وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

وب نما: پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

پنجره ای بر مباحث میان رشته ای فرهنگ و علوم ارتباطات

انتشار مقاله بازنمایی مفاهیم همت و کار در کتاب های درسی ایران

انتشار مقاله در فصلنامه مطالعات فرهنگ- ارتباطات

بازنمائی مفاهیم «همت» و «کار» در کتاب های درسی ایران

 

دکتر حسن بشیر

 

چکیده

آموزش مدرسه ای، یکی از مهمترین پایه های آموزشی هر کشور است. کتابهای درسی نیز پرکاربردترین رسانه آموزشی در هر کشور از جمله ایران است. این مقاله حاصل پژوهشی است که در زمینة بررسی شاخص های مربوط به «همت» و «کار» در کتابهای دورة ابتدایی و راهنمایی تدریس شده در مدارس ایران و به روش تحلیل محتوا انجام شده است. واحد تحلیل در این پژوهش جمله در نظر گرفته شده است. یافته­ها حاکی از آن می­باشد که متغیر «خیرخواهی و کمک» به همراه «جدیت و تلاش» و زیر مجموعه های آنها که کلا می توان به عنوان «همت» و «کار» مطرح کرد از بیشترین فراوانی در کتب درسی مقاطع ابتدایی و راهنمایی، نسبت به سایر ارزش های اخلاقی و اجتماعی برخوردار بوده­اند. همچنین در کتب فارسی در هر دو مقطع تحصیلی، فراوانی اشاره به ارزش­های اخلاقی نسبت به سایر کتب درسی بیشتر بوده است. همچنین یافته­ها بیانگر آن است که با افزایش سن و بالاتر رفتن پایه تحصیلی در دوره ابتدایی و تا اندازه ای در دوره راهنمایی میزان فراوانی توجه به ارزش­های مربوط به «همت» و «کار» در میان کتب درسی افزایش داشته است.

 

واژگان کلیدی: کتابهای درسی ابتدایی، کتابهای درسی راهنمایی، شاخص­های ارزشی همت و کار، تحلیل محتوای کتب درسی مدارس ایران

 

منبع: بشیر، حسن (1390) «بازنمائی مفاهیم «همت» و «کار» در کتاب های درسی ایران»، فصلنامه علمی-پژوهشی مطالعات فرهنگ-ارتباطات، سال دوازدهم/شماره مسلسل 48، شماره: 16، زمستان 1390، صص 47-81.

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
شمسایی چهارشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 16:15 http://shamsayi.blogfa.com

سلام استاد
الحق مطالعه این مقاله در نوشتن مقاله خودم خیلی به من کمک کرد، چون شیوه پدام هم جدید هستش منبع درموردش کمه ولی این مقاله خیلی به من چیز یاد داد، خدا خیرتون بده و خیرشون بده.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد