وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق

باسمه تعالی

روشهای پژوهش در فرهنگ و ارتباطات- دانشگاه امام صادق (علیه السلام)

نیمسال اول 1387

زمان:   دو شنبه ها (10-8 )

مدرس: دکتر حسن بشیر

drhbashir@gmail.com  و bashir@isu.ac.ir

منابع اصلی درس :

1-  تحقیق در رسانه های جمعی، تالیف: راجر دی. ویمر و جوزف آر. دومینیک، ترجمه: دکتر کاووس امامی، انتشارات سروش، 1384.

2-  روش های تحلیل رسانه ها، تالیف: آرتور آسا برگر، ترجمه: پرویز اجلالی، انتشارات مرکز تحقیقات رسانه ها، 1383.

3-  بر اساس نیاز احتمالا برخی از کتب یا مقالات نیز در هر جلسه توصیه خواهند شد.

شیوه ارزیابی:

الف- شیوه رزیابی برای امتحان میان ترم

1- ارائه سه کار تحقیقی کوچک (تهیه طرح پژوهشی، تحلیل محتوا و پژوهش در رسانه های چاپی هر کدام 10 نمره): جمعا 30 نمره (این موارد باید قبل از امتحان کتبی میان ترم ارائه شوند.)

2- امتحان کتبی میان ترم: 70 نمره

(جمع:‌ 100 نمره خواهد بود)

ب- شیوه ارزیابی برای امتحان پایان ترم

1- سمینارها ارائه شده در طول ترم: 10

2- امتحان کتبی نهائی:‌ 50 نمره

3- تحقیق پایان ترم: 40 نمره

(جمع:‌ 100 نمره خواهد بود)

تبصره (1): تحقیق پایانی ترم حداقل باید بین 25 تا 30 صفحه و در حد یک تحقیق علمی قابل قبول باشد. مقاله با فونت لوتوس 14 و فاصله خطوط single تایپ و به شکل کاغذی و بر روی سی دی در پایان ترم باید تحویل گردد. (تحقیقات مزبور باید در یکی از 5 حوزه ذیل صورت گیرند: 1- پژوهش در رسانه های چاپی، 2- پژوهش در رسانه های الکترونیکی، 3 - تحلیل گفتمان، 4- پژوهش در تاثیر رسانه ها، 5- تحلیل نشانه شناختی)

تبصره (2): موضوعهای تحقیق باید با مدرس هماهنگی شود.

توجه:

1-  ضروری است که دانشجویان عزیز قبل از شروع هر درس، درس مزبور را از کتب و مقالات اعلام شده، و سایر منابع مرتبط مطالعه و آمادگی لازم را داشته باشند، بخشی از بحث ها و پرسشها، قبل از آغاز همان درس انجام خواهد گرفت.

2-  چنانچه جلسه ای به علت تعطیلات رسمی تشکیل نگردد. با توافق دانشجویان ساعت دیگری تعیین خواهد شد.

سرفصل های درسها:

جلسه

سرفصلهای درسها

1

فرایند و مراحل پژوهش

2

تهیه طرحهای پژوهشی

3

تحلیل محتوا: اصول کلی

4

تحلیل محتوا:‌ بررسی و ارزیابی نمونه رسانه ای

5

پژوهش در رسانه های چاپی:

مطالعات مطلب گزینی، بررسیهای سیمای خوانندگان، بررسی تطبیقی خوانندگان و غیر خوانندگان، مطالعات رضامندی، سنجش تعداد خوانندگان

6

پژوهش در رسانه های چاپی:

پژوهش در شمارگان نشریه ها، پژوهش در مدیریت رسانه ها، پژوهش در طراحی خبر، پژوهش در خواندنی بودن خبر، روزنامه نگاران پژوهشگر

7

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای رده بندی در اخبار و گزارشات رادیویی و تلویزیونی

8

پژوهش در رسانه های الکترونیک:

پژوهشهای بدون رده بندی در رادیو و تلویزیون

9

تحلیل گفتمان: اصول کلی

10

تحلیل گفتمان: فرایند تحلیل

11

تحلیل گفتمان: بررسی و ارزیابی یک نمونه

12

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

تاثیرهای اجتماعی و ضد اجتماعی محتوای رسانه ها

13

پژوهش در تاثیر رسانه ها:

پژوهشهای رضامندی، بررسیهای برجسته سازی

14

تحلیل نشانه شناختی

15

تحلیل نشانه شناختی:‌ بررسی و ارزیابی نمونه رسانه ای

16

ارائه گزارش پژوهشی

نظرات 1 + ارسال نظر
مجتبی صمدی شنبه 13 مهر‌ماه سال 1387 ساعت 14:50 http://samadi2006.blogfa.com

یکی از مسائلی که در جلسه ۸ مهر ماه برای دانشجویان مطرح شد و به خارج کلاس نیز سرایت کرد بحث استفاده از روش های غیر دینی برای بررسی محتوای دینی بود ُ لذا علاقمندیم کهدر جلسه بعدی نیز این مباحث مطرح شود.
ارادتمند شما
مجتبی صمدی کد ۸۴

جناب آقای صمدی
با سلام
چشم. امیدوارم که در پایان هر درس اگر فرصت کافی باشد این بحث ها را مطرح کنیم. البته خوب است که این موارد در جلسات غیر درسی به شکل تفصیلی مورد بررسی قرار گیرند. بنده نیز آمادگی هر گونه همکاری دارم. اما هنوز بنده با این مساله مشکل دارم که روشهای غیر اسلامی در علم کدام هستند باید کاملا مشخص شوند. لذا دانشجویان عزیز باید اول در این زمینه ها کاملا تصور روشنی داشته باشند تا بحث مورد فایده قرار گیرد.
موفق باشید.
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد