10 تاکتیک رسانهای برای پیگیری کوتاهی آلسعود
پمپاژ خبری، استناد به سوابق آلسعود و پردازش همهجانبه برای خنثیسازی جوسازی رسانهای
منبع: روزنامه وطن
امروز
کد خبر: 146619تاریخ: 1394/7/14 00:00
کارشناسان و اساتید علم ارتباطات در گفتوگو با «وطنامروز» تشریح کردند
10 تاکتیک رسانهای برای پیگیری کوتاهی آلسعود
پمپاژ خبری، استناد به سوابق آلسعود و پردازش همهجانبه برای خنثیسازی جوسازی رسانهای
حسین کرمانی: در شرایطی که فاجعه منا و
آمار بالای جانباختگان این واقعه تلخ، مردم 18کشور اسلامی و بویژه ایران را
داغدار کرده است، سعودیها با تغییر محسوس آرایش رسانهای و بهرهگیری از انواع
شگردهای ارتباطی با توسل به دنیای رسانهای در تلاش هستند با ایجاد بایکوت خبری نهتنها
بر بیکفایتی خود سرپوش بگذارند بلکه خطای انسانی را به عنوان دلیل اصلی مرگ بیش
از 4هزار تن از حجاج معرفی کنند. این درحالی است که شبکههای عربی و برخی رسانههای
غربی نیز با کمک شبکههای اجتماعی در این مسیر با دولت عربستان همراه شده و در عمل
کارزار رسانهای را ایجاد کردهاند که در این شرایط وظیفه رسانههای داخلی و شبکههای
برونمرزی ایران را برای انعکاس واقعیتها و اثبات سوءمدیریت سعودیها حساستر
کرده است. بیشک در این شرایط بهرهگیری از انواع تاکتیکهای رسانهای با توسل به
شیوههای روز علم ارتباطات باید در اولویت فعالیتهای رسانههای داخلی و برونمرزی
ایران قرار گیرد تا بتوان بهتر و بیشتر از گذشته در راستای اثبات محکومیت و مقصر
بودن دولت آلسعود در فاجعه منا به مردم دیگر کشورها گامهای موثری برداشت. این
موضوعی است که کارشناسان و اساتید حوزه ارتباطات و رسانه در گفتوگو با «وطن
امروز» بر آن تاکید داشته و در مجموع به معرفی 10 اصولی پرداختهاند که باید به
عنوان خط مشی مورد توجه رسانههای داخلی قرارگیرد تا ضمن انعکاس جهانی سوءمدیریت
آلسعود، زمینهساز شکلگیری مدیریت شورایی در اداره حج شود.
پرداخت چندوجهی در ابعاد گوناگون
هرچند وقوع حوادثی مانند آنچه در منا برای زائران به وقوع پیوست از نظر احساسی تاثیرگذار است اما پرداختن رسانهها به شیوه احساسی میتواند به نقطه ضعفی در برابر اخبار و موج خبری شبکههای عربی تبدیل شود. امیدعلی مسعودی، کارشناس ارتباطات و رسانه در این باره به «وطن امروز» بیان داشت: خطمشی رسانههای داخلی باید دنبال کردن حقوق از دست رفته انسانها و بویژه حقوق بشر اسلامی به شیوههای غیراحساسی باشد. به گفته وی، اطلاعرسانی مداوم به صورت انعکاس اخبار لحظه به لحظه از فجایع عربستان و استفاده از نظر کارشناسان و تحلیل خبرها میتواند به عنوان یکی از روشهای رسانهای مورد توجه قرار گیرد. این کارشناس ارتباطات وظیفه شبکههای برونمرزی را سنگینتر عنوان کرد و افزود: رسانههای برونمرزی باید به صورت چندوجهی و پرداختن به ابعاد گوناگون فاجعه جنایت علیه شریفترین انسانها را دنبال کنند و تنها به جانباختگان ایرانی متمرکز نشوند بلکه باید با دعوت از صاحبنظران جهان اسلام، حوادث حج را به عنوان یک مطالبه جهانی پوشش دهند.
نکتهای فراموششده
به نام گفتمانسازی
بررسی عملکرد رسانههای
داخلی در مواجهه با فاجعه منا از دیگر موضوعاتی است که مورد واکاوی قرار گرفته است.
ابراهیم فیاض، جامعهشناس، ارزیابی خود از عملکرد
رسانههای داخلی را ضعیف بیان کرد و یادآورشد: در علوم ارتباطات و فن رسانه هر کس
اول خبر را انتقال دهد نبض جریان رسانهای را در دست میگیرد که متاسفانه درباره
حوادث عربستان این سعودیها بودند که اولین خبرها را منتشر کردند. فیاض با تاکید
بر ضرورت تغییر آرایش رسانههای داخلی یادآور شد: در شرایط اینچنینی رسانههای
داخلی نیازمند یک سازمان فکری هستند تا بتوانند ارتباط برقرار کنند، بنابراین با
همسو کردن رسانههای کشورهای دیگر و با تکیه بر پردازشهای قوی باید طلبکارانه
صحبت کنیم و پیاممان را انتقال دهیم. به باور این جامعهشناس، شبکههای برونمرزی
نقش وکالت جانباختگان را عهدهدار هستند و باید با شناخت جامع از حقوق آنها به
سمت گفتمانسازی حرکت کنند تا با استفاده از این روش، جریانسازی سعودیها درباره
حوادث خنثی شود.
نقل سابقه خبر، پمپاژ و حمایت از NGOها
جالب اینجاست که بیشتر شبکههای خبری و فعالان رسانهای برای اثبات سوءمدیریت و نالایقی عربستان در میزبانی از حجاج بر فجایع حج سال جاری متمرکز شده و از حوادث مشابه سالهای قبل غافل هستند. این موضوعی است که محمدرضاجمالی، از دیگر کارشناسان ارتباطات و رسانه از آن به عنوان محکمهپسندترین دلیل برای اثبات بیکفایتی آلسعود یاد کرده است. جمالی با تشریح شیوههای رسانهای برای انعکاس سوءمدیریت آلسعود اظهارداشت: تکیه بر سابقه خبر و نقل اتفاقاتی مانند آتشسوزی در سال 54 و حوادث مکرر در منا میتواند دستاویز رسانهها برای اثبات ضعف مدیریت سعودیها باشد. به باور این کارشناس، پمپاژ دائم اخبار مربوط به سوءمدیریت فعلی و فاجعه منا نیز باید به عنوان اهرمی برای فشار به دولت عربستان ادامه پیدا کند تا مکمل روش اول باشد. وی سومین شیوه رسانهای در این برهه از زمان را حمایت رسانهای از NGOها و گروههای داوطلب مردمی جهان اسلام دانست و خاطرنشان کرد: انتقال پیام از زبان گروههای مردمی و NGOها که انتقال مدیریت حرمین شریفین را خواستارند دارای تاثیرگذاری بیشتری است.طرحریزی 6 استراتژی مهم
«خبررسانی بحران یا اطلاعرسانی در زمان بحران یک برنامه عملیاتی و تجربهای متکی بر دانش است که این وضعیت در کشور هنوز به سروسامان نرسیده است». حسن بشیر، استاد ارتباطات بینالملل با بیان این مطلب اظهارداشت: در روزهای اول حادثه منا، رسانههای ما در حالتی میان «شوک» و «ابهام» قرار گرفته بودند که وجود این وضعیت نهتنها رسانههای داخلی را دچار «اضطراب خبری» کرد، بلکه باعث شد رسانههای خارجی و از جمله بیبیسی از همان روز اول روی موضوع قدرت مدیریت رژیم سعودی مانور دهند.لینک خبر:
http://www.vatanemrooz.ir/?