وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

گزارش کامل پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک-اردیبهشت ۸۹

 

گزارش کامل پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک

پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با حضور اسفندیار رحیم مشایی رییس دفتر رییس جمهور، دکتر علی زارعی نجفدری مشاور رییس جوهمر ، علیرضا کریمی مدیرکل تبلیغات و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وبیش از 500 نفر از اساتید ، مدیران و کارشناسان این حوزه و با شعار روابط عمومی الکترونیک ؛ روابط عمومی کاربردی در هتل المپیک تهران آغاز شد.در ابتد دبیر همایش با عرض خیرمقدم به حضار سخنانی ایراد کرد.

 

بقیه عکس ها 

http://www.yjcphotos.ir/photos/ImageGroup.aspx?GroupID=26912

 

امیر عباس تقی پور با اشاره به ضرورت توجه بیشتر مدیران ارشد کشور به نهاد روابط عمومی گفت : تجربه کشورهایی که با استفاده از راه حل های ارتباطی به بهبود مناسبات دستگاه ها و سازمان های دولتی و حتی بخش خصوصی با مردم پرداختند ارتقای جایگاه روابط عمومی در کشور را توصیه می کند.

وی با برشمردن قابلیت های روابط عمومی خطاب به رییس دفتر رییس جمهور گفت : حضور مؤثر نهاد روابط عمومی ،اجرای موفق طرح های مهم مانند طرح هدفمند کردن یارانه ها را تضمین می کند.

تقی پور با اشاره به اینکه روابط عمومی آگاه و مطلع قادر به برقراری تعادل ارتباطی در کشور است افزود: روابط عمومی در ایران با همه ی چالش ها یی که دارد در حال رشد و ارتقا و نیازمند تولید علم و محتوا است.

وی به تشریح اقدامات دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک پرداخت و گفت: به دنبال آن هستیم که از طریق تولید کتاب ، مجلات تخصصی ، فیلم و انواع ابزار فرهنگی و آموزشی به توسعه روابط  عمومی الکترونیک کمک کنیم.

تقی پور انتشار 13 عنوان کتاب تخصصی از سوی دبیرخانه را در کنار فعالیت سایت اطلاع رسانی و ایجاد بانک مقالات روابط عمومی الکترونیک با بیش از 150 مقاله ، گامی در این جهت دانست و افزود : همزمان با برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک رونمایی از 4 جلد کتاب چاپ اولی رونمایی شده وامیدواریم تا همایش سال آینده به عدد 20 جلد کتاب برسیم.

وی با اعلام این که تاکنون بیش از 20 ویژه نامه مطبوعاتی در این حوزه منتشر شده است به معرفی دکتر محمد سلطانی فر به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 89 پرداخت و اضافه کرد: باید به دنبال الگو سازی برای نسل جوان باشیم و معتقدم این قبیل اقدامات علاوه بر اینکه مسئولیت های اجتماعی و علمی استاد برگزیده را سنگین کرده،  دورنمای فعالیت جوانان را روشن می کند.

تقی پور ، معرفی الگوهای برتر علمی به علاقمندان تعالی و پیشرفت در حوزه روابط عمومی را یکی از دستاوردهای دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک دانست .

وی از انتشار اولین شماره ماهنامه تخصصی مدیریت ارتباطات به عنوان یکی دیگر از برنامه های روز جهانی ارتباطات خبر داد و گفت : این ماهنامه با هدف توسعه دانش مدیریت در ارتباطات منتشر می شود. تقی پور گفت: یک مدیر تا 80 درصد وقت خود را در سازمان صرف ارتباطات می کند، اما بهره وری سازمان به اندازه تلاش مدیران نیست که یکی از این عوامل عدم توفیق مدیران در نوع و نحوه ی مدیریت ارتباطات درون و برون سازمانی است.

کمیته علمی پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک:

تا رسیدن به معیارهای مطلوب تولید مقاله علمی در زمینه روابط عمومی الکترونیک فاصله داریم

کمیته علمی پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک با انتشار بیانیه ای به مناسبت بررسی مقالات بخش فراخوان همایش ضمن ارج نهادن به تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد علمی، به رونق دانش و حرفه روابط عمومی الکترونیک کمک کرده اند تأکید کرد: هنوز تا رسیدن به معیارهای مطلوب تولید مقاله علمی در زمینه روابط عمومی الکترونیک فاصله داریم .

این بیانیه با امضای دکتر شهیندخت خوارمی رییس کمیته علمی همایش صادر شده است. دکتر سعید رضا عاملی ، دکتر علی اصغر محکی ، دکتر یونس شکرخواه ، دکتر داود زارعیان و دکتر حمید ضیایی پرور اعضای این کمیته را تشکیل می دادند. متن این بیانیه که توسط دکتر علی اصغر محکی قرائت شد چنین است:

پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در حالی برگزار میشود که طی بیش از 5 سال گذشته، شناخت در باره ماهیت، فلسفه وفناوری های روابط عمومی الکترونیک در میان دستگاههای اجرایی و جامعه علمی ارتباطات کشور افزایش یافته و اکنون بسیاری از نهادهای روابط عمومی در سراسر کشور مشتاقانه خواهان پیاده سازی این فناوریها و رویکرد سازمانی به سمت این پدیده یا فناوری هستند.

دبیرخانه همایش به عنوان مشوق و حامی بحثهای مرتبط با EPR  همواره تلاش کرده با برگزاری دورههای آموزشی در قالب کارگاه های عملی، همایشهای سالیانه، انتشار کتابها و نشریات مرتبط و فرهنگسازی در حیطه روابط عمومی الکترونیک به تولید ادبیات و دانش در این عرصه نو کمک نماید.خدا را سپاسگزاریم که اکنون به همت دبیرخانه همایش و همکاری اساتید، نخبگان، فرهیختگان و پژوهشگران روابط عمومی و علوم ارتباطات و مشارکت صاحب نظران و پژوهشگران این حوزه شاهد تولید مقالاتی بیشتر و انجام تحقیقاتی فراگیرتر در  زمینه کاربردهای روابط عمومی الکترونیک در جامعه هستیم.

فراخوان پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک در دی ماه سال 1388  با محوریت روابط عمومی الکترونیک، روابط عمومی کاربردی منتشر شد،

12 محور تعیین شده فراخوان به این ترتیب بود :

1ـ کاربرد شبکه های اجتماعی در روابط عمومی

2ـ ساختار نوین سازمانی در روابط عمومی الکترونیک

3ـ الزامات فنی و زیر ساختها در روابط عمومی الکترونیک

4ـ روابط عمومی الکترونیک در خدمت برنامه استراتژیک سازمان

5ـ نقش رهبری سازمان در تحول روابط عمومی از سنتی به الکترونیک

6ـ روابط عمومی الکترونیک و مدیریت نوآوری

7ـ استانداردها در روابط عمومی الکترونیک

8ـ معماری سامانه جامع روابط عمومی الکترونیک

  روشهای نوین افکارسنجی و روابط عمومی الکترونیک

10ـ ارایه مدل عملی پرتال سازمانی (بانگاهی به استانداردها و ضوابط تدوین پرتالهای دولتی)

11ـ رویکرد اخلاقی به روابط عمومی الکترونیک

12ـ مدیریت افکار عمومی و روابط عمومی الکترونیک

 در بخش مطالعات موردی وزارتخانهها و سازمانها نیز این موارد به عنوان فراخوان اعلام شد:

 روابط عمومی الکترونیک و نقش آن دربانکداری الکترونیک

شهروند ا لکترونیک ـ سلامت  الکترونیک ـ آموزش  الکترونیک ـ دولت الکترونیک

معرفی تجربههای موفق سازمانی در سطوح ملی، منطقهای و جهانی

پس از پایان مهلت تمدید شده در 25 فروردین ماه 89 تعداد 32 مقاله کامل به دبیرخانه رسید . همه مقالات توسط اعضای کمیته علمی و هر مقاله توسط چند نفر مورد ارزیابی دقیق قرار گرفت و در نهایت 4 مقاله برگزیده به شرح زیر  برای ارایه در همایش انتخاب شد علاوه بر اینها طبق روال هر ساله، چند مقاله نیز به صاحب نظران ارتباطات سفارش داده شد.

1ـ آینده روابط عمومی در عصر رسانههای اجتماعی - جواد افتاده

2ـ نانو مدیا و روابط عمومی مجازی - دکتر نسیم مجیدی قهرودی و کبری گلستانی

3ـ استانداردها و الزامات در روابط عمومی الکترونیک (مطالعه موردی بانکداری الکترونیک)- فاطمه بشارت نیا

4ـ استفاده از فناوریRFID  در روابط عمومی- سعید نوری آزاد

کمیته علمی همایش با بررسی محتوای مقالات دریافت شده موارد زیر را اعلام میدارد:

1ـ هنوز تا رسیدن به معیارهای مطلوب تولید مقاله علمی در زمینه روابط عمومی الکترونیک فاصله داریم. یکی از دلایل این موضوع به عدم آموزشهای آکادمیک در جامعه روابط عمومی کشور ارتباط دارد.

2ـ مشکل دیگر اکثر مقالات تک بعدی بودن موضوعات و اشتباه گرفتن اتوماسییون اداری و دیجیتالی شدن با روابط عمومی الکترونیک است.

3ـ اکثر مقالات از ضعف تدوین، لینک نشدن بخشهای مختلف مقاله و به هم پیوسته نبودن رنج میبرند . به نظر میرسد دلیل اصلی این موضوع فقدان انسجام در یافتههای نویسندگان و تلاش کافی نکردن برای ایجاد منطق نوشتاری در سراسر مقاله است.

4ـ مانند سال های گذشته ضعف روش منبع نویسی و ارجاعات در اکثر مقالات به چشم میخورد . روش غالب در منابع علمی برای ارجاعات روش APA است که شیوه نامه آن در اکثر ژورنالهای علمی و پژوهشی وجود دارد.

5ـ در تدوین مقالات و انتخاب موضوعات به جنبه های انسانی و اجتماعی EPR کمتر توجه شده است.

6ـ برخی از مقالات ترجمه محور است، اخذ منابع علمی دنیا نه تنها نکوهیده نیست بلکه در صورت استفاده دقیق و به جا ستوده نیز هست اما ترجمه کلمه به کلمه حرفهای دیگران ضرورتا به معنای ارایه و تولید مقاله علمی نیست. چه بسا تجربیات و دیدگاههای یک کارگزار روابط عمومی در ایران با تدوین درست و رعایت متدولوژی علمی بتواند به مقالهای ارزشمند و قابل استناد تبدیل شود. شاید بتوان با همکاری مشترک دستاندرکاران پرتجربه روابط عمومی و فرهیختگان دانشگاهی، مقالاتی پربارتر از آنچه تا کنون ارایه شده تولید کرد. مقالاتی که ضمن رعایت متد علمی برخاسته از عمق مسایل و مشکلاتی باشد که جامعه روابط عمومی کشور با آن دست به گریبان است .

7ـ باید توجه داشت روابط عمومی الکترونیک پیش و بیش از آنکه تکنولوژی باشد فلسفه است و تغییر پاردایم حاکم بر روابط عمومی موجود مستلزم تغییر فلسفه، بینش و رویکرد عمومی به دانش روابط عمومی است. تکنولوژیها در نهایت در خدمت این نوع تغییر نگرش خواهد بود.کمیته علمی همایش تلاش وافر همه کسانی که با مشارکت در این رخداد علمی، به رونق دانش و حرفه روابط عمومی الکترونیک کمک کردهاند ارج نهاده و آرزوی تندرستی و موفقیت روزافزون برای همه شما دارد.

رییس دفتر رییس جمهور:

ایجاد اتحادیه‌ای در صنف روابط عمومی ضروری است

رییس دفتر رییس جمهور گفت: روابط عمومی الکترونیک در دولت ارتقاء خواهد یافت و به‌زودی شاهد الکترونیکی شدن روابط عمومی‌های دستگاه‌های دولتی خواهیم بود تا روابط عمومی تحت تاثیر نظرات مختلف دستگاه‌ها قرار نگیرد. وی ادامه داد : مسیر لازم برای رسیدن به این امر در دستور کار است و به زودی ابلاغ خواهد شد. 

 اسفندیار رحیم‌مشایی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک بر لزوم ایجاد اتحادیه‌ای در صنف روابط عمومی تاکید و اظهار کرد: اتحادیه امری لازم و ضروری است و مسائل صنف را پشتیبانی می‌کند.

او ادامه داد: اگر حمایت‌های لازم در حوزه صنف به لحاظ ساختار به‌خوبی تامین شود، انتظار برای کارهای بهتر و برتر برآورده خواهد شد، در این باره آنچه از عهده من و دولت بربیاید از انجام آن استقبال می‌کنیم.

مشایی افزود: رسیدن به این مهم نیازمند کار گروهی است و امیدوارم با به فعلیت درآمدن توانمندی‌ها، بهترین تکریم از شان ارتباطات و روابط عمومی را درعمل به‌دست روابط عمومی بسپاریم تا این یکی از دستاوردهای دولت جدید باشد.

او معتقد است که آنچه باید در جامعه اتفاق بیفتد، افزایش کمی و کیفی ارتباطات است. ما در موضوع ارتباطات از منظر نیازهای کاری که بخشی از نیازهای مدنی است به دستاوردهایی رسیده‌ایم که آن را دنبال کرده و توسعه می‌دهیم اما در این بخش به دلیل گسست فرهنگی ناشی از ضعف‌های سیاسی و نبود توسعه، سال‌ها ناچار به پیروی از دیگر جوامع بوده‌ایم.

وی ادامه داد: به دلیل نیازهای تازه متولد شده از مدنیت جدید در جامعه، موضوع روابط عمومی و ارتباطات را از منظر نیاز به آن دنبال کرده و باید بپذیریم دنباله‌روی جوامعی هستیم که در این حوزه از ما پیش‌تر هستند؛ مدنیت امروز ناشی از ساخت ما شرقی‌ها که سال‌ها در آن پیشرو بودیم نیست.

رییس دفتر رییس ‌جمهور دربیان ضعف روابط عمومی امروز خاطرنشان کرد: ضعف روابط عمومی امروز ناشی از آن است که ما پیرو و تابع بوده و بنیانگذار آن نیستیم و به همین دلیل در درک ضرورت‌ها و حوزه‌های عملکردی و تاثیری که حوزه ارتباطات و روابط عمومی می‌تواند در پیشبرد اهداف در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی داشته باشد ناتوانیم و برای حل کاستی‌ها به درک شان و جایگاه این حوزه نیازمند هستیم که مبنایی انسانی و فلسفی دارد.

رحیم‌مشایی همچنین اظهار کرد: اینکه همه‌ هستی مرهون دریافت هستی از سوی انسان است، امری روشن است. ارزش هستی و حیات در برابر نبودن به دریافت این حقیقت بستگی دارد.

او ادامه داد: هر آنچه در حوزه میزان فهم، ارتقاء یابد، ارزش و شان آفرینش و وجود هم معنا پیدا می‌کند و اگر قرار نبود دریافتی اتفاق بیفتد، قرار نمی‌شد آفرینشی به وجود آید.

وی در ادامه با اشاره به تفاوت‌های فرشته و انسان در جنس، نه در جایگاه، پذیرش مسوولیت را منطقا نیازمند دانش دانست و گفت: مسوولیت و ماموریت متناسب با علم است. علم باید توسعه یابد تا بشر به جایگاه برتر خود برسد و ازاین راه می‌توان به چگونگی ایجاد ارتباطات بین انسان‌ها پی برد.

رئیس دفتر رییس‌جمهور جامعه جهانی را جامعه‌ی ایده‌آلی دانست که در آن همه عنصرهای انسانی فعال می‌شوند و افزود: مهمترین عنصر، فهم یکدیگر و تفاهم متقابل است و اینکه درک کنیم برای هم آفریده شدیم. فلسفه ارتباطات و روابط عمومی جهان ربط و وصل است.

به گفته او، دانش یک تکلیف بزرگ است؛ جامعه‌ای که می‌خواهد هویت جمعی خود را از نقطه‌ای به نقطه‌ی دیگر منتقل کند، باید سازوکارهای خود را در هم تنیده باشد؛ جامعه بالنده نیازمند یک ارتباط ارگانیک متراکم است که همه حوزه‌ها باید در آن به هم ربط داشته باشد.

وی افزود: نیازمند یک عرصه کاری مهم با مهندسانی هستیم که این ارتباط را بین نقطه به نقطه آن ایجاد می‌کنند. جامعه‌ وقتی می‌تواند با سرعت پیش برود که هویت جمعی داشته باشد و این بدون ارتباط نشدنی است.

رحیم‌مشایی خاطرنشان کرد: جامعه‌ای که ارتباطات در آن پیشرفت یابد، جامعه‌ای پیشرفته است و جامعه‌ای که از شکوفایی درارتباطات بهره‌مند نباشد، ناچار به عقب‌ماندگی است.

او خاطرنشان کرد: پیش از آنکه قله‌هایی برای فتح در حوزه‌های مختلف ترتیب دهیم، باید بست‌های حوزه‌های مختلف را طراحی کنیم؛ مشکل امروز بشر این است که منسجم نیست و تمام مشکلات ناشی از عدم درک و دریافت وجود متقابل است.

رحیم‌مشایی تصریح کرد: در حالی که فلسفه ارتباطات یک فلسفه درست و اصولی و جزو طلایی‌ترین کارهای دنیاست، شما نمی‌توانید مدیریت سیاسی، فرهنگی و اقتصادی را بالاتر از مدیریت ارتباطات بدانید؛ زیرا مدیریت ارتباطات از دیگر مدیریت‌ها موثرتر و در رتبه‌ای بالاتر قرار دارد.

تجلیل از نویسندگان مقالات برتر پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک

در ادامه برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک مقالات برتر معرفی و نویسندگان آنها لوح تقدیر و هدایای خود را دریافت کردند.

در مراسم اهدای لوح و هدایای این نفرات، مهندس اسفندیار رحیم مشایی، دکترعلی زارعی نجفدری، دکترعلی‌اصغر محکی،دکتر داوود زارعیان، دکترمحمد‌‌سلطانی‌فر، دکترحسن بشیر، علی رضا کریمی و امیرعباس تقی‌پور حضور داشتند.

بر این اساس مقاله جواد افتاده با عنوان آینده روابط عمومی در عصر رسانه های اجتماعی ، مقاله مشترک دکتر نسیم مجیدی قهرودی و کبری گلستانی با عنوان نانو مدیا و روابط عمومی مجازی ، مقاله فاطمه بشارت نیا با عنوان استانداردها و الزامات در روابط عمومی الکترونیک (مطالعه موردی بانکداری الکترونیک) و مقاله سعید نوری آزاد با عنوان استفاده از فناوریRFID  در روابط عمومی به عنوان مقالات برتر معرفی و نویسندگان آن ها مورد تقدیر قرار گرفتند.

افتتاح نمایشگاه روابط عمومی ها

مهندس اسفندیار رحیم مشایی نمایشگاه تخصصی روابط عمومی ها را که در کنا محل برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک برپا شده بود افتتاح و از غرفه های آن بازدید کرد.

وی در بازدید از غرفه های مختلف از متصدیان در مورد اقداماتی که در جهت استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک داشته اند سئوالاتی طرح می کرد.

ارایه 10مقاله علمی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک

ارایه 10مقاله علمی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه شد.

بر این اساس جواد افتاده نویسنده برتر بخش فراخوان مقالات با عنوان آینده روابط عمومی در عصر رسانه های اجتماعی ،دکتر محمد کرم پور معاون وزیر ICTو رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با عنوان  روابط عمومی، رگولاتور،دکتر حسن بشیر عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) با عنوان ارتباطات عمومی همگرا: مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک شهر و شهروندان ، دکتر نسیم مجیدی قهرودی و کبری گلستانی  از نویسندگان مقالات برتر با عنوان نانو مدیا و روابط عمومی مجازی ، دکتر سعید رضا عاملی دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران با عنوان روابط عمومی دو فضایی و  ماشین انسانی/ انسان ماشینی: باز تعریف اخلاق حرفهای ماشینی و انسانی،  دکتر محمد سلطانی فرعضو هیئت علمی و مدیر گروه ارتباطات واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با عنوان  روابط عمومی نوین بین المللی و جایگاه آن در دیپلماسی عمومی نوین، حمید شکری خانقاه مدرس روابط عمومی با عنوان برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک، علی فروغی سرپرست مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) با عنوان روابط عمومی الکترونیک، فرصت ها، چالش ها و محدودیت ها ، فاطمه بشارت نیا با عنوان از نویسندگان مقالات برتر با عنوان استانداردها و الزامات در روابط عمومی الکترونیک (مطالعه موردی بانکداری الکترونیک) و سعید نوری آزاد از نویسندگان مقالات برتر با عنوان استفاده از فناوریRFID  در روابط عمومی به ارایه مقالات خود پرداختند.

در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک پانل تخصصی چالش های استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک به مدیریت دکتر حمید ضیایی پرور برگزار شد.

نفربرتربخش فراخوان مقالات پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک :

آینده روابط عمومی ها در سایه رسانه اجتماعی شکل می گیرد

جواد افتاده نفر برتر بخش فراخوان مقالات پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک به هنگام ارایه مقاله خود گفت: انقلاب تکنولوژیک دهه 1970 یک انقلاب کاملا تکنولوژیک بود نه یک انقلاب اجتماعی؛ لذا این انقلاب سخت افزاری و نرم افزاری در سال های اولیه نتوانست عموم مردم را درگیر خود کند و بیشتر متخصصان جذب این انقلاب شدند.

وی ادامه داد: نبود اجتماع گرایی در این انقلاب باعث فقدان مشارکت عموم مردم در فرایندهای تکنولوژیک بود و همیشه به عنوان یکی از چالش های بزرگ دولت ها به شمار می رفت اما با گذر زمان و ظهور رسانه های اجتماعی (از سال 2003 به بعد) انقلاب تکنولوژیک توانست اجتماع مردم را درگیر خود کند و مقوله مشارکت کاربران در فضای مجازی شکل گرفت، مشارکتی که پایه و اساس این رسانه ها است.

افتاده با طرح این موضوع که امروز می توان ادعا کرد، دنیای تکنولوژیک اجتماع مردم را به سمت رسانه های اجتماعی سوق داده و ما شاهد ظهور عصر رسانه های اجتماعی هستیم گفت : لذا روابط عمومی ناگیز باید اهداف و پیام های خود را هم جهت با این رسانه ها هدایت کند، به عبارتی بهتر، آینده روابط عمومی ها در سایه رسانه اجتماعی شکل می گیرد، زیرا این طور به نظر می رسد، رسانه های اجتماعی در آینده نزدیک جایگزین رسانه های جمعی خواهند شد.

وی در مقاله خود به تعریف رسانه های اجتماعی، کاربران رسانه های اجتماعی ، ویژگی های رسانه های اجتماعی، کاربرد رسانه های اجتماعی برای روابط عمومی، بازاریابی رسانه های اجتماعی، 10 مرحله بهینه سازی روابط عمومی در جستجوهای اجتماعی، 15 شیوه رشد روابط عمومی در رسانه های اجتماعی، کسب اعتبار آنلاین برای روابط عمومی، 9 ابزار رایگان رسانه های اجتماعی برای هر روابط عمومی، مقایسه فیس بوک با گوگل و یاهو، آینده رسانه های اجتماعی و آینده روابط عمومی در عصر رسانه اجتماعی پرداخت که در کتاب مقالات منتشر خواهد شد.

معاون وزیر ICTو رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی :

روابط عمومی ها نوعی رگولاتور هستند

روابط عمومی، رگولاتور عنوان مقاله ای بود که توسط  دکتر محمد کرم پور معاون وزیر ICTو رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک  ارایه شد.

وی در سخنان خود به دستهبندی انواع رگولاتورها (تنظیم کننده ارتباطات مشتریان و سازمانها)پرداخت و گفت : رگولاتوری که فراتر از زمان و تکنولوژی صحنهآرایی رفتار اپراتورها و سایر ذینفعان را شکل میدهد حایز اهمیت است.کرم پور ذینفعان رگولاتور را شامل اپراتورها، دولت، مردم، صنعت و نهادهای بینالمللی دانست و گفت : ویژگیهای این نوع رگولاتور ادبیاتی خلق میکند که نشاندهنده ویژگیهای روابط عمومی رگولاتورساز خواهد بود.معاون وزیر ICT رگولاتورها را دو دسته دانست و ادامه داد: رگولاتور نوع اول که همواره جلوتر از اپراتورها حرکت کرده و فضا و صحنه فعالیت اپراتورها را مشخص میکند و هریک از اپراتورها میدانند در چه جایگاهی قرار خواهند گرفت اما رگولاتور نوع دوّم، رگولاتوری است که عقبتر از اپراتورها حرکت کرده و مانع فعالیت اپراتورها میشود تا آئیننامهها و تعرفههای مربوطه را تهیه کند.وی تأکید کرد : توسعه متوازن و پایدار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با تقویت و ارتقاء تفکر، ادبیات و قواعد رگولاتوری آنهم رگولاتور نوع اول صورت خواهد گرفت.

رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ادامه داد : روابط عمومیها نیز نوعی رگولاتور هستند، به عبارتی تنظیم کننده ارتباطات مشتریان و سازمانهای خود و حتی تنظیم کننده روابط داخل سازمانی میباشند.   

دکتر حسن بشیر بررسی کرد:

بررسی مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک

ارتباطات عمومی همگرا؛ مدلی برای مدیریت نوآورانه روابط عمومی الکترونیک شهر و شهروندان عنوان مقاله ای بود که توسط دکتر حسن بشیر عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده فرهنگ وارتباطات دانشگاه امام صادق (ع)در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه شد.

وی با اشاره به تحول مفهوم ارتباطات گفت:  در شرایط جدید جهانی که روابط و ارتباطات الکترونیک و دیجیتالی جایگاه ویژه ای را در تعامل انسانها با یکدیگر و با ابزارهای مختلف به وجود آورده است، مفهوم ارتباطات از معنای کلاسیک خود فراتر رفته و باید در فضای تعامل همه جانبه، تبادل موثر، توافق لازم با محیط و فضا و بالاخره تناسب میان پیام، رسانه، نیازهای عمومی، فرستنده، مخاطب و شیوه بیان و خلق معنا تفسیر و تبیین شود تا بتواند تاثیر کامل خود را بر اساس یک مدیریت جدید و نوآورانه به دست آورد.

دکتر بشیر تأکید کرد: اگر روابط را نوعی از تلقی سخت افزاری از قدرت در فضای روابط بین الملل بدانیم که به عرصه روابط عمومی سرایت کرده که در حقیقت باید نوعی از ارتباطات نرم افزاری و انسانی را تداعی کند، در عصر نرم افزارها و قدرت نرم، لزوم بهره برداری از مفهوم ارتباطات که نوعی از تعامل، همگرائی و همدلی را منعکس می کند به عنوان جایگزینی برای روابط مشخص می گردد.این استاد دانشگاه امام صادق (ع) در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: در این فضای ارتباطات عمومی، شهروندان به عنوان مهمترین مخاطبان سازمان های ارتباط گر و شهر به مثابه شاخص ترین فضای تعامل و ارتباطگران به عنوان موثرترین عوامل ارتباطی و ساختارهای مدیریتی به مثابه اساسی ترین کانال های مفید برای ارتباطات باید همگی به گونه ای با همدیگر مرتبط و در حال تعامل موثر باشند تا بتوانند محیط مناسب برای ارتباطات همگرا و همدل میان شهروندان و روابط عمومی ها در فضای شهری ایجاد نمایند.

گفتنی است مدل مدیریت نوآورانه تعامل بر پایه ارتباطات عمومی که در این مقاله پیشنهاد شد، ریشه در الگوی «تعادل» ایستون درباره ورودی ها و خروجی های یک سیستم و نیز الگوی هرمی «ارتباط فعال» ماتیو وسترا داشته که منجر به ارائه دو الگوی «ارتباطات عمومی همگرا» و «ارتباطات فعال و موثر» در سه حوزه: سازمان های روابط عمومی، شهر و شهروندان شده است که می تواند جایگزینی مفید برای تشکیلات کلاسیک و سنتی ساختارهای روابط عمومی آنالوگ و تبدیل آن به سازمان های روابط عمومی الکترونیک در عصر دیجیتال نماید.

نانو مدیا و روابط عمومی مجازی

نانو مدیا و روابط عمومی مجازی مقاله مشترک دکتر نسیم مجیدی قهرودی ،عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و کبری گلستانی  کارشناس ارشد تحقیق در ارتباطات اجتماعی بود که توسط گلستانی ارایه شد.وی

 وی گفت :رشد و توسعه فناوری و تکنولوژیهای ارتباطی و اطلاعاتی به سبب ظریف سازی و کوچک سازی پیشرفت های قابل ملاحظه ای را در سرعت و حجم کامپیوترها موجب شده است . چه کسی پنجاه سال پیش باور می کرد، نوع اطلاعاتی را که ما هم اکنون میتوانیم روی یک لوح فشرده با حافظه فقط خواندنی در چند سال اخیر جمع آوری و ضبط نماییم ؟برخی از نویسندگان صفحه های سنگین بسیار بزرگی را که در دهه 1970 برای ذخیرهی یک مگابایت از اطلاعات به کار می رفتند، هنوز به یاد میآورند.

نویسنده دوم بخش فراخوان مقالات همایش ادامه داد :در آن زمان 650مگابایت، آزمایشگاهی را میتوانست بخوبی پرکند و اگر بر حسب کاغذ این همه را بخواهیم بیان کنیم، میتوانستند ساختمانی را پر کنند. کوچک سازی و ظریف سازی دادهها از طریق کامپیوترها سبب برپایی انقلاب اطلاعاتی شد. هیچ شکی وجود ندارد که در آینده زمانی وجود خواهد داشت که در طی آن ما خواهیم توانست هر فردی را با همه دانش موجود در دنیا تجهیز نماییم شامل رمزژنتیکی خودشان هم ارز با یک فلاپی دیسک تک.

گلستانی تأکید کرد: این تلاش و مبارزه بی امان همچنان دانش موجود و قابل دسترس را به روز خواهد کرد و مطابق با آخرین دستاوردهای علمی که با سرعت تمام در حال پیشرفت و توسعه می باشد. آسانترین راه، این خواهد بود که اطلاعات به لحاظ بیولوژیکی مستقیما به مغز متصل شده باشند . نوعی از اتصال آرشیو اطلاعاتی که با بعضی از منابع قابل دسترس از راه دور، به روز شده باشند. این مسیر، شبیه به روزشدن خودکار اطلاعات میباشد همانند اطلاعات ویروسی که ما هم اکنون از راه دور از طریق اینترنت، روی کامپیوتر خودمان انجام میدهیم . ممکن است در برابر پذیرش نظریه یک تراشه ارتباطی کاشته شده در مغز که میتوان از آن برای بروز کردن دادههای کامپیوتری استفاده کرد. بعضی از افراد مقاومت از خود نشان داده و آن را نپذیرند. اما مردم هجوم آوردهاند تا هر وسیله قابل حمل خارجی تازه را برای مقاصد و اهداف مشابه خریداری کنند نظیر کامپیوترهای قابل حمل و تلفنهای همراه.

وی ادامه داد: پایگاههای اطلاعاتی گسترده مشتمل بر اطلاعات موجود راچه به هر چیزی از ضربان قلب شما گرفته تا انتخاب کالاهای مصرفی، برای هرکسی میسر و قابل ساخت خواهد بود ماشین هایی که می توانند به تفکر یا اندیشیدن شما کمک نمایند به طوری که این پرسش در ذهن شما نقش خواهد بست که ایا من می توانم یک ازمون نانو تکنولوژی را در دانشگاه با موفقیت بگذرانم ؟ تحقق این امر واقعا از یک ماشین حساب بعید نخواهد بود .

گلستانی افزود: ناگزیر  این تحولات در عرصه تکنولوژی اطلاعاتی اثرات چشمگیری در عرصه های گوناگون اجتماعی، اقتصادی و کسب و کار خواهد داشت که در این مقاله سعی شده به پاره ای از آنها اشاره نماییم.

نانو تکنولوژی در عرصه های گوناگون موجب تحولات چشمگیر شده است که عرصه های ارتباطی  و اطلاعاتی نیز بی بهره نمانده اند.نقش این دانش در بالابردن حجم و گنجایش اطلاعات و افزایش سرعت پردازش و تحلیل داده ها و افزایش کیفیت و توانمندی های رسانه های ارتباطی ما را بر آن داشت تابه بررسی یکی از جدیدترین نوع رسانه تحت عنوان نانو مدیا و نقش آن را در روابط عمومی بررسی نماییم.

پانل تخصصی چالش های استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک

موانع و چالش های استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک در یک پانل تخصص با مدیریت دکتر حمید ضیایی پرور و با حضور ابراهیم رستمیان مقدم ، دکتر سعید خال و هادی کمریی از اساتید و کارشناسان روابط عمومی مورد بررسی قرار گرفت .در ابتدای این پانل دکتر ضیایی پرور با انتقاد شدید از عدم مشخص شدن سرنوشت طرح تکفا به طرح 10 چالش حوزه روابط عمومی الکترونیک در بخش های سیاستگذاری و اجرا پرداخت و گفت : روابط عمومی الکترونیک زیر مجموعه ای از دولت الکترونیک است .

دکتر ضیایی پرور از پایین بودن سرعت اینترنت به عنوان یکی از چالش های مهم عدم استقرار نظام روابط عمومی الکترونیک نام برد.

در این پانل تعدادی از شرکت کنندگان به طرح دیدگاه های خود و موانع موجود پرداختند . نتایج این دیدگاه ها بزودی منتشر خواهد شد.

باز تعریف اخلاق حرفه ای ماشینی و انسانی در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک

دکتر سعید رضا عاملی ، دانشیار گروه ارتباطات دانشگاه تهران و استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 87 در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک به ارایه مقاله ای با عنوان روابط عمومی دو فضایی و  ماشین انسانی- انسان ماشینی: باز تعریف اخلاق حرفه ای ماشینی و انسانی پرداخت .

دکتر عاملی در این خصوص تأکید کرد: درمحیط دو فضایی شده ارتباطات انسانی، از یک سو با ماشینی شدن انسان در بستر محیط های کلیشه ای بورکراتیک  و از سوی دیگر با انسانی شدن ماشین مواجه هستیم. در هر دو وجه ارتباطات انسانی نیازمند نظام اخلاقی تعریف شده ای است که ماشینی شدن انسان،  منتهی به بی روح شدن و بی اخلاق شدن و بی عاطفه شدن انسان نشود و  از سوی دیگر جایگزین شدن ماشین برای رفتار و تعامل با انسانها منجر به غیر انسانی شدن رفتار ماشین های ارتباطی نشود. در روابط عمومی ماشینی، همواره الزامات اخلاقی رفتار ماشینی را باید در نظر داشت و در استاندارد شدن کدهای ارتباطات انسانی و به تعبیری ماشینی شدن انسان، از صنعتی شدن انسان یا تصنعی شدن رفتار انسان پرهیز نمود.

وی در بخش دیگری از ارایه خود یادآورشد: یکی از ارکان مهم روابط عمومی "ایجاد حس علاقه و دلبستگی" در اعضاء و مشتریان است. برخورداری از این رکن، از یک سو نیازمند اخلاق ارتباطی است. اخلاق ارتباطی مرتبط است با  مجموعه ای از قواعد اخلاقی که موجب سلامت و تعالی ارتباطات انسانی می شود  و از سوی دیگر نیازمند تقویت حس عاطفی به خانواده و تولیدات و خدمات یک سازمان است. لذا اخلاق نه صرفا با ابعاد حقوقی و قانونی آن بلکه در پیوند با جنبه عاطفی و احساس یک ضرروت ارتباطی است. 

دکتر عاملی روابط عمومی اخلاقی را دارای دو سطح ارتباطی؛ ارتباطات حقوقی مبتنی بر قواعد اخلاقی وارتباطات عاطفی دانست و به بیان تعاریف کدهای  اخلاقی روابط عمومی دو فضایی پرداخت .

گزارش مربوط به ارایه مقاله ایشان به دلیل اهمیت طرح کدهای اخلاقی بزودی در قالب خبر، گزارش و پوستر منتشر خواهد شد.

روابط عمومی نوین بین المللی و جایگاه آن در دیپلماسی عمومی نوین

روابط عمومی نوین بین المللی و جایگاه آن در دیپلماسی عمومی نوین عنوان مقاله ای بود که توسط دکتر محمد سلطانی فر در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه شد.

دکتر سلطانی فر تأکید کرد: اگرچه بازیگری عناصر غیرحکومتی در عرصه جوامع ملی، خود تحولی شگرف در تاریخ حیات جمعی انسان به شمار می‌رود، اما درنوردیدن مرزهای سیاسی و تأثیرگذاری فراملی و گاه جهانی این نهادهاست که امروز صحنه روابط بین‌الملل را به کلی دگرگون ساخته و دنیای نوینی را پدید آورده است.

استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 89 با اشاره به اینکه نظام بین‌الملل امروز بیش از هر زمان دیگری با تعدد بازیگران مواجه است بازیگرانی که یا نماینده چند دولت هستند و یا حافظ منافع گروهی خاص یادآور شد: ظهور و گسترش کمی و کیفی بازیگران بین‌المللی غیر دولتی تا بدان حد رسیده است که گفته می شود  اصول اساسی نظام بین‌الملل دچار فرسایش شده و ارتباطات بین‌المللی دولت‌محور جای خود را به ارتباطات معنوی و مادی ویژه‌ای میان شهروندان جوامع، ورای ساختارهای دولت‌های دارای حاکمیت داده است.

وی گفت : با این ویژگیها،‌ عصر اطلاعات به سمتی می رود که روابط عمومیهای سنتی بر پایه واقع گرایی سیاسی و تکیه بر قدرت سخت در حال جایگزینی با روابط عمومیهای نوین و برپایه سیاست اندیشه گرا هستند که در آن به قدرت نرم برتری داده می شود و در آن روابط دستگاه روابط عمومی کشورها ( شامل کلیه فعالیتهای بین المللی بخش خصوصی و دولتی کشورها) با خواص یعنی دولتها به روابط با عموم مردم در گستره ای جهانی تغییر می‌کند.

برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک

برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک عنوان مقاله حمید شکری خانقاه از مدرسان و کارشناسان ارشد روابط عمومی بود که در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک ارایه شد.

وی گفت : تضمین تاثیرگذاری پیام بر جامعه مخاطب و دستیابی به فرهنگ و رفتار موردنظر در بین گروههای مختلف مخاطب که هدف اصلی فرایند ارتباطی محسوب می‌شوند نیازمند  "برنامه ریزی استراتژیک  ارتباطی  در روابط عمومی " است.

شکری تأکید کرد: استراتژی‌ ارتباطی یک‌ نقشه‌ است‌؛ یعنی‌ نوعی‌ مسیر اقدام‌ آگاهانه‌ ومورد نظر، یک‌ رهنمود برای‌ برخورد با یک‌ وضعیت است‌. هر شرکت و سازمانی‌  برای‌ تسلط بر بازار از «استراتژی ‌» بهره‌ می‌برد. بر مبنای‌ این‌تعریف‌، استراتژی‌ها دو ویژگی‌ اساسی‌ دارند: یکی‌ آنکه‌ پیش‌ از به‌ کاربردنشان ایجاد می‌شوند و دوم‌آنکه‌ آگاهانه‌ و هدف‌دار به‌ وجود می‌آیند.

وی با اعلام اینکه مدیران روابط عمومی امروز در چنین شرایطی ، لازم است در جهت دهی افکار عمومی و سازمان در مسیر تحول و توسعه ، با بهره گیری از فضای مجازی و تکنولوژی های الکترونیک، استراتژی ارتباطی موثری  اتخاذ کرده و نقش کلیدی و راهبردی خود را به نحو شایسته ای ایفا نمایند ادامه داد : مسلماً عزمی راسخ می طلبد تا سنت ها را کنار گذاشته و همگام با تحولات روز ، متحول شده و اساس و بنیان برنامه های روابط عمومی را بر مبنای الکترونیکی کردن ارتباطات سازمانی با رویکردی استراتژیک  برنامه ریزی نمایند. توانایی روابط عمومی ها در فرایند ارتباطی و اطلاع رسانی راهبردی و برقراری ارتباط  الکترونیکی موثر با افکار عمومی از آن جهت مهم  است که باعث می شود همسو سازی ارزش ها و هدفهای سازمان و مخاطبین به صورتی تفکر مدار و برنامه محور به خوبی  محقق شود. برنامه راهبردی ارتباطی درروابط عمومی الکترونیک بیش از هرچیز بر" نگرش وباور" استوار است.

این مدرس روابط عمومی گفت : درواقع کار برنامه ی ارتباطی " نگرش استراتژیک" به موضوعات و مسایلی است که به مدیران کمک می کند تا دریابند درحل مسأله ارتباطی در فضای سایبر، کار را ازکجا آغاز و به کجا ختم نمایند.لذا طراحی مهندسی و برنامه ریزی استراتژیک ارتباطی درروابط عمومی الکترونیک برای هر شرکت ،سازمان و وزارتخانه ای این امکان را فراهم می‌کند که تصویری از چشم‌انداز، ماموریتها، رسالت و اهداف و استراتژی های عمدتاً ارتباطی سازمان  را در دنیایی غیر از آنچه تا کنون آنرا  تجربه کرده ایم، پیش روی داشته باشیم. در حقیقت تدوین استراتژی ارتباطی الکترونیکی در روابط عمومی شرکتها و سازمانهای مختلف  نیازمند یک "باز مهندسی ارتباطی " با رویکرد  و تفکر"استراتژیک" است.

شکری یادآورشد :مدل فرایند محور به برنامه ریزان روابط عمومی الکترونیک  این امکان را می‌دهد برنامه‌های خود را به صورت علمی و منطقی جهت دسترسی به اهداف سازمان مدیریت کنند. برنامه‌های راهبردی روابط عمومی الکترونیک زمانی با موفقیت روبرو می‌شوند که گامهای متوالی و اساسی ذیل را طی کند، برخی از گامها اساسی هستند و باید حتماً مورد توجه قرار گیرند و برخی نیز زیاد مهم نیستند. اما جزو ارکان برنامه هستند و نمی‌توان آنها را نادیده گرفت. برنامه‌ریزی کاربردی وراهبردی ارتباطی شامل 5 گام اساسی و 15 مرحله کلیدی است.برنامه ریزی ارتباطی در روابط عمومی الکترونیک با رویکرد حل مسائل و مشکلات ارتباطی سازمان ارائه می شود.

روابط عمومی الکترونیک، فرصتها، چالشها و محدودیتها

  علی فروغی ، رئیس مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(ایسپا) در این همایش گفت : امروزه استفاده از فضای مجازی برای تعریف و توسعه ارتباطات از جایگاه ویژهای  در سازمانها و ارگانهای مختلف برخوردار است. توسعه این فضا آثار و عوایدی چون کاهش هزینه نیروی انسانی، امکان فعالیت از راه دور، امکان استفاده از جاذبههای صوتی تصویری، امکان استفاده از روش های چند رسانهای (رنگ، گرافیک، صدا و ویدئو)، امکان دسترسی به جمعیتی بیش از نمونه مورد انتظار، سرعت بالا و ... را برای گیرندگان و فرستندگان پیامها داشته و البته فضای مجازی مشکلاتی و معایبی نیز دارد که امکان چشم پوشی از آنها وجود دارد.

وی ادامه داد :روابط عمومی نیز به عنوان رکن اصلی و پیشانی سازمانها چارهای جز مجهز شدن به این تکنیکها وفنون ارتباطی نداشته و در برنامهریزی، اجرا و نظارت باید بتواند به درستی ازآن استفاده نماید.

وی سپس به ارایه نتایج این تحقیق خود که حاصل مصاحبه با حدود 300 نفرازمدیران وکارشناسان روابط عمومی سازمانها بود پرداخت . تحقیقاتی که در آن سوالاتی چون، میزان استفاده از روابط عمومی الکترونیک در سازمان، میزان دسترسی به اینترنت، میزان استفاده از کاربردهای روابط عمومی الکترونیک، میزان همگامی روابط عمومی سازمانها با تحولات و نوآوریهای جهانی و موانع استفاده از روابط عمومی الکترونیک مطرح شده بود. وی همچنین به طرح برخی از نقاط ضعف و قوت این همایش از نگاه حاضران پرداخت.

استانداردها در روابط عمومی الکترونیک-مطالعه موردی بانکداری الکترونیک

 فاطمه بشارت نیا دانشجوی کارشناسی ارشد مهندسی فناوری اطلاعات از دیگر نویسندگان برتر بخش مقالات همایش بود که فرصت ارایه مقاله خود را پیداکرد. وی با اعلام اینکه امروزه روابط عمومی و اطلاع رسانی به عنوان پاشنه آشیل سازمان ها و شرکت هایی محسوب می شود گفت : روابط عمومی هایی که قصد دارند در شرایط سخت رقابتی ناشی از توسعه پدیده جهانی شدن و اقتصاد دیجیتال به حیات خود ادامه دهند.

بشارت نیا افزود: جهانی شدن اقتصاد مرز ارتباطات سنتی را در سازمان ها حذف کرده و دامنه آن را به تمام کشورهای دنیا گسترده است، امروزه مخاطبان سازمان ها را جمعیت و گروه محدودی تشکیل نمی دهند آنها می توانند افرادی از کشورها، فرهنگ ها و تفکرات مختلف باشند و این موضوع تغییر دهنده بسیاری از رویکردها و روش های سنتی در روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان ها خواهد بود.

وی ادامه داد : روابط عمومی الکترونیک نقش مهم و برجسته ای در تعادل با مخاطبین سازمان دارد و به جهت حجم زیاد ارتباطشان با تعداد زیادی مخاطبین که روزانه به آنان مراجعه و درخواست اطلاعات می کنند، رویه ی مناسبی در اختیار مدیران سازمان و حتی وب سایت اینترنتی سازمان قرار میدهد. همچنین با روابط عمومی الکترونیک، مراجعین میتوانند نظرات، پیشنهادها و انتقادات خود را راحت تر و سریعتر به اطلاع مسئولان سازمان ها برسانند. روابط عمومی الکترونیک به جای بهرهگیری از شیوه های سنتی مواجهه با مشتریان یا مخاطبان، از تکنولوژیهای الکترونیکی به منظور سهولت، سرعت و فراگیری بیشتر استفاده می شود. روابط عمومی الکترونیک یک چرخه خبری 24 ساعته به وجود آورده است، یعنی مخاطبان سازمان شما در هر زمان و مکان که اراده کنند می توانند به مطالب مورد دلخواه خود دست پیدا کنند.در واقع، روابط عمومی الکترونیک محدودیت های موجود را از بین برده است در واقع بانکداری الکترونیک یکی از زیرمجموعه های روابط عمومی الکترونیک است که شامل ابزارهای خدماتی همچون اینترنت، موبایل، تلفن و محیط های مجازی است که در آن دیگر نقل و انتقال پول صورت نمیگیرد و در کاهش وقت و هزینهها نقش مهمی را ایفا میکند، افزایش دقت و سلامت کاری را می توان از ویژگی های بانکداری الکترونیکی برشمرد.

ببشارت نیا گفت : بانکداری الکترونیکی فرصتهای بسیاری را برای بانکها و مشتریان فراهم آورده و سرویسهای سریع را مستقل از زمان و مکان در اختیار مشتری قرار میدهد، کانالهای الکترونیکی شفافیت را افزایش داده و رقابت بیشتر بین بانکها و هزینههای پایین تر و نفوذ بازارهای جدید و توسعه دسترسیهای جغرافیایی را موجب شده است.

وی  ویژگی ها و مزایای بانکداری الکترونیک را بیان و بعد ازآن مزایا، معایب و چالش های روابط عمومی الکترونیک را برشمرد.

استفاده از فناوریRFID در روابط عمومی

 سعید نوری آزاد دانش آموخته و پژوهشگر حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز مقاله خود را در این همایش ارایه کرد.

امروزه اساسی ترین نیاز سازمانها یعنی افزایش سرعت و ایجاد امکانات و خدمات جدید برای ثابت نگاه داشتن مقام و مرتبه سازمان در جایگاه بالای رقابت برای واگذار نکردن بازار به سایر سازمانها و شرکتها در گرو تصمیمات دقیق مدیریتی است.

وی با بیان مطالب فوق گفت :تصمیمات مدیریتی در سازمانهای امروزی بر مبنای خوراک و منابع اطلاعاتی جامع و مجتمع سازمانی است که به آنها سیستم های اطلاعات مدیریت MIS  گویند. این سیستمهای اطلاعاتی دارای اجزای زیرمجموعه و یا مکملی به نام سیستمهای پشتیبان تصمیم DSSهستند که اطلاعات خاص و تفکیک شده ای را به مدیریت ارایه می کنند تا بتواند بهترین تصمیم را در مراحل سیاست گذاری و اجرا اتخاذ کند.

نوری آزاد  به بدیهی بودن لزوم وجود روابط عمومی در سازمانها و شرکتها و نیز جایگاه سازمانی آنها که به نوعی مستقل از سازمان و نزدیک مدیریت ارشد است اشاره کرد و ادامه داد:  به این امر باید توجه داشت که یکی از اساسیترین نیازهای این واحد به روز بودن امکانات آن است تا بتواند به معنای واقعی در تصمیمات مدیریتی نقش آفرینی کرده و خود را از یک واحد اجرایی با سطح عملکردی پایین به یکی از عملگراترین واحدها در سازمان تبدیل کند.

وی گفت : ظهور و نمایان شدن کاربردهای فناوری های ارتباطی و سیستمهای مبتنی بر فناوری اطلاعات میتواند ابزار بسیار مفید و کارایی را در ایجاد یک سیستم دریافت و تحلیل اطلاعات به مدیران روابط عمومی بدهد.

وی تأکید کرد :قصد بر این است که در این مقاله ایده ای را برای استفاده از فناوری شناسایی بر اساس امواج رادیویی RFID مطرح کنیم تا واحدهای روابط عمومی بتوانند بر اساس آن سازوکار جدیدی برای ارتقاء واحد سازمانی پیاده کرده و اطلاعات دقیق و کاربردی از سازمان برای مدیران ارشد سازمان تولید کنند.

تجلیل از مقام علمی دکتر محمد سلطانی فر به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک

مراسم تجلیل از مقام علمی دکتر محمد سلطانی فر به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک با حضور پرشور اساتید ، دانشجویان وشرکت کنندگان در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک برگزار شد.دکترعبدالله جاسبی رییس دانشگاه آزاد اسلامی ، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران ، پروفسورعلی اکبر فرهنگی ، دکتر حسن بشیر،دکتر سعید رضا عاملی ، دکتر یونس شکرخواه ، دکتر حمید ضیایی پرور و اعضای خانواده وی نیزدر این مراسم حضور داشتند.

دراین مراسم که با ابراز احساسات شدید حاضران برگزار شد پروفسورعلی اکبر فرهنگی در سخنان کوتاهی با برشمردن ویژگی های اخلاقی و علمی دکتر محمد سلطانی فر معرفی وی به عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را تبریک گفت.

دکتر عبدالله جاسبی نیز با تجلیل از دکتر سلطانی فر بزرگداشت مقام علمی اساتید و انتخاب استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک را پسندیده و شایسته دانست. همچنین نمایندگان سازمان ها و انجمن ها الواح تقدیر خود را به استاد تقدیم کردند.

این گزارش حاکی است لوح ویژه دبیرخانه دایمی همایش روابط عمومی الکترونیک به امضای مشترک پروفسور یحیی کمالی پور رییس شورای مشورتی ، دکتر شهیندخت خوارزمی رییس کمیته علمی و امیر عباس تقی پور دبیر همایش روابط عمومی الکترونیک به ایشان اهدا شد. در بخشی از این لوح خطاب به دکتر سلطانی فر آمده است : استقبال جامعه علمی کشور به ویژه اساتید،مدیران و کارشناسان ارتباطات،رسانه و روابط عمومی  از معرفی جناب عالی به‌عنوان استاد پیشگام روابط عمومی الکترونیک در سال 1389 حکایت از انتخابی به حق، شایسته و بایسته دارد. انتخابی که با اکثریت قاطع آراء اعضای کمیته علمی پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک همراه بود.

همچنین در بندی دیگر از این لوح می خوانیم : شما در ردیف نخستین اساتیدی محسوب می شوید که تولید محتوا و تبیین  اهمیت و ضرورت‌های توجه به فناوری‌های نوین در انجام وظایف و مسؤولیت‌های نهاد روابط عمومی در کشور عزیزمان را در دستور کار خود قرار داده و همچنان پیشتازید.

به نیابت از خانواده بزرگ روابط عمومی و به ویژه اعضای ستاد برگزاری پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک، اعضای محترم کمیته علمی و بیش از 2000 نفر از اعضای دبیرخانه دائمی همایش روابط عمومی الکترونیک از تلاش‌های علمی وعملی استاد فرهیخته و با اخلاق قدردانی کرده و سلامتی و تداوم موفقیت‌هایتان را از درگاه حضرت حق مسئلت می نمائیم.

 

دکتر جاسبی : فرصت های جدید پیش روی محققان قرار گرفته است

رییس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: امروز فناوری اطلاعات و ارتباطات، با گذر از محدودیت‌های زمانی و مکانی قادر است، آموزش را در همه جا و در هر زمان، برای همگان برقرار کند.

 فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، با توسل به فرصتهای جدید و امکان پذیری فعالیت‌های پژوهشی بیشتر، امکان هم فکری و هم اندیشی در طرح‌های علمی در سراسر جهان و تعامل فرهنگ‌های مختلف را فراهم و دسترسی به شبکه گسترده اطلاعاتی و ارتباطی را برای دستیابی به انقلاب آموزشی و پژوهشی، میسر می‌کند. 

 وی گفت:  تکنولوژی و فناوری‌های نوین اطلاعاتی و ارتباطی، محصول کارکرد دانشگاه‌ها بوده و در هزاره سوم، دستاوردهای عظیمی برای افزایش بهره‌وری و استفاده از سرمایه‌های انسانی و منابع مدیریتی خلق کرده است.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی یادآورشد: در حال حاضر کشورهای مختلف هر کدام به فراخور دانش و توانایی در حال توصیف، تبیین و کسب تجربه و بهره‌گیری حداکثر و کارآمد از فناوری‌های اطلاعات و ارتباطات برای توسعه و بهبود فرایندهای آموزش و یادگیری هستند.

جاسبی خاطرنشان کرد: اصل جامعه اطلاعاتـی، تاکید بر دو عنصر مهـم اطلاعـات و ارتباطات دارد و تولید، توزیع و استفاده از اطلاعات و ارتقای دانش نظری روابط عمـومی و تسلط بـر ارتباطات اجتماعی و همچنین اسـتفـاده مناسب از وسایـل ارتباط جمعی نوین، در جهت شکل دهی افکار عمومی و نیازهای فعلی در روند سیر تکاملی روابط عمومی است.

وی افزود: تامین رفاه اجتماعی و دستیابی به توسعه پایدار در جهان نوین اقتضا می کند که از تمام ابزارها و تکنولوژی‌ها، به نحو مطلوب و شایسته‌ای استفاده شود.

وی تصریح کرد: با گسترش اینترنت و توسعه فناوریهای نوین اطلاعاتی و ارتباطی، بستر مناسبی برای گذر از جامعه صنعتـی به جامعه اطلاعاتی فـراهم شده است و تکامـل و پیشرفت «اینترنت»، در ایجـاد شرایط گذر از « جامعه صنعتی»، به «جامعه اطلاعاتی و دانش محور» ،جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و همه کشورها سعی می کنند تا خود را برای ورود به چنین جامعه‌ای آماده کنند.

تقدیر از حامیان و فعالان توسعه روابط عمومی الکترونیک

در پنجمین همایش روابط عمومی الکترونیک از حامیان توسعه روابط عمومی الکترونیک تقدیر شد. بر این اساس ، پرویز کرمی  مشاور وزیر و مدیر کل روابط عمومی  و امور بین الملل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دکتر نامدار صداقت مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل شهرداری تهران ، مهندس محمد رضا کریمی مشاور ریاست دانشگاه و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی دانشگاه آزاداسلامی، مهندس ناصر رزاق منش مدیر کل روابط عمومی وامور بین الملل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور، ابراهیم دربانیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان تامین اجتماعی ،علی مزینانی مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان بهزیستی ،دکتر داود زارعیان مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران،علی فروغی رئیس مرکز افکار سنجی دانشجویان ایران ( ایسپا )،خسرو رفیعی مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد،حسین دشتی رئیس اداره روابط عمومی و امور بین الملل بانک ملی ایران، محمدرضا غفوری رئیس اداره روابط عمومی بانک تجارت ،هادی کمرئی مدیر امور روابط عمومی بانک توسعه تعاون،محمود ترابیان مدیر روابط عمومی بانک تات و مهندس عزیزالله ولیزاده دلاور مدیرکل روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان تهران به عنوان غرفه برتر نمایشگاه تخصصی روابط عمومی مورد تقدیر دبیرخانه قرار گرفتند.

نظرات 1 + ارسال نظر
دلیر مردوخی جمعه 31 اردیبهشت‌ماه سال 1389 ساعت 20:52 http://www.mariwangallery.blogfa.com

یک دنیا ممنون. واقعا استفاده کردم

با سلام و احترام
و تشکر از لطف شما
بشیر

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد