وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

اصول کلی نگارش مقاله درس نظریه های فرهنگ و ارتباطات

دانشجویان عزیز، با سلام و احترام

همانگونه که در کلاس توضیح داده شد، مقاله تهیه شده برای درس "نظریه های فرهنگ و ارتباطات" باید به گونه ای باشد که حداقل در یک فصلنامه علمی- ترویجی مانند "فصلنامه رسانه" چاپ گردد. لذا بهترین راه برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شیوه نگارش مقاله مراجعه به فصلنامه مزبور است. در آنجا شیوه نگارش مقاله نوشته شده است. اما شیوه اجمالی آن نیز در اینجا جهت اطلاع بیشتر مطرح می گردد. امیدوارم که یادتان باشد که این مقاله نه تنها برای نمره درس شما حائز اهمیت است، بلکه توانمندی شما را در تولید یک مقاله علمی نیز می سنجد. حتما این مقالات باید به گونه ای باشند که اگر برای فصلنامه های علمی- ترویجی ارسال شوند، مورد پذیرش قرار خواهند گرفت. بدیهی است که مقالات توسط دو نفر که بنده یکی از آنان خواهم بود، ارزیابی می شوند. توفیق شما را از خداوند متعال خواهانم.

حسن بشیر

 

(اصول کلی نگارش مقاله درس نظریه های فرهنگ و ارتباطات)

این مقاله باید مبتنی بر مقاله انگلیسی کتاب درسی باشد که هر دانشجو بر مبنای آن مقاله و نظریه مطرح شده در آن، در کلاس درس سمینار آن را ارائه داده است. آنچه که در اینجا مورد تاکید است، تهیه مقاله علمی- ترویجی بر مبنای همان سمینار است. البته با اضافه کردن مطالعات جنبی از کتابهای دیگر، افزایش بخش مطالعه موردی با توجه به نظریه مزبور، نقد و ارزیابی نظریه از دیدگاههای مختلف و نهایتا تولید یک مقاله جدید، با محوریت نظریه مورد ارائه شده در سمینارهای مزبور. نکات ذیل می توانند برای تولید این مقاله مفید باشند.

 

1-      عنوان مقاله: باید به گونه ای باشد که گویا، کوتاه و جامع باشد.

2-      چکیده: حدود 150تا 250 کلمه: حاوی اصول کلی ، روشی، نظری، نتایج به زبان فارسی و انگلیسی (ترجمه انگلیسی چکیده نیز لازم است ارائه گردد.)

3-      کلید واژه ها: با چه کلماتی این مقاله رامی توان پیداکرد.

4-      مقدمه: شامل: ضرورت + هدف + مسئله + فرضیه + خلاصه (روش، نظریه و دست آوردها)

5-      مبانی نظری : تبیین کامل نظریه از دیدگاه های مختلف، دیدگاههای مختلف، مفروضات نظریه، فراتئوریها و تئوریهای مورد استناد نظریه، منابع درگیر، حوزه معنا، محدوده نظریه، کاربرد نظریه و...

6-      دیدگاه های مختلف (نقد نظریه)جمع آوری انتقادات وارده با ارائه نظرات خودتان در حد امکان و با استدلال علمی.

7-      مطالعه موردی: بازسازی یکCase  که با آن آشنا هستیم. (این مطالعه موردی می تواند یک کار و یا اقدام عملی باشد که خودتان درگیر آن هستید. یا مثلا بازسازی اجمالی پایان نامه کارشناسی ارشد بر مبنای نظریه مورد نظر باشد.)

8-      نتیجه گیری.

9-      منابع (حتما منابع به دو زبان فارسی و انگلیسی و شامل کتابها، مقالات و سایت ها باشند. هر چه منابع بیشتر و متنوعتر باشند، مقاله غنی تر خواهد بود. حتما دقت شود که فقط منابعی در پایان مقاله آورده شوند که در متن مقاله از آنها استفاده شده است.)

10-   لطفا توجه شود که شیوه منبع گذاری در متن مقاله به گونه ای باشد که اگر منبع فارسی است، نام خانوادگی مولف و سال انتشار و صفحه اثر به فارسی و اگر انگلیسی باشد این موارد به انگلیسی باشند.)

چند یادآوری

1-                  مجددا یادآوری می شود که مقاله باید حدود 25 صفحه باشد (حداقل 20 صفحه و حداکثر 30 صفحه). (کلمات مقاله حدود 7000 کلمه باشد)

2-                  باز هم تاکید می شود که مقاله باید اول شهریور به ای میل اینجانب drhbashir@gmail.com   برای ارزیابی اولیه ارسال، تا اگر لازم باشد، توصیه های ضروری اعلام و برای تعدیل مجددا ارسال گردد و نهایتا، مقاله به صورت پرینت شده و بر روی سی دی، حداکثر تا روز پانزدهم مهر ماه 1387 به دفتر دانشکده باید تحویل گردد. بدیهی است مقالاتی که به شکل مزبور پس از آن تاریخ تحویل گردند، نمره ای به آنها تعلق نخواهد گرفت.

3-                  مقاله باید به گونه ای باشد، که در حدی باشد که بتوان نام استاد درس و دانشجوی تهیه کننده مقاله بر آن گذاشته شود. بدیهی است که مقاله نهایتا برای انتشار ویراستاری لازم خواهد شد.

4-                  امیدوارم که تعطیلات خوبی را بگذرانید، و فرصت لازم برای تولید مقاله مزبور داشته باشید.

5-                  بنده برای هر گونه راهنمایی و مشاوره در این زمینه آمادگی داشته و از پاسخ لازم دریغ نخواهم کرد.

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد