حالی که کمتر از 50 درصد از باسوادهای دنیای اسلام همین مقطع را به پایان برده اند. در حدود 40 درصد از باسوادان در دنیای مسیحیت ، دانشگاه رفته اند در صورتی که کمتراز دو درصد از باسوادان در دنیای اسلام دانشگاه دیده اند.

کشورهای دارای اکثریت جمعیت مسلمان ، 230 دانشمند به ازای هر یک میلیون مسلمان دارند. ایالات متحده ، 4000 دانشمند به ازای هر میلیون نفر و ژاپن 5000 دانشمند به ازای هر یک میلیون نفر دارند.

در سراسر دنیای عرب ، تعداد کل محققان تمام وقت ، 35000 نفراست و تنها 50 تکنیسین به ازای هر یک میلیون عرب وجود دارد (در دنیای مسیحیت ، تا 1000 تکنیسین به ازای هر یک میلیون نفر وجود دارد.

گذشته از این ، دنیای اسلام 2/0 درصد ازGDP اش را برای تحقیق و توسعه ، صرف می کند در حالی که دنیای مسیحیت درحدود 5 درصد GDP اش را صرف می کند.

نتیجه: دنیای اسلام در ظرفیت تولید علم ، کمبود دارد.

تعداد روزنامه ها در ازای هر 1000 نفر و تعداد عنوانهای کتاب به ازای هر میلیون نفر ، دو شاخص گسترش و نشر علم و آگاهی در یک جامعه هستند.

در پاکستان ، 23 روزنامه به ازای هر 1000 نفر پاکستانی وجود دارد در حالی که نرخ مشابه در سنگاپور 360 است.

در بریتانیا ، تعداد عنوانهای کتاب به ازای هر میلیون نفر ، 2000 است در حالی که نرخ مشابه آن در مصر 20 است.

نتیجه : دنیای اسلام در نشر علم شکست خورده است.

صادرات محصولات دارای تکنولوژی عالی ، به صورت درصدی از کل صادرات ، یک شاخص مهم برای کاربرد علم است.

صادرات پاکستان در زمینه محصولات با تکنولوژی عالی به صورت درصدی از کل صادرات ، یک درصد است.

نرخ مشابه برای عربستان سعودی 3/0 درصد است ؛ کویت ، مراکش و الجزایر همگی 3/0 هستند در حالی که در مورد سنگاپور 58 درصد است.

نتیجه : دنیای اسلام در بکارگیری علم ، شکست خورده است.

چرا مسلمانان اینقدر کم توانند؟

زیرا علم تولید نمی کنند.

چرا مسلمانان اینقدر کم توانند؟

زیرا علم را منتشر نمی کنند.

چرا مسلمانان اینقدر کم توانند؟

زیرا علم را بکار نمی گیرند.

و آینده به جوامع مبتنی بر علم تعلق دارد.

 

 

 

 

 

 

دوستی که کمتر فراموش خواهم کرد

دکتر حمید ضیائی پرور

ziaee-hamid.JPG

در زندگی انسان دوستانی یافت می شوند که کمتر فراموش می شوند. دکتر حمید ضیائی پرور از همین معدود دوستانی است که گر چه ایشان را می شناختم اما اخیرا ایشان را یافتم. فردی پر کار و با تجربه و توانمند. زمینه های علمی ایشان آینده روشنی را نشان می دهد. انصافا مدتی است که به این نتیجه رسیده ام که حرکت ارتباطات در کشور در حال جهش است. دانشجویان جدید امیدهای آینده اند و جوانانی همچون دکتر حمید عزیز این بالندگی و جهش را غنی تر خواهند کرد. وقتی بود که ما تنها به سن بزرگان نگاه می کردیم و بر مبنای سن بزرگی آنان را می سنجیدیم. اکنون زمان آن نیز فرا رسیده است که گاهی به جوانان نیز به عنوان بزرگانی خود ساخته و آینده ساز بنگریم که این خود بزرگترین ارمغان جهش ارتباطی در کشور است.

باز هم به خودم می بالم که چنین دوستانی نصیبم شده اند.

http://www.reporter.ir/archives/87/3/005559.php

یکی از دانشجویان خوب من در دانشگاه امام صادق (ع)

آقای پور محمدی هنوز هم تنها نیست

Image and video hosting by TinyPic

 

 

اولین همایش بزرگ ارتباطات اسلامی-ایرانی در روز ملی ارتباطات

 

اولین همایش بزرگ ارتباطات اسلامی-ایرانی به مناسبت روز ملی ارتباطات (روز جهانی جامعه اطلاعاتی) در روز شنبه 28/2/1387 از ساعت 16 تا 30/18 در سالن ابن خلدون دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران با حضور رئوسای دانشکده ها و مدیران گروههای ارتباطات دانشگاههای کشور و با شرکت بسیاری از اساتید، محققان و دانشجویان ارتباطات برگزار گردید. این حرکت شکوهمند که با تلاش کلیه دانشکده های ذیربط راه اندازی شد، نمادی از وحدت، انسجام، هماهنگی و همدلی اساتید و دانشجویان این رشته مهم در عرصه علوم اجتماعی می باشد. امید است که شاهد بالندگی و گسترش این حرکت در سالهای آینده نیز باشیم. خبر ذیل که توسط ایسنا منتشر شده است، بخشی از این حرکت مهم ارتباطی را نشان می دهد.

 

خبرگزاری دانشجویان ایران - تهران

سرویس: جامعه اطلاعاتی - ارتباطات

29/2/1387،  18/5/2008

 

نخستین همایش ارتباطات اسلامی - ایرانی با حضور مدیران گروه و یا روسای دانشکده‌های ارتباطات تهران برگزار شد.

 

 

به گزارش خبرنگار رسانه‌ی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در این همایش که از سوی کمیته‌ای متشکل از کلیه‌ی دانشکده‌ها و گروه‌های دانشگاهی علوم ارتباطات و نیز با مشارکت فرهنگسرای رسانه در محل دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد، دکتر حسن بشیر ـ دبیر همایش ـ با تاکید بر این که این همایش را باید اتفاق بزرگی برای مجموعه‌ی ارتباطی کشور بدانیم، اظهار کرد: همت دانشکده‌های مختلف برای حضور در چنین همایشی به مناسبت روز جهانی ارتباطات انصافا شایسته‌ی تقدیر است.

وی با اشاره به موضوع همایش ارتباطات اسلامی ـ ایرانی، آن را بخش مهمی در تحول اجتماعی متناسب با فضای کشور دانست و افزود: دیدگاه اسلامی ـ ایرانی در فرهنگ ما دیدگاهی است که با آن زندگی کرده و نفس می‌کشیم و برای آن نیز بسیار ارزش قائلیم که باید با منطقی مناسب و درست در صحنه‌های مختلف جهانی نیز عرضه کنیم.

در ادامه پرفسور یحیی کمالی‌پور با ابراز خوشحالی از برگزاری گردهمایی استادان و دانشجویان ارتباطات آن را اقدامی مبارک عنوان و تصریح کرد: برگزاری چنین جلسات و همایش‌هایی همیشه جزو دغدغه‌های من بوده است که چرا کسانی که همگی در یک مسیر یعنی تدریس ارتباطات فعالیت می‌کنند، ارتباط مستمر و سازنده‌ای با هم نداشته و نتوانسته‌اند الگویی برای جامعه و دانشجویان باشند.

وی همایش بزرگ ارتباطات اسلامی ـ ایرانی را اولین گام در راه همفکری، همگرایی و تکامل ارتباطات در روابط عمومی کشور خواند و ادامه داد: برگزاری چنین همایشی حتی یکبار در سال برای تبادل‌نظر و چاره‌اندیشی در خصوص مشکلات آموزش در حوزه‌ی ارتباطات کشور بسیار مثبت و سازنده خواهد بود.

به گفته‌ی او ما امروز در یک فضای رسانه‌یی ‌و فرهنگی زندگی می‌کنیم که مردم بدون آگاهی کافی درباره‌ی این فضا و تاثیرات آن نمی‌توانند به درستی زندگی کنند.

وی با اشاره به این که متاسفانه کشور ما اکنون از وجهه خوبی در میان افکار عمومی جهان برخوردار نیست، اضافه کرد: تا زمانی که از درون سامان پیدا نکرده و متحد نشویم و یا از تعامل و نیز استفادهی متناسب از وسایل ارتباطی به ویژه در فضای سایبر آگاه نباشیم، نمی‌توانیم تعامل خوبی با دنیای خارج داشته باشیم.

او از این نشست به عنوان واقعه‌ی‌ تاریخی تاریخ ارتباطات ایران یاد کرد و افزود: این نشست در صورت داشتن راه‌کارهای عملی برای ایجاد رابطه‌ی دو سویه و سازنده میان دانشکده‌های ارتباطات می‌تواند در ادامه راه کشور در حوزه‌ی ارتباطات مثمر ثمر باشد.

پرفسور کمالی‌پور همچنین به خاطر برگزاری چنین همایشی حدود 500 جلد از کتاب‌های حوزه‌ی ارتباطات کتابخانه‌اش را به دانشکده‌های حاضر در همایش تقدیم کرد.

پس از صحبت‌های او، مدیران گروه و روسای دانشکده‌های ارتباطات در میزگردی به بحث درباره‌ی مشکلات موجود در حوزه‌ی رشته‌ی ارتباطات در کشور پرداختند.

دکتر حسینعلی افخمی ـ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی ـ با بیان اینکه 27 اردیبهشت‌ماه در دنیا روز جهانی جامعه‌ی اطلاعاتی نامیده شده و نباید از لفظ روز جهانی ارتباطات درباره‌ی این روز استفاده کرد، روند موجود در دانشگاه علامه طباطبایی برای توسعه‌ی ارتباطات را نامطلوب عنوان و خاطر نشان کرد: این دانشگاه با وجود فعالیت‌های انجام شده مانند تغییر در فصل‌های درسی به دلیل ضعف‌های ساختاری نتوانسته است به رشد مناسب و مطلوب دست یابد.

او کمی‌گرایی ناخواسته در این دانشگاه را در افت کیفیت آموزش در آن موثر دانست و گفت: شکاف‌های موجود فقط به عملکرد دانشگاه‌ها برنمی‌گردد بلکه برخی فشارهای تحمیلی نیز شرایط ایجاد چنین شکاف‌هایی ایجاد می‌کنند، ضمن این که نگاه کلان موجود در کشور مبنی بر تربیت تکنسین به جای پژوهشگر در عرصه‌ی آموزش عالی نیز از دلایل این افت کیفیت به ویژه در حوزه‌های پژوهشی در دانشگاه‌هاست.

در ادامه دکتر امیدعلی مسعودی ـ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه سوره ـ نیز ضمن تقدیر از برگزاری همایش، نیاز به ورود به حوزه‌ی آکادمیک در حوزه‌ی تبلیغات و ارتباطات از سوی سازمان تبلیغات اسلامی را فسلفه‌ی ایجاد دانشکده‌ی ارتباطات سوره دانست و درباره نحوه‌ی پذیرش دانشجو در این دانشکده نیز توضیحاتی ارایه کرد.

دکتر سیدوحید عقیلی ـ رییس دانشکده علوم انسانی واحد علوم و تحقیقات ـ هم برگزاری نشست‌هایی با حضور تمامی مدیران گروه و روسای دانشکده‌های ارتباطات را اقدامی مبارک عنوان و تصریح کرد: چنین جلساتی باید مکانی برای تکیه بر نقاط اشتراک و بررسی راه‌های تعامل بیشر میان دانشکده‌های ارتباطات باشد.

او مدیریت رسانه و اقتصاد رسانه را دو رشته‌ی مغفول این عرصه در کشو دانست و ادامه داد : کمبود تولیدات ارتباطی در زمینه‌ی تالیف و ترجمه از مشکلات دیگر حوزه‌ی‌ ارتباطات در کشور است، ضمن این که پژوهش نیز در این عرصه چندان جدی گرفته نشده و تئوری‌های مطروحه توسط اساتید و دانشجویان کمتر با نگاه به مشکلات جامعه صورت می‌گیرد.

وی اضافه کرد: به نظر می‌رسد امروز سرمایه‌گذاری‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در این رشته افزایش یافته که به عقیده من امر مبارکی است که باید در زمینه‌ی بومی‌سازی تئوری‌های ارتباطی و حل مشکلات جامعه از آن بهره گرفت.

دکتر سعیدرضا عاملی ـ رییس دانشکده‌ی مطالعات جهان دانشگاه تهران ـ نیز در ادامه رشته‌ی ارتباطات را جزو رشته‌های مادر، در دنیای امروز دانست و اظهار کرد: اگر از تمامی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های رشته‌ی ارتباطات استفاده شود این رشته می‌تواند به راحتی مدیریت جهان مجازی را به عهده بگیرد.

او اضافه کرد: رشته‌ی ارتباطات نباید از قافله‌ی تحولات جدید عقب بماند، ضمن این که برای دستیابی به درک واقعیت‌های پیرامون حتما باید به داشتن ارتباطات آگاهی داشت.

به عقیده‌ی وی در بحث ارتباطات اسلامی ـ ایرانی نیز جدای از بحث‌های فقهی و کلامی، با توجه به ظرفیت‌های ارتباطی می‌توان به واقعیت‌های این حوزه دست یافت.

این استاد دانشگاه هم‌چنین علم ارتباطات را در حال حاضر در کشور در صورت جذب و علاقمند کردن به این رشته و شکوفایی او علم خوب و مثمرثمری دانست.

دکتر حسام‌الدین آشنا ـ مدیر گروه فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) ـ هم رشته‌ی ارتباطات را در حوزه‌های آموزش، پژوهش و مشاوره در کشور قابل بررسی دانست و تصریح کرد: رشته‌ی ارتباطات که اساسش بر حل مشکلات جامعه استوار است، در کشور ما در حوزه‌هایی کاملا مغفول مانده و در حوزه‌هایی نیز به شکل افراطی مورد توجه قرار گرفته است که در نتیجه باعث شده است بسیاری از مولفه‌های امروزی این علم در خدمت جامعه قرار نداشته باشد.

وی پژوهش‌های انجام گرفته در این حوزه را نیز اغلب کتابخانه‌یی دانست و ادامه داد: متاسفانه تحقیقاتی که از سوی دولت برای مسایل مهم سفارش داده می‌شود، اغلب به دانشجویان این رشته واگذار شده و حتی از خدمات مشاوره‌یی اساتید ارتباطات در چنین پروژه‌هایی و نیز برای حل مشکلات جامعه استفاده نمی‌شود.

او همچنین همکاری‌های بین دانشگاهی و نیز همکاری‌های بین‌المللی برای توسعه‌ی رشته‌های ارشد و دکترا در کشور را به عنوان راه‌کارهای عملی برای رشته ارتباطات در کشور ارایه کرد و گفت: توسعه‌ی علم تنها با حضور متخصصان امکان‌پذیر است.

دکتر حسینی ـ رییس دانشکده‌ی صدا و سیما ـ هم فلسفه وجود گروه ارتباطات دانشکده‌ی صدا و سیما را تربیت نیروهای مورد نیاز در رادیو و تلویزیون عنوان کرد و ضمن صحبت درباره رشته‌های موجود در گروه ارتباطات این دانشکده از رشته‌های فلسفه‌ی رسانه، دین و رسانه و هم چنین ارتباطات سلامت به عنوان رشته‌های جدیدالتاسیس آن یاد کرد.

دکتر احمدزاده ـ رییس دانشکده‌ی خبر ـ نیز کمیت‌زدگی در رشته‌ی ارتباطات را از دلایل مهم کاهش کیفیت این رشته در کشور دانست و با اشاره به نقش رقابت در پیشرفت رسانه‌ها اظهار کرد: آیا وقت آن نرسیده است که با بازنگری در قوانین کشور، فضایی برای رقابت با رسانه‌ی ملی در حوزه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی فراهم شود.

او در ادامه با تاکید بر این که باید تکنولوژی‌های نوین ارتباطی در ابعاد مختلف مثبت و منفی مورد بحث قرار گرفته و سند و چشم‌اندازی از این بحث‌ها برای تصمیم‌گیری در اختیار مسوولان قرار گیرد، ادامه داد: اخلاق در خبر نیز از جمله مواردی است که باید در متون ارتباطی کشور مورد بازنگری قرار گیرد، ضمن اینکه در حوزه‌ی‌ ارتباطات میان فرهنگی نیز که زیرساخت توریسم در کشورها را تشکل می‌دهد باید توجه و تامل بیشتری صورت گیرد.

در ادامه دکتر مهدی محسنیان‌راد ـ استاد ارتباطات ـ نیز گرد هم جمع شدن تمامی دانشکده‌های ارتباطات در کنار هم در 41 سالی که رشته‌ی ارتباطات در کشور به حوزه‌ی آکادمیک وارد شده است را بی‌سابقه عنوان و اضافه کرد: اساس ریشه‌ی ارتباطات در ایران به صورت خوبی شکل گرفت و بر اساس توجه به کیفیت آغاز شد اما متاسفانه در ادامه‌ی راه آنگونه که انتظار بود، پیش نرفت.

دکتر مسعود کوثری ـ مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران ـ هم در جمع‌بندی ‌صحبت‌های مطروحه توسط استادان مختلف برگزای نشست‌های دوره‌یی بین دانشکده‌ها، بازنگری در سرفصل‌های دروس رشته‌ی ارتباطات، داشتن برنامه‌ی سالیانه برای کتاب سال دانشجویی، کتاب سال اساتید و به داوری گذاشتن کتاب‌های اساتید این رشته، تبادل استادان راهنما میان دانشکده‌ها، ‌تبادل در دروس و بازنگری در طریقه‌ی جذب دانشجو در این رشته را از جمله راه‌کارهای پیشنهادی برای حل مشکلات رشته‌ی ارتباطات و تعامل بیش‌تر دانشکده‌های این حوزه در کشور دانست.

در پایان دکتر محمدی ـ استاد ارتباطات ـ نیز از برگزاری این همایش تشکر کرد و جای تالیف، تحقیق و ترجمه در حوزه‌ی ارتباطات کشور را خالی عنوان و اضافه کرد: برای چنین اموری نیز باید نیروهای متخصص تربیت شود تا به پیشرفت در این حوزه نیز بتوان امیدوار بود.

او همچنین استفاده از تجربیات اساتید قدیمی و با سابقه‌ی ارتباطات کشور را نیز در راه پیشرو در این حوزه موثر عنوان کرد.

انتهای پیام

کد خبر: 8702-17047