وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

چکیده مقاله «هنر از دیدگاه رهبری»

هنر از دیدگاه رهبری

 دکتر حسن بشیر[1]

ابوذر زارع درخشان، حسین همازاده ابیانه[2]

چکیده:

همان گونه که یکی از شروط مهم پایایی و ماندگاری هر پیام، جای گرفتن در قالب های هنری است، برای انتقال مفاهیم متعالی و غنی اسلامی نیز گریزی از استفاده از ابزار هنر نیست.   

انقلاب اسلامی با ادعای جامعیت در تمام زمینه های فردی و جمعی و برای صدور اندیشه های خود سخت نیازمند ابزار هنر است. عمق این نیاز آن گاه روشن تر می شود که جایگاه تاریخی انقلاب اسلامی در برابر ایدئولوژی هایی که علی رغم کثرتشان در مبنای اومانیستی شان مشترکند، درک شود و در راه انتقال اندیشه های والای انقلاب به نسل های آینده و همچنین صدور آنها به دیگر حوزه های جغرافیایی و معرفتی «هنر» یکی از بهترین ابزارهاست چرا که هنر «زبان مشترک تمامی انسان ها» است.

با در نظر گرفتن این نکته و با تاکید بر سطح گسترده مطالعات رهبری و صاحب نظر بودن ایشان در عرصه هنر و ادبیات ایران و ضرورت انجام پژوهشی در آثار معظم له به منظور یافتن جایگاه هنر و تبیین خط مشی های ارائه شده امری ضروری می نماید.

این پژوهش کوشیده است با توجه به تاثیرگذاری بی اندازه هنر در فرهنگ عمومی و جایگاه تولید کننده این متون، حرکتی در راستای استخراج اهداف و خط مشی های ترسیم شده توسط رهبری برای هنر و هنرمندان انجام دهد.

 کلید واژه ها: خامنه ای، مقام معظم رهبری، هنر، هنر اسلامی، تحلیل محتوا

[1] - عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع). bashir@isu.ac.ir

[1] - دانشجویان کارشناسی ارشد پیوسته دانشکده فرهنگ و ارتباطات دانشگاه امام صادق (ع) homazadeh@isu.ac.ir و zared@isu.ac.ir

 

(مقاله کامل را در شماره 33 دوفصلنامه نامه صادق، دانشگاه امام صادق (ع) ملاحظه فرمایید)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد